De Willemsvaart met de Keersluisbrug, rechts de Emmawijk. De Keersluisburg werd gebouwd 1873-1876 en op 19-08-1967 ontmanteld na de gedeeltelijke demping van de Willemsvaart in 1965-1966.Op de achtergrond ziet men links de molen de Herstelder op de Eekwal, waarvan de bovenbouw in 1916 is afgebroken en rechts dat deel van de Emmawijk, dat door de Zwolsche Bouwmaatschappij tussen 1891 en 1896 i...1900, 1900{27A35B5F-3D58-42D4-AE7F-CA173249ECFF}
De Willemsvaart met de Keersluisbrug, rechts de Emmawijk. De Keersluisburg werd gebouwd 1873-1876 en op 19-08-1967 ontmanteld na de gedeeltelijke demping van de Willemsvaart in 1965-1966.Op de achtergrond ziet men links de molen de Herstelder op de Eekwal, waarvan de bovenbouw in 1916 is afgebroken en rechts dat deel van de Emmawijk, dat door de Zwolsche Bouwmaatschappij tussen 1891 en 1896 is gebouwd. geen1900, 1900{27A35B5F-3D58-42D4-AE7F-CA173249ECFF}
Willemsvaart met rechts Emmawijk, links Willemskade, ca. 1900. Op de achtergrond molen De Herstelder op de Eekwal. geen1900, 1900{A9679322-B212-4F9B-B754-30FEB640275A}
Het begin van de Willemsvaart, de voormalige uitmonding van de Willemsvaart in de stadsgracht met het daarbij behorende Assendorpersluisje, dat in 1879 werd afgebroken. Op het vrijgekomen driehoekige stuk grond verrees na 1876 geleidelijk aan de Emmawijk. Het huis rechts op de foto (Burgemeester van Roijensingel 1) werd destijds bewoond door officieren, zoals de kapitein der marechaussee D. A. Eek...1879, 1879{00721574-3306-4D93-BCEB-F75B00A09C41}
Het begin van de Willemsvaart, de voormalige uitmonding van de Willemsvaart in de stadsgracht met het daarbij behorende Assendorpersluisje, dat in 1879 werd afgebroken. Op het vrijgekomen driehoekige stuk grond verrees na 1876 geleidelijk aan de Emmawijk. Het huis rechts op de foto (Burgemeester van Roijensingel 1) werd destijds bewoond door officieren, zoals de kapitein der marechaussee D. A. Eekhout en de kapitein der genie C. W. van de Kasteele. Ook de boekhandelaar J. J. Tijl (van 1901 tot 1903), de arts Dr. F. G. J. Steenmeijer (van 1904 tot 1907), de substituut-officier van justitie mr. B. R. Roijer (van 1910 tot 1912) en de directeur van de rijksbelastingen L. A. Wentholt (van 1913 tot 1921) woonden er maar kort. Sedert 1922 echter was heteigendom van de familie Keiner: eerst woonde hier de oogarts G. B. J. Keiner en daarna diens zoon, de oogarts E. C. J. F. Keiner. geen.1879, 1879{00721574-3306-4D93-BCEB-F75B00A09C41}
Stadsgracht met binnenvaartschepen, rechts Emmawijk, links Keersluisbrug, gezien vanaf de Willemskade, 1923-1930.De Keersluisbrug (in de volksmond de Spiekerbrug geheten, omdat de houten blokjes met spijkers aan het brugdek waren bevestigd) werd gebouwd 1873-1876, de tramrails in de brug bleven tot 1919. De Keersluisbrug werd op 19-08-1967 ontmanteld na de gedeeltelijke demping..., 1923-1930{8B0E7D1E-EA93-4C12-B4B7-8F5914A03CD7}
Stadsgracht met binnenvaartschepen, rechts Emmawijk, links Keersluisbrug, gezien vanaf de Willemskade, 1923-1930.De Keersluisbrug (in de volksmond de Spiekerbrug geheten, omdat de houten blokjes met spijkers aan het brugdek waren bevestigd) werd gebouwd 1873-1876, de tramrails in de brug bleven tot 1919. De Keersluisbrug werd op 19-08-1967 ontmanteld na de gedeeltelijke demping van de Willemsvaart in 1965-1966. Utrecht, 8 augustus 1984., 1923-1930{8B0E7D1E-EA93-4C12-B4B7-8F5914A03CD7}
De Willemsvaart, ca. 1900. Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar nu een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid vo...1900, 1900{FBDF25B8-CA11-4D1D-819A-FEBE081E4A9C}
De Willemsvaart, ca. 1900. Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar nu een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen. [...], 18 september [...] / Beverwijk, 19 september 1901.1900, 1900{FBDF25B8-CA11-4D1D-819A-FEBE081E4A9C}
Willemsvaart, Keersluisbrug, molens De Herstelder of Eekwalmolen en Jufferrenwalmolen. Techts Emmawijk, afgemeerde schepen voor het Ooievaarsnest: bocht in de Willemsvaart. Hier lag sinds 1891 de aanlegsteiger van de raderboot naar Amsterdam. Links ttwee stoomschepen, het voorste schip is de "Verwisseling" daarachter een tweelingschip. Zwolle, 16 januari 19031900{59E45AF5-EB70-493F-977F-232B5641BABC}
Opname van een veerpontje in de Willemsvaart bij de Emmawijk, tijdens de periode dat dienstplichtig militair Sandmann in Zwolle gelegerd was.1942{7F7A7876-B8E9-43E3-B548-D77364CBE009}
Opname van besneeuwde schepen bij de brug in de Willemsvaart bij de Emmawijk, tijdens de periode dat dienstplichtig militair Sandmann in Zwolle gelegerd was.1942{430AE0BD-5C49-48F4-BD7A-0E221DDA2404}
Dikke melk Wie vanuit Zwolle naar het zuiden wilde afreizen, volgde vanaf hier de Veerallee naar de IJssel. Met het Katerveer kon je daar de rivier oversteken. In 1819 werd langs deze laan de Willemsvaart gegraven. Daarmee was eindelijk Zwolle's oudste wens in vervulling gegaan: een directe verbinding met de IJssel. De veerpont maakte haar laatste oversteek nadat in 1930 een brug voor het wegvervoer was geopend. Tot die tijd was het ommetje naar de rivier, onder het bladerdak van de Veerallee, geliefd bij de Zwollenaar. Onderweg kon hij verpozen bij een uitspanning, zoals de theetuin Th...
Het huisorgaan van de IJsselacademie is verschenen in de periode 1977-2005. Het tijdschrift bevat nieuws, boekuitgaven en artikelen over de toenmalige onderzoeksgebieden van de IJsselacademie: streektaal, geschiedenis en flora & fauna. NL_ZlIJA_16 JGN_Nr 2_OCR.pdf