image/svg+xml
Open zoekscherm

94 resultaten

94 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenZwolle, Emmawijk Zwolle, Willemsvaart

Filter op

Vorige pagina1pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 8Volgende pagina
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 6 van 8
IcoonBeschrijvingOmschrijvingIdentificatieNaam
Bekijk detail van "<span class="highlight">ZWOLLE,</span> - Eekwal. ;" Bekijk detail van "<span class="highlight">ZWOLLE,</span> - Eekwal. ;" Afbeelding

ZWOLLE, - Eekwal. ;

De Nieuwe Havenbrug met ingang naar de Luttekestraat, links Eekwal 2-4 en Eekwal 6-10, rehcts Potgietersingel, ca. 1900.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en...
1900, 1900
{6727721A-FD20-4490-B479-A748EAA8267E}

Afbeelding

ZWOLLE, - Eekwal. ;

De Nieuwe Havenbrug met ingang naar de Luttekestraat, links Eekwal 2-4 en Eekwal 6-10, rehcts Potgietersingel, ca. 1900.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het Zwolle, 1 juli 1906 / Utrecht, 2 juli 1906. station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1900, 1900
{6727721A-FD20-4490-B479-A748EAA8267E}

{6727721A-FD20-4490-B479-A748EAA8267E}
Bekijk detail van "ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;" Bekijk detail van "ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;" Afbeelding

ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart w...
1966, 1966
{A61FC0ED-A1CB-4224-919E-C6409D524BF4}

Afbeelding

ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering geen een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1966, 1966
{A61FC0ED-A1CB-4224-919E-C6409D524BF4}

{A61FC0ED-A1CB-4224-919E-C6409D524BF4}
Bekijk detail van "ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;" Bekijk detail van "ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;" Afbeelding

ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4, op het dak van het pand aan de Luttekestraat neon reclame van Reinders' Oliefabriek "Reinders' Slaolie als goud zo goed", ca. 1966. Rechts Potgietersingel.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parall...
1966, 1966
{08149A9F-4F57-4562-89F8-AFB33CE97F34}

Afbeelding

ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4, op het dak van het pand aan de Luttekestraat neon reclame van Reinders' Oliefabriek "Reinders' Slaolie als goud zo goed", ca. 1966. Rechts Potgietersingel.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails geen. van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1966, 1966
{08149A9F-4F57-4562-89F8-AFB33CE97F34}

{08149A9F-4F57-4562-89F8-AFB33CE97F34}
Bekijk detail van "ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;" Bekijk detail van "ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;" Afbeelding

ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart w...
1966, 1966
{215B1350-3737-4432-8951-10E4882F549B}

Afbeelding

ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering geen een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1966, 1966
{215B1350-3737-4432-8951-10E4882F549B}

{215B1350-3737-4432-8951-10E4882F549B}
Bekijk detail van "ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;" Bekijk detail van "ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;" Afbeelding

ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart w...
1966, 1966
{7675A111-BB49-46A6-AF6D-2BF66F404E57}

Afbeelding

ZWOLLE Nieuwehavenbrug met Peperbus ;

De Nieuwe Havenbrug, ca. 1966. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering Zwolle, 2 [...] een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1966, 1966
{7675A111-BB49-46A6-AF6D-2BF66F404E57}

{7675A111-BB49-46A6-AF6D-2BF66F404E57}
Bekijk detail van "Zwolle Nieuwe Havenbrug ;" Bekijk detail van "Zwolle Nieuwe Havenbrug ;" Afbeelding

Zwolle Nieuwe Havenbrug ;

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4, Eekwal 6 t/m 10, aan de Luttekestraat een pand met op het dak neon reclame van Reinders' Oliefabriek "Reinders' slaolie als goud zo goed", ca. 1964. Rechts Luttekestraat 35 en Potgietersingel.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealis...
1964, 1964
{66D9477F-3B23-4B31-8BA8-48498DC632D5}

Afbeelding

Zwolle Nieuwe Havenbrug ;

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2-4, Eekwal 6 t/m 10, aan de Luttekestraat een pand met op het dak neon reclame van Reinders' Oliefabriek "Reinders' slaolie als goud zo goed", ca. 1964. Rechts Luttekestraat 35 en Potgietersingel.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de geen. Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1964, 1964
{66D9477F-3B23-4B31-8BA8-48498DC632D5}

{66D9477F-3B23-4B31-8BA8-48498DC632D5}
Bekijk detail van "Zwolle Nieuwehaven ;" Bekijk detail van "Zwolle Nieuwehaven ;" Afbeelding

Zwolle Nieuwehaven ;

Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2 vanuit het zuiden, 1905. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en d...
1905, 1905
{6F26E38A-C1EA-4618-A10A-B1C1B8A60E76}

Afbeelding

Zwolle Nieuwehaven ;

Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2 vanuit het zuiden, 1905. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het geen. station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug.
1905, 1905
{6F26E38A-C1EA-4618-A10A-B1C1B8A60E76}

