image/svg+xml
Open zoekscherm

2.326 resultaten

2.326 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenLuchtvaart

Filter op

pagina 1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 194Volgende pagina
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 1 van 194
IcoonBeschrijvingOmschrijvingIdentificatieNaam
Bekijk detail van "Souvenir de l'ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886 ;" Bekijk detail van "Souvenir de l'ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886 ;" Afbeelding

Souvenir de l'ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886 ;

Ballonvaart van kapitein Julhes te Zwolle, gasfabriekterrein op 8 augustus 1886.
Afdruk uit een serie van zeven verschillende opnamen 'Souvenir de l' ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886'. Foto genomen richting ijzergieterij Wispelweij aan de Achtergracht, dus naar het westen. Hier bijna klaar voor het opstijgen. Kapitein Julhes vol medailles op de mand staande.
8/8/1886, 1886
{574D7AE3-D4DC-448A-A9CC-230E052B27FC}

Afbeelding

Souvenir de l'ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886 ;

Ballonvaart van kapitein Julhes te Zwolle, gasfabriekterrein op 8 augustus 1886.
Afdruk uit een serie van zeven verschillende opnamen 'Souvenir de l' ascension du Capitaine Julhes - Zwolle le 8 aout 1886'. Foto genomen richting ijzergieterij Wispelweij aan de Achtergracht, dus naar het westen. Hier bijna klaar voor het opstijgen. Kapitein Julhes vol medailles op de mand staande.
8/8/1886, 1886
{574D7AE3-D4DC-448A-A9CC-230E052B27FC}

{574D7AE3-D4DC-448A-A9CC-230E052B27FC}
Bekijk detail van "Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 uur. Hier boven de Peperbus in de Zwolse binnenstad., 13-10-1929" Bekijk detail van "Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 uur. Hier boven de Peperbus in de Zwolse binnenstad., 13-10-1929" Afbeelding

Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 uur. Hier boven de Peperbus in de Zwolse binnenstad., 13-10-1929

Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 uur. Hier boven de Peperbus in de Zwolse binnenstad.
13/10/1929, 1929
{FD483C92-B2D5-4FD8-BB8A-A46B888EA7F9}

Afbeelding

Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 uur. Hier boven de Peperbus in de Zwolse binnenstad., 13-10-1929

Het luchtschip 'Graf Zeppelin' passeert op rondvlucht boven Nederland Zwolle op 13 october 1929 te 08.00 uur. Hier boven de Peperbus in de Zwolse binnenstad.
13/10/1929, 1929
{FD483C92-B2D5-4FD8-BB8A-A46B888EA7F9}

{FD483C92-B2D5-4FD8-BB8A-A46B888EA7F9}
Bekijk detail van "Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 gefotografeerd door F.W.H Deutmann. Het geheel werd opgeluisterd door het muziekcorps van de schutterij. Te zien zijn een Zwolse diender met helm en een inspecteur van politie met pet. De ballon is half gevuld., 08-08-1886 - 00-00-1978" Bekijk detail van "Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 gefotografeerd door F.W.H Deutmann. Het geheel werd opgeluisterd door het muziekcorps van de schutterij. Te zien zijn een Zwolse diender met helm en een inspecteur van politie met pet. De ballon is half gevuld., 08-08-1886 - 00-00-1978" Afbeelding

Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 gefotografeerd door F.W.H Deutmann. Het geheel werd opgeluisterd door het muziekcorps van de schutterij. Te zien zijn een Zwolse diender met helm en een inspecteur van politie met pet. De ballon is half gevuld., 08-08-1886 - 00-00-1978

Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 gefotografeerd door F.W.H Deutmann. Het geheel werd opgeluisterd door het muziekcorps van de schutterij. Te zien zijn een Zwolse diender met helm en een inspecteur van politie met pet. De ballon is half gevuld.
, 1886-1978
{75970865-9EFE-423B-9DA2-7F94BE1AE3C7}

Afbeelding

Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 gefotografeerd door F.W.H Deutmann. Het geheel werd opgeluisterd door het muziekcorps van de schutterij. Te zien zijn een Zwolse diender met helm en een inspecteur van politie met pet. De ballon is half gevuld., 08-08-1886 - 00-00-1978

