image/svg+xml
Open zoekscherm

2.277 resultaten

2.277 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenPoëzie

Filter op

Vorige pagina1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 190Volgende pagina
Bekijk detail van "Affiche van de LAZ (Literaire Activiteiten Zwolle) waarop aangekondigd werd dat er op woensdag 21 april 1993 een literaire avond was met Wim Hazeu in schouwburg Odeon. Hazeu sprak over zijn biografie van Gerrit Achterberg.<br/><br/>Dr. Wim Hazeu (Delft, 28 april 1940) is een Nederlandse schrijver, journalist, radio- en televisieprogrammamaker, uitgever, dichter en biograaf. Naast verscheidene romans en dichtbundels publiceerde hij omvangrijke biografieën van Marten Toonder, Gerrit Achterberg, J. Slauerhoff, M.C. Escher en Simon Vestdijk. Ook bezorgde hij de briefwisseling tussen laatstgenoemde en Henriëtte van Eyk onder de titel Wij zijn van elkaar (2007).<br/><br/>Gerrit Achterberg (Nederlangbroek, 20 mei 1905 ? Leusden, 17 januari 1962) was een Nederlands dichter. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste dichters in de twintigste-eeuwse Nederlandse <span class="highlight">poëzie</span>. Zijn werk werd onderscheiden met onder meer de P.C. Hooft-prijs en de Constantijn Huygensprijs.<br/><br/>Zijn carrière als dichter kreeg pas duidelijk gestalte nadat Roel Houwink zich als zijn literaire mentor ontpopte. Het eerste resultaat was de bundel Afvaart (1931) waarin Achterbergs hoofdthema al aanwezig is: het oproepen van de gestorven geliefde. Na de publicatie van Afvaart raakte Achterberg in een geestelijke crisis. Hij werd enkele keren opgenomen in een psychiatrische inrichting en had moeilijke relaties met vrouwen. De verwarring die dat met zich meebracht, leidde bij Achterberg vaak tot gewelddadige buien.<br/><br/>De ontwikkelingen mondden uit in een tragedie. Achterberg had in 1934 het onderwijs verruild voor een baan als landbouwcrisisambtenaar bij de Crisis Vee Centrale in Utrecht. Hij woonde aldaar in de Boomstraat 20-bis op kamers en kreeg, hoewel hij inmiddels verloofd was, een relatie met zijn hospita Roel van Es. Op 15 december 1937 schoot Achterberg de toen 40-jarige vrouw dood en hij verwondde haar 16-jarige dochter Bep in de commotie die was ontstaan nadat hij getracht had Bep op"
Affiche van de LAZ (Literaire Activiteiten Zwolle) waarop aangekondigd werd dat er op woensdag 21 april 1993 een literaire avond was met Wim Hazeu in schouwburg Odeon. Hazeu sprak over zijn biografie van Gerrit Achterberg.

Dr. Wim Hazeu (Delft, 28 april 1940) is een Nederlandse schrijver, journalist, radio- en televisieprogrammamaker, uitgever, dichter en biograaf. Naast verscheidene romans en dichtbundels publiceerde hij omvangrijke biografieën van Marten Toonder, Gerrit Achterberg, J. Slauerhoff, M.C. Escher en Simon Vestdijk. Ook bezorgde hij de briefwisseling tussen laatstgenoemde en Henriëtte van Eyk onder de titel Wij zijn van elkaar (2007).

Gerrit Achterberg (Nederlangbroek, 20 mei 1905 ? Leusden, 17 januari 1962) was een Nederlands dichter. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste dichters in de twintigste-eeuwse Nederlandse poëzie. Zijn werk werd onderscheiden met onder meer de P.C. Hooft-prijs en de Constantijn Huygensprijs.

Zijn carrière als dichter kreeg pas duidelijk gestalte nadat Roel Houwink zich als zijn literaire mentor ontpopte. Het eerste resultaat was de bundel Afvaart (1931) waarin Achterbergs hoofdthema al aanwezig is: het oproepen van de gestorven geliefde. Na de publicatie van Afvaart raakte Achterberg in een geestelijke crisis. Hij werd enkele keren opgenomen in een psychiatrische inrichting en had moeilijke relaties met vrouwen. De verwarring die dat met zich meebracht, leidde bij Achterberg vaak tot gewelddadige buien.

