De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart w...1966, 1966{7675A111-BB49-46A6-AF6D-2BF66F404E57}
De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering Zwolle, 2 [...] een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.1966, 1966{7675A111-BB49-46A6-AF6D-2BF66F404E57}
De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart w...1966, 1966{A61FC0ED-A1CB-4224-919E-C6409D524BF4}
De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering geen een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.1966, 1966{A61FC0ED-A1CB-4224-919E-C6409D524BF4}
De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4, op het dak van het pand aan de Luttekestraat neon reclame van Reinders' Oliefabriek "Reinders' Slaolie als goud zo goed", ca. 1966. Rechts Potgietersingel.De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parall...1966, 1966{08149A9F-4F57-4562-89F8-AFB33CE97F34}
De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4, op het dak van het pand aan de Luttekestraat neon reclame van Reinders' Oliefabriek "Reinders' Slaolie als goud zo goed", ca. 1966. Rechts Potgietersingel.De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails geen. van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.1966, 1966{08149A9F-4F57-4562-89F8-AFB33CE97F34}
De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4, Eekwal 6 t/m 10, aan de Luttekestraat een pand met op het dak neon reclame van Reinders' Oliefabriek "Reinders' slaolie als goud zo goed", ca. 1964. Rechts Luttekestraat 35 en Potgietersingel. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealis...1964, 1964{66D9477F-3B23-4B31-8BA8-48498DC632D5}
De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4, Eekwal 6 t/m 10, aan de Luttekestraat een pand met op het dak neon reclame van Reinders' Oliefabriek "Reinders' slaolie als goud zo goed", ca. 1964. Rechts Luttekestraat 35 en Potgietersingel. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de geen. Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.1964, 1964{66D9477F-3B23-4B31-8BA8-48498DC632D5}
Gezicht vanaf de Emmawijk op de Nieuwe Havenbrug, ca. 1910. Links staat een prieeltje (of is het het huisje van de havenmeester?). De kade en de havenfunktie daarvan aan de overzijde van de Eekwal is duidelijk te zien. Op de plek van de hoge boomlinks staat nu het hoekpand Luttekestraat/Potgietersingel. Zwolle, 17 juni 1913, 1910-1913{E1454E6D-7304-4E76-9F03-C1D1CA80A481}
Gezicht op de Nieuwe Havenbrug (draaibrug, vervangen door vaste brug in 1939)) vanuit het westen, ca. 1905. Links theekoepel en brugwachtershuisje aan de Eekwal. Rechts Emmawijk. Zwolle, 11 april 1905 / 's Gravenhage, 11 april 1905, 1901-1905{F0707593-4739-4475-A2F1-25362C67DDFC}
Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2 vanuit het zuiden, 1905. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en d...1905, 1905{6F26E38A-C1EA-4618-A10A-B1C1B8A60E76}
Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2 vanuit het zuiden, 1905. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het geen. station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug.1905, 1905{6F26E38A-C1EA-4618-A10A-B1C1B8A60E76}
De Nieuwe Havenbrug, ca. 1917. In 1908 vond er een aftakking plaats van de rails van de paardentram naar de Emmawijk en de Keersluisbrug. Tot 1919 zou de plek over de brug rechts, waar een hoge beuk staat, onbebouwd blijven. In dat jaar werd het huidige pand Luttekestraat 35 als bankgebouw daar neergezet. Links panden aan de Eekwal, Eekwal 2A, Eekwal 2-4.. [...] 22 augustus 1917.1917, 1917{5B7E6D36-C502-4C2B-810D-4BD8DED6AA8B}
Gezicht vanaf de Emmawijk op de Nieuwe Havenbrug en het begin van de Luttekestraat, ca. 1900. Op de hoek van de Luttekestraat en de Potgietersingel waar op de prentbriefkaart een hoge berk staat, is in 1919/1920 een bankgebouw verrezen. Uiterst links is de spits van de RK Michaelkerk op de hoek van de nieuw- en Roggenstraat te zien. geen, 1900-1904{D3FE4160-BB6A-4BE8-B898-862CA96EECD5}
Gezicht vanaf de Emmawijk vanuit het westen over de stadsgracht op de Nieuwe Havenbrug, 1909. Er ligt een aantal schepen in de haven. Links zijn een prieel en het brugwachtershuisje te zien. Zwolle, 29 juli 19091909, 1909{7F65DEBB-A4E4-4AEA-8A31-AB03EAB23399}
Gezicht vanaf de Emmawijk vanuit het westen over de stadsgracht op de Nieuwe Havenbrug, 1909. Er ligt een aantal schepen in de haven. Links zijn een prieel en het brugwachtershuisje te zien. Zwolle, 17 [...] 1909 / Rotterdam, 18 juli 19091909, 1909{07C6341C-C346-4599-9784-152D5EDA1EAA}
Gezicht vanaf de Emmawijk op de Nieuwe Havenbrug , Eekwal 2-4 en Eekwal 2, rechts Luttekestraat 35, ca. 1948. Op de voorgrond liggen schepen aangemeerd. De havenfunctie van de "Nieuwe Haven" is nog intact. Zwolle, 12 mei 1949, 1948-1949{844B3FA5-473F-41C4-BEE1-C0B5384ACDB3}