Ballonvaart van de capitaine Julhes te Zwolle, gezien vanaf het gasfabriekterrein op 8 augustus 1886 gefotografeerd door F.W.H Deutmann. Het geheel werd opgeluisterd door het muziekcorps van de schutterij. Te zien zijn een Zwolse diender met helm en een inspecteur van politie met pet. De ballon is half gevuld.
, 1886-1978
{75970865-9EFE-423B-9DA2-7F94BE1AE3C7}

{75970865-9EFE-423B-9DA2-7F94BE1AE3C7}
Bekijk detail van "Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek aan de Philosophenallee. De rechterschoorsteen is van de fabriek van Palmer aan de Nieuwe Wetering., 00-00-1934" Bekijk detail van "Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek aan de Philosophenallee. De rechterschoorsteen is van de fabriek van Palmer aan de Nieuwe Wetering., 00-00-1934" Afbeelding

Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek aan de Philosophenallee. De rechterschoorsteen is van de fabriek van Palmer aan de Nieuwe Wetering., 00-00-1934

Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek aan de Philosophenallee. De rechterschoorsteen is van de fabriek van Palmer aan de Nieuwe Wetering. Originele foto in album Oldenhof, particuliere collectie.
1934, 1934
{AF3B64CB-5764-4224-9060-36EA08CD67CE}

Afbeelding

Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek aan de Philosophenallee. De rechterschoorsteen is van de fabriek van Palmer aan de Nieuwe Wetering., 00-00-1934

Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in 1934 uit het noordwesten; Watertoren en schoorsteen van de melkfabriek aan de Philosophenallee. De rechterschoorsteen is van de fabriek van Palmer aan de Nieuwe Wetering. Originele foto in album Oldenhof, particuliere collectie.
1934, 1934
{AF3B64CB-5764-4224-9060-36EA08CD67CE}

{AF3B64CB-5764-4224-9060-36EA08CD67CE}
Bekijk detail van "Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937., 00-08-1937" Bekijk detail van "Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937., 00-08-1937" Afbeelding

Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937., 00-08-1937

Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937.
8/1937, 1937
{AA48AE92-EC5F-491E-AEAC-DD4F7CF83C87}

Afbeelding

Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937., 00-08-1937

Ballonvaart vanaf de Turfmarkt in augustus 1937.
8/1937, 1937
{AA48AE92-EC5F-491E-AEAC-DD4F7CF83C87}

{AA48AE92-EC5F-491E-AEAC-DD4F7CF83C87}
Bekijk detail van "Cleared to proceed ;" Bekijk detail van "Cleared to proceed ;" Afbeelding

Cleared to proceed ;

Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de mee...
1/1/1960, 1960
{6C197CF5-96E2-47B2-B165-D35906C9D771}

Afbeelding

Cleared to proceed ;

Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passag douane, bagage, tanken, etc.
0:08:07In Nederland zijn de vluchtroutes kort en vragen uiterste aandacht van de verkeersvliegtuigen.
0:08:18Het SAAB systeem gebruikt de hedendaagse techniek met gedrukte bedrading in meerdere lagen. Snelle computers accepteren gegevens van diverse bronnen. Het correleert radar gegevens met vluchtschema?s.
0:08:58Alle vitale delen zijn dubbel uitgevoerd.
0:09:16Ponskaarten
0:09:20Om het programma te veranderen kan één van de computers off-line worden gezet. De computers kunnen in elke configuratie worden geschakeld.
0:09:51De introductie van dit nieuwe systeem werd voorafgegaan door een reorganisatie van het Nederlandse luchtruim. Er zijn verschillende luchtcorridors voor verkeer naar het oosten en naar het westen. Dit geeft meer capaciteit en vermindert de werkbelasting voor de luchtverkeersleiders.
0:10:13Er zijn drie wachtgebieden rond Schiphol, waar vliegtuigen boven elkaar rondjes vliegen.
0:10:23Vertrekkende vliegtuigen volgen standaard vertrekroutes, die onder de aanvliegroutes liggen om een verticale separatie te bewerkstelligen.
0:10:32Nadat een aanvliegend vliegtuig binnen bereik is gekomen, berekent een computer de tijd en hoogte waarop het wachtgebied verlaten moet worden, met als doel het tijdsinterval tot de landing te bepalen.
0:10:57De algemene verkeersleiding (en-route controller) geeft de standaard aankomstroute en instructies voor het dalen.
0:11:08Wanneer het vliegtuig de luchtcorridor verlaat, wordt het overgegeven aan de stack controller (= de computer die de gang van zaken in het wachtgebied regelt). De stack controller geeft instructies voor verdere daling en geeft de aanvliegtijd als wachten nodig is.
0:11:26De feeder (een andere computer) heeft het vliegtuig onder controle vanaf het moment dat het wachtgebied wordt verlaten totdat het vector gebied wordt binnengevlogen (In het vectorgebied worden aankomende vliegtuigen uit verschillende richtingen ingevlochten in
1/1/1960, 1960
{6C197CF5-96E2-47B2-B165-D35906C9D771}