De ontwikkelingen mondden uit in een tragedie. Achterberg had in 1934 het onderwijs verruild voor een baan als landbouwcrisisambtenaar bij de Crisis Vee Centrale in Utrecht. Hij woonde aldaar in de Boomstraat 20-bis op kamers en kreeg, hoewel hij inmiddels verloofd was, een relatie met zijn hospita Roel van Es. Op 15 december 1937 schoot Achterberg de toen 40-jarige vrouw dood en hij verwondde haar 16-jarige dochter Bep in de commotie die was ontstaan nadat hij getracht had Bep op
Bekijk detail van object 501409765
Collectie Overijssel
Bekijk detail van object 501404881
Collectie Overijssel
Bekijk detail van "Artistiek affiche van een engizins bloote dame die onder een douche staat in de buitenlucht. Het affiche is getiteld "'Lucy Legeland zingt Zam en Peer'' en verwees naar de gelijknamige voorstelling in Schouwburg Odeon in Zwolle op woensdag 19 januari 2005 om 20.00 uur.<br/><br/>Zam en Peer wordt een neerslag van de voorstelling: Lucy Legeland zingt Zam en Peer. <br/><br/>Lucy nam met René Postma (contrabas) en Bert Pfeiffer (trombone) de prachtige liedjes uit de voorstelling op. <br/><br/>Daarbij sprak zij als een hoorspel alle teksten in. Samen met Caspar Falke van de Silvox Studio, die alle geluiden als een geduldige monnik registreerde, sneed zij vissen hun koppen, gooide emmers water en liet cappuccinoaparaten stomen. Geweldig! Een toevallige voorbijganger was danig onthutst bij het zien van het tafereel met al die vissenkoppen.<br/><br/>Lucy Legeland maakt deelt uit van "'Firma Weijland"'.<br/><br/>Firma Weijland is een Productiehuis van Schone Zaken. <br/><br/>Ze maken performances, voorstellingen, liederen, cd's, films, verhalen, foto's en poezie. Dit doen ze in nauwe samenwerking met topmuzikanten, acteurs, componist, vormgevers, decorbouwer, regisseurs en fotografen.<br/><br/>Ze maken zowel eigen werk als in opdracht voor speciale momenten en gelegenheden.<br/><br/>Het Bureau van de Firma is aan de Van Ittersumstraat 117 te Zwolle gevestigd.<br/><br/>Fotografie en ontwerp: DEBOKOFHETLOKET / Eva Blaak, Zwolle"
Artistiek affiche van een engizins bloote dame die onder een douche staat in de buitenlucht. Het affiche is getiteld "'Lucy Legeland zingt Zam en Peer'' en verwees naar de gelijknamige voorstelling in Schouwburg Odeon in Zwolle op woensdag 19 januari 2005 om 20.00 uur.

Zam en Peer wordt een neerslag van de voorstelling: Lucy Legeland zingt Zam en Peer.

Lucy nam met René Postma (contrabas) en Bert Pfeiffer (trombone) de prachtige liedjes uit de voorstelling op.

Daarbij sprak zij als een hoorspel alle teksten in. Samen met Caspar Falke van de Silvox Studio, die alle geluiden als een geduldige monnik registreerde, sneed zij vissen hun koppen, gooide emmers water en liet cappuccinoaparaten stomen. Geweldig! Een toevallige voorbijganger was danig onthutst bij het zien van het tafereel met al die vissenkoppen.

Lucy Legeland maakt deelt uit van "'Firma Weijland"'.

Firma Weijland is een Productiehuis van Schone Zaken.

Ze maken performances, voorstellingen, liederen, cd's, films, verhalen, foto's en poezie. Dit doen ze in nauwe samenwerking met topmuzikanten, acteurs, componist, vormgevers, decorbouwer, regisseurs en fotografen.

