image/svg+xml
Open zoekscherm

1.889 resultaten

1.889 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • Sluitentradities

Filter op

Vorige pagina1pagina 6pagina 7pagina 8pagina 9pagina 10pagina 11pagina 158Volgende pagina
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 8 van 158
IcoonBeschrijvingOmschrijvingIdentificatieNaam
Bekijk detail van "Twents Volksleven: Liederen en Dansen." Bekijk detail van "Twents Volksleven: Liederen en Dansen." Publicatie

Twents Volksleven: Liederen en Dansen.

Uit diverse bronnen vergaarde volksliedjes en dansjes in het dialect uit allerlei plaatsen in Twente
NL-OmsVHOB0167-17-3
Bartelink, dr. G.J.M., Haan, Dr. Tjaard de
Boek nr 167-17-3
Vereniging Heemkunde Ootmarsum en Omstreken

Publicatie

Twents Volksleven: Liederen en Dansen.

Uit diverse bronnen vergaarde volksliedjes en dansjes in het dialect uit allerlei plaatsen in Twente
NL-OmsVHOB0167-17-3
Bartelink, dr. G.J.M., Haan, Dr. Tjaard de
Boek nr 167-17-3
Vereniging Heemkunde Ootmarsum en Omstreken

Bekijk detail van "De Welsumse Dorpsgids, mei 2010." Bekijk detail van "De Welsumse Dorpsgids, mei 2010." Document

De Welsumse Dorpsgids, mei 2010.

De Welsumse Dorpsgids
NL-OstHVOE_GDB4058
Map nr. 263, Welsum algemeen diversen
Historische Vereniging 't Olster Erfgoed

Document

De Welsumse Dorpsgids, mei 2010.

De Welsumse Dorpsgids
NL-OstHVOE_GDB4058
Map nr. 263, Welsum algemeen diversen
Historische Vereniging 't Olster Erfgoed

NL-OstHVOE_GDB4058
Bekijk detail van "Jaarboekje 1989 - 1990." Bekijk detail van "Jaarboekje 1989 - 1990." Publicatie

Jaarboekje 1989 - 1990.

Inzegening "kapelletje" op 22 mei 1988
NL-OmsVHOB0264-1989
St. Heemkunde Reutum/Haarle
Boek nr 264-1989
Vereniging Heemkunde Ootmarsum en Omstreken

Publicatie

Jaarboekje 1989 - 1990.

Inzegening "kapelletje" op 22 mei 1988
NL-OmsVHOB0264-1989
St. Heemkunde Reutum/Haarle
Boek nr 264-1989
Vereniging Heemkunde Ootmarsum en Omstreken

Bekijk detail van "NL-GoSHG_K.24938" Bekijk detail van "NL-GoSHG_K.24938" Knipselindex

Knipselindex Historisch Goor

Geen School- en Volksfeest dit jaar. Het Goorse School- en Volksfeest is een feest rijk aan tradities.
22/4/2020
NL-GoSHG_K.24938

Geen School- en Volksfeest dit jaar.

Het Goorse School- en Volksfeest is een feest rijk aan tradities.

NL-GoSHG_K.24938
Historisch Goor

NL-GoSHG_K.24938
Bekijk detail van "Nederlandsche Volkskunde, deel 1." Bekijk detail van "Nederlandsche Volkskunde, deel 1." Publicatie

Nederlandsche Volkskunde, deel 1.

Een standaardwerk over de gebruiken en levenswijze van onze voorouders, inclusief vele illustraties maakt men kennis met boerenwoningen, volkstypen, klederdrachten, geboorte, huwelijk, ziekte, dood en begrafenis
NL-OmsVHOB0502-1-1
Schrijnen, J.
Boek nr 502-1-1
Vereniging Heemkunde Ootmarsum en Omstreken

Publicatie

Nederlandsche Volkskunde, deel 1.

Een standaardwerk over de gebruiken en levenswijze van onze voorouders, inclusief vele illustraties maakt men kennis met boerenwoningen, volkstypen, klederdrachten, geboorte, huwelijk, ziekte, dood en begrafenis
NL-OmsVHOB0502-1-1
Schrijnen, J.
Boek nr 502-1-1
Vereniging Heemkunde Ootmarsum en Omstreken

Bekijk detail van "Affiche dat een bevrijdingsconcert presenteerde. Dit werd georganiseerd door Stichting Judaïca Zwolle en vond plaats in de Zwolse synagoge. Datum: 5 mei 1997. Locatie: Samuel Hirschstraat 8, Zwolle. Avery Tracht (voorzanger Liberaal-Joodse gemeente Amsterdam) zong Joods-religieuze en Jiddische muziek met pianobegeleiding.<br/>De Stichting Judaica Zwolle is een educatieve organisatie die als doel heeft de verspreiding van kennis van de joodse godsdienst, geschiedenis, taal en cultuur. Zij organiseert haar activiteiten vooral in de Zwolse synagoge, maar is niet verbonden met enig kerkgenootschap of andere religieuze, maatschappelijke of politieke organisatie. Zij heeft een bestand van circa 600 belangstellenden van wie velen jaarlijks aan de activiteiten deelnemen.<br/>Op de avond van 5 mei 1997 werd in de Zwolse synagoge aan de Samuel Hirschstraat een bijzonder concert georganiseerd in het kader van de viering van de bevrijding. De joods-Amerikaanse chazzan Avery Tracht bracht een programma van joods-religieuze en Jiddische volksmuziek ten gehore. De volgende tekst is overgenomen uit Vrij Nederland van 8 februari 1997.<br/>Avery Tracht, tenor, chazzan van de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam. Geboren in Dayton, Ohio (VS). Studeerde zang aan de Eastman School of Music en het conservatorium van Cincinnati. Vooropleiding aan het Franz Schubert Instituut in Wenen. Hij werd ingewijd als chazzan (voorzanger) in '82, na zijn studie aan het Hebrew Union College of Sacred Music. Is sinds zijn inwijding voorzanger geweest bij liberaal joodse synagogen o.a. in New York en Jeruzalem. Als gast-voorzanger is hij regelmatig te horen in andere gemeenten (o.a. Berlijn, Parijs, Zürich en Hannover). Hij leidt niet alleen de eredienst, maar is ook oprichter van het Lewandowski Koor, een gemengd joods koor dat voornamelijk joods-liturgische muziek zingt. Hij is ook bekend als zanger van Jiddische en Hebreeuwse liederen en als vertolker van klassiek repertoire. Net verschenen is de cd `T" Bekijk detail van "Affiche dat een bevrijdingsconcert presenteerde. Dit werd georganiseerd door Stichting Judaïca Zwolle en vond plaats in de Zwolse synagoge. Datum: 5 mei 1997. Locatie: Samuel Hirschstraat 8, Zwolle. Avery Tracht (voorzanger Liberaal-Joodse gemeente Amsterdam) zong Joods-religieuze en Jiddische muziek met pianobegeleiding.<br/>De Stichting Judaica Zwolle is een educatieve organisatie die als doel heeft de verspreiding van kennis van de joodse godsdienst, geschiedenis, taal en cultuur. Zij organiseert haar activiteiten vooral in de Zwolse synagoge, maar is niet verbonden met enig kerkgenootschap of andere religieuze, maatschappelijke of politieke organisatie. Zij heeft een bestand van circa 600 belangstellenden van wie velen jaarlijks aan de activiteiten deelnemen.<br/>Op de avond van 5 mei 1997 werd in de Zwolse synagoge aan de Samuel Hirschstraat een bijzonder concert georganiseerd in het kader van de viering van de bevrijding. De joods-Amerikaanse chazzan Avery Tracht bracht een programma van joods-religieuze en Jiddische volksmuziek ten gehore. De volgende tekst is overgenomen uit Vrij Nederland van 8 februari 1997.<br/>Avery Tracht, tenor, chazzan van de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam. Geboren in Dayton, Ohio (VS). Studeerde zang aan de Eastman School of Music en het conservatorium van Cincinnati. Vooropleiding aan het Franz Schubert Instituut in Wenen. Hij werd ingewijd als chazzan (voorzanger) in '82, na zijn studie aan het Hebrew Union College of Sacred Music. Is sinds zijn inwijding voorzanger geweest bij liberaal joodse synagogen o.a. in New York en Jeruzalem. Als gast-voorzanger is hij regelmatig te horen in andere gemeenten (o.a. Berlijn, Parijs, Zürich en Hannover). Hij leidt niet alleen de eredienst, maar is ook oprichter van het Lewandowski Koor, een gemengd joods koor dat voornamelijk joods-liturgische muziek zingt. Hij is ook bekend als zanger van Jiddische en Hebreeuwse liederen en als vertolker van klassiek repertoire. Net verschenen is de cd `T" Afbeelding

