Motorpont op de IJssel bij het Katerveer, gezien vanaf de Gelderse kant, 1920. De Kabels waarlangs de pont zich voortbeweegt, verheffen zich boven het water. Weldra zal de overvolle pont aan Gelderse zijde arriveren. Op de achtergrond zijn van links naar rechts te zien: de huizen bij de Katerveersluizen, het Katerveerhuis en cafe IJsselzicht. geen1920, 1920{7B907958-A875-42AD-823D-AA895997DED4}
Sluizen bij het Katerveer, ca. 1920. In de sluis liggen al vele schepen, vol beladen. De brug is open en de schepen wachten op het moment dat de grote sluis opengaat. geen1920, 1920{8420B55C-C300-484D-A96F-E9215042C115}
Gezicht vanaf de Gelderse kant op de IJssel, de pont en de behuizing aan de Overijsselse kant, ca. 1910. Het veerpont is o.a. beladen met mensen en een automobiel en zal weldra de Zwolse kant bereiken. Op de achtergrond zien we van links naar rechts de huizen naast de Katerveersluizen, het Katerveerhuis dat deels schuil gaat achter bomen en cafe IJsselzicht. geen1910, 1910{7D88A1BA-68E3-43EF-86E5-11581401D6CD}
Gezicht op het Engelse werk vanaf de Veerdijk, ca. 1920. Links een richtingwijzer naar Zwolle en Meppel. De weg kwam vanaf het Katerveer waar de IJssel kon worden overgestoken. Eerst in 1930 kwam er een vaste oeververbinding. De boerderij het meest links in beeld is genaamd "IJsselhoeve" en was eigendom van de gemeente Zwolle. Het huis rechts in de uiterwaarden is het kantoor van de voormalige ste..., 1920-1925{7EC6833C-10C2-44E6-9690-84BD4A09F7EE}
Gezicht op het Engelse werk vanaf de Veerdijk, ca. 1920. Links een richtingwijzer naar Zwolle en Meppel. De weg kwam vanaf het Katerveer waar de IJssel kon worden overgestoken. Eerst in 1930 kwam er een vaste oeververbinding. De boerderij het meest links in beeld is genaamd "IJsselhoeve" en was eigendom van de gemeente Zwolle. Het huis rechts in de uiterwaarden is het kantoor van de voormalige steenfabriek Klaarwater. Het gebied tussen dijk en IJssel, rechts van de bomenrij, werd de Schellenweerd genoemd. geen, 1920-1925{7EC6833C-10C2-44E6-9690-84BD4A09F7EE}
Ruiterlaan 7, de villa Frisia State (gemeentelijke monument) ca. 1915. De Ruiterlaan was de verbinding tussen de stad Zwolle en het Engelse werk. Gezien de landelijke en rustige omgeving was het niet verwonderlijk dat dit gebied erg aantrekkelijk was voor de rijke Zwollenaren, die de stad wilden ontvluchten. In opdracht van de familie De Vos van Steenwijk werd in 1870 een huis in eclectische bouws..., 1915-1916{945D4B42-219B-475A-A89F-0D4B531839EA}
Ruiterlaan 7, de villa Frisia State (gemeentelijke monument) ca. 1915. De Ruiterlaan was de verbinding tussen de stad Zwolle en het Engelse werk. Gezien de landelijke en rustige omgeving was het niet verwonderlijk dat dit gebied erg aantrekkelijk was voor de rijke Zwollenaren, die de stad wilden ontvluchten. In opdracht van de familie De Vos van Steenwijk werd in 1870 een huis in eclectische bouwstijl gebouwd onder leiding van de toen veel geroemde Arnhemse architect L. M. Eberson. Omstreeks 1930 kwam het huis in andere handen en kreeg het de bestemming van hotel en restaurant.Voor de Tweede Wereldoorlog kreeg het hotel grote bekendheid, toen vlak voor het bekend worden van de verloving tussen kroonprinses Juliana en Bernhard van Lippe-Biesterveld, de toekomstige prins hier verscheidene malen overnachtte. Een vriend van Bernhard, de baron van Hardenbroek huurde hier namelijk een appartement. Het hotel werd in 1957 opgeheven, het pand kwam in handen van het Rijk, die het gebouw in gebruik gaf aan Staatsbosbeheer. In 1972 werd het zuiveringschap van West Overijssel in het pand gehuisvest. In 1977 werd Frisia State verbouwd. Aan de rechterzijde werd een vleugel bijgebouwd. Zwolle, 4 augustus 1916., 1915-1916{945D4B42-219B-475A-A89F-0D4B531839EA}
Gezicht op de uitnodigende veranda van de uitspanning Het Nieuwe Werk in het Engelse werk, ca. 1908. Vanaf hier had men een mooi uitzicht over de IJssel. Zwolle, 31 december 1910 / Middelburg, 1 januari 1911, 1908-1911{E6B37946-AE72-4A59-A233-C3A3D324396B}
