Thorbeckegracht, met binnenvaartschepen, ca. 1920-1930. geen, 1920-1930{6D20D39D-66DC-4E90-BE01-0CB0CDF6480D}
Thorbeckegracht, ca. 1937-1939 naar het westen gezien met links de Buitenkant en overstekhuisjes, rechts loswal met ducdalven. Op de achtergrond is het huis van van Loo nog juist zichtbaar. geen, 1937-1939{8F469F29-85E4-4054-8721-AAD543120CA5}
Thorbeckegracht gezien naar het oosten vanaf de Vispoortenbrug. Veel binnenvaartschepen, tjalken, langs de noordelijke loswal, waarop een draaibare loskraan is te zien en helemaal achterin de Amsterdamse boot, ca. 1900 Zwolle, 13 april 19011900, 1900{CB70860A-1319-4BC7-9A1F-07B1658B7DD8}
Thorbeckegracht ca. 1900 gezien naar het oosten vanaf de Vispoortenbrug. Rechts de Wijndragerstoren, aan de overzijde een telefoonpaal (op de Diezerpoortenplas). In de gracht binnenvaartschepen. Prentbriefkaart geadresseerd aan: Mejuffrouw Annie Oomen / Villa Lucia / Rozendaal. niet leesbaar, 1900-1905{EE884C15-99E6-45EB-BC3E-EEF74E18A04A}
Thorbeckegracht ca. 1920, in de gracht een binnenvaartschip, beurtschip Zwolle-Zaandam-Wormerveer voorzien van zwaarden met stuurhut. Gracht gezien naar het oosten, geloste lading op de kade. Zwolle, 3 oktober 19201920, 1920{D18585E4-17D9-4B91-9AD1-A4EB3A9BCBD2}
Westelijk deel van de Thorbeckegracht gezien naar het oosten, ca. 1901-1903. De brug is de Vispoortenbrug, De loswal wordt druk gebruikt, onder andere door een groot aantal handkarren. Binnenvaartschepen in de stadsgracht. Rechts de zuidelijke huizenrij met overstekhuisjes aan de Buitenkant, het torentje is de Wijndragerstoren. Zwolle, 1 januari 1904, 1901-1903{70C6C038-6C49-4E78-992B-34AFC836FFF6}
Westenholte, Gezicht op de ophaalbrug en sluis in het Zwolle-IJsselkanaal, genaamd de Spooldersluis, 1964. Wegens de toenemende vrachtvaart op de IJssel en het arriveren van steeds grotere binnenvaartschepen kampte de uit 1819 daterende Willemsvaart met capaciteitsproblemen. Op 7 december 1964 vond de officiële opening plaats. Achter de ophaalbrug is de hoge overgang te zien van de Voorsterweg, di...1964, 1964{D71D91CD-61EF-4B02-86B4-79380FDE6E2E}
Westenholte, Gezicht op de ophaalbrug en sluis in het Zwolle-IJsselkanaal, genaamd de Spooldersluis, 1964. Wegens de toenemende vrachtvaart op de IJssel en het arriveren van steeds grotere binnenvaartschepen kampte de uit 1819 daterende Willemsvaart met capaciteitsproblemen. Op 7 december 1964 vond de officiële opening plaats. Achter de ophaalbrug is de hoge overgang te zien van de Voorsterweg, die de kern van Zwolle verbindt met de industriegebieden Voorst en de woonkern Westenholte. geen1964, 1964{D71D91CD-61EF-4B02-86B4-79380FDE6E2E}
Westenholte, gezicht op de sluis in het Zwolle-IJsselkanaal, genaamd de Spooldersluis, 1965. Wegens de toenemende vrachtvaart op de IJssel en het arriveren van steeds grotere binnenvaartschepen kampte de uit 1819 daterende Willemsvaart met capaciteitsproblemen. Op 7 december 1964 vond de officiële opening plaats. Achter de ophaalbrug is de hoge overgang te zien van de Voorsterweg, die de kern van ..., 1964-1965{60AEE720-0BF7-42A8-8590-9CF3F7375A47}
Westenholte, gezicht op de sluis in het Zwolle-IJsselkanaal, genaamd de Spooldersluis, 1965. Wegens de toenemende vrachtvaart op de IJssel en het arriveren van steeds grotere binnenvaartschepen kampte de uit 1819 daterende Willemsvaart met capaciteitsproblemen. Op 7 december 1964 vond de officiële opening plaats. Achter de ophaalbrug is de hoge overgang te zien van de Voorsterweg, die de kern van Zwolle verbindt met de industriegebieden Voorst en de woonkern Westenholte. Zwolle, 26 augustus 1965, 1964-1965{60AEE720-0BF7-42A8-8590-9CF3F7375A47}
Turfschip in de stadsgracht tussen Groot Wezenland en Van Nahuysplein bij de Sassenpoortenbrug (ophaalbrug tot 1908). Zwolle, 20 november 1905 / Zeist, 20 november 19051905, 1905{A5FBB4C8-27EF-4B16-9636-DD6828CFA44D}
Zicht vanuit het nooroosten op de Sassenpoortenbrug (ophaalbrug 1861-1907) en de Burg. van Roijensingel 20-22 (tot 1930 Klein Wezenland). In de stadsgracht een platbodem. geen, 1900-1907{C68ECE68-E639-4A28-9A84-7EF3D46E8B40}
De Sassenpoortenbrug (ophaalbrug 1861-1907), gezien vanaf het Klein Wezenland (vanaf 1930 Burg. van Roijensingel). In de gracht een binnenvaartschip (platbodem). geen, 1900-1907{BD20D336-1F8B-4C5E-B22D-D3C72ED10BFD}
Rodetorenplein met binnenvaartschepen, gezien vanaf de stadsgracht. Links van het Hopmanshuis stond sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Cos Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis..., 1895-1902{BB7359A6-E888-49DF-A198-43B655FFA9C5}
Rodetorenplein met binnenvaartschepen, gezien vanaf de stadsgracht. Links van het Hopmanshuis stond sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Cos Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over. Links de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan.Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen, de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming.Op de achtgrond de toren van de St. Michaëlskerk aan de Roggenstraat. De kaart is op januari 1903 afgestempeld, 1895-1902{BB7359A6-E888-49DF-A198-43B655FFA9C5}