image/svg+xml
Open zoekscherm

9.108 resultaten

9.108 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenTurf

Filter op

Vorige pagina1pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 8pagina 9pagina 759Volgende pagina
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 6 van 759
IcoonBeschrijvingOmschrijvingIdentificatieNaam
Bekijk detail van "De Vechtbrug, Zwolle  ;" Bekijk detail van "De Vechtbrug, Zwolle ;" Afbeelding

De Vechtbrug, Zwolle ;

Reproductie van een prentbriefkaart van de Vechtbrug (zie PBKR3869) over de Nieuwe Vecht in de richting van de Vechtstraat. Vanaf 1829 was de Vechtbrug een ophaalbrug om doorgang te geven aan turfschepen voor het laden en lossen van turf aan de Turfmarkt, Diezerkade of Thorbeckegracht. Ook kon men via deze brug de weg naar Almelo nemen. De brug werd in 1928 vervangen door de basculebrug op de foto...
, 1930-1940
{8F7F99DA-4962-461F-B54A-C7E79341CC7A}

Afbeelding

De Vechtbrug, Zwolle ;

Reproductie van een prentbriefkaart van de Vechtbrug (zie PBKR3869) over de Nieuwe Vecht in de richting van de Vechtstraat. Vanaf 1829 was de Vechtbrug een ophaalbrug om doorgang te geven aan turfschepen voor het laden en lossen van turf aan de Turfmarkt, Diezerkade of Thorbeckegracht. Ook kon men via deze brug de weg naar Almelo nemen. De brug werd in 1928 vervangen door de basculebrug op de foto, met aangemetselde lantaarnpalen. Rechts de tuin van huize Molenzicht. In de periode 1988-1989 is de 11 meter brede brug, vanwege de zeer slechte staat waarin deze verkeerde, vervangen door de huidige vaste brug, die 25 meter breed is. Daarmee werd vooruitgelopen op de doortrekking van de Middelweg tot aan de Thomas a Kempisstraat. Een aantal panden aan de Vechtstraat werd daarvoor afgebroken. De kaart maakt deel uit van het boekje '25 Postkaarten Zwolle', uitgegeven ca. 1975 (PBKR6262).
, 1930-1940
{8F7F99DA-4962-461F-B54A-C7E79341CC7A}

{8F7F99DA-4962-461F-B54A-C7E79341CC7A}
Bekijk detail van "Dedemsvaart Hotel "Steenbergen" ;" Bekijk detail van "Dedemsvaart Hotel "Steenbergen" ;" Afbeelding

Dedemsvaart Hotel "Steenbergen" ;

In Hotel Steenbergen werd op 27 januari 1885 de eerste vergadering gehouden om te komen tot de oprichting van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij N.V. in Dedemsvaart. In 1906 namen Pier Hiemstra en Ieke Tiemstra uit Friesland Hotel Steenbergen over van Van Wely. In 1908 werd het hotel echter door brand verwoest. De brand was des te heviger omdat de binnenmuren van het hotel uit turf bleke...
, 1920-1930
{9148A64E-86CE-45E2-B432-01921450A733}

Afbeelding

Dedemsvaart Hotel "Steenbergen" ;

In Hotel Steenbergen werd op 27 januari 1885 de eerste vergadering gehouden om te komen tot de oprichting van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij N.V. in Dedemsvaart. In 1906 namen Pier Hiemstra en Ieke Tiemstra uit Friesland Hotel Steenbergen over van Van Wely. In 1908 werd het hotel echter door brand verwoest. De brand was des te heviger omdat de binnenmuren van het hotel uit turf bleken te bestaan. Hotel Steenbergen, want zo werd het hotel nog steeds genoemd, is door Hiemstra weer opgebouwd, naar een ontwerp door de bekende architect G.B. Broekema uit Kampen. Naast het nieuwe zakelijke deel van het hotel was er nu ook een grote vergader- en toneelzaal aanwezig. De nabijheid van het tramstation van de D.S.M. (thans locatie van het busstation) werd wellicht als voordeel gezien bij het exploiteren van Hotel Steenbergen. Niet alleen in de café-zaal werd muziek ten gehore gebracht, bijv. pianospel door hun oudste zoon Jacob, ook in de grote zaal zijn er muziekuitvoeringen geweest.
In 1942 kwam in een gedeelte van het hotel een ambachtschool. Later werd het gebouw de meubeltoonzaal van Varwijk.
, 1920-1930
{9148A64E-86CE-45E2-B432-01921450A733}