Ze maken zowel eigen werk als in opdracht voor speciale momenten en gelegenheden.

Het Bureau van de Firma is aan de Van Ittersumstraat 117 te Zwolle gevestigd.

Fotografie en ontwerp: DEBOKOFHETLOKET / Eva Blaak, Zwolle
Bekijk detail van object 501400714
Collectie Overijssel
Bekijk detail van "Interessant affiche met levensgrote gerasterde afbeelding van de Britse koningin Elizabeth I. Dit affiche verwees naar de zaterdagmiddagmuziek in de Onze Lieve Vrouwenbasiliekaan de Ossenmarkt in Zwolle op 18 december 2004.<br/><br/>Deze stond in teken van een kerstmisviering a la de Britse koningin Elizabeth I.<br/><br/>Elizabeth I (Greenwich, 7 september 1533 ? Richmond upon Thames, 24 maart 1603) was koningin van Engeland vanaf 17 november 1558 tot haar dood. Elizabeths bijnaam was de maagdelijke koningin (Maiden Queen of Virgin Queen).<br/><br/>Zij regeerde in een tijd dat Engeland verdeeld was tussen katholieken en het opkomende protestantisme. Elizabeth droeg aanzienlijk bij aan de zaak van het protestantisme. Katholieken bestreed zij echter meer om redenen van staatsveiligheid dan uit religieuze overwegingen. Anders dan continentaal Europa bleef Engeland oorlogsgeweld op eigen grondgebied bespaard, maar het was vanaf 1585, mede om religieuze redenen, ter zee en in Europa wel in conflict met het machtige Spanje, waarbij de dodelijke dreiging van de Armada en het weerstaan ervan een hoogtepunt vormde. Elizabeth had ook veel te stellen met het Koninkrijk Ierland, dat toen in een personele unie met Engeland verbonden was. Haar vader Hendrik VIII had daar al weinig succes gehad met het opleggen van het Anglicanisme en Ierse opstanden werden door Spanje gesteund. Engeland verscheen tijdens haar bewind op het wereldtoneel als zeevarende en koloniale mogendheid, waarbij Francis Drake en John Hawkins zich ontwikkelden tot de eerste nationale zeehelden.<br/><br/>Tijdens Elizabeths bewind kende het culturele leven in Engeland een bloeiperiode. De componist en luitist John Dowland maakte zowel in eigen land als op het continent furore. De literatuur, en in het bijzonder de <span class="highlight">poëzie</span>, kwamen tot grote ontwikkeling. Toneelauteurs als William Shakespeare en Christopher Marlowe creëerden hun belangrijkste werk in deze periode, toen de Engelse taal elders in Europa nog vrijwel o"
Interessant affiche met levensgrote gerasterde afbeelding van de Britse koningin Elizabeth I. Dit affiche verwees naar de zaterdagmiddagmuziek in de Onze Lieve Vrouwenbasiliekaan de Ossenmarkt in Zwolle op 18 december 2004.

Deze stond in teken van een kerstmisviering a la de Britse koningin Elizabeth I.

Elizabeth I (Greenwich, 7 september 1533 ? Richmond upon Thames, 24 maart 1603) was koningin van Engeland vanaf 17 november 1558 tot haar dood. Elizabeths bijnaam was de maagdelijke koningin (Maiden Queen of Virgin Queen).

Zij regeerde in een tijd dat Engeland verdeeld was tussen katholieken en het opkomende protestantisme. Elizabeth droeg aanzienlijk bij aan de zaak van het protestantisme. Katholieken bestreed zij echter meer om redenen van staatsveiligheid dan uit religieuze overwegingen. Anders dan continentaal Europa bleef Engeland oorlogsgeweld op eigen grondgebied bespaard, maar het was vanaf 1585, mede om religieuze redenen, ter zee en in Europa wel in conflict met het machtige Spanje, waarbij de dodelijke dreiging van de Armada en het weerstaan ervan een hoogtepunt vormde. Elizabeth had ook veel te stellen met het Koninkrijk Ierland, dat toen in een personele unie met Engeland verbonden was. Haar vader Hendrik VIII had daar al weinig succes gehad met het opleggen van het Anglicanisme en Ierse opstanden werden door Spanje gesteund. Engeland verscheen tijdens haar bewind op het wereldtoneel als zeevarende en koloniale mogendheid, waarbij Francis Drake en John Hawkins zich ontwikkelden tot de eerste nationale zeehelden.