{6F26E38A-C1EA-4618-A10A-B1C1B8A60E76}
Bekijk detail van "Groet uit <span class="highlight">Zwolle,</span> Eekwal. ;" Bekijk detail van "Groet uit <span class="highlight">Zwolle,</span> Eekwal. ;" Afbeelding

Groet uit Zwolle, Eekwal. ;

Nieuwe Havenbrug en Eekwal vanaf de Burgemeester van Roijensingel ca. 1935. Links Eekwal 1, rechts Eekwal 2.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keerslui...
, 1935-1938
{A33880DD-5F33-4D16-B9FE-3C7B6D4975BA}

Afbeelding

Groet uit Zwolle, Eekwal. ;

Nieuwe Havenbrug en Eekwal vanaf de Burgemeester van Roijensingel ca. 1935. Links Eekwal 1, rechts Eekwal 2.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In geen. dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug.
, 1935-1938
{A33880DD-5F33-4D16-B9FE-3C7B6D4975BA}

{A33880DD-5F33-4D16-B9FE-3C7B6D4975BA}
Bekijk detail van "Groet uit <span class="highlight">Zwolle,</span> Nieuwe Havenbrug. ;" Bekijk detail van "Groet uit <span class="highlight">Zwolle,</span> Nieuwe Havenbrug. ;" Afbeelding

Groet uit Zwolle, Nieuwe Havenbrug. ;

Gezicht op de Eekwal 2, Potgietersingel en Nieuwe Havenbrug, vanaf de Burgemeester van Roijensingel, ca. 1935.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersl...
, 1935-1938
{385D77F4-E616-4A5C-8BBD-697B72CF9C25}

Afbeelding

Groet uit Zwolle, Nieuwe Havenbrug. ;

Gezicht op de Eekwal 2, Potgietersingel en Nieuwe Havenbrug, vanaf de Burgemeester van Roijensingel, ca. 1935.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. Zwolle, 18 februari 1943. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug.
, 1935-1938
{385D77F4-E616-4A5C-8BBD-697B72CF9C25}

{385D77F4-E616-4A5C-8BBD-697B72CF9C25}
Bekijk detail van "Groet uit <span class="highlight">Zwolle,</span> Nieuwe Havenbrug. ;" Bekijk detail van "Groet uit <span class="highlight">Zwolle,</span> Nieuwe Havenbrug. ;" Afbeelding

Groet uit Zwolle, Nieuwe Havenbrug. ;

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal (links) en Potgietersingel (rechts) gezien vanaf de Burgemeester van Roijensingel, ca. 1935. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de...
1935, 1935
{4A7E5296-863F-441A-BE0E-2679265F9C80}

Afbeelding

Groet uit Zwolle, Nieuwe Havenbrug. ;

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal (links) en Potgietersingel (rechts) gezien vanaf de Burgemeester van Roijensingel, ca. 1935. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het geen. station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug.
1935, 1935
{4A7E5296-863F-441A-BE0E-2679265F9C80}

{4A7E5296-863F-441A-BE0E-2679265F9C80}
Bekijk detail van "Nieuwe Haven - Zwolle; No. 9262" Bekijk detail van "Nieuwe Haven - Zwolle; No. 9262" Afbeelding

Nieuwe Haven - Zwolle; No. 9262

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2 gezien van het Klein Wezenland (vanaf 1933 Burgemeester van Roijensingel), ca. 1912. Binnenvaartschepen voor de Potgietersingel.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot....
1912, 1912
{138BC1A3-3414-4110-9F96-19143E5C52B2}

Afbeelding

Nieuwe Haven - Zwolle; No. 9262

De Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2 gezien van het Klein Wezenland (vanaf 1933 Burgemeester van Roijensingel), ca. 1912. Binnenvaartschepen voor de Potgietersingel.
De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De niet leesbaar. lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
1912, 1912
{138BC1A3-3414-4110-9F96-19143E5C52B2}

{138BC1A3-3414-4110-9F96-19143E5C52B2}
Bekijk detail van "Zwolle Nieuwe Havenbrug ;" Bekijk detail van "Zwolle Nieuwe Havenbrug ;" Afbeelding

Zwolle Nieuwe Havenbrug ;

Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2 vanuit het zuiden, ca. 1900. De prentbriefkaart dateert van vóór 1908. In dat jaar werden de rails van de paardenbram afgetakt naar de Emmakaart. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe ha...
1906, 1906
{14F3A173-6076-4642-A14D-82EC2E180ECC}

Afbeelding

Zwolle Nieuwe Havenbrug ;

Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal 2 vanuit het zuiden, ca. 1900. De prentbriefkaart dateert van vóór 1908. In dat jaar werden de rails van de paardenbram afgetakt naar de Emmakaart. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug Zwolle, 4 juni 1906. en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment.
1906, 1906
{14F3A173-6076-4642-A14D-82EC2E180ECC}

{14F3A173-6076-4642-A14D-82EC2E180ECC}
Vorige pagina1pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 8Volgende pagina