image/svg+xml
Open zoekscherm

30.070 resultaten

30.070 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenGrote brand

Filter op

pagina 1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 2.506Volgende pagina
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 1 van 2.506
IcoonBeschrijvingOmschrijvingIdentificatieNaam
Bekijk detail van "Panorama <span class="highlight">Grote</span> Kerk" Bekijk detail van "Panorama <span class="highlight">Grote</span> Kerk" Afbeelding

Panorama Grote Kerk

Winkeliers Grotestraat Noord Kerkplein. Panorama. ...
1/1/1969
NL-AmlHA_600_10_005

Panorama Grote Kerk

Winkeliers Grotestraat Noord
Kerkplein. Panorama. Het zicht is vanaf de Grote Kerk op de voorgrond op de Grotestraat Noord ter hoogte van de afslag onderaan in het midden naar de Hagengracht, die naar boven, in een bocht naar links, wegloopt. Net achter de bocht in de Hagengracht loopt het Schalderoi in een gelijksoortige bocht ook naar links, ongeveer parallel aan de Hagengracht. In die bocht van het Schalderoi is op de hoek van de Willemsgang bij de lantaarnpaal het winkeltje van Borrink aan het Schalderoi nog te zien. De Willemsgang ging rechtsaf richting de Boddenstraat.

Palthe
Afbraak
Alles ten westen van de Hagengracht, rechts van de Bakenstraat tot aan de Brugstraat en alles ten zuiden van de Boddenstraat zou worden afgebroken, met als centraal saneringsgebied het Schalderoi en het Palthe-terrein. De open plek ongeveer in het midden is het begin ervan, via de afbraak van het volledige fabriekscomplex van Palthe's Textielveredelings Bedrijven N.V. aan de Boddenstraat en Bakenstraat, met de inmiddels neergehaalde schoorsteenpijp, halverwege 1969. Eerder was hier al in de eerste helft van 1968 een hele grote brand, die de sloopplannen versnelde en de gemeente deed besluiten tot de koop van de verouderde fabriek, waarmee de binnenstadsaneringsplannen van de gemeente uiteindelijk konden worden gerealiseerd. Palthe zou gaan bouwen aan de Plesmanweg 11. Op deze plek zou o.a. het nieuwe stadhuis worden gebouwd.

Bar-discotheek 't Stuupke
Grotestraat. Links, in het hoge pand met de witte luiken bovenin en het lichtgrijze platte dak, staat het voormalige pand van “Bendien met de hoge stoep” zoals het pand toen werd genoemd, toen de naaierij van S. Bendien en Zonen er in het verre verleden nog in zat. Vanaf de jaren vijftig vestigde zich hier Willemsen IJzerhandel. In de loop van 1969 heeft bar-discotheek 't Stuupke aan de Grotestraat 29 zich hier gevestigd. De naam van de discotheek is toen vernoemd naar de voormalige stoep van Bendien's naaierij, t.w. 't Stuupke.

Bioscoop Varossieau
Grotestraat. Rechts ernaast staat bioscoop Varossieau aan de Grotestraat 25, dat geheel doorloopt tot aan de Hagengracht, waar tevens een achter-nooduitgang was.

Juwelier Bruggeman
Grotestraat. Naast de bioscoop staat het pand van juwelier Bruggeman aan de Grotestraat 23, op de hoek van de Hagengracht. Vanaf 2013 werd dit Juwelier Berendsen.

Boekhandel Lohuis
Grotestraat. Rechts van de juwelier, aan de Grotestraat 21, op de andere hoek van de Hagengracht zit Boekhandel Lohuis.

Chinees-Indisch restaurant Chekiang
Grotestraat. Vervolgens is rechts van de boekhandel Chinees-Indisch restaurant Chekiang aan de Grotestraat 19 gevestigd.

