Combinatiekaart van Nijverdal en omgeving. Linksboven: 'Hoogtepunt Autoweg': Zicht vanaf de Holterberg op de Toeristenweg tussen Nijverdal en Holten. Rechts boven Het Ravijn met de dieseltrein tussen Zwolle en Almelo. Nijverdal heeft sinds 1881 een station aan die spoorlijn. De Nijverdalse Berg is daarvoor doorgraven. De steile wand aan de noordkant wordt Het Ravijn genoemd. In het midden Natuurba..., 1952-1962{C21B38CE-821C-413F-B7E8-DAF1C7A0CC68}
Combinatiekaart van Hardenberg en omgeving. Links boven: De Oelemölle te Heemse. De (standerd)molen werd in 1533 gesticht als stadskorenmolen. In 1852 werd de (huidige?) molen aan een particulier verkocht. In 1965 heeft de gemeente Hardenberg de inmiddels vervallen molen teruggekocht en laten restaureren. In 1996 is dast voor het laatst gebeurd.Links onder het stationsgebouw uit 1905. De..., 1995-2000{A186876D-C28A-495A-8154-CDC46A17DAEF}
Gewassen pentekening van station Dalfsen. Dit is op 15 januari 1903 geopend door de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS), tegelijk met het eerste gedeelte van de spoorlijn Zwolle - Stadskanaal tussen Zwolle en Ommen. Het stationsgebouw is ontworpen door de architect Eduard Cuypers. Deze stond aan de wieg van de Amsterdamse School (Nieuw Historische Stijl). De plaatsnaamaanduiding is als t..., 1993-1995{D8D7A51B-F4AD-4604-AAE5-3AD193D23363}
Ingekleurde prentbriefkaart van de Stadsbrug over de IJssel uit 1872, gezien vanaf de IJsselkade. Aan de overkant vlak voor de ingang van de IJsselbrug de Buitensociëteit. Vanaf 1589 lag op deze plek een fort om de toegang tot de brug te beletten. In 1673 werd de schans gedeeltelijk door de Fransen geslecht en in 1686 kreeg ze een herberg binnen haar wallen, vanwaar de trekschuiten naar Zwolle afv..., 1900-1905{A252D972-F3B4-48B0-B833-62C57CA43055}
Ingekleurde prentbriefkaart van station Kampen aan IJsselmuidense kant van de IJssel, gezien vanuit het noordwesten. Oorspronkelijk was het station het eindpunt van de spoorlijn Utrecht - Kampen (de Centraalspoorweg), maar het Kamperlijntje werd een aparte treindienst met dieseltreinen, doordat elektrificatie achterwege bleef. Het stationsgebouw is in 1911 gebouwd. Van 1863 tot 1911 stond er een e..., 1912-1920{4B10D3F7-CC0E-4766-BAFC-B37B460E695A}
Stationsgebouw Diepenveen-West (1900-1970) aan de spoorweg Arnhem-Zwolle. Het station werd geopend op 1 okt 1866 en gesloten op 15 mei 1936. Het werd heropend op 1 jun 1940 en opnieuw gesloten op 5 jan 1941. Het stationsgebouw werd in 1970 afgebroken. Het torentje op de achtergrond is van Huize Roobrugge (1841-1934). Station Diepenveen-Oost bevond zich aan de spoorlijn van Deventer naar Ommen (OLD..., 1930-1934{A0D47A82-F257-467C-A5B5-7731FCC65491}
Het huidige stationsgebouw dateert uit 1951, ontworpen door H.G.J. Schelling, uitgevoerd in gewapend beton, opgevuld met prefab betonnen elementen. Het kwam in de plaats van het station uit 1899 van ir. G.W. van Heukelom, dat in oktober 1944 bij het verwoestende bombardement op Hengelo zwaar was beschadigd. Alleen de gietijzeren overkapping is bewaard gebleven. Vóór die tijd, van 1866 tot 1889, ha..., 1960-1970{AB559E97-68F7-4996-BF5D-2F3C96A1A3E1}
Het stationscomplex gezien van de Hoge Spoorbrug, ca. 1910. Vanaf deze brug ca. 1882 gebouwd, had men een geweldig overzicht op de gaande en komende treinen. In die tijd werden de treinen voortgetrokken door locomotieven op stoomkracht. Links de gebouwen van de Centrale Werkplaats Nederlandse Spoorwegen en rechts de bomen aan de Oosterlaan. Het perron voor de treinen naar het oosten en noorden lij...1910, 1910{5A419635-4CAC-4772-97AA-C158130BD136}
Gezicht op flatwoningen aan de Mimosastraat vanuit het oosten. De straat op de voorgrond naar rechts is de Fresiastraat. De flats gebouwd in de jaren '50 waren in het begin erg geliefd vanwege het magnifieke uitzicht. Een nadeel vormde echter het dagelijks passeren van vele treinen. geen{D5A06074-0422-41A3-AC78-E2338D588221}
Deventerstraat (vanaf 1945 Van Karnebeekstraat) gezien vanaf de hoge spoorbrug, 1906. De hoge spoorbrug werd door de Centraalspoorwegmaatschappij in 1883 gebouwd om de vrije beschikking over de daaronder gelegen terreinen te krijgen, wat met het oog op het rangeren der treinen zeer gewenst was. De voetgangerstrap daar naar toe werd pas in 1917 aangelegd. Recht vooruit ziet men de Deventerstraat, d...1906, 1906{8C851D67-1889-449B-86AE-4667A0F5A5F3}
Uittreksel uit dagboek 1940 - 1945 van KNL-HdbHVH_BAD00885kast 9 plank 4 doos 31Historische Vereniging Hardenberg e.o.
Krantenartikel:Oorlogsherinneringen rond de 10e mei in Hardenberg en Gramsbergen "Niet vergeten en ogen open"NL-HdbHVH_BAD01252kast 9 plank 4 doos 31Historische Vereniging Hardenberg e.o.