Tijdens Elizabeths bewind kende het culturele leven in Engeland een bloeiperiode. De componist en luitist John Dowland maakte zowel in eigen land als op het continent furore. De literatuur, en in het bijzonder de poëzie, kwamen tot grote ontwikkeling. Toneelauteurs als William Shakespeare en Christopher Marlowe creëerden hun belangrijkste werk in deze periode, toen de Engelse taal elders in Europa nog vrijwel o
Bekijk detail van "Affiche in de vorm van een foto-copie met een foto van een dame in tai chi pose. Het affiche gaf publiciteit aan de multi-disciplinaire voorstelling "'Stemming"' die plaats vond op zondag 20 maart 2005 in Eureka aan het Assendorperplein 9 in Zwolle. Zo gaf  Europees kampioene Tai Chi Judith van Drooge uit Zwolle een demonstratie.<br/><br/>De voorstelling had de enigzins esoterische slogan"'vanuit rust en concentratie; de eenvoud, krachtig van vorm; een geschenk"'. <br/><br/>Verder verzorgde Steven Stoffer een workshop "'meditatieve acties"'. Dobro voerde "'muzieksferen"' op. Saskia Satori besteedde aandacht aan natuurlichtbeelden en Nicole Hagen declameerde poezie."
Affiche in de vorm van een foto-copie met een foto van een dame in tai chi pose. Het affiche gaf publiciteit aan de multi-disciplinaire voorstelling "'Stemming"' die plaats vond op zondag 20 maart 2005 in Eureka aan het Assendorperplein 9 in Zwolle. Zo gaf Europees kampioene Tai Chi Judith van Drooge uit Zwolle een demonstratie.

De voorstelling had de enigzins esoterische slogan"'vanuit rust en concentratie; de eenvoud, krachtig van vorm; een geschenk"'.

