image/svg+xml
Open zoekscherm

1.889 resultaten

1.889 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • Sluitentradities

Filter op

Vorige pagina1pagina 7pagina 8pagina 9pagina 10pagina 11pagina 12pagina 158Volgende pagina
Bekijk detail van "Affiche in de reeks van de Zwolse Verhalenboot dat de kindervoorstelling vanaf acht jaar  "'Rowan en de Barakoos"' van Joe Baele aankondigde op zaterdag 17 december 2006. De Vlaming Joe Baele is een voormalige clown, maar van de rauwe soort. Zijn optredens worden gekenmerkt door prachtige lichaamstaal en mimiek.<br/><br/>Rowan en de Baraakoos is een verhaal over groeiend wantrouwen tussen twee bevriende medestanders: de dorpelingen van Rin en de Barakoos, het zwerfvolk.<br/><br/>Net zoals in zijn vroegere clownerieën, werkt Joe ook hier in volle respekt voor de <span class="highlight">tradities</span>.<br/><br/>Hij voelt zich zeer verwant met de "fabulatori", de rondreizende vertellers van weleer, met hun verhalen over Rijken en Armen, Koningen en Boeren, Wijzen en Zotten, God, den Duvel en zijn oude Moer.<br/><br/>Trouw aan deze <span class="highlight">tradities</span> vertelt Joe verhalen vol humor en passies, angsten en tegenslagen, verhalen vol hoop en kwijnende glorie. Verhalen over de 'Gewone Man" en zijn gevechten om dit leven waardig te overleven zijn bij hem een absolute keuze."
Affiche in de reeks van de Zwolse Verhalenboot dat de kindervoorstelling vanaf acht jaar "'Rowan en de Barakoos"' van Joe Baele aankondigde op zaterdag 17 december 2006. De Vlaming Joe Baele is een voormalige clown, maar van de rauwe soort. Zijn optredens worden gekenmerkt door prachtige lichaamstaal en mimiek.

Rowan en de Baraakoos is een verhaal over groeiend wantrouwen tussen twee bevriende medestanders: de dorpelingen van Rin en de Barakoos, het zwerfvolk.

Net zoals in zijn vroegere clownerieën, werkt Joe ook hier in volle respekt voor de tradities.

Hij voelt zich zeer verwant met de "fabulatori", de rondreizende vertellers van weleer, met hun verhalen over Rijken en Armen, Koningen en Boeren, Wijzen en Zotten, God, den Duvel en zijn oude Moer.

