image/svg+xml
Open zoekscherm

94 resultaten

94 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenZwolle, Emmawijk Zwolle, Willemsvaart

Filter op

Vorige pagina1pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 8Volgende pagina
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 7 van 8
IcoonBeschrijvingOmschrijvingIdentificatieNaam
Bekijk detail van "Zwolle Nieuwehaven ;" Bekijk detail van "Zwolle Nieuwehaven ;" Afbeelding

Zwolle Nieuwehaven ;

Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal vanuit het zuiden, ca. 1901-1904. De prentbriefkaart dateert van vóór 1908. In dat jaar werden de rails van de paardenbram afgetakt naar de Emmakaart. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe...
, 1901-1904
{A1357733-9897-4B21-BD1D-C8154E8F24E0}

Afbeelding

Zwolle Nieuwehaven ;

Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal vanuit het zuiden, ca. 1901-1904. De prentbriefkaart dateert van vóór 1908. In dat jaar werden de rails van de paardenbram afgetakt naar de Emmakaart. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Zwolle, 21 juli 1905 / Nieuwerkerk a/d IJsel, 22 juli 1905. Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment.
, 1901-1904
{A1357733-9897-4B21-BD1D-C8154E8F24E0}

{A1357733-9897-4B21-BD1D-C8154E8F24E0}
Bekijk detail van object 446164379 Bekijk detail van object 446164379 Afbeelding

Schmuck-Karte met stadswapen van Zwolle. Foto gemonteerd in een rondboog.

De Nieuwe Havenbrug met brugwachtershuisje en Eekwal, ca. 1900. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Wi...
1900, 1900
{109A15FC-01E2-4BE2-9EE2-D5A0BB73DEF0}

Afbeelding

Schmuck-Karte met stadswapen van Zwolle. Foto gemonteerd in een rondboog.

De Nieuwe Havenbrug met brugwachtershuisje en Eekwal, ca. 1900. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 's Hertogenbosch, [...] 1902. alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1900, 1900
{109A15FC-01E2-4BE2-9EE2-D5A0BB73DEF0}

{109A15FC-01E2-4BE2-9EE2-D5A0BB73DEF0}
Bekijk detail van "<span class="highlight">Zwolle,</span> Nieuwhavenbrug met Peperbus ;" Bekijk detail van "<span class="highlight">Zwolle,</span> Nieuwhavenbrug met Peperbus ;" Afbeelding

Zwolle, Nieuwhavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4 (links van de brug), ingang naar de Luttekestraat en Potgietersingel (rechts van de brug) gezien vanaf de Burgemeester van Roijensingel, ca. 1961. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door...
1961, 1961
{E9C8EF4D-5E17-482E-B6A9-48F47F11282C}

Afbeelding

Zwolle, Nieuwhavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4 (links van de brug), ingang naar de Luttekestraat en Potgietersingel (rechts van de brug) gezien vanaf de Burgemeester van Roijensingel, ca. 1961. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de Zwolle, 19 mei 1961. paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1961, 1961
{E9C8EF4D-5E17-482E-B6A9-48F47F11282C}

{E9C8EF4D-5E17-482E-B6A9-48F47F11282C}
Bekijk detail van "Havenbrug - Zwolle. ;" Bekijk detail van "Havenbrug - Zwolle. ;" Afbeelding

Havenbrug - Zwolle. ;

Gezicht op de Nieuwe Havenbrug, ingang naar de Luttekestraat en links Eekwal 2-4 vanuit het zuiden, 1900. Links is het brugwachtershuisje te zien.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd ...
1900, 1900
{CBDD32CA-6653-44DE-A9AE-8F18DCC28D3D}

Afbeelding

Havenbrug - Zwolle. ;

Gezicht op de Nieuwe Havenbrug, ingang naar de Luttekestraat en links Eekwal 2-4 vanuit het zuiden, 1900. Links is het brugwachtershuisje te zien.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot Zwolle, 1 februari 1900 / Zutphen, 1 februari 1900. 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment.
1900, 1900
{CBDD32CA-6653-44DE-A9AE-8F18DCC28D3D}

