Vier regenten van het Vrouwenhuis in gezelschap bijeen. vlnr mr. V.C. van Ahee, mr. D. Klein, notaris, dr. G. Mink van der Molen en chirurg W.G. Sillevis Smitt. Het bloemstuk is geschilderd door Aleida Greve, het portret in de hoek door Cornelia Holt. Boven de rankenkast een schilderij van Gibraltar door de schilder Stenfelder., 1690-1695{C0E13133-1683-4E5E-A6D6-FFEC7D50D6A7}
Ds. Doijer [album Stroink nr. 91] op een schilderij; hij schilderde zelf ook. Album in part. coll., 1880-1900{AF238420-7407-40EB-9BDE-1FCA9438BE01}
Echtgenote van Ds. Doijer [album Stroink nr. 92] op een schilderij; hij schilderde zelf ook. Album in part. coll., 1800-1850{66F92F25-F964-423B-8229-C6B943D89652}
Mr. Jan van Doorninck, 1809-1869. (Foto van schilderij){06372FE6-172C-4289-8449-D1A76AF1EED2}
Schepenzaal Oude stadhuis Zwolle. Balkdrager 2 zuidoostelijke wand. Kap met goudvergulde rand, groen jak, rode broek. In de linkerhand een ivoren slagtand. Een groen halflaarsje aan zijn rechtervoet.De Schepenzaal in Zwolle waar vele Zwolsen zijn getrouwd werd tussen 1445 en 1448 gebouwd onder toezicht van de bouwmeester mr. Berend van Covelens (= van Keulen) die echter al een aantal ja...1977, 1977{4F67BC27-0D58-4EE5-BDC3-CA88E8350DCE}
Schepenzaal Oude stadhuis Zwolle. Balkdrager 2 zuidoostelijke wand. Kap met goudvergulde rand, groen jak, rode broek. In de linkerhand een ivoren slagtand. Een groen halflaarsje aan zijn rechtervoet.De Schepenzaal in Zwolle waar vele Zwolsen zijn getrouwd werd tussen 1445 en 1448 gebouwd onder toezicht van de bouwmeester mr. Berend van Covelens (= van Keulen) die echter al een aantal jaren Zwols burger was. Hij is de laatste in deze serie Balkdragers: de man met het Boek. De balken die door hem en zijn medebouwers worden gedragen kwamen per schip uit Coevorden, het andere hout werd elders gekocht door de stadstimmerman Bertelmeus (3). Verdere bouwers waren mr. Henric Claesz die Beldesnider en Steven de timmerman van Campen, maar de gezichten van de balkdragers zijn uit eikenhout gesneden door mr. Johan van Campen.Zij zijn veertien van onze 65536 voorouders, de zestiende generatie vanaf 2006 als men een generatie op dertig jaar stelt. Maar het kan ook nog wel een generatie verder zijn geweest, de zeventiende dus en dan zijn er in die generatie 131072 voorouders. Zij doen echter hetzelfde wat wij doen: op onze vingers fluiten (12), tromslaan en op de fluit blazen (13), luitspelen (7) of de doedelzak blazen (8. De opperman wordt uitgebeeld (4) en een nar of toneelspeler (6). Maar wat de koning uit het oosten hier te maken heeft (9) of die hele angstige man (9) weten we niet. De laatste hebben ze dus maar verborgen achter het grote schilderij dat het laatste oordeel uitbeeldt en hij wilde dus eigenlijk niet gefotografeerd worden, vandaar dat hij zo zwart kijkt. Ook de hurkende man met de handen op de knie (11) doet wat we allemaal dagelijks doen: poepen.Zie dus in dit boekje ons spiegelbeeld en laat het zo nu en dan even in je tot rust komen.HIER kom je de zaal in1234567 steenhouwerslagtanddragertimmermanoppermanman met dasnar komediantluitspelerSchilderij laatste oordeel141312111098Mr. Berend van Cpijperfluit vingerspoepende manboze koningTulband mandoedelzakspeler1977, 1977{4F67BC27-0D58-4EE5-BDC3-CA88E8350DCE}
Stan Petrusa (dir. Librije) voor een schilderij in de tentoonstellingsruimte, Broerenkerkplein 1994.1994, 1994{4A4FEBF2-A693-4C09-A7A4-8C904823E748}
Schilderij door Gerard Terborch, ca. 1670, van een onbekende man, gekleed in een wijde mantel, die over zijn kleding hangt. Hij heeft een huismuts in de ene hand en een onduidelijk voorwerp in de andere hand. Hij staat voor een tafel waarop, ter bescherming van het velours tafelkleed, een witte met kant afgezette doek ligt. Op tafel staan enkele toilet-accessoires, een spiegel een toiletdoos en ee...1670, 1670{357CA2EE-B21E-44CA-A77B-E7ED544FAE18}
Schilderij door Gerard Terborch, ca. 1670, van een onbekende man, gekleed in een wijde mantel, die over zijn kleding hangt. Hij heeft een huismuts in de ene hand en een onduidelijk voorwerp in de andere hand. Hij staat voor een tafel waarop, ter bescherming van het velours tafelkleed, een witte met kant afgezette doek ligt. Op tafel staan enkele toilet-accessoires, een spiegel een toiletdoos en een kandelaar met kaars. Links op de achtergrond is een nog niet opgemaakt bed te zien, waarvan het gordijn is opengetrokken. Rechts tegen de wand hangt een schilderij in een gestoken vergulde lijst.Het originele schilderij, olieverf op doek (75x59 cm), hangt in het Stedelijk Museum Zwolle en is in bruikleen van het Instituut Collectie Nederland. Zwolle in de Goude Eeuw, p. 571670, 1670{357CA2EE-B21E-44CA-A77B-E7ED544FAE18}