{6C197CF5-96E2-47B2-B165-D35906C9D771}
Bekijk detail van "De bouw van Olieraffinaderijen en installatie voor de Chemische Industrie ;" Bekijk detail van "De bouw van Olieraffinaderijen en installatie voor de Chemische Industrie ;" Afbeelding

De bouw van Olieraffinaderijen en installatie voor de Chemische Industrie ;

Deze documentaire film belicht de rol van de montage-afdeling van Werkspoor bij de bouw van olieraffinaderijen en installaties voor de chemische industrie.

0:00:02Tekst:De filmdienst van Werkspoor presenteert:

0:00:05Tekst: De bouw van Olieraffinaderijen en installaties voor de Chemische Industrie

0:00:10Camera: L. Mulder, Werkspoor

Geluid: Cinecentrum, Hilversu...
1956, 1956
{B2E56D1A-5954-4C64-BB73-2131F21D2E3C}

Afbeelding

De bouw van Olieraffinaderijen en installatie voor de Chemische Industrie ;

Deze documentaire film belicht de rol van de montage-afdeling van Werkspoor bij de bouw van olieraffinaderijen en installaties voor de chemische industrie.

0:00:02Tekst:De filmdienst van Werkspoor presenteert:

0:00:05Tekst: De bouw van Olieraffinaderijen en installaties voor de Chemische Industrie

0:00:10Camera: L. Mulder, Werkspoor

Geluid: Cinecentrum, Hilversum

0:00:14Bij beelden van een postkoets wordt gesteld dat het vervoer de laatste honderd jaar sterk is veranderd.

0:00:38Bij beelden van een autobus en personenauto's wordt gezegd dat de snelheid steeds is toegenomen.

0:00:53Stoomlocomotieven, door Werkspoor gebouwde diesellocomotieven voor de Argentijnse spoorwegen en TEE dieseltreinstellen illustreren dit voor de spoorwegen

0:01:31Ballonnen - met de tekst "Alleen de beste margarine draagt het Leeuwezegel"- en een propellor-vliegtuig illustreren het voor de luchtvaart.

0:01:50De scheepvaart wordt door rondvaartboten vertegenwoordigd.

0:02:09En de laatste scheepsjager in Nederland heeft met zijn paard het veld moeten ruimen voor gemotoriseerde binnenvaartschepen.

0:02:22Voor dit alles is olie nodig, die deels met jaknikkers in eigen land gewonnen wordt.

0:02:39Maar het grootse deel komt per tanker van overzee

0:02:52Onmiddellijk na aankomst van een tanker in één van de Rotterdamse Petroleumhavens wordt een monster genomen.

0:03:05Een zeer belangrijk deel van de installaties van Shell in Pernis werd door Werkspoor gemonteerd.

0:03:19Ongeveer 3,5 kilometer pijpleiding werd voor de nieuwe steiger gebruikt.

0:03:37Het nieuwe koelwaterpomphuis put zijn water uit de Oude Maas.

0:03:41Er werd een vierde ketelhuis gebouwd met twee Werkspoor ketels, melk een capaciteit van 70 ton stoom per uur.

0:03:58De eerste paal voor de uitbreiding van de ruwe oliedestilleerderij gaat de grond in. Er staat een montagemast en met een hefvermogen van 150 ton. Ook is al met de fundatie begonnen.

0:04:15Bij de bouw van de oven werden eerst de steunkolommen van het dak geplaatst. Daarna werd het dak er met de bouwmast op geplaatst.

0:04:31De oven dient ter verhitting van de olie. Hierbij ontstaat een splitsing. Een deel gaat naar de hoogvacuüm destillatiefabriek.