Affiche dat een bevrijdingsconcert presenteerde. Dit werd georganiseerd door Stichting Judaïca Zwolle en vond plaats in de Zwolse synagoge. Datum: 5 mei 1997. Locatie: Samuel Hirschstraat 8, Zwolle. Avery Tracht (voorzanger Liberaal-Joodse gemeente Amsterdam) zong Joods-religieuze en Jiddische muziek met pianobegeleiding.
De Stichting Judaica Zwolle is een educatieve organisatie die als doel heeft de verspreiding van kennis van de joodse godsdienst, geschiedenis, taal en cultuur. Zij organiseert haar activiteiten vooral in de Zwolse synagoge, maar is niet verbonden met enig kerkgenootschap of andere religieuze, maatschappelijke of politieke organisatie. Zij heeft een bestand van circa 600 belangstellenden van wie velen jaarlijks aan de activiteiten deelnemen.
Op de avond van 5 mei 1997 werd in de Zwolse synagoge aan de Samuel Hirschstraat een bijzonder concert georganiseerd in het kader van de viering van de bevrijding. De joods-Amerikaanse chazzan Avery Tracht bracht een programma van joods-religieuze en Jiddische volksmuziek ten gehore. De volgende tekst is overgenomen uit Vrij Nederland van 8 februari 1997.
Avery Tracht, tenor, chazzan van de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam. Geboren in Dayton, Ohio (VS). Studeerde zang aan de Eastman School of Music en het conservatorium van Cincinnati. Vooropleiding aan het Franz Schubert Instituut in Wenen. Hij werd ingewijd als chazzan (voorzanger) in '82, na zijn studie aan het Hebrew Union College of Sacred Music. Is sinds zijn inwijding voorzanger geweest bij liberaal joodse synagogen o.a. in New York en Jeruzalem. Als gast-voorzanger is hij regelmatig te horen in andere gemeenten (o.a. Berlijn, Parijs, Zürich en Hannover). Hij leidt niet alleen de eredienst, maar is ook oprichter van het Lewandowski Koor, een gemengd joods koor dat voornamelijk joods-liturgische muziek zingt. Hij is ook bekend als zanger van Jiddische en Hebreeuwse liederen en als vertolker van klassiek repertoire. Net verschenen is de cd `T

Affiche dat een bevrijdingsconcert presenteerde. Dit werd georganiseerd door Stichting Judaïca Zwolle en vond plaats in de Zwolse synagoge. Datum: 5 mei 1997. Locatie: Samuel Hirschstraat 8, Zwolle. Avery Tracht (voorzanger Liberaal-Joodse gemeente Amsterdam) zong Joods-religieuze en Jiddische muziek met pianobegeleiding.
De Stichting Judaica Zwolle is een educatieve organisatie die als doel h...
1997
{71C5BA5A-693F-435E-A9DD-EC77DE79B094}

Afbeelding

Affiche dat een bevrijdingsconcert presenteerde. Dit werd georganiseerd door Stichting Judaïca Zwolle en vond plaats in de Zwolse synagoge. Datum: 5 mei 1997. Locatie: Samuel Hirschstraat 8, Zwolle. Avery Tracht (voorzanger Liberaal-Joodse gemeente Amsterdam) zong Joods-religieuze en Jiddische muziek met pianobegeleiding.
De Stichting Judaica Zwolle is een educatieve organisatie die als doel heeft de verspreiding van kennis van de joodse godsdienst, geschiedenis, taal en cultuur. Zij organiseert haar activiteiten vooral in de Zwolse synagoge, maar is niet verbonden met enig kerkgenootschap of andere religieuze, maatschappelijke of politieke organisatie. Zij heeft een bestand van circa 600 belangstellenden van wie velen jaarlijks aan de activiteiten deelnemen.
Op de avond van 5 mei 1997 werd in de Zwolse synagoge aan de Samuel Hirschstraat een bijzonder concert georganiseerd in het kader van de viering van de bevrijding. De joods-Amerikaanse chazzan Avery Tracht bracht een programma van joods-religieuze en Jiddische volksmuziek ten gehore. De volgende tekst is overgenomen uit Vrij Nederland van 8 februari 1997.
Avery Tracht, tenor, chazzan van de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam. Geboren in Dayton, Ohio (VS). Studeerde zang aan de Eastman School of Music en het conservatorium van Cincinnati. Vooropleiding aan het Franz Schubert Instituut in Wenen. Hij werd ingewijd als chazzan (voorzanger) in '82, na zijn studie aan het Hebrew Union College of Sacred Music. Is sinds zijn inwijding voorzanger geweest bij liberaal joodse synagogen o.a. in New York en Jeruzalem. Als gast-voorzanger is hij regelmatig te horen in andere gemeenten (o.a. Berlijn, Parijs, Zürich en Hannover). Hij leidt niet alleen de eredienst, maar is ook oprichter van het Lewandowski Koor, een gemengd joods koor dat voornamelijk joods-liturgische muziek zingt. Hij is ook bekend als zanger van Jiddische en Hebreeuwse liederen en als vertolker van klassiek repertoire. Net verschenen is de cd `T