{9148A64E-86CE-45E2-B432-01921450A733}
Bekijk detail van "Giethoorn  ;" Bekijk detail van "Giethoorn ;" Afbeelding

Giethoorn ;

Twee jongens en een paar volwassenen op een brug over de de gracht van Giethoorn. Rechts een stapel turf en een boerderijtje.

, 1920-1930
{98D8D446-C22E-4569-94EE-DEE3262AD92D}

Afbeelding

Giethoorn ;

Twee jongens en een paar volwassenen op een brug over de de gracht van Giethoorn. Rechts een stapel turf en een boerderijtje.

, 1920-1930
{98D8D446-C22E-4569-94EE-DEE3262AD92D}

{98D8D446-C22E-4569-94EE-DEE3262AD92D}
Bekijk detail van "Zwolle, Vechtbrug ;" Bekijk detail van "Zwolle, Vechtbrug ;" Afbeelding

Zwolle, Vechtbrug ;

Dubbel, zelfde als pbkr3870. Vechtbrug (gebouwd 1928) van Vechtstraat naar Wipstrikkerallee over de Nieuwe Vecht, gezien naar de Vechtstraat, rechts de tuin van Huize Molenzicht (Vechtstraat 103). Links de Rhijnvis Feithlaan, ca. 1930-1939.

Vanaf 1829 was de Vechtbrug een ophaalbrug op doorgang te geven aan turfschepen voor het laden en lossen van turf aan de Turfmarkt, Diezerkade of Thor...
, 1930-1939
{582FE6CE-8C3C-4021-9345-BE0C466C9F4C}

Afbeelding

Zwolle, Vechtbrug ;

Dubbel, zelfde als pbkr3870. Vechtbrug (gebouwd 1928) van Vechtstraat naar Wipstrikkerallee over de Nieuwe Vecht, gezien naar de Vechtstraat, rechts de tuin van Huize Molenzicht (Vechtstraat 103). Links de Rhijnvis Feithlaan, ca. 1930-1939.

Vanaf 1829 was de Vechtbrug een ophaalbrug op doorgang te geven aan turfschepen voor het laden en lossen van turf aan de Turfmarkt, Diezerkade of Thorbeckegracht. Ook kon men via deze brug de weg naar Almelo nemen. De brug werd in 1928 vervangen door een basculebrug. Op de hoek van de Vondelkade stond in de jaren vijftig van de 20e eeuw nog het brugwachtershuisje met de sigarenkiosk die er tegenaan was gebouwd. Dit werd in latere jaren afgebroken. In de periode mei 1988-juni 1989 werd de Vechtbrug vanwege de zeer slechte vernieuwd. Daarbij werd vooruitgelopen op de doortrekking van de Middelweg tot aan de Thomas a Kempisstraat. Een aantal panden aan de Vechtstraat werd daarvoor afgebroken. De brug werd verbreed van 11 meter naar 25 meter, kreeg drie autostroken, twee fietspaden en trottoirs. De doorvaart was bij de vernieuwing minimaal geworden, hooguit voor een kano. Op 14 juni 1989 opende wethouder Schaftenaar de nieuwe Vechtbrug. De Vechtbrug vormt een belangrijke schakel in het hoofdwegennet van Zwolle. geen
, 1930-1939
{582FE6CE-8C3C-4021-9345-BE0C466C9F4C}