Hotel Lido
Grotestraat. Hotel-restaurant Lido is gevestigd aan de Grotestraat 17, geopend op 18-07-1963. De eigenaar was de heer G. Löhr. Het hotel telde drie tweepersoons- en acht eenpersoonskamers. Ze hadden 40 bedden en 100 zitplaatsen. In het hotel vestigde zich na de sluiting eind oktober 1969 het Chinees Indisch restaurant De Mandarijn.

Bar-dancing Moulin Rouge
Grotestraat. Omstreeks 1968 opende de eigenaar van hotel Lido rechts ernaast bar-dancing Moulin Rouge aan de Grotestraat15. Nog geen jaar later, eind oktober 1969 kondigde de heer G. Lóhr in de krant aan, dat zowel het hotel, als de bar-dancing definitief gesloten zouden worden, omdat beide niet rendabel bleken te zijn. Op de locatie aan de Grotestraat 15 vestigde zich na de sluiting begin jaren zeventig Lotus, bar-dancing.

Casper Molmans
Grotestraat. Het pand rechts onderin en schuin tegenover boekhandel Lohuis, in het verlengde van de Hagengracht, is de winkel van Casper Molmans aan de Grotestraat 14-16, op de hoek van de Götte. Later werd dit Twente Sport en daarna Sporthuis Twente. Links van het naastgelegen pand, schuin tegenover bioscoop Varossieau, loopt parallel aan de Götte nog een steeg naar beneden, t.w. de Kerkengang.

Hotel De Leeuw
Grotestraat. Geheel rechts onderin met de wit gekleurde zijmuur en het platte dak , staat de zijkant van het twee etages tellende hotel De Gouden Leeuw aan de Grotestraat 8, op de hoek van de Doelenstraat. Het hotel werd eind jaren zestig definitief gesloten.

Sint Catharinaklooster en Catharinaschool
Boddenstraat. Rechts in het midden is de achterzijde nog te zien van een langgerekte gebouw, t.w. het Sint Catharinaklooster en Catharinaschool aan de Boddenstraat 51, dat afgebroken zou worden. Het stond schuin tegenover de Sint Georgiusbasiliek aan de Boddenstraat 78.

Coöperatieve Vereniging Amsterdamse Huidenclub
Sumatrastraat. De langwerpige loods erboven, rechts op de foto, met de twintig ramen, was het huidenpakhuis aan de Sumatrastraat tegenover de Prins Bernhardstraat. Het was een huidenzouterij, die dateerde van omstreeks 1860 tot aan de jaren zeventig. Het pakhuis en de daarbij geparkeerde krengenwagens leidden dikwijls tot stankklachten van de omwoners.

Joods begraafplaats Beth Chaim
Boddenstraat. Links ervan is het zicht op de Joodse begraafplaats aan de Boddenstraat 22.

Koninklijke Nijverdal-Ten Cate nv
Fabriekscomplex Indië
Haven Noordzijde. Indië. Verderop, achter dit fabriekscomplex, staat op de achtergrond het fabriekscomplex Indië van de Koninklijke Nijverdal-Ten Cate nv aan de Haven Noordzijde, met uitstekende fabriekspijp.

NL-AmlHA_600_10_005
Gemeente Almelo

NL-AmlHA_600_10_005
Bekijk detail van "Voorstraat met gezicht op de <span class="highlight">brand</span> in de spits van de Hoofdwacht van de <span class="highlight">Grote</span> Kerk., 1984" Bekijk detail van "Voorstraat met gezicht op de <span class="highlight">brand</span> in de spits van de Hoofdwacht van de <span class="highlight">Grote</span> Kerk., 1984" Afbeelding

Voorstraat met gezicht op de brand in de spits van de Hoofdwacht van de Grote Kerk., 1984

Voorstraat met gezicht op de brand in de spits van de Hoofdwacht van de Grote Kerk. Stratencollectie Zwolle
1984
{474BD288-DF2E-41AC-8792-199856ACBB34}