Affiche dat een bevrijdingsconcert presenteerde. Dit werd georganiseerd door Stichting Judaïca Zwolle en vond plaats in de Zwolse synagoge. Datum: 5 mei 1997. Locatie: Samuel Hirschstraat 8, Zwolle. Avery Tracht (voorzanger Liberaal-Joodse gemeente Amsterdam) zong Joods-religieuze en Jiddische muziek met pianobegeleiding.
De Stichting Judaica Zwolle is een educatieve organisatie die als doel heeft de verspreiding van kennis van de joodse godsdienst, geschiedenis, taal en cultuur. Zij organiseert haar activiteiten vooral in de Zwolse synagoge, maar is niet verbonden met enig kerkgenootschap of andere religieuze, maatschappelijke of politieke organisatie. Zij heeft een bestand van circa 600 belangstellenden van wie velen jaarlijks aan de activiteiten deelnemen.
Op de avond van 5 mei 1997 werd in de Zwolse synagoge aan de Samuel Hirschstraat een bijzonder concert georganiseerd in het kader van de viering van de bevrijding. De joods-Amerikaanse chazzan Avery Tracht bracht een programma van joods-religieuze en Jiddische volksmuziek ten gehore. De volgende tekst is overgenomen uit Vrij Nederland van 8 februari 1997.
Avery Tracht, tenor, chazzan van de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam. Geboren in Dayton, Ohio (VS). Studeerde zang aan de Eastman School of Music en het conservatorium van Cincinnati. Vooropleiding aan het Franz Schubert Instituut in Wenen. Hij werd ingewijd als chazzan (voorzanger) in '82, na zijn studie aan het Hebrew Union College of Sacred Music. Is sinds zijn inwijding voorzanger geweest bij liberaal joodse synagogen o.a. in New York en Jeruzalem. Als gast-voorzanger is hij regelmatig te horen in andere gemeenten (o.a. Berlijn, Parijs, Zürich en Hannover). Hij leidt niet alleen de eredienst, maar is ook oprichter van het Lewandowski Koor, een gemengd joods koor dat voornamelijk joods-liturgische muziek zingt. Hij is ook bekend als zanger van Jiddische en Hebreeuwse liederen en als vertolker van klassiek repertoire. Net verschenen is de cd `T Jewish Palette' (Erasmus Muziek Productions), zang Avery Tracht, met Herman Rouw, piano en een speciaal samengesteld ensemble van beroepszangers o.l.v. Jules van Hessen. De titel verwijst naar de vele facetten van voor de synagoge geschreven muziek die afkomstig is uit verschillende tradities en muziekstijlen en uit verschillende soorten synagogen. Met werk van de componisten David Goldstein, Salomon Sulzer, Louis Lewandowski, Kurt Weill, Ben Steinberg, Adolph Katchko e.a.
1997
{71C5BA5A-693F-435E-A9DD-EC77DE79B094}

{71C5BA5A-693F-435E-A9DD-EC77DE79B094}
Bekijk detail van object 501455321 Bekijk detail van object 501455321 Afbeelding

Affiche van de Holland Baroque Society dat presenteerde: Metamorfose van de 17e eeuwse Franse en Italiaanse muziek naar hedendaagse composities en improvisaties van Paolo Pandolfo. Datum: 5 oktober 2007 en locatie: Theater Odeon, Novonzaal in Zwolle.
Holland Baroque (voorheen Holland Baroque Society) is een Nederlands ensemble van barokmusici. Het ensemble wil barokmuziek op een innovatieve ma...
2007
{8F38ACD6-E3EE-49DC-BCD5-9A85531B73FF}

Afbeelding

Affiche van de Holland Baroque Society dat presenteerde: Metamorfose van de 17e eeuwse Franse en Italiaanse muziek naar hedendaagse composities en improvisaties van Paolo Pandolfo. Datum: 5 oktober 2007 en locatie: Theater Odeon, Novonzaal in Zwolle.
Holland Baroque (voorheen Holland Baroque Society) is een Nederlands ensemble van barokmusici. Het ensemble wil barokmuziek op een innovatieve manier programmeren en zowel levendig als historisch verantwoord voor het voetlicht brengen. Barokmuziek staat centraal, maar er worden ook bruggen geslagen naar andere tradities en kunsten, zoals Balkanmuziek en literatuur.
Paolo Pandolfo is een Italiaanse virtuoos, componist en docent muziek voor de viola da gamba .
Hij begon zijn studie als een contrabas en gitaar speler, en werd een ervaren uitvoerder van jazz en populaire muziek . In het midden van de late jaren 1970 studeerde hij viola da gamba in het Rome Conservatorium. In 1979 was hij mede-oprichter van de oude muziek ensemble La Stravaganza, en vervolgens verplaatst naar Bazel , Zwitserland in 1981, waar hij studeerde bij Jordi Savall aan de Schola Cantorum Basiliensis . Van 1982-1990 Pandolfo was een lid van Jordi Savall vroege muziekgroepen Hespèrion XX en Hespèrion XXI.
2007
{8F38ACD6-E3EE-49DC-BCD5-9A85531B73FF}

