image/svg+xml
Open zoekscherm

5 resultaten

5 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenZwolle, Meppelerstraatweg Zwolle, Vlasakkers

Filter op

 
Bekijk detail van "Kaart, plattegrond van Zwolle en omgeving, 1869. Met schaalstok van 500 Ellen. Het noorden boven.<br/>Binnenstad met Blalo, Katwolde, Holtenbroek, Dieze, Zuidbroek, Assendorp.<br/>Aan de Willemsvaart het Jodenkerkhof ('Israel: Kerkhof'), Zwartewater, Almelose Kanaal heet 'Wetering', Nieuwe Vecht. Spoorweg van Kampen naar Meppel en naar Deventer. Station. Beestenmarkt, bebouwing Kamperpoort, Kerkhof het H. Kruis Buitengasthuis aan Kamperweg. Zwartewater.<br/>Molens: Eekwalmolen, Jufferenwalmolen, molen op Sassenpoortenwal, cementmolen (huidige Terpelkwijkpark), Badhuiswalmolen, De Zwaan  (ongeveer huidige Schuttevaerkade), De Duif, aan noordkant van het Zwartewater bij Klooienberg een molen. Schevemolen in de Kamperpoort. Molen de <span class="highlight">Vlasakkers</span> aan <span class="highlight">Meppelerstraatweg</span>.<br/>Gebouwen oa: Rijks HBS aan Bagijnesingel (1867), Badhuis Schaepman Badhuiswal (1864). Paleis van Justitie Blijmarkt. Gevangenis op Noordereiland, Gasfabriek.<br/>In Assendorp: Molenstraat. Wezenalnd. <br/>In Dieze: bebouwing Bollebieste, Molenstraat, Bothof, Thomas a Kempisstraat heet Nieuwstad. Vechtstraat, R.K. Kerkhof., 00-00-1869"
Kaart, plattegrond van Zwolle en omgeving, 1869. Met schaalstok van 500 Ellen. Het noorden boven.
Binnenstad met Blalo, Katwolde, Holtenbroek, Dieze, Zuidbroek, Assendorp.
Aan de Willemsvaart het Jodenkerkhof ('Israel: Kerkhof'), Zwartewater, Almelose Kanaal heet 'Wetering', Nieuwe Vecht. Spoorweg van Kampen naar Meppel en naar Deventer. Station. Beestenmarkt, bebouwing Kamperpoort, Kerkhof het H. Kruis Buitengasthuis aan Kamperweg. Zwartewater.
Molens: Eekwalmolen, Jufferenwalmolen, molen op Sassenpoortenwal, cementmolen (huidige Terpelkwijkpark), Badhuiswalmolen, De Zwaan (ongeveer huidige Schuttevaerkade), De Duif, aan noordkant van het Zwartewater bij Klooienberg een molen. Schevemolen in de Kamperpoort. Molen de Vlasakkers aan Meppelerstraatweg.
Gebouwen oa: Rijks HBS aan Bagijnesingel (1867), Badhuis Schaepman Badhuiswal (1864). Paleis van Justitie Blijmarkt. Gevangenis op Noordereiland, Gasfabriek.
In Assendorp: Molenstraat. Wezenalnd.
In Dieze: bebouwing Bollebieste, Molenstraat, Bothof, Thomas a Kempisstraat heet Nieuwstad. Vechtstraat, R.K. Kerkhof., 00-00-1869
Bekijk detail van "<span class="highlight">Meppelerstraatweg</span> Meppelerweg met rails van de DSM gezien naar het zuiden. Waarschijnlijk is het hier de <span class="highlight">Meppelerstraatweg</span> tussen de Hogenkamp en de Vrolijkheid: de tramrails liggen na de Vrolijkheid achter (ten oosten van) de bomenrij.<br/><br/>Het DSM station lag een flink stuk uit de binnenstad - aan de <span class="highlight">Vlasakkers</span>, tegenover de nieuwe begraafplaats aan de Meppelerweg. Het was een eenvoudig station zonder veel voorzieningen; verder naar het noorden waren een paar rangeersporen en helemaal aan het eind stond een goederenloods. Later werd de loopafstand tussen stad en de DSM verkleind. De DSM legde een goederenspoor aan door de Thomas a Kempisstraat naar de Brink waar een overlaadplaats werd gebouwd voor scheepsgoederen en de Zwolse paardentram maakte van deze rail gebruik om door te rijden naar het tramstation. Dat gebeurde van 1896 tot 1901 toen de DSM zelf met de passagiers doorreed tot de Brink, zodat er toch een regelrechte verbinding met het spoorwegstation aan de Stationsweg bleef althans tot 1919. Toen werd de paardentram opgeheven (laatste rit 7 augustus 1919)., 00-00-1910"
Meppelerstraatweg Meppelerweg met rails van de DSM gezien naar het zuiden. Waarschijnlijk is het hier de Meppelerstraatweg tussen de Hogenkamp en de Vrolijkheid: de tramrails liggen na de Vrolijkheid achter (ten oosten van) de bomenrij.

Het DSM station lag een flink stuk uit de binnenstad - aan de Vlasakkers, tegenover de nieuwe begraafplaats aan de Meppelerweg. Het was een eenvoudig station zonder veel voorzieningen; verder naar het noorden waren een paar rangeersporen en helemaal aan het eind stond een goederenloods. Later werd de loopafstand tussen stad en de DSM verkleind. De DSM legde een goederenspoor aan door de Thomas a Kempisstraat naar de Brink waar een overlaadplaats werd gebouwd voor scheepsgoederen en de Zwolse paardentram maakte van deze rail gebruik om door te rijden naar het tramstation. Dat gebeurde van 1896 tot 1901 toen de DSM zelf met de passagiers doorreed tot de Brink, zodat er toch een regelrechte verbinding met het spoorwegstation aan de Stationsweg bleef althans tot 1919. Toen werd de paardentram opgeheven (laatste rit 7 augustus 1919)., 00-00-1910
Bekijk detail van ", 00-00-1900"
, 00-00-1900
Bekijk detail van "Station Dedemsvaartsche Stoomtram Zwolle ;"
Station Dedemsvaartsche Stoomtram Zwolle ;
Bekijk detail van "Zwolle Tramstation ;"
Zwolle Tramstation ;