Trouw aan deze tradities vertelt Joe verhalen vol humor en passies, angsten en tegenslagen, verhalen vol hoop en kwijnende glorie. Verhalen over de 'Gewone Man" en zijn gevechten om dit leven waardig te overleven zijn bij hem een absolute keuze.
Bekijk detail van object 501410525
Collectie Overijssel
Bekijk detail van "Fraai vormgegeven affiche getiteld "Nimba" dat verwijst naar een concert van traditionele West-Afrikaanse muziek in de Zwolse zaal Hedon. Tijdens dit concert op zaterdag 12 juni 1999 trad ook op de Guineese danseres Bebey Youla.<br/>Aissata, beter bekend als 'Bébé', is geboren in 1961 in Guinee als dochter van een danser. Ze leert al op jonge leeftijd dansen en gaat bij het Nationaal Ballet Djoliba op haar dertiende. Gedurende 15 jaar doet ze hiermee meerdere tournees over de wereld. Hier verkrijgt ze een ongeëvenaarde kennis van de <span class="highlight">tradities</span> en dansen van Guinée.<br/>Als danseres en zangeres maakt ze deel uit van vele groepen. Festac ´77 met Myriam Makeba, en in Frankrijk met de 'Amazones de Guinée'. Ze verschijnt in de films Amok (´81) en China (´84).<br/>In 1985 wordt ze uitgenodigd door de groep Fatala voor een tournee in Nederland.<br/>Ze vestigt zich in 1987 in Nijmegen en werkt met Africa Soli, Sewa Kan en Ifam Bondi.<br/>Ze zorgt voor spektakel in de optredens met de door haar in 1995 opgerichte groep 'Nimba'. Hun dansen zijn een getrouwe weergave van de <span class="highlight">tradities</span> van Guinée en de percussionisten hebben allemaal in het Nationaal Ballet van Guinée of Ivoorkust gespeeld.<br/>Sinds enkele jaren is ze verbonden aan het festival van Fallun in Zweden en ze wordt uitgenodigd voor gelegenheden in vele landen.<br/>Ze geeft cursussen en workshops dans en zang.<br/>He concert met dans was een samenwerkingsverband tussen Hedon en Bamoule. Bamoulé is een stichting in Zwolle die zowel percussie als danslessen organiseert met Afrikaanse leraren."
Fraai vormgegeven affiche getiteld "Nimba" dat verwijst naar een concert van traditionele West-Afrikaanse muziek in de Zwolse zaal Hedon. Tijdens dit concert op zaterdag 12 juni 1999 trad ook op de Guineese danseres Bebey Youla.
Aissata, beter bekend als 'Bébé', is geboren in 1961 in Guinee als dochter van een danser. Ze leert al op jonge leeftijd dansen en gaat bij het Nationaal Ballet Djoliba op haar dertiende. Gedurende 15 jaar doet ze hiermee meerdere tournees over de wereld. Hier verkrijgt ze een ongeëvenaarde kennis van de tradities en dansen van Guinée.
Als danseres en zangeres maakt ze deel uit van vele groepen. Festac ´77 met Myriam Makeba, en in Frankrijk met de 'Amazones de Guinée'. Ze verschijnt in de films Amok (´81) en China (´84).
In 1985 wordt ze uitgenodigd door de groep Fatala voor een tournee in Nederland.
Ze vestigt zich in 1987 in Nijmegen en werkt met Africa Soli, Sewa Kan en Ifam Bondi.
Ze zorgt voor spektakel in de optredens met de door haar in 1995 opgerichte groep 'Nimba'. Hun dansen zijn een getrouwe weergave van de tradities van Guinée en de percussionisten hebben allemaal in het Nationaal Ballet van Guinée of Ivoorkust gespeeld.
Sinds enkele jaren is ze verbonden aan het festival van Fallun in Zweden en ze wordt uitgenodigd voor gelegenheden in vele landen.
Ze geeft cursussen en workshops dans en zang.
He concert met dans was een samenwerkingsverband tussen Hedon en Bamoule. Bamoulé is een stichting in Zwolle die zowel percussie als danslessen organiseert met Afrikaanse leraren.
Bekijk detail van object 501398944
Collectie Overijssel
Bekijk detail van "Wit affiche in A-4 formaat met daarop geplakt twee illustraties van twee kunstenaars. Het affiche maakte reclame voor een gezamelijke expositie van Dick Tasma (schilderijen) en loek Hambeukers (brons) in atelier "'Het Pakhuis"' aan de Kerkstraat 19b in Zwolle van 7 maart t/m 27 april 2002.<br/><br/>Dick Tasma<br/><br/>Dick Tasma (Heerlen, 1951) studeerde MO-B tekenen aan de kunstacademie van Tilburg. Na beëindiging van zijn studie in 1975 doceerde hij tien jaar tekenen en kunst geschiedenis in het middelbaar onderwijs. Zijn ware passie lag echter elders. Zijn geheel eigen stijl, gevormd door universele en autobiografische elementen, is gepassioneerd, expressionistisch en lyrisch tegelijk. Gevoel en verstand gaan in Tasma´s oeuvre keer op keer de dialoog aan. Uit zijn werk spreken ook de stemmen van zijn twee grote leermeesters: de schilders Nico Molenkamp en Gérard Princée. Van de eerste leerde hij met vertrouwen geestdrift toe te laten in zijn werk, van de ander dat de geest moet heersen over het schilderij en dat deze verbonden is met het materiaal en in de taal van het materiaal spreekt. Beiden doceerden respect voor de <span class="highlight">tradities</span> van het schilderen.<br/><br/>Loek Hambeukers<br/><br/>De kunstwerken van Loek Hambeukers bestaan uit schalen en vazen in brons.  Zij ogen vaak als archeologische vondsten. Soms lijkt een schaal maar een grote scherf.<br/><br/>Een deel dat is overgebleven van voorgoed verloren gegaan groter geheel. Maar de scherf ligt er en heeft alles in zich. Een pars pro toto.  De vormgeving en aangebrachte structuren verwijzen naar oude culturen.  de schaal- en vaasvormen zijn beschreven met voor ons onbekende tekens.<br/><br/>Tijdens het boetseren in was, komen de invloeden van wat Hambeukers door de jaren heen uit oude beschavingen in zich opgenomen heeft, naar voren.  Er vindt geen direct nabootsen plaats, maar wat in het hoofd zit wordt door de handen gevormd tot een taal, zijn taal.<br/><br/>Het zorgvuldig aangebrachte patin geeft het werk soms e"
Wit affiche in A-4 formaat met daarop geplakt twee illustraties van twee kunstenaars. Het affiche maakte reclame voor een gezamelijke expositie van Dick Tasma (schilderijen) en loek Hambeukers (brons) in atelier "'Het Pakhuis"' aan de Kerkstraat 19b in Zwolle van 7 maart t/m 27 april 2002.