{8F38ACD6-E3EE-49DC-BCD5-9A85531B73FF}
Bekijk detail van "Affiche dat de Bokbierdag in Zwolle aankondigde. Datum: 5 oktober, jaar: onbekend. Deze jaarlijkse introductie van Bokbieren werd georganiseerd door de horeca binnenstad Zwolle.<br/><br/>Bokbier of bockbier (naar het Duits: Bockbier) is een sterk seizoensbier. Oorspronkelijk zijn bokbieren ondergistend, maar de laatste jaren zijn er in Nederland meer en meer bovengistende bokbieren op de markt gekomen. Een donkere variant wordt tussen oktober en februari verkocht (met een verkooppiek rond oktober en november) en wordt herfstbok genoemd. Vanaf de vastentijd tot mei wordt ook bokbier verkocht dat meestal blond of amberkleurig is en lentebok of meibok wordt genoemd.<br/><br/>Bokbier is van oorsprong een Duitse biersoort. Andere landen waar bokbier wordt gebrouwen, zijn Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Tsjechië. Het Nederlandse bokbier heeft zich vanaf de jaren 80 van de twintigste eeuw tot een afzonderlijke stijl ontwikkeld met zo z'n eigen <span class="highlight">tradities</span> en als opvallendste kenmerk dat bokbieren zowel onder- als bovengistend kunnen zijn. Ook in België worden bokbieren in Nederlandse stijl gebrouwen, maar die zijn uitsluitend bestemd voor de Nederlandse markt. België zelf kent geen bokbiertraditie." Bekijk detail van "Affiche dat de Bokbierdag in Zwolle aankondigde. Datum: 5 oktober, jaar: onbekend. Deze jaarlijkse introductie van Bokbieren werd georganiseerd door de horeca binnenstad Zwolle.<br/><br/>Bokbier of bockbier (naar het Duits: Bockbier) is een sterk seizoensbier. Oorspronkelijk zijn bokbieren ondergistend, maar de laatste jaren zijn er in Nederland meer en meer bovengistende bokbieren op de markt gekomen. Een donkere variant wordt tussen oktober en februari verkocht (met een verkooppiek rond oktober en november) en wordt herfstbok genoemd. Vanaf de vastentijd tot mei wordt ook bokbier verkocht dat meestal blond of amberkleurig is en lentebok of meibok wordt genoemd.<br/><br/>Bokbier is van oorsprong een Duitse biersoort. Andere landen waar bokbier wordt gebrouwen, zijn Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Tsjechië. Het Nederlandse bokbier heeft zich vanaf de jaren 80 van de twintigste eeuw tot een afzonderlijke stijl ontwikkeld met zo z'n eigen <span class="highlight">tradities</span> en als opvallendste kenmerk dat bokbieren zowel onder- als bovengistend kunnen zijn. Ook in België worden bokbieren in Nederlandse stijl gebrouwen, maar die zijn uitsluitend bestemd voor de Nederlandse markt. België zelf kent geen bokbiertraditie." Afbeelding

Affiche dat de Bokbierdag in Zwolle aankondigde. Datum: 5 oktober, jaar: onbekend. Deze jaarlijkse introductie van Bokbieren werd georganiseerd door de horeca binnenstad Zwolle.

Bokbier of bockbier (naar het Duits: Bockbier) is een sterk seizoensbier. Oorspronkelijk zijn bokbieren ondergistend, maar de laatste jaren zijn er in Nederland meer en meer bovengistende bokbieren op de markt gekomen. Een donkere variant wordt tussen oktober en februari verkocht (met een verkooppiek rond oktober en november) en wordt herfstbok genoemd. Vanaf de vastentijd tot mei wordt ook bokbier verkocht dat meestal blond of amberkleurig is en lentebok of meibok wordt genoemd.

Bokbier is van oorsprong een Duitse biersoort. Andere landen waar bokbier wordt gebrouwen, zijn Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Tsjechië. Het Nederlandse bokbier heeft zich vanaf de jaren 80 van de twintigste eeuw tot een afzonderlijke stijl ontwikkeld met zo z'n eigen tradities en als opvallendste kenmerk dat bokbieren zowel onder- als bovengistend kunnen zijn. Ook in België worden bokbieren in Nederlandse stijl gebrouwen, maar die zijn uitsluitend bestemd voor de Nederlandse markt. België zelf kent geen bokbiertraditie.

Affiche dat de Bokbierdag in Zwolle aankondigde. Datum: 5 oktober, jaar: onbekend. Deze jaarlijkse introductie van Bokbieren werd georganiseerd door de horeca binnenstad Zwolle.

Bokbier of bockbier (naar het Duits: Bockbier) is een sterk seizoensbier. Oorspronkelijk zijn bokbieren ondergistend, maar de laatste jaren zijn er in Nederland meer en meer bovengistende bokbieren op de markt gek...
{9926D920-7D6B-4319-BE93-BBA55E902402}

Afbeelding

Affiche dat de Bokbierdag in Zwolle aankondigde. Datum: 5 oktober, jaar: onbekend. Deze jaarlijkse introductie van Bokbieren werd georganiseerd door de horeca binnenstad Zwolle.

Bokbier of bockbier (naar het Duits: Bockbier) is een sterk seizoensbier. Oorspronkelijk zijn bokbieren ondergistend, maar de laatste jaren zijn er in Nederland meer en meer bovengistende bokbieren op de markt gekomen. Een donkere variant wordt tussen oktober en februari verkocht (met een verkooppiek rond oktober en november) en wordt herfstbok genoemd. Vanaf de vastentijd tot mei wordt ook bokbier verkocht dat meestal blond of amberkleurig is en lentebok of meibok wordt genoemd.

Bokbier is van oorsprong een Duitse biersoort. Andere landen waar bokbier wordt gebrouwen, zijn Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Tsjechië. Het Nederlandse bokbier heeft zich vanaf de jaren 80 van de twintigste eeuw tot een afzonderlijke stijl ontwikkeld met zo z'n eigen tradities en als opvallendste kenmerk dat bokbieren zowel onder- als bovengistend kunnen zijn. Ook in België worden bokbieren in Nederlandse stijl gebrouwen, maar die zijn uitsluitend bestemd voor de Nederlandse markt. België zelf kent geen bokbiertraditie.

Affiche dat de Bokbierdag in Zwolle aankondigde. Datum: 5 oktober, jaar: onbekend. Deze jaarlijkse introductie van Bokbieren werd georganiseerd door de horeca binnenstad Zwolle.

Bokbier of bockbier (naar het Duits: Bockbier) is een sterk seizoensbier. Oorspronkelijk zijn bokbieren ondergistend, maar de laatste jaren zijn er in Nederland meer en meer bovengistende bokbieren op de markt gekomen. Een donkere variant wordt tussen oktober en februari verkocht (met een verkooppiek rond oktober en november) en wordt herfstbok genoemd. Vanaf de vastentijd tot mei wordt ook bokbier verkocht dat meestal blond of amberkleurig is en lentebok of meibok wordt genoemd.