Schilderij van Cornelis Felix van de Kamperpoort ca. 1825. Waarschijnlijk van een toen al niet meer bestaande toestand (De Kamperpoort werd in 1814 afgebroken). We zien de Kamperpoort met tekenen van verval met rechts daarvan de Gelderse toren. Ertussen staat een molen. Achter de Kamperpoort rijst de toren van de Onze Lieve Vrouwekerk op, hier nog met uiendak. Ook is de Drakentoren te zien. Op de ...1825, 1825{7C5ABD97-9B3E-4736-B76A-4DF3FB2118C7}
Schilderij van Cornelis Felix van de Kamperpoort ca. 1825. Waarschijnlijk van een toen al niet meer bestaande toestand (De Kamperpoort werd in 1814 afgebroken). We zien de Kamperpoort met tekenen van verval met rechts daarvan de Gelderse toren. Ertussen staat een molen. Achter de Kamperpoort rijst de toren van de Onze Lieve Vrouwekerk op, hier nog met uiendak. Ook is de Drakentoren te zien. Op de voorgrond een vissersboot en een turfschip in de gracht.1825, 1825{7C5ABD97-9B3E-4736-B76A-4DF3FB2118C7}
De achtkante grondzeiler die Roelof Coster sr. in 1915 van Diever naar Staphorst haalde en plaatste aan de Muldersweg. Het schilderij werd geschilderd naar een foto, gemaakt vóór de fatale brand in 1933 die de gehele molen in de as legde. Klaas Coster, de jongste zoon van Roelof Coster, bouwde daarna, even verderop aan de Muldersweg, een geheel nieuwe graan- en meelhandel. Dit bedrijf werd voortge..., 1915-1933{AB49621E-5851-416F-8FFB-EDF66AB30C56}
De achtkante grondzeiler die Roelof Coster sr. in 1915 van Diever naar Staphorst haalde en plaatste aan de Muldersweg. Het schilderij werd geschilderd naar een foto, gemaakt vóór de fatale brand in 1933 die de gehele molen in de as legde. Klaas Coster, de jongste zoon van Roelof Coster, bouwde daarna, even verderop aan de Muldersweg, een geheel nieuwe graan- en meelhandel. Dit bedrijf werd voortgezet door zijn zoons Roelof en Hendrik en bestond tot midden jaren 80 van de 20ste eeuw.Nota bene: Deze afbeelding is bij gebrek aan een origineel en door het ontbreken van een bestand in hoge resolutie, niet te bestellen., 1915-1933{AB49621E-5851-416F-8FFB-EDF66AB30C56}
Hendrick ten Oever schilderde deze zes predikanten in 1641. Schilderij in de consistoriekamer van de Grote kerk., 1943-1983{E8420AEB-08F2-4B48-B589-C3D1D53A0B73}
Interieur van de Schepenzaal in het stadhuis van Zwolle, ingericht voor huwelijksvoltrekking zonder versierselen. Van links naar rechts gezien; de kast met beulszwaarden, daaronder een zg. spindekastje, het schilderij "" Het Laatste Oordeel"", een viertal haardplaten en een tweede spindekastje. In het midden hangt een koperen kaarsenkroon waarin Maria met Jezus in de linker arm. Het meubilair is...{B2CF5D66-AF8B-4668-A440-FF75A4A424F4}
Interieur van de Schepenzaal in het stadhuis van Zwolle, ingericht voor huwelijksvoltrekking zonder versierselen. Van links naar rechts gezien; de kast met beulszwaarden, daaronder een zg. spindekastje, het schilderij "" Het Laatste Oordeel"", een viertal haardplaten en een tweede spindekastje. In het midden hangt een koperen kaarsenkroon waarin Maria met Jezus in de linker arm. Het meubilair is gerangschikt voor een huwelijksplechtigheid.{B2CF5D66-AF8B-4668-A440-FF75A4A424F4}
Interieur van de Schepenzaal in het stadhuis van Zwolle, ingericht voor huwelijksvoltrekking zonder versierselen. Van links naar rechts gezien; de kast met beulszwaarden, daaronder een zg. spindekastje, het schilderij "" Het Laatste Oordeel"", een viertal haardplaten en een tweede spindekastje. In het midden hangt een koperen kaarsenkroon waarin Maria met Jezus in de linker arm. Het meubilair is...{330B7D3A-A522-4BF7-90E4-CDD3826F8CB4}
Interieur van de Schepenzaal in het stadhuis van Zwolle, ingericht voor huwelijksvoltrekking zonder versierselen. Van links naar rechts gezien; de kast met beulszwaarden, daaronder een zg. spindekastje, het schilderij "" Het Laatste Oordeel"", een viertal haardplaten en een tweede spindekastje. In het midden hangt een koperen kaarsenkroon waarin Maria met Jezus in de linker arm. Het meubilair is gerangschikt voor huwelijksplechtigheid.{330B7D3A-A522-4BF7-90E4-CDD3826F8CB4}