Dick Tasma

Dick Tasma (Heerlen, 1951) studeerde MO-B tekenen aan de kunstacademie van Tilburg. Na beëindiging van zijn studie in 1975 doceerde hij tien jaar tekenen en kunst geschiedenis in het middelbaar onderwijs. Zijn ware passie lag echter elders. Zijn geheel eigen stijl, gevormd door universele en autobiografische elementen, is gepassioneerd, expressionistisch en lyrisch tegelijk. Gevoel en verstand gaan in Tasma´s oeuvre keer op keer de dialoog aan. Uit zijn werk spreken ook de stemmen van zijn twee grote leermeesters: de schilders Nico Molenkamp en Gérard Princée. Van de eerste leerde hij met vertrouwen geestdrift toe te laten in zijn werk, van de ander dat de geest moet heersen over het schilderij en dat deze verbonden is met het materiaal en in de taal van het materiaal spreekt. Beiden doceerden respect voor de tradities van het schilderen.

Loek Hambeukers

De kunstwerken van Loek Hambeukers bestaan uit schalen en vazen in brons. Zij ogen vaak als archeologische vondsten. Soms lijkt een schaal maar een grote scherf.

Een deel dat is overgebleven van voorgoed verloren gegaan groter geheel. Maar de scherf ligt er en heeft alles in zich. Een pars pro toto. De vormgeving en aangebrachte structuren verwijzen naar oude culturen. de schaal- en vaasvormen zijn beschreven met voor ons onbekende tekens.

Tijdens het boetseren in was, komen de invloeden van wat Hambeukers door de jaren heen uit oude beschavingen in zich opgenomen heeft, naar voren. Er vindt geen direct nabootsen plaats, maar wat in het hoofd zit wordt door de handen gevormd tot een taal, zijn taal.