Bokbier is van oorsprong een Duitse biersoort. Andere landen waar bokbier wordt gebrouwen, zijn Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Tsjechië. Het Nederlandse bokbier heeft zich vanaf de jaren 80 van de twintigste eeuw tot een afzonderlijke stijl ontwikkeld met zo z'n eigen tradities en als opvallendste kenmerk dat bokbieren zowel onder- als bovengistend kunnen zijn. Ook in België worden bokbieren in Nederlandse stijl gebrouwen, maar die zijn uitsluitend bestemd voor de Nederlandse markt. België zelf kent geen bokbiertraditie.
{9926D920-7D6B-4319-BE93-BBA55E902402}

{9926D920-7D6B-4319-BE93-BBA55E902402}
Bekijk detail van "Affiche dat bekendheid gaf aan het evenement Gondelvaart Giethoorn. Deze werd gehouden op 30 augustus. Jaar: onbekend.<br/>De Gondelvaart maakt tot op heden nog gebruik van de Giethoornse grachten. Het is vanouds een lokaal evenement en vindt zijn uiteindelijke oorsprong al sinds begin 1900. (hier rechts een ansichtkaart uit 1930) Omstreeks deze tijd gingen de kinderen de eerste schooldag, begin september, verkleed met verlichte boten naar school. Na de uitbaggering van de grachten in 1929 is er in 1930 sprake van een onderlinge wedstrijd.<br/>Giethoorn, gelegen in de kop van Overijssel, is omstreeks 1230 gesticht door vluchtelingen, die uit gebieden rond de Middellandse Zee kwamen. Deze vluchtelingen werden ook wel 'zelfgeselaars' of 'flagellanten' genoemd. Deze eerste bewoners vonden hier massa's horens van wilde geiten, die waarschijnlijk in 1170 tijdens de St. Elisabethsvloed waren omgekomen. Zij noemden hun nederzetting Geytenhoren. Later is deze naam verbasterd in Geythorn, wat later Giethoorn werd. Het karakteristieke van het dorp vindt zijn oorsprong in de vervening. De turfgravers haalden op, de voor hun gunstige plaatsen, het veen uit de bodem, mengden dit in een mengbak en gooiden het op het land te drogen, daarna werd er turf van gestoken. Door die vervening ontstonden er plassen en meren. Om die turf te vervoeren groef men grachten en sloten. Vele huizen zijn op ‘eilandjes' gebouwd. Eilandjes die alleen via water en de karakteristieke bruggetjes te bereiken zijn." Bekijk detail van "Affiche dat bekendheid gaf aan het evenement Gondelvaart Giethoorn. Deze werd gehouden op 30 augustus. Jaar: onbekend.<br/>De Gondelvaart maakt tot op heden nog gebruik van de Giethoornse grachten. Het is vanouds een lokaal evenement en vindt zijn uiteindelijke oorsprong al sinds begin 1900. (hier rechts een ansichtkaart uit 1930) Omstreeks deze tijd gingen de kinderen de eerste schooldag, begin september, verkleed met verlichte boten naar school. Na de uitbaggering van de grachten in 1929 is er in 1930 sprake van een onderlinge wedstrijd.<br/>Giethoorn, gelegen in de kop van Overijssel, is omstreeks 1230 gesticht door vluchtelingen, die uit gebieden rond de Middellandse Zee kwamen. Deze vluchtelingen werden ook wel 'zelfgeselaars' of 'flagellanten' genoemd. Deze eerste bewoners vonden hier massa's horens van wilde geiten, die waarschijnlijk in 1170 tijdens de St. Elisabethsvloed waren omgekomen. Zij noemden hun nederzetting Geytenhoren. Later is deze naam verbasterd in Geythorn, wat later Giethoorn werd. Het karakteristieke van het dorp vindt zijn oorsprong in de vervening. De turfgravers haalden op, de voor hun gunstige plaatsen, het veen uit de bodem, mengden dit in een mengbak en gooiden het op het land te drogen, daarna werd er turf van gestoken. Door die vervening ontstonden er plassen en meren. Om die turf te vervoeren groef men grachten en sloten. Vele huizen zijn op ‘eilandjes' gebouwd. Eilandjes die alleen via water en de karakteristieke bruggetjes te bereiken zijn." Afbeelding

Affiche dat bekendheid gaf aan het evenement Gondelvaart Giethoorn. Deze werd gehouden op 30 augustus. Jaar: onbekend.
De Gondelvaart maakt tot op heden nog gebruik van de Giethoornse grachten. Het is vanouds een lokaal evenement en vindt zijn uiteindelijke oorsprong al sinds begin 1900. (hier rechts een ansichtkaart uit 1930) Omstreeks deze tijd gingen de kinderen de eerste schooldag, begin september, verkleed met verlichte boten naar school. Na de uitbaggering van de grachten in 1929 is er in 1930 sprake van een onderlinge wedstrijd.
Giethoorn, gelegen in de kop van Overijssel, is omstreeks 1230 gesticht door vluchtelingen, die uit gebieden rond de Middellandse Zee kwamen. Deze vluchtelingen werden ook wel 'zelfgeselaars' of 'flagellanten' genoemd. Deze eerste bewoners vonden hier massa's horens van wilde geiten, die waarschijnlijk in 1170 tijdens de St. Elisabethsvloed waren omgekomen. Zij noemden hun nederzetting Geytenhoren. Later is deze naam verbasterd in Geythorn, wat later Giethoorn werd. Het karakteristieke van het dorp vindt zijn oorsprong in de vervening. De turfgravers haalden op, de voor hun gunstige plaatsen, het veen uit de bodem, mengden dit in een mengbak en gooiden het op het land te drogen, daarna werd er turf van gestoken. Door die vervening ontstonden er plassen en meren. Om die turf te vervoeren groef men grachten en sloten. Vele huizen zijn op ‘eilandjes' gebouwd. Eilandjes die alleen via water en de karakteristieke bruggetjes te bereiken zijn.

Affiche dat bekendheid gaf aan het evenement Gondelvaart Giethoorn. Deze werd gehouden op 30 augustus. Jaar: onbekend.
De Gondelvaart maakt tot op heden nog gebruik van de Giethoornse grachten. Het is vanouds een lokaal evenement en vindt zijn uiteindelijke oorsprong al sinds begin 1900. (hier rechts een ansichtkaart uit 1930) Omstreeks deze tijd gingen de kinderen de eerste schooldag, begin s...
{8808A735-AB5D-4975-930E-A9346C290237}