Afbeelding

Voorstraat met gezicht op de brand in de spits van de Hoofdwacht van de Grote Kerk., 1984

Voorstraat met gezicht op de brand in de spits van de Hoofdwacht van de Grote Kerk. Stratencollectie Zwolle
1984
{474BD288-DF2E-41AC-8792-199856ACBB34}

{474BD288-DF2E-41AC-8792-199856ACBB34}
Bekijk detail van "<span class="highlight">Grote</span> Markt; <span class="highlight">Brand</span> in de <span class="highlight">Grote</span> Kerk op woensdagmiddag 1 augustus 1984, gezien vanuit het noordwesten., 1984" Bekijk detail van "<span class="highlight">Grote</span> Markt; <span class="highlight">Brand</span> in de <span class="highlight">Grote</span> Kerk op woensdagmiddag 1 augustus 1984, gezien vanuit het noordwesten., 1984" Afbeelding

Grote Markt; Brand in de Grote Kerk op woensdagmiddag 1 augustus 1984, gezien vanuit het noordwesten., 1984

Grote Markt; Brand in de Grote Kerk op woensdagmiddag 1 augustus 1984, gezien vanuit het noordwesten. Stratencollectie Zwolle
1984
{C4F466DA-052B-40CD-A827-1A86A6C292E0}

Afbeelding

Grote Markt; Brand in de Grote Kerk op woensdagmiddag 1 augustus 1984, gezien vanuit het noordwesten., 1984

Grote Markt; Brand in de Grote Kerk op woensdagmiddag 1 augustus 1984, gezien vanuit het noordwesten. Stratencollectie Zwolle
1984
{C4F466DA-052B-40CD-A827-1A86A6C292E0}

{C4F466DA-052B-40CD-A827-1A86A6C292E0}
Bekijk detail van "<span class="highlight">Grote</span> Markt; <span class="highlight">Brand</span> in de <span class="highlight">Grote</span> Kerk op 1 augustus 1985, gezien vanuit het noordwesten., 1984" Bekijk detail van "<span class="highlight">Grote</span> Markt; <span class="highlight">Brand</span> in de <span class="highlight">Grote</span> Kerk op 1 augustus 1985, gezien vanuit het noordwesten., 1984" Afbeelding

Grote Markt; Brand in de Grote Kerk op 1 augustus 1985, gezien vanuit het noordwesten., 1984

Grote Markt; Brand in de Grote Kerk op 1 augustus 1985, gezien vanuit het noordwesten. Stratencollectie Zwolle
1984
{27DC27CE-EC78-4C74-8066-09EDCE23F2E8}

Afbeelding

Grote Markt; Brand in de Grote Kerk op 1 augustus 1985, gezien vanuit het noordwesten., 1984

Grote Markt; Brand in de Grote Kerk op 1 augustus 1985, gezien vanuit het noordwesten. Stratencollectie Zwolle
1984
{27DC27CE-EC78-4C74-8066-09EDCE23F2E8}

{27DC27CE-EC78-4C74-8066-09EDCE23F2E8}
Bekijk detail van "<span class="highlight">Grote</span> Markt; Het beeld St. Michaël wordt op 19 november 1984 van de toren van de <span class="highlight">Grote</span> Kerk getakeld, na de <span class="highlight">brand</span> op 1 augustus 1984., 1984" Bekijk detail van "<span class="highlight">Grote</span> Markt; Het beeld St. Michaël wordt op 19 november 1984 van de toren van de <span class="highlight">Grote</span> Kerk getakeld, na de <span class="highlight">brand</span> op 1 augustus 1984., 1984" Afbeelding

Grote Markt; Het beeld St. Michaël wordt op 19 november 1984 van de toren van de Grote Kerk getakeld, na de brand op 1 augustus 1984., 1984

Grote Markt; Het beeld St. Michaël wordt op 19 november 1984 van de toren van de Grote Kerk getakeld, na de brand op 1 augustus 1984. Stratencollectie Zwolle
1984
{6F4AF5B9-63D3-4E9B-9C40-4448FEAF6CEA}