0:04:45Zeer indrukwekkend is het plaatsen van de 23 ton wegende inlaatstomp aan de vacuümcolonne.

0:05:13De hoogte van de vacuümcolonne is 34 meter, de diameter is 5,5 meter en het gewicht is 80 ton.

0:05:32Het uitgestrekte terrein maakt het gebruik van zogenaamde opstapwagens voor het vervoer van noodzakelijk.

0:05:42De hoogvacuümdestillaties leveren de voeding voor het katalytische kraakproces. Ze zijn in een jaar door Werkspoor geleverd en er is 50 kilometer pijpleiding in verwerkt.

0:06:04De pompen in de pompkamer worden met luchtdruk vanuit de controlekamer bediend en dienen voor de aan- en afvoer van vloeistoffen.

0:06:24Het project werd overgedragen aan de opdrachtgeefster, de Shell installaties en fabrieken te Pernis.

0:06:37In zogenaamde cat cracker worden de zwaardere moleculen in de aardolie afgebroken tot lichtere moleculen. De stripper kolom - met het opschrift Stork - is een belangrijk onderdeel.

0:07:11Een ander belangrijk onderdeel is de regenerator, die er van buiten uit ziet als een hol vat. Inwendig worden cyclonen gemonteerd, elk met een gewicht van 6 ton.

0:07:31Als de laatste cycloon er in gehesen is, wordt de uitlaat gemonteerd.

0:07:51De uitlaatgassen worden - via een enorme leiding - gebruikt als brandstof voor een stoomketel met een productie van 130 ton stoom per uur. De leiding werd pas gemonteerd nadat deze grotendeels op de grond gemonteerd was. Er moest rekening gehouden worden met een uitzetting van 45 centimeter tijdens bedrijf.

0:08:46De afwerking van de cat cracker bestaat uit v
1956, 1956
{B2E56D1A-5954-4C64-BB73-2131F21D2E3C}

{B2E56D1A-5954-4C64-BB73-2131F21D2E3C}
Bekijk detail van "'Rendez-vous boven Holland', een aflevering van deze EO tv-serie, uitgezonden in juli 1982,  over de burger- en militaire <span class="highlight">luchtvaart</span> in Nederland, waarin diverse aspecten van het vliegen behandeld worden, met in deze aflevering een rondvlucht boven Twente., 00-00-1982" Bekijk detail van "'Rendez-vous boven Holland', een aflevering van deze EO tv-serie, uitgezonden in juli 1982, over de burger- en militaire <span class="highlight">luchtvaart</span> in Nederland, waarin diverse aspecten van het vliegen behandeld worden, met in deze aflevering een rondvlucht boven Twente., 00-00-1982" Afbeelding

'Rendez-vous boven Holland', een aflevering van deze EO tv-serie, uitgezonden in juli 1982, over de burger- en militaire luchtvaart in Nederland, waarin diverse aspecten van het vliegen behandeld worden, met in deze aflevering een rondvlucht boven Twente., 00-00-1982

'Rendez-vous boven Holland', een aflevering van deze EO tv-serie, uitgezonden in juli 1982, over de burger- en militaire luchtvaart in Nederland, waarin diverse aspecten van het vliegen behandeld worden, met in deze aflevering een rondvlucht boven Twente.
1982, 1982
{9543628F-3712-4BBA-BAF3-ABBCAE5F3D55}

Afbeelding

'Rendez-vous boven Holland', een aflevering van deze EO tv-serie, uitgezonden in juli 1982, over de burger- en militaire luchtvaart in Nederland, waarin diverse aspecten van het vliegen behandeld worden, met in deze aflevering een rondvlucht boven Twente., 00-00-1982

'Rendez-vous boven Holland', een aflevering van deze EO tv-serie, uitgezonden in juli 1982, over de burger- en militaire luchtvaart in Nederland, waarin diverse aspecten van het vliegen behandeld worden, met in deze aflevering een rondvlucht boven Twente.
1982, 1982
{9543628F-3712-4BBA-BAF3-ABBCAE5F3D55}