Afbeelding

Affiche dat bekendheid gaf aan het evenement Gondelvaart Giethoorn. Deze werd gehouden op 30 augustus. Jaar: onbekend.
De Gondelvaart maakt tot op heden nog gebruik van de Giethoornse grachten. Het is vanouds een lokaal evenement en vindt zijn uiteindelijke oorsprong al sinds begin 1900. (hier rechts een ansichtkaart uit 1930) Omstreeks deze tijd gingen de kinderen de eerste schooldag, begin september, verkleed met verlichte boten naar school. Na de uitbaggering van de grachten in 1929 is er in 1930 sprake van een onderlinge wedstrijd.
Giethoorn, gelegen in de kop van Overijssel, is omstreeks 1230 gesticht door vluchtelingen, die uit gebieden rond de Middellandse Zee kwamen. Deze vluchtelingen werden ook wel 'zelfgeselaars' of 'flagellanten' genoemd. Deze eerste bewoners vonden hier massa's horens van wilde geiten, die waarschijnlijk in 1170 tijdens de St. Elisabethsvloed waren omgekomen. Zij noemden hun nederzetting Geytenhoren. Later is deze naam verbasterd in Geythorn, wat later Giethoorn werd. Het karakteristieke van het dorp vindt zijn oorsprong in de vervening. De turfgravers haalden op, de voor hun gunstige plaatsen, het veen uit de bodem, mengden dit in een mengbak en gooiden het op het land te drogen, daarna werd er turf van gestoken. Door die vervening ontstonden er plassen en meren. Om die turf te vervoeren groef men grachten en sloten. Vele huizen zijn op ‘eilandjes' gebouwd. Eilandjes die alleen via water en de karakteristieke bruggetjes te bereiken zijn.

Affiche dat bekendheid gaf aan het evenement Gondelvaart Giethoorn. Deze werd gehouden op 30 augustus. Jaar: onbekend.
De Gondelvaart maakt tot op heden nog gebruik van de Giethoornse grachten. Het is vanouds een lokaal evenement en vindt zijn uiteindelijke oorsprong al sinds begin 1900. (hier rechts een ansichtkaart uit 1930) Omstreeks deze tijd gingen de kinderen de eerste schooldag, begin september, verkleed met verlichte boten naar school. Na de uitbaggering van de grachten in 1929 is er in 1930 sprake van een onderlinge wedstrijd.
Giethoorn, gelegen in de kop van Overijssel, is omstreeks 1230 gesticht door vluchtelingen, die uit gebieden rond de Middellandse Zee kwamen. Deze vluchtelingen werden ook wel 'zelfgeselaars' of 'flagellanten' genoemd. Deze eerste bewoners vonden hier massa's horens van wilde geiten, die waarschijnlijk in 1170 tijdens de St. Elisabethsvloed waren omgekomen. Zij noemden hun nederzetting Geytenhoren. Later is deze naam verbasterd in Geythorn, wat later Giethoorn werd. Het karakteristieke van het dorp vindt zijn oorsprong in de vervening. De turfgravers haalden op, de voor hun gunstige plaatsen, het veen uit de bodem, mengden dit in een mengbak en gooiden het op het land te drogen, daarna werd er turf van gestoken. Door die vervening ontstonden er plassen en meren. Om die turf te vervoeren groef men grachten en sloten. Vele huizen zijn op ‘eilandjes' gebouwd. Eilandjes die alleen via water en de karakteristieke bruggetjes te bereiken zijn.
{8808A735-AB5D-4975-930E-A9346C290237}

{8808A735-AB5D-4975-930E-A9346C290237}
Bekijk detail van object 501441783 Bekijk detail van object 501441783 Afbeelding

Simpel affiche dat het 3e Folkfestival aankondigde op zaterdag 19 oktober 1996 in Schouwburg Odeon aan de Blijmarkt in Zwolle. Negen groepen en solisten uit Nederland, Siberie, USA, Engeland en Ierland traden op. Het programma varieerde van Ierse Folk via Amerikaanse singersongwriters naar de traditionele muziek uit Nederland en Siberie.

Show of Hands is een Engels akoestische roots en f...
1996
{55272FA8-4971-460D-8D91-7A1330138AE6}

Afbeelding

Simpel affiche dat het 3e Folkfestival aankondigde op zaterdag 19 oktober 1996 in Schouwburg Odeon aan de Blijmarkt in Zwolle. Negen groepen en solisten uit Nederland, Siberie, USA, Engeland en Ierland traden op. Het programma varieerde van Ierse Folk via Amerikaanse singersongwriters naar de traditionele muziek uit Nederland en Siberie.

Show of Hands is een Engels akoestische roots en folk duo bestaande uit zanger-songwriter Steve Knightley en multi-instrumentalist Phil Beer. In de afgelopen jaren hebben zij getourd met jazz bassiste Miranda Sykes.

De muzikale tradities van Noord-Ierland is de basis voor County Louth band, La Lugh. Met de virtuoze violist Gerry O'Connor en zanger / fluitiste Eithne Ni Uallachain staat de groep garant voor een infectueuze, dans-inspirerend, mengsel van jigs, reels en traditionele ballads. La Lugh werd bedacht nadat O'Connor en Ni Uallachain elkaar ontmoetten in 1991. Inwoners van Dubdakk in County Louth, komen beide musici muzikale families. O'Connor's familie heeft viool gespeeld vele generaties lang en zijn moeder, Rose, was een invloedrijke viool leraar. Na het spelen met Kinvara, in het midden van de jaren '80, O'Connor richtte de traditionele Ierse band, Skylark, op in 1987. Ni Uallachain, die zingt in zowel Gaelic en Engels, is een van de beste traditionele zangers in Ierland. Opgegroeid in een Gaelic-sprekende familie, heeft ze veel nummers geleerd van haar vader en andere familieleden. La Lugh, die ook beschikt over Gilles bijzondere gitaarwerk, Siobhan Kennedy (fluit, viool, stap dansen) en Donal O'Connor (keyboards), kreeg een "beste album van het jaar 'award van" Irish Music "magzine voor hun tweede album, "Brighid S Kiss", in 1996.
1996
{55272FA8-4971-460D-8D91-7A1330138AE6}

{55272FA8-4971-460D-8D91-7A1330138AE6}
Bekijk detail van object 501441536 Bekijk detail van object 501441536 Afbeelding

Geelkleurig affiche met daarop een zwart-wit foto van de Siciliaanse Folk band Taberna Mylaensis die op zaterdag 30 november 1997 optrad in zaal Hedon in Zwolle.

De band Taberna Mylaensis spelen populaire etnische muziek van Sicilië.

Wereldmuziek (zie ook volksmuziek) is muziek die terug te leiden is tot een bepaalde bevolkingsgroep of land. Niet alle wereldmuziek kent een tradit...
1997
{F11DC817-EA4F-44E6-811D-C9D42ABDFF7D}

Afbeelding

Geelkleurig affiche met daarop een zwart-wit foto van de Siciliaanse Folk band Taberna Mylaensis die op zaterdag 30 november 1997 optrad in zaal Hedon in Zwolle.

