Gezicht op de Nieuwe Vecht gezien vanaf het verlaat naar de Vechtbrug ( Vechtstraat / Wipstrikkerallee), ca. 1890-1895. Rechts de nog onbebouwde Philosofenallee, links het terrein (Rhijnvis Feithlaan) waar in 1884 het Sophia Ziekenhuis werd gebouwd. Op de achtergrond de Reinders' oliefabrieken aan Boerendanserdijk langs de Nieuwe Vecht. Rechts tussen de bomen de boerderij en herberg de Haneka..., 1890-1894{34FBB806-3575-4661-9FFA-E415C2D05D82}
Raccordement met steiger van de Dedemsvaartse Stoomtram Maatschappij, langs het Blekerswegje in het water van de stadsgracht, ca. 1910. Op houten palen gebouwd in november 1898, voor het vervoer van turf. Deze brandstof werd door de Dedemsvaartse tram vanuit het Drentse veengebied rondom Coevorden en Emmen aangevoerd en in Zwolle op de houten turftjalken overgeladen met bestemming Amsterdam. Zwoll..., 1905-1910{E79AFA8E-F1FC-4B3B-B4BC-19F731CE52F5}
Hoe waren de omstandigheden en hoe leefde men in de jaren dertig in Bergentheim, herinneringen van WNL-HdbHVH_BAD00977kast 9 plank 4 doos 35Historische Vereniging Hardenberg e.o.
Map met krantenknipsels met familienamen en de herkomst hiervanNL-HdbHVH_BAD00960kast 9 plank 4 doos 34Historische Vereniging Hardenberg e.o.
Kwitantie met stempel: GNL-OstHVOE_GDB3730 BZMap nr. 253, Veerpont/VeerwegHistorische Vereniging 't Olster Erfgoed
Opname van de Diezerkade, de Thomas a Kempisstraat en een gedeelte van de Brink in Zwolle, met links het huis van toentertijd de familie van Reede, een takbaks- en sigarenzaak in een klein pand met een puntdak, veel mensen op straat met onder andere kinderwagens en karren en een aangemeerd schip met daarachter opgestapelde turf, gezien vanuit het zuidwesten Naar verluidt zijn enkele foto's van and...1890-50/190, 1890-1905{02ECB4CD-B0C3-4B45-ABA1-4F0C5F6EF664}
VechtbrugGezicht op de Vechtbrug, gezien vanuit het zuiden vanaf de Philosofenallee.Vanaf 1829 was de Vechtbrug een ophaalbrug op doorgang te geven aan turfschepen voor het laden en lossen van turf aan de Turfmarkt, Diezerkade of Thorbeckegracht. Ook kon men via deze brug de weg naar Almelo nemen. De brug werd in 1928 vervangen door een basculebrug. Op de hoek van de Vondelkade stond in ...1980-1990{4D9A53CE-ED78-4E03-8CBC-33CA5CEFF8F8}
Een boerenkar gevuld met turf wordt op de Wilhelminasingel (toen nog Bolwerksingel) op 2 januari 1945 door kinderen leeggehaald.1945, 1945{B38EE6D6-E147-43D2-9BCC-8A5910691B8E}
Steenfabriek Windesheim, die tot circa 1982 in bedrijf is geweest. Het eind van de hal boven de oven. Einde van het 'kanaal', de vierkante buis, waar de 'trek' opstaat. De vierkante klep voor het gat regelt de 'trek'. Door de regeling hiermee 'wandelt' het vuur van 'kamer' naar 'kamer'beneden in de oven. In de bodem op de voorgrond de gaten voor de aansluiting van gas.De oorspronkelijke ...1985, 1985{D2CE974F-83E3-477C-8BA6-0D17B0982299}
Steenfabriek Windesheim, die tot circa 1982 in bedrijf is geweest. Gezicht op de oven. Toen er nog op steenkool gestookt werd, stond er een grote schoorsteen naast. De buis voert de hete lucht af naar de droogkamers. De kap is later op de steenovens gezet, de oude kap is in 1940- 45 verbrand.De oorspronkelijke fabriek is door de firma DWARS opgericht in 1835. In de 19e eeuw sto...1985, 1985{1511C526-B04F-46C1-9DA7-1713B2D584D8}
Steenfabriek Windesheim, die tot circa 1982 in bedrijf is geweest. Hal waar de vers gevormde sten komen om gestapeld te worden, waarna ze naar de droogkamer (achter de muur) gaan.De oorspronkelijke fabriek is door de firma DWARS opgericht in 1835. In de 19e eeuw stookte men op turf, daarna -tot circa 1950- op kolen. Na die tijd vormde olie de brandstof en vanaf circa 1975 tot de sluiting...1985, 1985{329C32EB-94A5-430C-80D3-50F80BA92F9B}
Steenfabriek Windesheim, die tot circa 1982 in bedrijf is geweest. Gezicht op de droogkamers, sommige met de afsluitdeuren ervoor. De oorspronkelijke fabriek is door de firma DWARS opgericht in 1835. In de 19e eeuw stookte men op turf, daarna -tot circa 1950- op kolen. Na die tijd vormde olie de brandstof en vanaf circa 1975 tot de sluiting gas. (Informatie van de heer Brandt uit Windesh...1985, 1985{357C17F3-6940-41A2-8240-BF9D78B79F32}