Verder verzorgde Steven Stoffer een workshop "'meditatieve acties"'. Dobro voerde "'muzieksferen"' op. Saskia Satori besteedde aandacht aan natuurlichtbeelden en Nicole Hagen declameerde poezie.
Bekijk detail van object 501393698
Collectie Overijssel
Bekijk detail van "Interessant plakaatachtig document, getiteld "Almanach voor het jaar MDCCXCV Het eerste jaar der Bataafsche Vryheid. met de nieuwe Tydrekening der Franschen voor het derde jaar der Fransche Rapubliek.". Interessant omdat het uit de tijd van Napoleon komt. Een almanak is een jaarlijkse publicatie met steeds terugkerende informatie op bepaalde gebieden, deels geordend volgens de kalender. In algemene almanakken kunnen astronomische gegevens gecombineerd worden met gegevens als de tijden van zonsopgang, zonsondergang, volle maan, getijden, maar ook dienstregelingen en openingstijden van overheidsinstellingen, feestdagen, posttarieven en weersvoorspellingen. Vanouds maken van almanakken ook andere elementen deel uit, zoals astrologische beschouwingen, kronieken, proza of <span class="highlight">poëzie</span> ter ontspanning of simpelweg moppen. Omdat een almanak gebruiksdrukwerk voor iedereen is, zijn er van de vroegste maar weinig exemplaren bewaard gebleven, net als er bijvoorbeeld weinig oude telefoongidsen zijn. Een van de oudst bekende is de Deventer almanak van 1595 die in het Behouden Huys gevonden werd. De Franse tijd in Nederland was de tijd van 1795 tot 1813. In dit tijdvak (ook wel de Frans-Bataafse tijd genoemd) was Nederland een vazalstaat van Frankrijk en (vanaf 1810) een onderdeel van Frankrijk. Dit document stamt daarom hoogstwaarschijnlijk uit 1795. Het bedrukte document is vervaardigd door M. Tyl, en zoon H. Tyl, en H. Hoogop te Zwolle, waarschijnlijk in het jaar 1795."
Interessant plakaatachtig document, getiteld "Almanach voor het jaar MDCCXCV Het eerste jaar der Bataafsche Vryheid. met de nieuwe Tydrekening der Franschen voor het derde jaar der Fransche Rapubliek.". Interessant omdat het uit de tijd van Napoleon komt. Een almanak is een jaarlijkse publicatie met steeds terugkerende informatie op bepaalde gebieden, deels geordend volgens de kalender. In algemene almanakken kunnen astronomische gegevens gecombineerd worden met gegevens als de tijden van zonsopgang, zonsondergang, volle maan, getijden, maar ook dienstregelingen en openingstijden van overheidsinstellingen, feestdagen, posttarieven en weersvoorspellingen. Vanouds maken van almanakken ook andere elementen deel uit, zoals astrologische beschouwingen, kronieken, proza of poëzie ter ontspanning of simpelweg moppen. Omdat een almanak gebruiksdrukwerk voor iedereen is, zijn er van de vroegste maar weinig exemplaren bewaard gebleven, net als er bijvoorbeeld weinig oude telefoongidsen zijn. Een van de oudst bekende is de Deventer almanak van 1595 die in het Behouden Huys gevonden werd. De Franse tijd in Nederland was de tijd van 1795 tot 1813. In dit tijdvak (ook wel de Frans-Bataafse tijd genoemd) was Nederland een vazalstaat van Frankrijk en (vanaf 1810) een onderdeel van Frankrijk. Dit document stamt daarom hoogstwaarschijnlijk uit 1795. Het bedrukte document is vervaardigd door M. Tyl, en zoon H. Tyl, en H. Hoogop te Zwolle, waarschijnlijk in het jaar 1795.
Bekijk detail van "Interessant plakaatachtig document, getiteld "Almanach voor het jaar MDCCXCV Het eerste jaar der Bataafsche Vryheid. met de nieuwe Tydrekening der Franschen voor het derde jaar der Fransche Rapubliek.". Interessant omdat het uit de tijd van Napoleon komt. Een almanak is een jaarlijkse publicatie met steeds terugkerende informatie op bepaalde gebieden, deels geordend volgens de kalender. In algemene almanakken kunnen astronomische gegevens gecombineerd worden met gegevens als de tijden van zonsopgang, zonsondergang, volle maan, getijden, maar ook dienstregelingen en openingstijden van overheidsinstellingen, feestdagen, posttarieven en weersvoorspellingen. Vanouds maken van almanakken ook andere elementen deel uit, zoals astrologische beschouwingen, kronieken, proza of <span class="highlight">poëzie</span> ter ontspanning of simpelweg moppen. Omdat een almanak gebruiksdrukwerk voor iedereen is, zijn er van de vroegste maar weinig exemplaren bewaard gebleven, net als er bijvoorbeeld weinig oude telefoongidsen zijn. Een van de oudst bekende is de Deventer almanak van 1595 die in het Behouden Huys gevonden werd. De Franse tijd in Nederland was de tijd van 1795 tot 1813. In dit tijdvak (ook wel de Frans-Bataafse tijd genoemd) was Nederland een vazalstaat van Frankrijk en (vanaf 1810) een onderdeel van Frankrijk. Dit document stamt daarom hoogstwaarschijnlijk uit 1795. Het bedrukte document is vervaardigd door M. Tyl, en zoon H. Tyl, en H. Hoogop te Zwolle, waarschijnlijk in het jaar 1795."