Het zorgvuldig aangebrachte patin geeft het werk soms e
Bekijk detail van "Langwerpig affiche ter gelegenheid van de expositie "Carnaval in Sassendonk, 44 (11+11+11+11) jaar Eileuvers". Deze werd gehouden in het Stedelijk Museum Zwolle van 2 februari t/m 18 maart 2001. Op het affiche is een kleurenfoto van enkele carnavaleske personen afgebeeld. Ook het logo van de Zwolse carnavalsvereniging De Eileuvers met de karakteristieke ooievaar is afgedrukt.<br/>In carnavalstijd wordt Zwolle omgedoopt tot Sassendonk. De naam Sassendonk werd in 1971 door prins Mans I (prins der Eileuvers, de oudste carnavalsvereniging van Zwolle) geïntroduceerd. Zijn leus "Een Eileuver heeft een goede dronk, want hij komt uit Sassendonk" verwees daar naar. Uit deze leus kwam ook een andere traditie voort in Sassendonk: het drinken van een Blauw Handje. De naam verwijst naar de geuzennaam Blauwvingers en bestaat uit brandewijn met bruine suiker. Het carnaval in Zwolle heeft veel eigen <span class="highlight">tradities</span>. Tijdens het hedendaagse carnaval zijn er een aantal echte Zwolse "artiesten" veelal in de binnenstad te vinden. Datzelfde geldt voor veel (carnavals)groeperingen die alle op hun eigen manier iets toevoegen aan het Sassendonks carnaval.<br/>In 1962 werd Carnavalsvereniging De Eileuvers officieel opgericht.<br/>Het duurde tot de jaren vijftig voor er in Katholiek Zwolle behoefte ontstond aan georganiseerde carnavalsfeesten. Ontspanning in de vorm van feesten bleef voor de katholieke jongeren beperkt tot de jaarlijkse avonden van het bestaande katholieke verenigingsleven, koninginnedag en bevrijdingsdag. Zwolle kende toen wel cafés en enkele bars, maar katholieke ouders zagen liever dat hun kinderen de tijd door brachten in het parochiehuis, op de godsdienstcursus voor achttienjarigen, op de Mater Amabilis school, bij de KAJ, de KJMV (katholieke jongeren middenstad vereniging), het KJC (Katholiek Jongeren Contakt), de RKSC Zwolle (Rooms Katholieke Sportclub Zwolle), de RK HV TEMPO 41 of de RK GV Vlug en Lenig, kortom: als er maar een K of RK voor stond!<br/>Het getal elf wordt w"
Langwerpig affiche ter gelegenheid van de expositie "Carnaval in Sassendonk, 44 (11+11+11+11) jaar Eileuvers". Deze werd gehouden in het Stedelijk Museum Zwolle van 2 februari t/m 18 maart 2001. Op het affiche is een kleurenfoto van enkele carnavaleske personen afgebeeld. Ook het logo van de Zwolse carnavalsvereniging De Eileuvers met de karakteristieke ooievaar is afgedrukt.
In carnavalstijd wordt Zwolle omgedoopt tot Sassendonk. De naam Sassendonk werd in 1971 door prins Mans I (prins der Eileuvers, de oudste carnavalsvereniging van Zwolle) geïntroduceerd. Zijn leus "Een Eileuver heeft een goede dronk, want hij komt uit Sassendonk" verwees daar naar. Uit deze leus kwam ook een andere traditie voort in Sassendonk: het drinken van een Blauw Handje. De naam verwijst naar de geuzennaam Blauwvingers en bestaat uit brandewijn met bruine suiker. Het carnaval in Zwolle heeft veel eigen tradities. Tijdens het hedendaagse carnaval zijn er een aantal echte Zwolse "artiesten" veelal in de binnenstad te vinden. Datzelfde geldt voor veel (carnavals)groeperingen die alle op hun eigen manier iets toevoegen aan het Sassendonks carnaval.
In 1962 werd Carnavalsvereniging De Eileuvers officieel opgericht.
Het duurde tot de jaren vijftig voor er in Katholiek Zwolle behoefte ontstond aan georganiseerde carnavalsfeesten. Ontspanning in de vorm van feesten bleef voor de katholieke jongeren beperkt tot de jaarlijkse avonden van het bestaande katholieke verenigingsleven, koninginnedag en bevrijdingsdag. Zwolle kende toen wel cafés en enkele bars, maar katholieke ouders zagen liever dat hun kinderen de tijd door brachten in het parochiehuis, op de godsdienstcursus voor achttienjarigen, op de Mater Amabilis school, bij de KAJ, de KJMV (katholieke jongeren middenstad vereniging), het KJC (Katholiek Jongeren Contakt), de RKSC Zwolle (Rooms Katholieke Sportclub Zwolle), de RK HV TEMPO 41 of de RK GV Vlug en Lenig, kortom: als er maar een K of RK voor stond!
Het getal elf wordt w
Bekijk detail van "Nederlandse Volkskunde, deel 1."
Nederlandse Volkskunde, deel 1.
Bekijk detail van "Paasgebruiken"
Paasgebruiken
Bekijk detail van "Om een Struik die een Palm werd."
Om een Struik die een Palm werd.
Bekijk detail van "Rogge, haver, gerst."
Rogge, haver, gerst.
Bekijk detail van "Overzicht <span class="highlight">Tradities</span> en Folklore: Een overzicht van jaarlijks terugkerende activiteiten op het gebied van folklore en traditities in Ootmarsum."
Overzicht Tradities en Folklore: Een overzicht van jaarlijks terugkerende activiteiten op het gebied van folklore en traditities in Ootmarsum.
Bekijk detail van "Twente: Nederland ons aller tuin."
Twente: Nederland ons aller tuin.
Vorige pagina1pagina 7pagina 8pagina 9pagina 10pagina 11pagina 12pagina 158Volgende pagina
Sluit popup voor filter "Naam collectie"

Naam collectie (22 filters)

Sluit popup voor filter "Soort collectie"

Soort collectie (10 filters)

Sluit popup voor filter "Naam deelnemer"

Naam deelnemer (20 filters)

Sluit popup voor filter "Periodes"

Periodes (59 filters)