Afbeelding

Grote Markt; Het beeld St. Michaël wordt op 19 november 1984 van de toren van de Grote Kerk getakeld, na de brand op 1 augustus 1984., 1984

Grote Markt; Het beeld St. Michaël wordt op 19 november 1984 van de toren van de Grote Kerk getakeld, na de brand op 1 augustus 1984. Stratencollectie Zwolle
1984
{6F4AF5B9-63D3-4E9B-9C40-4448FEAF6CEA}

{6F4AF5B9-63D3-4E9B-9C40-4448FEAF6CEA}
Bekijk detail van "De automatiek van Woolthuis na de <span class="highlight">brand</span> op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate <span class="highlight">grote</span> schade opgelopen, dat het ontruimd is. Op de achtergrond is een woning aan de Koestraat te zien. De bovenverdieping van het 2e huis rechts is de de opslagruimte van de firma Leussink. Deze firma was een timmerbedrijf., 1979-02-18" Bekijk detail van "De automatiek van Woolthuis na de <span class="highlight">brand</span> op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate <span class="highlight">grote</span> schade opgelopen, dat het ontruimd is. Op de achtergrond is een woning aan de Koestraat te zien. De bovenverdieping van het 2e huis rechts is de de opslagruimte van de firma Leussink. Deze firma was een timmerbedrijf., 1979-02-18" Afbeelding

De automatiek van Woolthuis na de brand op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate grote schade opgelopen, dat het ontruimd is. Op de achtergrond is een woning aan de Koestraat te zien. De bovenverdieping van het 2e huis rechts is de de opslagruimte van de firma Leussink. Deze firma was een timmerbedrijf., 1979-02-18

De automatiek van Woolthuis na de brand op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate grote schade opgelopen, dat het ontruimd is. Op de achtergrond is een woning aan de Koestraat te zien. De bovenverdieping van het 2e huis rechts is de de opslagruimte van de firma Leussink. Deze firma was een timmerbedrijf. Stratencolle...
18/2/1979, 1979
{69D5D6CA-9C4C-4758-9E59-916C743FD73B}

Afbeelding

De automatiek van Woolthuis na de brand op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate grote schade opgelopen, dat het ontruimd is. Op de achtergrond is een woning aan de Koestraat te zien. De bovenverdieping van het 2e huis rechts is de de opslagruimte van de firma Leussink. Deze firma was een timmerbedrijf., 1979-02-18

De automatiek van Woolthuis na de brand op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate grote schade opgelopen, dat het ontruimd is. Op de achtergrond is een woning aan de Koestraat te zien. De bovenverdieping van het 2e huis rechts is de de opslagruimte van de firma Leussink. Deze firma was een timmerbedrijf. Stratencollectie Zwolle
18/2/1979, 1979
{69D5D6CA-9C4C-4758-9E59-916C743FD73B}

{69D5D6CA-9C4C-4758-9E59-916C743FD73B}
Bekijk detail van "De automatiek van Woolthuis na de <span class="highlight">brand</span> op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate <span class="highlight">grote</span> schade opgelopen, dat het ontruimd is. Rechts is één van de uithangborden, gemaakt door Ton Veltien, te zien., 12-03-1979" Bekijk detail van "De automatiek van Woolthuis na de <span class="highlight">brand</span> op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate <span class="highlight">grote</span> schade opgelopen, dat het ontruimd is. Rechts is één van de uithangborden, gemaakt door Ton Veltien, te zien., 12-03-1979" Afbeelding

De automatiek van Woolthuis na de brand op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate grote schade opgelopen, dat het ontruimd is. Rechts is één van de uithangborden, gemaakt door Ton Veltien, te zien., 12-03-1979