Interessant plakaatachtig document, getiteld "Almanach voor het jaar MDCCXCV Het eerste jaar der Bataafsche Vryheid. met de nieuwe Tydrekening der Franschen voor het derde jaar der Fransche Rapubliek.". Interessant omdat het uit de tijd van Napoleon komt. Een almanak is een jaarlijkse publicatie met steeds terugkerende informatie op bepaalde gebieden, deels geordend volgens de kalender. In algemene almanakken kunnen astronomische gegevens gecombineerd worden met gegevens als de tijden van zonsopgang, zonsondergang, volle maan, getijden, maar ook dienstregelingen en openingstijden van overheidsinstellingen, feestdagen, posttarieven en weersvoorspellingen. Vanouds maken van almanakken ook andere elementen deel uit, zoals astrologische beschouwingen, kronieken, proza of poëzie ter ontspanning of simpelweg moppen. Omdat een almanak gebruiksdrukwerk voor iedereen is, zijn er van de vroegste maar weinig exemplaren bewaard gebleven, net als er bijvoorbeeld weinig oude telefoongidsen zijn. Een van de oudst bekende is de Deventer almanak van 1595 die in het Behouden Huys gevonden werd. De Franse tijd in Nederland was de tijd van 1795 tot 1813. In dit tijdvak (ook wel de Frans-Bataafse tijd genoemd) was Nederland een vazalstaat van Frankrijk en (vanaf 1810) een onderdeel van Frankrijk. Dit document stamt daarom hoogstwaarschijnlijk uit 1795. Het bedrukte document is vervaardigd door M. Tyl, en zoon H. Tyl, en H. Hoogop te Zwolle, waarschijnlijk in het jaar 1795.
Bekijk detail van "Fraai affiche in de vorm van een levensgrote kleurenfoto van de popopera "'4 voor 4"' van de Zaanse theatergroep De Kift. Deopera werd gegeven op 19 november 2005? in de Zwolse schouwburg Odeon.<br/><br/>De Kifts 'popopera 'Vier Voor Vier' is een opera gebaseerd op het toneelstuk Elisabeth Bam (uit 1928) van de Russische schrijver Daniil Charms. De versie van De Kift is een combinatie van De Kift's eigenzinnige potten- en pannenmuziek, fanfaretoeters, knoestig krassende koorzang en de klassiek geschoolde zangstemmen van Jeroen Manders en Mariecke van der Linden.<br/><br/>Daniil Charms (Russisch: ?????? ?????), (pseudoniem van Daniil Ivanovitsj Joevatsjov (Russisch: ?????? ???????? ??????)) (Sint-Petersburg, 30 december 1905 - 2 februari 1942) staat tegenwoordig bekend als Ruslands grootste absurdistische schrijver, maar de weg naar die roem is een moeilijke geweest.<br/><br/>Als zoon van een literator die nog in contact stond met Leo Tolstoj, volgde hij een technische opleiding, die hij echter niet afrondde.<br/><br/>Aan het eind van de jaren '20 startte hij met onder anderen Alexander Vvedensky en Nikolaj Zabolotski de literaire beweging OBERIU, 'vereniging voor reële kunst'. Deze groepering maakte absurdistische werken en hield literaire avonden - met als hoogtepunt de avond 'Drie Linkse Uren' uit 1928. Al gauw was Charms, immer gehuld in Sherlock Holmes-achtige kledij en met een pijp in de mond, een opvallende verschijning in zijn geliefde Sint-Petersburg. Zijn werk kenmerkte zich door de korte, van iedere vorm van logica gespeende verhalen, die vol zitten met willekeurig geweld en onverwachte wendingen, wat een nauwe band met het angstige leven van het Stalinistische Rusland van de jaren '20 en '30 laat zien. Daarnaast schreef hij <span class="highlight">poëzie</span>, de novelle 'De oude vrouw', filosofische en mathematische traktaten, en zijn er van hem vele brieven bewaard gebleven die de onlosmakelijke mengeling tussen de mens en de schrijver Charms laten zien, hetgeen bijdraagt aan de"
Fraai affiche in de vorm van een levensgrote kleurenfoto van de popopera "'4 voor 4"' van de Zaanse theatergroep De Kift. Deopera werd gegeven op 19 november 2005? in de Zwolse schouwburg Odeon.