De band Taberna Mylaensis spelen populaire etnische muziek van Sicilië.

Wereldmuziek (zie ook volksmuziek) is muziek die terug te leiden is tot een bepaalde bevolkingsgroep of land. Niet alle wereldmuziek kent een traditie van muzieknotatie. In dat geval wordt de muziek op het oor van speler tot speler doorgegeven. Daarbij verandert de muziek vaak geleidelijk, en is het niet duidelijk -en ook niet zo belangrijk- wie de componist is. Er bestaan ook tradities binnen de wereldmuziek, die zichzelf met recht als klassiek beschouwen, zoals de Hindoestaanse muziek en de Gamelan.
1997
{F11DC817-EA4F-44E6-811D-C9D42ABDFF7D}

{F11DC817-EA4F-44E6-811D-C9D42ABDFF7D}
Bekijk detail van "Knalgeel affiche van de Zwolse carnavalsvereniging "'De Eileuvers"' die een zittingsavond op 16 november 1996  in de WRZV-hal hield. Eileuver is dialect voor ooievaar.<br/><br/>In carnavalstijd wordt Zwolle omgedoopt tot Sassendonk. De naam Sassendonk werd in 1971 door prins Mans I (prins der Eileuvers, de oudste carnavalsvereniging van Zwolle) geïntroduceerd. Zijn leus "Een Eileuver heeft een goede dronk, want hij komt uit Sassendonk" verwees daar naar. Uit deze leus kwam ook een andere traditie voort in Sassendonk: het drinken van een Blauw Handje. De naam verwijst naar de geuzennaam Blauwvingers en bestaat uit brandewijn met bruine suiker. Het carnaval in Zwolle heeft veel eigen <span class="highlight">tradities</span>. Tijdens het hedendaagse carnaval zijn er een aantal echte Zwolse "artiesten" als Tante Kippe en de TreeBuuts veelal in de binnenstad te vinden. Datzelfde geldt voor veel (carnavals)groeperingen die alle op hun eigen manier iets toevoegen aan het Sassendonks carnaval. Voorbeelden zijn: De BV Feest & Bezinning, Het Virus, KB&CV (een kladde bier en een cola vieux). Onder andere deze groeperingen organiseren op kleine schaal carnavaleske evenementen. Carnavalsgroep de Mommerië organiseert het jaarlijks terugkerende maandagochtend carnavalsconcert in schouwburg 'De Spiegel'.<br/><br/>Met name staat Sassendonk bekend om de uitbundige wijze waarop de carnavalsvierders zich kleden. De boerenkiel of overal heeft al jaren geleden plaats gemaakt voor (vaak zelf ontworpen en zelfgemaakte) fantasiekostuums. Veel carnavalisten zijn dan ook al maanden van tevoren bezig met de voorbereidingen en maken er een sport van zichzelf te overtreffen t.a.v. voorgaande jaren.<br/><br/>Drs. Theo Fransen & Gerrit Gommans schreven in 1984 het boek 'Alaaf, Carnaval in Nederland & België'. Hierin wordt Sassendonk gekenmerkt als: "De parel aan de kroon van het carnaval boven de grote rivieren"." Bekijk detail van "Knalgeel affiche van de Zwolse carnavalsvereniging "'De Eileuvers"' die een zittingsavond op 16 november 1996 in de WRZV-hal hield. Eileuver is dialect voor ooievaar.<br/><br/>In carnavalstijd wordt Zwolle omgedoopt tot Sassendonk. De naam Sassendonk werd in 1971 door prins Mans I (prins der Eileuvers, de oudste carnavalsvereniging van Zwolle) geïntroduceerd. Zijn leus "Een Eileuver heeft een goede dronk, want hij komt uit Sassendonk" verwees daar naar. Uit deze leus kwam ook een andere traditie voort in Sassendonk: het drinken van een Blauw Handje. De naam verwijst naar de geuzennaam Blauwvingers en bestaat uit brandewijn met bruine suiker. Het carnaval in Zwolle heeft veel eigen <span class="highlight">tradities</span>. Tijdens het hedendaagse carnaval zijn er een aantal echte Zwolse "artiesten" als Tante Kippe en de TreeBuuts veelal in de binnenstad te vinden. Datzelfde geldt voor veel (carnavals)groeperingen die alle op hun eigen manier iets toevoegen aan het Sassendonks carnaval. Voorbeelden zijn: De BV Feest & Bezinning, Het Virus, KB&CV (een kladde bier en een cola vieux). Onder andere deze groeperingen organiseren op kleine schaal carnavaleske evenementen. Carnavalsgroep de Mommerië organiseert het jaarlijks terugkerende maandagochtend carnavalsconcert in schouwburg 'De Spiegel'.<br/><br/>Met name staat Sassendonk bekend om de uitbundige wijze waarop de carnavalsvierders zich kleden. De boerenkiel of overal heeft al jaren geleden plaats gemaakt voor (vaak zelf ontworpen en zelfgemaakte) fantasiekostuums. Veel carnavalisten zijn dan ook al maanden van tevoren bezig met de voorbereidingen en maken er een sport van zichzelf te overtreffen t.a.v. voorgaande jaren.<br/><br/>Drs. Theo Fransen & Gerrit Gommans schreven in 1984 het boek 'Alaaf, Carnaval in Nederland & België'. Hierin wordt Sassendonk gekenmerkt als: "De parel aan de kroon van het carnaval boven de grote rivieren"." Afbeelding

Knalgeel affiche van de Zwolse carnavalsvereniging "'De Eileuvers"' die een zittingsavond op 16 november 1996 in de WRZV-hal hield. Eileuver is dialect voor ooievaar.

In carnavalstijd wordt Zwolle omgedoopt tot Sassendonk. De naam Sassendonk werd in 1971 door prins Mans I (prins der Eileuvers, de oudste carnavalsvereniging van Zwolle) geïntroduceerd. Zijn leus "Een Eileuver heeft een goede dronk, want hij komt uit Sassendonk" verwees daar naar. Uit deze leus kwam ook een andere traditie voort in Sassendonk: het drinken van een Blauw Handje. De naam verwijst naar de geuzennaam Blauwvingers en bestaat uit brandewijn met bruine suiker. Het carnaval in Zwolle heeft veel eigen tradities. Tijdens het hedendaagse carnaval zijn er een aantal echte Zwolse "artiesten" als Tante Kippe en de TreeBuuts veelal in de binnenstad te vinden. Datzelfde geldt voor veel (carnavals)groeperingen die alle op hun eigen manier iets toevoegen aan het Sassendonks carnaval. Voorbeelden zijn: De BV Feest & Bezinning, Het Virus, KB&CV (een kladde bier en een cola vieux). Onder andere deze groeperingen organiseren op kleine schaal carnavaleske evenementen. Carnavalsgroep de Mommerië organiseert het jaarlijks terugkerende maandagochtend carnavalsconcert in schouwburg 'De Spiegel'.