De automatiek van Woolthuis na de brand op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate grote schade opgelopen, dat het ontruimd is. Rechts is één van de uithangborden, gemaakt door Ton Veltien, te zien. Stratencollectie Zwolle
12/3/1979, 1979
{2834D80F-E395-49FD-8584-EDD6A2F9D9C5}

Afbeelding

De automatiek van Woolthuis na de brand op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate grote schade opgelopen, dat het ontruimd is. Rechts is één van de uithangborden, gemaakt door Ton Veltien, te zien., 12-03-1979

De automatiek van Woolthuis na de brand op 18-02-1979. Het pand lag op de hoek Sassenstraat met de Bloemendalstraat. Het huis links van de automatiek heeft dermate grote schade opgelopen, dat het ontruimd is. Rechts is één van de uithangborden, gemaakt door Ton Veltien, te zien. Stratencollectie Zwolle
12/3/1979, 1979
{2834D80F-E395-49FD-8584-EDD6A2F9D9C5}

{2834D80F-E395-49FD-8584-EDD6A2F9D9C5}
Bekijk detail van "De Boterhal op de Nieuwe Markt, ingericht als feesttent met aan tafeltjes mannen en vrouwen met hoeden. In het midden vier obers in witte jasjes met dienbladen, links een tafel met glazen. De Boterhal is met doeken, bevestigd aan de pilaren, dicht gemaakt. Aan de pilaren diverse bordjes oa Heineken's Bieren.<br/>De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het <span class="highlight">Grote</span> Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een <span class="highlight">brand</span> in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren., 00-00-1930 - 00-00-1940" Bekijk detail van "De Boterhal op de Nieuwe Markt, ingericht als feesttent met aan tafeltjes mannen en vrouwen met hoeden. In het midden vier obers in witte jasjes met dienbladen, links een tafel met glazen. De Boterhal is met doeken, bevestigd aan de pilaren, dicht gemaakt. Aan de pilaren diverse bordjes oa Heineken's Bieren.<br/>De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het <span class="highlight">Grote</span> Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een <span class="highlight">brand</span> in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren., 00-00-1930 - 00-00-1940" Afbeelding

De Boterhal op de Nieuwe Markt, ingericht als feesttent met aan tafeltjes mannen en vrouwen met hoeden. In het midden vier obers in witte jasjes met dienbladen, links een tafel met glazen. De Boterhal is met doeken, bevestigd aan de pilaren, dicht gemaakt. Aan de pilaren diverse bordjes oa Heineken's Bieren.
De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het Grote Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een brand in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren., 00-00-1930 - 00-00-1940

De Boterhal op de Nieuwe Markt, ingericht als feesttent met aan tafeltjes mannen en vrouwen met hoeden. In het midden vier obers in witte jasjes met dienbladen, links een tafel met glazen. De Boterhal is met doeken, bevestigd aan de pilaren, dicht gemaakt. Aan de pilaren diverse bordjes oa Heineken's Bieren.
De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekt...
, 1930-1940
{6C7EFF8E-F717-48B0-ADDE-547E5F10A93B}

Afbeelding

De Boterhal op de Nieuwe Markt, ingericht als feesttent met aan tafeltjes mannen en vrouwen met hoeden. In het midden vier obers in witte jasjes met dienbladen, links een tafel met glazen. De Boterhal is met doeken, bevestigd aan de pilaren, dicht gemaakt. Aan de pilaren diverse bordjes oa Heineken's Bieren.
De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het Grote Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een brand in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren., 00-00-1930 - 00-00-1940

De Boterhal op de Nieuwe Markt, ingericht als feesttent met aan tafeltjes mannen en vrouwen met hoeden. In het midden vier obers in witte jasjes met dienbladen, links een tafel met glazen. De Boterhal is met doeken, bevestigd aan de pilaren, dicht gemaakt. Aan de pilaren diverse bordjes oa Heineken's Bieren.
De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het Grote Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een brand in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren. Afdruk van glasnegatief.
, 1930-1940
{6C7EFF8E-F717-48B0-ADDE-547E5F10A93B}