{CBDD32CA-6653-44DE-A9AE-8F18DCC28D3D}
Bekijk detail van "Zwolle. Nieuwe Havenbrug ;" Bekijk detail van "Zwolle. Nieuwe Havenbrug ;" Afbeelding

Zwolle. Nieuwe Havenbrug ;

Nieuwe Havenbrug, Eekwal en ingang Luttekestraat met rechts Luttekestraat 35, ca. 1922. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de W...
1922, 1922
{57DB8262-F846-45AF-B2A8-46ED7C81662C}

Afbeelding

Zwolle. Nieuwe Havenbrug ;

Nieuwe Havenbrug, Eekwal en ingang Luttekestraat met rechts Luttekestraat 35, ca. 1922. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een Zwolle, 12 juni 1922. aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1922, 1922
{57DB8262-F846-45AF-B2A8-46ED7C81662C}

{57DB8262-F846-45AF-B2A8-46ED7C81662C}
Bekijk detail van "ZWOLLE Keersluisbrug ;" Bekijk detail van "ZWOLLE Keersluisbrug ;" Afbeelding

ZWOLLE Keersluisbrug ;

Gezicht vanaf de Willemskade op de Keersluisbrug. Deze werd verwijderd toen in 1965-1966 de Willemsvaart gedempt werd in verband met de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal. Op het bolwerk van de Eekwal molen de Herstelder (Eekwal 61) uit 1807, waarvan de bovenbouw in 1916 werd gesloopt. Daarnaast de Peperbus. Rechts de huizen aan de Emmawijk die eind 19e eeuw werden gebouwd. geen
, 1895-1905
{6C78017F-4E6D-4366-9B3D-3AC4C8AAAA4F}

Afbeelding

ZWOLLE Keersluisbrug ;

Gezicht vanaf de Willemskade op de Keersluisbrug. Deze werd verwijderd toen in 1965-1966 de Willemsvaart gedempt werd in verband met de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal. Op het bolwerk van de Eekwal molen de Herstelder (Eekwal 61) uit 1807, waarvan de bovenbouw in 1916 werd gesloopt. Daarnaast de Peperbus. Rechts de huizen aan de Emmawijk die eind 19e eeuw werden gebouwd. geen
, 1895-1905
{6C78017F-4E6D-4366-9B3D-3AC4C8AAAA4F}

{6C78017F-4E6D-4366-9B3D-3AC4C8AAAA4F}
Bekijk detail van "<span class="highlight">Zwolle,</span> Keersluisbrug ;" Bekijk detail van "<span class="highlight">Zwolle,</span> Keersluisbrug ;" Afbeelding

Zwolle, Keersluisbrug ;

De Keersluisbrug, gezien vanaf de Emmawijk, met zicht op de Willemskade. Het grote pand tegenover de brug is sinds jaar en dag Chinees-Indisch restaurant Sozing. De Keersluis werd in 1876 aangelegd bij het verleggen van de Willemsvaart en verdween bij de demping daarvan in 1965-1966. De Keersluisbrug werd ook wel 'Spiekerbrug' genoemd, vanwege de houten blokjes die met spijkers aan het wegdek ware...
, 1910-1919
{2C687223-AB08-4BEF-95C8-802D9C0DE000}

Afbeelding

Zwolle, Keersluisbrug ;

De Keersluisbrug, gezien vanaf de Emmawijk, met zicht op de Willemskade. Het grote pand tegenover de brug is sinds jaar en dag Chinees-Indisch restaurant Sozing. De Keersluis werd in 1876 aangelegd bij het verleggen van de Willemsvaart en verdween bij de demping daarvan in 1965-1966. De Keersluisbrug werd ook wel 'Spiekerbrug' genoemd, vanwege de houten blokjes die met spijkers aan het wegdek waren bevestigd. Vanaf halverwege de jaren dertig lag er bij de sluisdeuren rechts van de brug een rolbrugje voor fietsers en voetgangers, het zogenaamde 'Kippebruggetje'. Dezelfde foto is gebruikt voor PBKR1979 en PBKR1987. De kaart is in 1919 afgestempeld. Zwolle, 21 augustus 1919
, 1910-1919
{2C687223-AB08-4BEF-95C8-802D9C0DE000}