{582FE6CE-8C3C-4021-9345-BE0C466C9F4C}
Bekijk detail van "Zwolle Vechtbrug. ;" Bekijk detail van "Zwolle Vechtbrug. ;" Afbeelding

Zwolle Vechtbrug. ;

Vechtbrug (basculebrug gebouwd 1928) naar Vechstraat gezien. Links Rhijnvis Feithlaan), rechts tuin Huize Molenzicht Vechtstraat 103.
Vanaf 1829 was de Vechtbrug een ophaalbrug op doorgang te geven aan turfschepen voor het laden en lossen van turf aan de Turfmarkt, Diezerkade of Thorbeckegracht. Ook kon men via deze brug de weg naar Almelo nemen. De brug werd in 1928 vervangen door een bascule...
, 1928-1939
{8A0F6896-77CA-408A-BDCA-54CDFE0CDD7E}

Afbeelding

Zwolle Vechtbrug. ;

Vechtbrug (basculebrug gebouwd 1928) naar Vechstraat gezien. Links Rhijnvis Feithlaan), rechts tuin Huize Molenzicht Vechtstraat 103.
Vanaf 1829 was de Vechtbrug een ophaalbrug op doorgang te geven aan turfschepen voor het laden en lossen van turf aan de Turfmarkt, Diezerkade of Thorbeckegracht. Ook kon men via deze brug de weg naar Almelo nemen. De brug werd in 1928 vervangen door een basculebrug. Op de hoek van de Vondelkade stond in de jaren vijftig van de 20e eeuw nog het brugwachtershuisje met de sigarenkiosk die er tegenaan was gebouwd. Dit werd in latere jaren afgebroken. In de periode mei 1988-juni 1989 werd de Vechtbrug vanwege de zeer slechte vernieuwd. Daarbij werd vooruitgelopen op de doortrekking van de Middelweg tot aan de Thomas a Kempisstraat. Een aantal panden aan de Vechtstraat werd daarvoor afgebroken. De brug werd verbreed van 11 meter naar 25 meter, kreeg drie autostroken, twee fietspaden en trottoirs. De doorvaart was bij de vernieuwing minimaal geworden, hooguit voor een kano. Op 14 juni 1989 opende wethouder Schaftenaar de nieuwe Vechtbrug. De Vechtbrug vormt een belangrijke schakel in het hoofdwegennet van Zwolle. Zwolle, 11 augustus 1942
, 1928-1939
{8A0F6896-77CA-408A-BDCA-54CDFE0CDD7E}

{8A0F6896-77CA-408A-BDCA-54CDFE0CDD7E}
Bekijk detail van "Nieuwe Havenbrug. ZWOLLE. ;" Bekijk detail van "Nieuwe Havenbrug. ZWOLLE. ;" Afbeelding

Nieuwe Havenbrug. ZWOLLE. ;

Scheepstype: Tjalk Aak.
Naast elkaar afgemeerd tegen de wal een Tjalk, daarnaast een Aak ook geladen met turf. Nieuwe Havenbrug, ca. 1910. Zwolle - Station, [...]
1910, 1910
{F8FDE475-E76E-4DA3-A999-E97A539C0EB8}

Afbeelding

Nieuwe Havenbrug. ZWOLLE. ;

Scheepstype: Tjalk Aak.
Naast elkaar afgemeerd tegen de wal een Tjalk, daarnaast een Aak ook geladen met turf. Nieuwe Havenbrug, ca. 1910. Zwolle - Station, [...]
1910, 1910
{F8FDE475-E76E-4DA3-A999-E97A539C0EB8}

{F8FDE475-E76E-4DA3-A999-E97A539C0EB8}
Bekijk detail van "ZWOLLE - Diezerkade vanaf de brug. ;" Bekijk detail van "ZWOLLE - Diezerkade vanaf de brug. ;" Afbeelding