{6C7EFF8E-F717-48B0-ADDE-547E5F10A93B}
Bekijk detail van "Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G  “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de <span class="highlight">grote</span> aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-02-1944" Bekijk detail van "Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de <span class="highlight">grote</span> aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-02-1944" Afbeelding

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-02-1944

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd ...
2/1944, 1944
{CE02698A-159B-4524-9C6F-D8A02DC67B0C}

Afbeelding

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-02-1944

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. Tijdens de missie werden 29 B-17s en 8 escorterende jagers door de Duitsers neergehaald. Vijf B17 bommenwerpers kwamen in Nederland neer, waaronder de Dinah Might. Op de terugweg raakte het toestel uit de formatie. Een alleen vliegende bommenwerper is een makkelijke prooi voor de vijandelijke jagers. Een Messerschmitt opende de aanval en het toestel raakte doorzeefd door een kogelregen en de linkerbuitenmotor vloog in brand. Piloot Sharpless zette deze motor in de vaanstand en het vuur ging uit. Met de propeller in de vaanstand, wat betekent dat de scherpe zijde van de propellerbladen in de vliegrichting staan, wordt de luchtweerstand zo laag mogelijk gehouden. Sharpless gaf bevel om te springen. Cassill, Lyons en Fleischbein sprongen boven Ossenzijl. Cassill was tijdens de beschieting in zijn onderbeen geraakt en werd door de andere twee uit zijn stoel geholpen. Via het noodluik onder de cockpit verlieten zij de machine. Cassill sprong als eerste, Lyons als tweede en als derde sprong Fleischbein. De overige 7 bemanningsleden bleven aan boord. De bommenwerper werd in een perfecte wheels-up landing, een noodlanding met ingetrokken wielen, in de moerassige Noordoostpolder nabij de Zuiderringweg op kavel NJ107 aan de grond gezet. Het toestel was nog vrijwel intact. John Mosteller vertelde later: "Het water stond niet hoog toen we het vliegtuig verlieten. Het stond ongeveer 1 meter hoog in het toestel, dat een kuil had gegraven bij het neerkomen. De grond was natuurlijk op zeeniveau, maar stond niet blank. We liepen 20 tot 30 minuten tot aan een werkkamp. Daar werden we door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt."
2/1944, 1944
{CE02698A-159B-4524-9C6F-D8A02DC67B0C}

{CE02698A-159B-4524-9C6F-D8A02DC67B0C}
Bekijk detail van "Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G  “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de <span class="highlight">grote</span> aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-00-1944" Bekijk detail van "Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de <span class="highlight">grote</span> aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-00-1944" Afbeelding

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-00-1944

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd ...
1944, 1944
{E17E9AB2-CEC1-4E3D-8324-89A921D8DBC1}

Afbeelding

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-00-1944

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. Tijdens de missie werden 29 B-17s en 8 escorterende jagers door de Duitsers neergehaald. Vijf B17 bommenwerpers kwamen in Nederland neer, waaronder de Dinah Might. Op de terugweg raakte het toestel uit de formatie. Een alleen vliegende bommenwerper is een makkelijke prooi voor de vijandelijke jagers. Een Messerschmitt opende de aanval en het toestel raakte doorzeefd door een kogelregen en de linkerbuitenmotor vloog in brand. Piloot Sharpless zette deze motor in de vaanstand en het vuur ging uit. Met de propeller in de vaanstand, wat betekent dat de scherpe zijde van de propellerbladen in de vliegrichting staan, wordt de luchtweerstand zo laag mogelijk gehouden. Sharpless gaf bevel om te springen. Cassill, Lyons en Fleischbein sprongen boven Ossenzijl. Cassill was tijdens de beschieting in zijn onderbeen geraakt en werd door de andere twee uit zijn stoel geholpen. Via het noodluik onder de cockpit verlieten zij de machine. Cassill sprong als eerste, Lyons als tweede en als derde sprong Fleischbein. De overige 7 bemanningsleden bleven aan boord. De bommenwerper werd in een perfecte wheels-up landing, een noodlanding met ingetrokken wielen, in de moerassige Noordoostpolder nabij de Zuiderringweg op kavel NJ107 aan de grond gezet. Het toestel was nog vrijwel intact. John Mosteller vertelde later: "Het water stond niet hoog toen we het vliegtuig verlieten. Het stond ongeveer 1 meter hoog in het toestel, dat een kuil had gegraven bij het neerkomen. De grond was natuurlijk op zeeniveau, maar stond niet blank. We liepen 20 tot 30 minuten tot aan een werkkamp. Daar werden we door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt."
1944, 1944
{E17E9AB2-CEC1-4E3D-8324-89A921D8DBC1}