{9543628F-3712-4BBA-BAF3-ABBCAE5F3D55}
Bekijk detail van "Een film van dhr. Steenbergen met beelden van o.a.:<br/><br/>- Moeder in de huiskamer;<br/><br/>- Een kind met een driewieler aan het sleutelen;<br/><br/>- Een jongen fietst op zijn driewieler;<br/><br/>- Een reclame-zeppelin (Roxy) boven Zwolle;<br/><br/>- Een man met twee kinderen in een bootje op de Beulakerwijde;<br/><br/>- Een boot genaamd 'Hera';<br/><br/>- Vissen vanaf de boot., 00-00-1960" Bekijk detail van "Een film van dhr. Steenbergen met beelden van o.a.:<br/><br/>- Moeder in de huiskamer;<br/><br/>- Een kind met een driewieler aan het sleutelen;<br/><br/>- Een jongen fietst op zijn driewieler;<br/><br/>- Een reclame-zeppelin (Roxy) boven Zwolle;<br/><br/>- Een man met twee kinderen in een bootje op de Beulakerwijde;<br/><br/>- Een boot genaamd 'Hera';<br/><br/>- Vissen vanaf de boot., 00-00-1960" Afbeelding

Een film van dhr. Steenbergen met beelden van o.a.:

- Moeder in de huiskamer;

- Een kind met een driewieler aan het sleutelen;

- Een jongen fietst op zijn driewieler;

- Een reclame-zeppelin (Roxy) boven Zwolle;

- Een man met twee kinderen in een bootje op de Beulakerwijde;

- Een boot genaamd 'Hera';

- Vissen vanaf de boot., 00-00-1960

Een film van dhr. Steenbergen met beelden van o.a.:

- Moeder in de huiskamer;

- Een kind met een driewieler aan het sleutelen;

- Een jongen fietst op zijn driewieler;

- Een reclame-zeppelin (Roxy) boven Zwolle;

- Een man met twee kinderen in een bootje op de Beulakerwijde;

- Een boot genaamd 'Hera';

- Vissen vanaf de boot.
1960, 1960
{7F5D49E7-0685-40FE-BCEB-DD30BC3FFFE2}

Afbeelding

Een film van dhr. Steenbergen met beelden van o.a.:

- Moeder in de huiskamer;

- Een kind met een driewieler aan het sleutelen;

- Een jongen fietst op zijn driewieler;

- Een reclame-zeppelin (Roxy) boven Zwolle;

- Een man met twee kinderen in een bootje op de Beulakerwijde;

- Een boot genaamd 'Hera';

- Vissen vanaf de boot., 00-00-1960

Een film van dhr. Steenbergen met beelden van o.a.:

- Moeder in de huiskamer;

- Een kind met een driewieler aan het sleutelen;

- Een jongen fietst op zijn driewieler;

- Een reclame-zeppelin (Roxy) boven Zwolle;

- Een man met twee kinderen in een bootje op de Beulakerwijde;

- Een boot genaamd 'Hera';

- Vissen vanaf de boot.
1960, 1960
{7F5D49E7-0685-40FE-BCEB-DD30BC3FFFE2}

{7F5D49E7-0685-40FE-BCEB-DD30BC3FFFE2}
Bekijk detail van "Satco phase 1 ;" Bekijk detail van "Satco phase 1 ;" Afbeelding

Satco phase 1 ;

De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

- De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

- KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

- Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

- De letters vervangen tot de afkorting...
1/1/1960, 1960
{D5D3F99F-F02E-4F82-BE28-D69BFAF6896D}

Afbeelding

Satco phase 1 ;

De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

- De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

- KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

- Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

- De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

- SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

- Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

- Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

- Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

- In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

- Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

- Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

- De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vl wind.

- Gegevens over de wind zijn beschikbaar voor vier verschillende gebieden rondom Schiphol, elk met 10 lagen in de hoogte.

- De wind bepaalt ook de keuze van de landingsbaan.

- De te gebruiken landingsbaan wordt met een draaiknop op de computer ingesteld.

- We kennen nu al een deel van de apparatuur, zoals het toetsenbord van de "masterprinter" waarmee de basisgegevens worden ingevoerd in het geheugen voor de vluchtgegevens (dat "drum" heet). De gegevens van de wind en de keuzeknop voor de startbaan gaan naar een semi-permanent geheugen van de rekeneenheid.. Omdat deze apparaten veel trager zijn dan de computer gaat dat via buffers.

- De verbindingen gaan via tienvoudige gemeenschappelijke open lijnen.