{2C687223-AB08-4BEF-95C8-802D9C0DE000}
Bekijk detail van "Gezicht op de Keersluisbrug - Zwolle ;" Bekijk detail van "Gezicht op de Keersluisbrug - Zwolle ;" Afbeelding

Gezicht op de Keersluisbrug - Zwolle ;

Gezicht vanaf het water van de Willemsvaart op de Keersluisbrug, 1907. Langs de Willemskade liggen schepen afgemeerd. In het midden verheft zich de molen "de Herstelder" (Eekwal 61) boven de bebouwing. De molen stond op het bolwerk van de Eekwal en werd in 1916 afgebroken tot op de romp. Rechts is de prachtige gevelwand te zien van huizen aan de Emmawijk die in de jaren '90 van de negentiende eeuw...
1907, 1907
{804BC660-E30F-4204-8A13-EA2B7CC14CD0}

Afbeelding

Gezicht op de Keersluisbrug - Zwolle ;

Gezicht vanaf het water van de Willemsvaart op de Keersluisbrug, 1907. Langs de Willemskade liggen schepen afgemeerd. In het midden verheft zich de molen "de Herstelder" (Eekwal 61) boven de bebouwing. De molen stond op het bolwerk van de Eekwal en werd in 1916 afgebroken tot op de romp. Rechts is de prachtige gevelwand te zien van huizen aan de Emmawijk die in de jaren '90 van de negentiende eeuw werden gebouwd. Zwolle, 1 november 1907 / Epe, 1 november 1907.
1907, 1907
{804BC660-E30F-4204-8A13-EA2B7CC14CD0}

{804BC660-E30F-4204-8A13-EA2B7CC14CD0}
Bekijk detail van "ZWOLLE. Gezicht op de Keersluisbrug. ;" Bekijk detail van "ZWOLLE. Gezicht op de Keersluisbrug. ;" Afbeelding

ZWOLLE. Gezicht op de Keersluisbrug. ;

Ingekleurde prentbriefkaart met gezicht vanaf de Willemsvaart op de Keersluisbrug. Langs de Willemskade liggen schepen afgemeerd. In het midden molen de Herstelder (Eekwal 61) uit 1807, waarvan de bovenbouw in 1916 werd gesloopt. Rechts is de huizen aan de Emmawijk die eind 19e eeuw werden gebouwd. Daarachter de Peperbus. Dezelfde foto is gebruikt voor PBKR1981. Zwolle, 19 april 1911 / Groningen, ...
, 1905-1907
{54390102-BDB3-404D-BAA4-D7AF76753BBD}

Afbeelding

ZWOLLE. Gezicht op de Keersluisbrug. ;

Ingekleurde prentbriefkaart met gezicht vanaf de Willemsvaart op de Keersluisbrug. Langs de Willemskade liggen schepen afgemeerd. In het midden molen de Herstelder (Eekwal 61) uit 1807, waarvan de bovenbouw in 1916 werd gesloopt. Rechts is de huizen aan de Emmawijk die eind 19e eeuw werden gebouwd. Daarachter de Peperbus. Dezelfde foto is gebruikt voor PBKR1981. Zwolle, 19 april 1911 / Groningen, 19 april 1911
, 1905-1907
{54390102-BDB3-404D-BAA4-D7AF76753BBD}

{54390102-BDB3-404D-BAA4-D7AF76753BBD}
Bekijk detail van "ZWOLLE - Keersluisbrug. ;" Bekijk detail van "ZWOLLE - Keersluisbrug. ;" Afbeelding

ZWOLLE - Keersluisbrug. ;

Ingekleurde prentbriefkaart met gezicht vanaf de Willemskade op de Keersluisbrug. Deze werd verwijderd toen in 1965-1966 de Willemsvaart gedempt werd in verband met de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal. Op het bolwerk van de Eekwal molen de Herstelder (Eekwal 61) uit 1807, waarvan de bovenbouw in 1916 werd gesloopt. Daarnaast de Peperbus. Rechts de huizen aan de Emmawijk die eind 19e eeuw werden...
, 1905-1910
{F4BBA413-1B70-4B68-AB3E-922667B2D78C}

Afbeelding

ZWOLLE - Keersluisbrug. ;