De Kifts 'popopera 'Vier Voor Vier' is een opera gebaseerd op het toneelstuk Elisabeth Bam (uit 1928) van de Russische schrijver Daniil Charms. De versie van De Kift is een combinatie van De Kift's eigenzinnige potten- en pannenmuziek, fanfaretoeters, knoestig krassende koorzang en de klassiek geschoolde zangstemmen van Jeroen Manders en Mariecke van der Linden.

Daniil Charms (Russisch: ?????? ?????), (pseudoniem van Daniil Ivanovitsj Joevatsjov (Russisch: ?????? ???????? ??????)) (Sint-Petersburg, 30 december 1905 - 2 februari 1942) staat tegenwoordig bekend als Ruslands grootste absurdistische schrijver, maar de weg naar die roem is een moeilijke geweest.

Als zoon van een literator die nog in contact stond met Leo Tolstoj, volgde hij een technische opleiding, die hij echter niet afrondde.

Aan het eind van de jaren '20 startte hij met onder anderen Alexander Vvedensky en Nikolaj Zabolotski de literaire beweging OBERIU, 'vereniging voor reële kunst'. Deze groepering maakte absurdistische werken en hield literaire avonden - met als hoogtepunt de avond 'Drie Linkse Uren' uit 1928. Al gauw was Charms, immer gehuld in Sherlock Holmes-achtige kledij en met een pijp in de mond, een opvallende verschijning in zijn geliefde Sint-Petersburg. Zijn werk kenmerkte zich door de korte, van iedere vorm van logica gespeende verhalen, die vol zitten met willekeurig geweld en onverwachte wendingen, wat een nauwe band met het angstige leven van het Stalinistische Rusland van de jaren '20 en '30 laat zien. Daarnaast schreef hij poëzie, de novelle 'De oude vrouw', filosofische en mathematische traktaten, en zijn er van hem vele brieven bewaard gebleven die de onlosmakelijke mengeling tussen de mens en de schrijver Charms laten zien, hetgeen bijdraagt aan de
Bekijk detail van "Mooi vormgegeven affiche met de tekst "Tijd" in spiegelschrift. Dit affiche was van het Thomashuis dat op 15 februari, 1 maart en 15 maart 2001 de kloosterlezingen organiseerde. Deze bestonden uit voordrachten, <span class="highlight">poëzie</span> en theater. Locatie: Dominicanenklooster aan de Assendorperstraat 29 in Zwolle.<br/>Zoeken naar zin, naar waarheid, naar echtheid: dàt is het Thomashuis. Niet de uitkomst van de zoektocht, maar de houding waarmee je zoekt is bepalend. Waarheid is geen massief betonnen blok, maar als de geest die waait en zich openbaart tussen de mensen . Waarheid is niet te vangen, maar te verwachten. Daar waar mensen open en kritisch met elkaar in gesprek zijn. Studeren en schouwen, beleven en bezinnen gaan hand in hand. Het Thomashuis heeft een halfjaarlijks activiteitenprogramma met: cursussen, leerhuizen, retraitedagen, lezingen en debatten, concerten en voorstellingen."
Mooi vormgegeven affiche met de tekst "Tijd" in spiegelschrift. Dit affiche was van het Thomashuis dat op 15 februari, 1 maart en 15 maart 2001 de kloosterlezingen organiseerde. Deze bestonden uit voordrachten, poëzie en theater. Locatie: Dominicanenklooster aan de Assendorperstraat 29 in Zwolle.
Zoeken naar zin, naar waarheid, naar echtheid: dàt is het Thomashuis. Niet de uitkomst van de zoektocht, maar de houding waarmee je zoekt is bepalend. Waarheid is geen massief betonnen blok, maar als de geest die waait en zich openbaart tussen de mensen . Waarheid is niet te vangen, maar te verwachten. Daar waar mensen open en kritisch met elkaar in gesprek zijn. Studeren en schouwen, beleven en bezinnen gaan hand in hand. Het Thomashuis heeft een halfjaarlijks activiteitenprogramma met: cursussen, leerhuizen, retraitedagen, lezingen en debatten, concerten en voorstellingen.
Vorige pagina1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 190Volgende pagina
Sluit popup voor filter "Naam collectie"

Naam collectie (17 filters)

Sluit popup voor filter "Naam deelnemer"

Naam deelnemer (18 filters)

Sluit popup voor filter "Periodes"

Periodes (39 filters)