- Een teller ("number counter)" regelt het verkeer op de lijnen.

- Bijvoorbeeld een boodschap van het toetsenbord naar de drum wordt verstuurd na toestemming van de teller.

- Elke boodschap heeft een code, die bepaalt waar de boodschap naar toe gaat. In dit voorbeeld zijn dat de drum en de rekeneenheid.

- Na het versturen van deze boodschap kijkt de teller welk eenheid nu aan de beurt is om een boodschap te versturen. Dat versturen gaat met enorme snelheid.

- Daarvan krijgt men enig idee via een paneel met oplichtende lampjes, waar voor testdoeleinden de snelheid met een factor duizend is gereduceerd.

- De werkelijke snelheid ziet men op de masterprinter.

- In het voorbeeld is berekend dat de daling moet worden ingezet op 56 zeemijlen van Schiphol en dat het vliegtuig dit punt om 21.22 bereikt. Ook worden tijd, hoogte en grondsnelheid voor een aantal posities berekend, ook voor het punt van waar de landing moet worden ingezet (20.34 uur).

- Al deze gegevens worden gebruikt door de luchtverkeersleiders.

- De resultaten worden ook afgedrukt op speciale strip printers.

- Hun aantal hangt af van de drukte van het luchtverkeer en het
1/1/1960, 1960
{D5D3F99F-F02E-4F82-BE28-D69BFAF6896D}

{D5D3F99F-F02E-4F82-BE28-D69BFAF6896D}
Bekijk detail van "Amateur video opnamen van een vliegshow ter gelegenheid van 100 jaar <span class="highlight">luchtvaart</span> op de vliegbasis Twenthe.<br/>Te zien zijn vliegdemonstraties van buitenlandse stuntteams en een oefening met helicopters., 00-00-2003" Bekijk detail van "Amateur video opnamen van een vliegshow ter gelegenheid van 100 jaar <span class="highlight">luchtvaart</span> op de vliegbasis Twenthe.<br/>Te zien zijn vliegdemonstraties van buitenlandse stuntteams en een oefening met helicopters., 00-00-2003" Afbeelding

Amateur video opnamen van een vliegshow ter gelegenheid van 100 jaar luchtvaart op de vliegbasis Twenthe.
Te zien zijn vliegdemonstraties van buitenlandse stuntteams en een oefening met helicopters., 00-00-2003

Amateur video opnamen van een vliegshow ter gelegenheid van 100 jaar luchtvaart op de vliegbasis Twenthe.
Te zien zijn vliegdemonstraties van buitenlandse stuntteams en een oefening met helicopters.
2003, 2003
{6808ED51-33F0-43F9-A8A8-65202557FAFF}

Afbeelding

Amateur video opnamen van een vliegshow ter gelegenheid van 100 jaar luchtvaart op de vliegbasis Twenthe.
Te zien zijn vliegdemonstraties van buitenlandse stuntteams en een oefening met helicopters., 00-00-2003

Amateur video opnamen van een vliegshow ter gelegenheid van 100 jaar luchtvaart op de vliegbasis Twenthe.
Te zien zijn vliegdemonstraties van buitenlandse stuntteams en een oefening met helicopters.
2003, 2003
{6808ED51-33F0-43F9-A8A8-65202557FAFF}

{6808ED51-33F0-43F9-A8A8-65202557FAFF}
Bekijk detail van "Vier voorlichtingsfilmpjes over het voeren van telefoongesprekken met de KLM over o.a. vluchtgegevens en reserveringen;<br/><br/>- 00:00:27 Canada, rond Piet en het boeken van een reis;<br/><br/>- 00:08:27 Praten....praten....., rond mevr. Neels die aan haar vriendin verhaalt over haar in het water gevallen vakantie wegens het verlies van een tas;<br/><br/>- 00:13:28 Mevr. De Directeur, rond mevr. Nederlander die in haar kantoor een telefoongesprek heeft met haar zoon in Australië omtrent een reis naar Indonesië en een doorreis naar Singapore, waarbij ze elkaar zullen treffen in Jakarta;<br/><br/>- 00:19:27 Pech!, rond dhr. Fila die op weg naar Schiphol met autopech komt te staan en in een telefooncel met de KLM belt om zijn vlucht naar New York veilig te stellen., 00-00-1988" Bekijk detail van "Vier voorlichtingsfilmpjes over het voeren van telefoongesprekken met de KLM over o.a. vluchtgegevens en reserveringen;<br/><br/>- 00:00:27 Canada, rond Piet en het boeken van een reis;<br/><br/>- 00:08:27 Praten....praten....., rond mevr. Neels die aan haar vriendin verhaalt over haar in het water gevallen vakantie wegens het verlies van een tas;<br/><br/>- 00:13:28 Mevr. De Directeur, rond mevr. Nederlander die in haar kantoor een telefoongesprek heeft met haar zoon in Australië omtrent een reis naar Indonesië en een doorreis naar Singapore, waarbij ze elkaar zullen treffen in Jakarta;<br/><br/>- 00:19:27 Pech!, rond dhr. Fila die op weg naar Schiphol met autopech komt te staan en in een telefooncel met de KLM belt om zijn vlucht naar New York veilig te stellen., 00-00-1988" Afbeelding