ZWOLLE - Diezerkade vanaf de brug. ;

Scheepstype: Tjalken en Pramen.
Op de voorgrond eenige Tjalken en Pramen. Op de achtergrond, duidelijk zichtbaar, een witte Groninger Tjalk, daarachter een Tjalk geladen met turf. Diezerkade, vanaf de brug, ca. 1915. geen
1915, 1915
{BE919155-170F-4269-A12A-82291991EEC8}

Afbeelding

ZWOLLE - Diezerkade vanaf de brug. ;

Scheepstype: Tjalken en Pramen.
Op de voorgrond eenige Tjalken en Pramen. Op de achtergrond, duidelijk zichtbaar, een witte Groninger Tjalk, daarachter een Tjalk geladen met turf. Diezerkade, vanaf de brug, ca. 1915. geen
1915, 1915
{BE919155-170F-4269-A12A-82291991EEC8}

{BE919155-170F-4269-A12A-82291991EEC8}
Bekijk detail van "Kamperpoort. Zwolle ;" Bekijk detail van "Kamperpoort. Zwolle ;" Afbeelding

Kamperpoort. Zwolle ;

Scheepstype: Tjalk en Hasselteraak.

Rechts een houten tjalk, in het midden varend een Hasselteraak, beiden geladen met turf; bij de Kamperpoort ca. 1900. Hattem, 22 augustus 1902 / [...] 23 augustus [...]
1900, 1900
{1F6D9318-58CB-4D4D-A6BF-9ED38C33D313}

Afbeelding

Kamperpoort. Zwolle ;

Scheepstype: Tjalk en Hasselteraak.

Rechts een houten tjalk, in het midden varend een Hasselteraak, beiden geladen met turf; bij de Kamperpoort ca. 1900. Hattem, 22 augustus 1902 / [...] 23 augustus [...]
1900, 1900
{1F6D9318-58CB-4D4D-A6BF-9ED38C33D313}

{1F6D9318-58CB-4D4D-A6BF-9ED38C33D313}
Bekijk detail van "Zwolle Katerveer ;" Bekijk detail van "Zwolle Katerveer ;" Afbeelding

Zwolle Katerveer ;

Scheepstype: Tjalken.
Rechts een houten Tjalk geladen met turf, daarachter een jacht en een stoomsleepboot. Links een ijzeren Tjalk. Voor de Katerveersluizen in de Willemsvaart 1904 of eerder. Zwolle, 26 oktober 1904 / Leeuwarden, 27 oktober 1904
1904, 1904
{9C8A2355-8141-4FFB-9039-40C56CFBBA3D}

Afbeelding

Zwolle Katerveer ;

Scheepstype: Tjalken.
Rechts een houten Tjalk geladen met turf, daarachter een jacht en een stoomsleepboot. Links een ijzeren Tjalk. Voor de Katerveersluizen in de Willemsvaart 1904 of eerder. Zwolle, 26 oktober 1904 / Leeuwarden, 27 oktober 1904
1904, 1904
{9C8A2355-8141-4FFB-9039-40C56CFBBA3D}

{9C8A2355-8141-4FFB-9039-40C56CFBBA3D}
Bekijk detail van "Willemsvaart. Zwolle ;" Bekijk detail van "Willemsvaart. Zwolle ;" Afbeelding

Willemsvaart. Zwolle ;

Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt afgemeerd in de vaarweg, een lichter of punter wordt door het kanaal geboomd. Alle ophaalbruggen zijn neergelaten. Rechts de Oude Veerweg met bolknop dukdalven. Links het dak van het Katerveerhuis boven de loofbomen uitstekend.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de v...
1903, 1903
{1B1ABCAD-8FEE-46B8-87BD-F60C617FCE34}

Afbeelding

Willemsvaart. Zwolle ;

Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt afgemeerd in de vaarweg, een lichter of punter wordt door het kanaal geboomd. Alle ophaalbruggen zijn neergelaten. Rechts de Oude Veerweg met bolknop dukdalven. Links het dak van het Katerveerhuis boven de loofbomen uitstekend.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214) Zwolle, 21 november 1903
1903, 1903
{1B1ABCAD-8FEE-46B8-87BD-F60C617FCE34}

{1B1ABCAD-8FEE-46B8-87BD-F60C617FCE34}
Bekijk detail van "Willemsvaart. Zwolle ;" Bekijk detail van "Willemsvaart. Zwolle ;" Afbeelding

Willemsvaart. Zwolle ;

Willemsvaart gezien naar het noorden vanaf de Keersluisbrug. De openstaande sluisdeur is links net te zien. Enkele turfschepen aan de wal, een lichter met turf wordt van ons af geboomd. Achterin is de boot naar Vollenhove (?) afgemeerd aan de Beestenmarkt, De schoorsteenpijp is van brouwerij het Schaap aan het Rodetorenplein 3 (in 1853 in opdracht van H.T.J. Schaepman en Co gebouwd door aannemer B...
1904, 1904
{127AED71-9EEF-453D-9A76-6D779FB84AB6}

Afbeelding

Willemsvaart. Zwolle ;

Willemsvaart gezien naar het noorden vanaf de Keersluisbrug. De openstaande sluisdeur is links net te zien. Enkele turfschepen aan de wal, een lichter met turf wordt van ons af geboomd. Achterin is de boot naar Vollenhove (?) afgemeerd aan de Beestenmarkt, De schoorsteenpijp is van brouwerij het Schaap aan het Rodetorenplein 3 (in 1853 in opdracht van H.T.J. Schaepman en Co gebouwd door aannemer B.H. Trooster, gestopt 1920, restant 1999 afgebroken voor nieuwbouwproject Het Maagjesbolwerk). Zwolle, 22 februari 1904.
1904, 1904
{127AED71-9EEF-453D-9A76-6D779FB84AB6}

{127AED71-9EEF-453D-9A76-6D779FB84AB6}
Bekijk detail van "Zwolle, Wilhelminasingel met Sassenpoort ;" Bekijk detail van "Zwolle, Wilhelminasingel met Sassenpoort ;" Afbeelding

Zwolle, Wilhelminasingel met Sassenpoort ;

Achterzijde van de huizen aan de Wilhelminasinbgel gezien vanaf het Groot Weezenland waar in de gracht een roeibootje met twee hengelende mannen drijft. Aan de vroegere aanlegplaats van het pontje tussen Groot Wezenland en Wilhelminasingel (opgeheven juli 1905 zie Zwolse Courant 27-07-1905) ligt een tjalk (met lading turf?) afgemeerd. Zwolle, 4 mei 1931
, 1910-1930
{485EEF45-D201-44D9-9BB6-B9D23D180119}

Afbeelding

Zwolle, Wilhelminasingel met Sassenpoort ;

Achterzijde van de huizen aan de Wilhelminasinbgel gezien vanaf het Groot Weezenland waar in de gracht een roeibootje met twee hengelende mannen drijft. Aan de vroegere aanlegplaats van het pontje tussen Groot Wezenland en Wilhelminasingel (opgeheven juli 1905 zie Zwolse Courant 27-07-1905) ligt een tjalk (met lading turf?) afgemeerd. Zwolle, 4 mei 1931
, 1910-1930
{485EEF45-D201-44D9-9BB6-B9D23D180119}

{485EEF45-D201-44D9-9BB6-B9D23D180119}
Vorige pagina1pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 8pagina 9pagina 759Volgende pagina
Sluit popup voor filter "Naam collectie"

Naam collectie (35 filters)

Sluit popup voor filter "Soort collectie"

Soort collectie (6 filters)

Sluit popup voor filter "Naam deelnemer"

Naam deelnemer (36 filters)

Sluit popup voor filter "Periodes"

Periodes (60 filters)