Met name staat Sassendonk bekend om de uitbundige wijze waarop de carnavalsvierders zich kleden. De boerenkiel of overal heeft al jaren geleden plaats gemaakt voor (vaak zelf ontworpen en zelfgemaakte) fantasiekostuums. Veel carnavalisten zijn dan ook al maanden van tevoren bezig met de voorbereidingen en maken er een sport van zichzelf te overtreffen t.a.v. voorgaande jaren.

Drs. Theo Fransen & Gerrit Gommans schreven in 1984 het boek 'Alaaf, Carnaval in Nederland & België'. Hierin wordt Sassendonk gekenmerkt als: "De parel aan de kroon van het carnaval boven de grote rivieren".

Knalgeel affiche van de Zwolse carnavalsvereniging "'De Eileuvers"' die een zittingsavond op 16 november 1996 in de WRZV-hal hield. Eileuver is dialect voor ooievaar.

In carnavalstijd wordt Zwolle omgedoopt tot Sassendonk. De naam Sassendonk werd in 1971 door prins Mans I (prins der Eileuvers, de oudste carnavalsvereniging van Zwolle) geïntroduceerd. Zijn leus "Een Eileuver heeft een goe...
1971-1996
{BD998DB4-FD66-473F-B851-E6FB0E5B2E7F}

Afbeelding

Knalgeel affiche van de Zwolse carnavalsvereniging "'De Eileuvers"' die een zittingsavond op 16 november 1996 in de WRZV-hal hield. Eileuver is dialect voor ooievaar.

In carnavalstijd wordt Zwolle omgedoopt tot Sassendonk. De naam Sassendonk werd in 1971 door prins Mans I (prins der Eileuvers, de oudste carnavalsvereniging van Zwolle) geïntroduceerd. Zijn leus "Een Eileuver heeft een goede dronk, want hij komt uit Sassendonk" verwees daar naar. Uit deze leus kwam ook een andere traditie voort in Sassendonk: het drinken van een Blauw Handje. De naam verwijst naar de geuzennaam Blauwvingers en bestaat uit brandewijn met bruine suiker. Het carnaval in Zwolle heeft veel eigen tradities. Tijdens het hedendaagse carnaval zijn er een aantal echte Zwolse "artiesten" als Tante Kippe en de TreeBuuts veelal in de binnenstad te vinden. Datzelfde geldt voor veel (carnavals)groeperingen die alle op hun eigen manier iets toevoegen aan het Sassendonks carnaval. Voorbeelden zijn: De BV Feest & Bezinning, Het Virus, KB&CV (een kladde bier en een cola vieux). Onder andere deze groeperingen organiseren op kleine schaal carnavaleske evenementen. Carnavalsgroep de Mommerië organiseert het jaarlijks terugkerende maandagochtend carnavalsconcert in schouwburg 'De Spiegel'.

Met name staat Sassendonk bekend om de uitbundige wijze waarop de carnavalsvierders zich kleden. De boerenkiel of overal heeft al jaren geleden plaats gemaakt voor (vaak zelf ontworpen en zelfgemaakte) fantasiekostuums. Veel carnavalisten zijn dan ook al maanden van tevoren bezig met de voorbereidingen en maken er een sport van zichzelf te overtreffen t.a.v. voorgaande jaren.

Drs. Theo Fransen & Gerrit Gommans schreven in 1984 het boek 'Alaaf, Carnaval in Nederland & België'. Hierin wordt Sassendonk gekenmerkt als: "De parel aan de kroon van het carnaval boven de grote rivieren".

Knalgeel affiche van de Zwolse carnavalsvereniging "'De Eileuvers"' die een zittingsavond op 16 november 1996 in de WRZV-hal hield. Eileuver is dialect voor ooievaar.

In carnavalstijd wordt Zwolle omgedoopt tot Sassendonk. De naam Sassendonk werd in 1971 door prins Mans I (prins der Eileuvers, de oudste carnavalsvereniging van Zwolle) geïntroduceerd. Zijn leus "Een Eileuver heeft een goede dronk, want hij komt uit Sassendonk" verwees daar naar. Uit deze leus kwam ook een andere traditie voort in Sassendonk: het drinken van een Blauw Handje. De naam verwijst naar de geuzennaam Blauwvingers en bestaat uit brandewijn met bruine suiker. Het carnaval in Zwolle heeft veel eigen tradities. Tijdens het hedendaagse carnaval zijn er een aantal echte Zwolse "artiesten" als Tante Kippe en de TreeBuuts veelal in de binnenstad te vinden. Datzelfde geldt voor veel (carnavals)groeperingen die alle op hun eigen manier iets toevoegen aan het Sassendonks carnaval. Voorbeelden zijn: De BV Feest & Bezinning, Het Virus, KB&CV (een kladde bier en een cola vieux). Onder andere deze groeperingen organiseren op kleine schaal carnavaleske evenementen. Carnavalsgroep de Mommerië organiseert het jaarlijks terugkerende maandagochtend carnavalsconcert in schouwburg 'De Spiegel'.

Met name staat Sassendonk bekend om de uitbundige wijze waarop de carnavalsvierders zich kleden. De boerenkiel of overal heeft al jaren geleden plaats gemaakt voor (vaak zelf ontworpen en zelfgemaakte) fantasiekostuums. Veel carnavalisten zijn dan ook al maanden van tevoren bezig met de voorbereidingen en maken er een sport van zichzelf te overtreffen t.a.v. voorgaande jaren.

Drs. Theo Fransen & Gerrit Gommans schreven in 1984 het boek 'Alaaf, Carnaval in Nederland & België'. Hierin wordt Sassendonk gekenmerkt als: "De parel aan de kroon van het carnaval boven de grote rivieren".
1971-1996
{BD998DB4-FD66-473F-B851-E6FB0E5B2E7F}

{BD998DB4-FD66-473F-B851-E6FB0E5B2E7F}
Vorige pagina1pagina 6pagina 7pagina 8pagina 9pagina 10pagina 11pagina 158Volgende pagina
Sluit popup voor filter "Naam collectie"

Naam collectie (22 filters)

Sluit popup voor filter "Soort collectie"

Soort collectie (10 filters)

Sluit popup voor filter "Naam deelnemer"

Naam deelnemer (20 filters)

Sluit popup voor filter "Periodes"

Periodes (59 filters)