{E17E9AB2-CEC1-4E3D-8324-89A921D8DBC1}
Bekijk detail van "Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G  “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de <span class="highlight">grote</span> aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-02-1944" Bekijk detail van "Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de <span class="highlight">grote</span> aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-02-1944" Afbeelding

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-02-1944

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd ...
2/1944, 1944
{E73837ED-0C49-47B6-8E2D-AF89700D1633}

Afbeelding

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. , 00-02-1944

Opname gemaakt van geallieerd vliegtuig, de Amerikaanse B-17 G “Dinah Might” die op 10 februari 1944 een noodlanding maakte nabij Emmeloord. Op 10 februari 1944 maakte de 'Dinah Might' haar eerste operationele vlucht naar de plaats Braunschweig (Brunswick) het centrum van de Duitse vliegtuigindustrie en een knooppunt van voor het transport belangrijke verbindingswegen. Aan boord waren piloot 2nd Lt. Thomas Frank Sharpless, co-piloot 2nd Lt. Clyde Vernon Cassill, navigator 2nd Lt. John Jay Lyons, bommenrichter 2nd Lt. August Julius Fleischbein, boordwerktuigkundige/rugkoepelschutter S/Sgt. Lawrence Stanley Moses, radiotelegrafist S/Sgt. John William Mosteller, buikkoepelschutter Sgt. Freeman Whitlier Fisher, rechter zijluikschutter Sgt. David Fineman, linker zijluikschutter Sgt. J.E. Hershel Shaw en staartschutter Sgt. Leslie Carlyle Tiedman. Sgt. Fineman had voor deze vlucht de plaats ingenomen van de vaste zijluikschutter Sgt. Cyril Hern, die wegens ziekte moest afhaken. De missie, waaraan meer dan 1000 toestellen deelnamen, werd geteisterd door slechte weersomstandigheden. Wolkenformaties en sneeuwbuien zorgden ervoor dat de luchtvloot hinder ondervond tijdens het formeren van de grote aanvalsformaties voordat zij koers konden zetten naar het doel. Tijdens de missie werden 29 B-17s en 8 escorterende jagers door de Duitsers neergehaald. Vijf B17 bommenwerpers kwamen in Nederland neer, waaronder de Dinah Might. Op de terugweg raakte het toestel uit de formatie. Een alleen vliegende bommenwerper is een makkelijke prooi voor de vijandelijke jagers. Een Messerschmitt opende de aanval en het toestel raakte doorzeefd door een kogelregen en de linkerbuitenmotor vloog in brand. Piloot Sharpless zette deze motor in de vaanstand en het vuur ging uit. Met de propeller in de vaanstand, wat betekent dat de scherpe zijde van de propellerbladen in de vliegrichting staan, wordt de luchtweerstand zo laag mogelijk gehouden. Sharpless gaf bevel om te springen. Cassill, Lyons en Fleischbein sprongen boven Ossenzijl. Cassill was tijdens de beschieting in zijn onderbeen geraakt en werd door de andere twee uit zijn stoel geholpen. Via het noodluik onder de cockpit verlieten zij de machine. Cassill sprong als eerste, Lyons als tweede en als derde sprong Fleischbein. De overige 7 bemanningsleden bleven aan boord. De bommenwerper werd in een perfecte wheels-up landing, een noodlanding met ingetrokken wielen, in de moerassige Noordoostpolder nabij de Zuiderringweg op kavel NJ107 aan de grond gezet. Het toestel was nog vrijwel intact. John Mosteller vertelde later: "Het water stond niet hoog toen we het vliegtuig verlieten. Het stond ongeveer 1 meter hoog in het toestel, dat een kuil had gegraven bij het neerkomen. De grond was natuurlijk op zeeniveau, maar stond niet blank. We liepen 20 tot 30 minuten tot aan een werkkamp. Daar werden we door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt."
2/1944, 1944
{E73837ED-0C49-47B6-8E2D-AF89700D1633}