Ingekleurde prentbriefkaart met gezicht vanaf de Willemskade op de Keersluisbrug. Deze werd verwijderd toen in 1965-1966 de Willemsvaart gedempt werd in verband met de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal. Op het bolwerk van de Eekwal molen de Herstelder (Eekwal 61) uit 1807, waarvan de bovenbouw in 1916 werd gesloopt. Daarnaast de Peperbus. Rechts de huizen aan de Emmawijk die eind 19e eeuw werden gebouwd. De kaart is in 1913 afgestempeld. Zwolle, 3 augustus, 1913 / Hengeleo (ov.), 4 augustus, 1913
, 1905-1910
{F4BBA413-1B70-4B68-AB3E-922667B2D78C}

{F4BBA413-1B70-4B68-AB3E-922667B2D78C}
Bekijk detail van "Keersluisbrug, Zwolle ;" Bekijk detail van "Keersluisbrug, Zwolle ;" Afbeelding

Keersluisbrug, Zwolle ;

De Keersluisbrug, gezien vanaf de Emmawijk, met zicht op de Willemskade. Het grote pand tegenover de brug is sinds jaar en dag Chinees-Indisch restaurant Sozing. De Keersluis werd in 1876 aangelegd bij het verleggen van de Willemsvaart en verdween bij de demping daarvan in 1965-1966. De Keersluisbrug werd ook wel 'Spiekerbrug' genoemd, vanwege de houten blokjes die met spijkers aan het wegdek ware...
, 1910-1919
{D271BED2-0E5E-4A3C-9B33-3B9819C4E3E5}

Afbeelding

Keersluisbrug, Zwolle ;

De Keersluisbrug, gezien vanaf de Emmawijk, met zicht op de Willemskade. Het grote pand tegenover de brug is sinds jaar en dag Chinees-Indisch restaurant Sozing. De Keersluis werd in 1876 aangelegd bij het verleggen van de Willemsvaart en verdween bij de demping daarvan in 1965-1966. De Keersluisbrug werd ook wel 'Spiekerbrug' genoemd, vanwege de houten blokjes die met spijkers aan het wegdek waren bevestigd. Vanaf halverwege de jaren dertig lag er bij de sluisdeuren rechts van de brug een rolbrugje voor fietsers en voetgangers, het zogenaamde 'Kippebruggetje'. Dezelfde foto is gebruikt voor PBKR1987 en 1988. niet leesbaar
, 1910-1919
{D271BED2-0E5E-4A3C-9B33-3B9819C4E3E5}

{D271BED2-0E5E-4A3C-9B33-3B9819C4E3E5}
Bekijk detail van "Zwolle. <span class="highlight">Emmawijk</span>. ;" Bekijk detail van "Zwolle. <span class="highlight">Emmawijk</span>. ;" Afbeelding

Zwolle. Emmawijk. ;

Binnenvaartschepen in de Willemsvaart bij de zogenaamde Ooievaarsbocht, het witte hek rechts (ongeveer ter hoogte van de Westerlaan) was sinds 1891 de aanlegsteiger van de raderboot naar Amsterdam die hier 's morgens en 's middag langs voer.
Op de achtergrond rechts Emmawijk, in het midden de Eekwal zonder molen De Herstelder, afgebroken 1916. Links de Willemskade. Zwolle, 11 september 1934.
, 1921-1934
{5A5600CE-965B-4CC1-AA7E-9FAAAA000787}

Afbeelding

Zwolle. Emmawijk. ;

Binnenvaartschepen in de Willemsvaart bij de zogenaamde Ooievaarsbocht, het witte hek rechts (ongeveer ter hoogte van de Westerlaan) was sinds 1891 de aanlegsteiger van de raderboot naar Amsterdam die hier 's morgens en 's middag langs voer.
Op de achtergrond rechts Emmawijk, in het midden de Eekwal zonder molen De Herstelder, afgebroken 1916. Links de Willemskade. Zwolle, 11 september 1934.
, 1921-1934
{5A5600CE-965B-4CC1-AA7E-9FAAAA000787}

{5A5600CE-965B-4CC1-AA7E-9FAAAA000787}
Vorige pagina1pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 8Volgende pagina