Gezicht op de uitspanning Het Nieuwe Werk in het Engelse werk nabij de IJssel, ca. 1915. niet leesbaar, 1915-1920{F05262D7-77C1-46B8-A424-FDA7DDDBBB77}
Opname van kinderen op de glijbaan in de theetuin "Thijssen", ca. 1935. Deze uitspanning was gelegen aan de Willemsvaart tussen de stad Zwolle en het Engelse werk. geen1935, 1935{79DDEE6C-857F-46D2-BA93-FC2C288843EF}
Zijgevel van Emmawijk 2-3, 1912. Op de straat is de rails voor de paardentram zichtbaar. De gegoede burgerij liet er vanaf 1891 woningen bouwen. Pas in 1902 werd de straat beklinkerd. Zes jaar later werden voor de paardentram op het Katerveer rails door de straat gelegd.Emmawijk 2-3, oorspronkelijk een dubbel woonhuis in neo-renaissance stijl, werd in 1893 gebouwd door de Zwolse Bouwmaatschap...1912, 1912{18222485-3108-401F-8310-DC3C6BBB6B0E}
Zijgevel van Emmawijk 2-3, 1912. Op de straat is de rails voor de paardentram zichtbaar. De gegoede burgerij liet er vanaf 1891 woningen bouwen. Pas in 1902 werd de straat beklinkerd. Zes jaar later werden voor de paardentram op het Katerveer rails door de straat gelegd.Emmawijk 2-3, oorspronkelijk een dubbel woonhuis in neo-renaissance stijl, werd in 1893 gebouwd door de Zwolse Bouwmaatschappij, naar een ontwerp van architect S.J.H. Trooster. Zwolle, 1 augustus 1913 / Spanbroek, 2 augustus 1913.1912, 1912{18222485-3108-401F-8310-DC3C6BBB6B0E}
Emmawijk, 1903. De gegoede burgerij liet er vanaf 1891 woningen bouwen. Pas in 1902 werd de straat beklinkerd. Zes jaar later werden voor de paardentram op het Katerveer rails door de straat gelegd.Links Emmawijk 1, Instituut Loman, kostschool met woning in neo-renaissance stijl, in 1891 in opdracht van W.C. Loman gebouwd naar een ontwerp van de architecten W. Koch en F.C. Koch. Zwolle, 13 ok...1903, 1903{4230AF68-BAEF-489B-9E5A-B282A488AE84}
Emmawijk, 1903. De gegoede burgerij liet er vanaf 1891 woningen bouwen. Pas in 1902 werd de straat beklinkerd. Zes jaar later werden voor de paardentram op het Katerveer rails door de straat gelegd.Links Emmawijk 1, Instituut Loman, kostschool met woning in neo-renaissance stijl, in 1891 in opdracht van W.C. Loman gebouwd naar een ontwerp van de architecten W. Koch en F.C. Koch. Zwolle, 13 oktober 1903 / Groningen, 13 oktober 1903.1903, 1903{4230AF68-BAEF-489B-9E5A-B282A488AE84}
Emmawijk, ca. 1900.De gegoede burgerij liet er vanaf 1891 woningen bouwen. Pas in 1902 werd de straat beklinkerd. Zes jaar later werden voor de paardentram op het Katerveer rails door de straat gelegd.Links Emmawijk 1, Instituut Loman, kostschool met woning in neo-renaissance stijl, in 1891 in opdracht van W.C. Loman gebouwd naar een ontwerp van de architecten W. Koch en F.C. Koch. Hilve...1900, 1900{0E647F54-619F-4E5A-9945-85B171ACE080}
Emmawijk, ca. 1900.De gegoede burgerij liet er vanaf 1891 woningen bouwen. Pas in 1902 werd de straat beklinkerd. Zes jaar later werden voor de paardentram op het Katerveer rails door de straat gelegd.Links Emmawijk 1, Instituut Loman, kostschool met woning in neo-renaissance stijl, in 1891 in opdracht van W.C. Loman gebouwd naar een ontwerp van de architecten W. Koch en F.C. Koch. Hilversum, 8 augustus 1901 / Zwolle, [...].1900, 1900{0E647F54-619F-4E5A-9945-85B171ACE080}
Emmawijk, 1900.De gegoede burgerij liet er vanaf 1891 woningen bouwen. Pas in 1902 werd de straat beklinkerd. Zes jaar later werden voor de paardentram op het Katerveer rails door de straat gelegd.Links Emmawijk 1, Instituut Loman, kostschool met woning in neo-renaissance stijl, in 1891 in opdracht van W.C. Loman gebouwd naar een ontwerp van de architecten W. Koch en F.C. Koch. Zwolle, 1..., 1900-1902{9F5D7113-FCC1-46C5-A294-68A92F04B88B}
Emmawijk, 1900.De gegoede burgerij liet er vanaf 1891 woningen bouwen. Pas in 1902 werd de straat beklinkerd. Zes jaar later werden voor de paardentram op het Katerveer rails door de straat gelegd.Links Emmawijk 1, Instituut Loman, kostschool met woning in neo-renaissance stijl, in 1891 in opdracht van W.C. Loman gebouwd naar een ontwerp van de architecten W. Koch en F.C. Koch. Zwolle, 10 augustus 1902 / Gorinchem, 11 augustus 1902., 1900-1902{9F5D7113-FCC1-46C5-A294-68A92F04B88B}