{E73837ED-0C49-47B6-8E2D-AF89700D1633}
Bekijk detail van "De Boterhal op de Nieuwe Markt in de sneeuw, in het midden een handkar, ca. 1900-1904.<br/>De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het <span class="highlight">Grote</span> Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een <span class="highlight">brand</span> in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren., 1900-1904" Bekijk detail van "De Boterhal op de Nieuwe Markt in de sneeuw, in het midden een handkar, ca. 1900-1904.<br/>De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het <span class="highlight">Grote</span> Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een <span class="highlight">brand</span> in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren., 1900-1904" Afbeelding

De Boterhal op de Nieuwe Markt in de sneeuw, in het midden een handkar, ca. 1900-1904.
De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het Grote Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een brand in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren., 1900-1904

De Boterhal op de Nieuwe Markt in de sneeuw, in het midden een handkar, ca. 1900-1904.
De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het Grote Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat...
1900-1904
{BD9F2FC7-36DC-40B6-AAD2-54E8FC8818B5}

Afbeelding

De Boterhal op de Nieuwe Markt in de sneeuw, in het midden een handkar, ca. 1900-1904.
De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het Grote Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een brand in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren., 1900-1904

De Boterhal op de Nieuwe Markt in de sneeuw, in het midden een handkar, ca. 1900-1904.
De Boterhal werd 1884 gebouwd. Het wekelijks plaatsen en weer opruimen van de overdekte banken in de Voorstraat was toen niet langer nodig. Op deze plaats kwam de boter in vaatjes ter markt. De afgewogen stukken echter werden vrijdags te koop aangeboden op het Grote Kerkplein aan de kant van de Luttekestraat. In 1913 werd ook de eiermarkt van de Voorstraat naar de Nieuwe Markt verplaatst. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed de boterhal dienst als centrale keuken. Daarna werd het gebouw tot drie noodwoningen ingericht, maar van 1919 tot 1921 aan de firma Gebr. Bervoets als noodwinkel verhuurd, omdat hun pand in de Diezerstraat was afgebrand. In 1935 werd de houten overkapping afgebroken, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog deed de hal wederom dienst als gaarkeuken. Ook na de laatste oorlog werd in de hal weer huisvesting gegeven aan een zaak : ditmaal aan de confectiefabriek Mulder N.V. (later Gasthuisdijk 22), totdat een brand in 1951 de hal definitief tot de geschiedenis deed behoren.
1900-1904
{BD9F2FC7-36DC-40B6-AAD2-54E8FC8818B5}

{BD9F2FC7-36DC-40B6-AAD2-54E8FC8818B5}
pagina 1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 2.506Volgende pagina
Sluit popup voor filter "Naam collectie"

Naam collectie (31 filters)

Sluit popup voor filter "Soort collectie"

Soort collectie (7 filters)

Sluit popup voor filter "Naam deelnemer"

Naam deelnemer (41 filters)

Sluit popup voor filter "Periodes"

Periodes (62 filters)