Vier voorlichtingsfilmpjes over het voeren van telefoongesprekken met de KLM over o.a. vluchtgegevens en reserveringen;

- 00:00:27 Canada, rond Piet en het boeken van een reis;

- 00:08:27 Praten....praten....., rond mevr. Neels die aan haar vriendin verhaalt over haar in het water gevallen vakantie wegens het verlies van een tas;

- 00:13:28 Mevr. De Directeur, rond mevr. Nederlander die in haar kantoor een telefoongesprek heeft met haar zoon in Australië omtrent een reis naar Indonesië en een doorreis naar Singapore, waarbij ze elkaar zullen treffen in Jakarta;

- 00:19:27 Pech!, rond dhr. Fila die op weg naar Schiphol met autopech komt te staan en in een telefooncel met de KLM belt om zijn vlucht naar New York veilig te stellen., 00-00-1988

Vier voorlichtingsfilmpjes over het voeren van telefoongesprekken met de KLM over o.a. vluchtgegevens en reserveringen;

- 00:00:27 Canada, rond Piet en het boeken van een reis;

- 00:08:27 Praten....praten....., rond mevr. Neels die aan haar vriendin verhaalt over haar in het water gevallen vakantie wegens het verlies van een tas;

- 00:13:28 Mevr. De Directeur, rond mevr....
1988, 1988
{B5B25EEF-89C2-4F3F-A72C-A8771D35652C}

Afbeelding

Vier voorlichtingsfilmpjes over het voeren van telefoongesprekken met de KLM over o.a. vluchtgegevens en reserveringen;

- 00:00:27 Canada, rond Piet en het boeken van een reis;

- 00:08:27 Praten....praten....., rond mevr. Neels die aan haar vriendin verhaalt over haar in het water gevallen vakantie wegens het verlies van een tas;

- 00:13:28 Mevr. De Directeur, rond mevr. Nederlander die in haar kantoor een telefoongesprek heeft met haar zoon in Australië omtrent een reis naar Indonesië en een doorreis naar Singapore, waarbij ze elkaar zullen treffen in Jakarta;

- 00:19:27 Pech!, rond dhr. Fila die op weg naar Schiphol met autopech komt te staan en in een telefooncel met de KLM belt om zijn vlucht naar New York veilig te stellen., 00-00-1988

Vier voorlichtingsfilmpjes over het voeren van telefoongesprekken met de KLM over o.a. vluchtgegevens en reserveringen;

- 00:00:27 Canada, rond Piet en het boeken van een reis;

- 00:08:27 Praten....praten....., rond mevr. Neels die aan haar vriendin verhaalt over haar in het water gevallen vakantie wegens het verlies van een tas;

- 00:13:28 Mevr. De Directeur, rond mevr. Nederlander die in haar kantoor een telefoongesprek heeft met haar zoon in Australië omtrent een reis naar Indonesië en een doorreis naar Singapore, waarbij ze elkaar zullen treffen in Jakarta;

- 00:19:27 Pech!, rond dhr. Fila die op weg naar Schiphol met autopech komt te staan en in een telefooncel met de KLM belt om zijn vlucht naar New York veilig te stellen.
1988, 1988
{B5B25EEF-89C2-4F3F-A72C-A8771D35652C}

{B5B25EEF-89C2-4F3F-A72C-A8771D35652C}
pagina 1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 194Volgende pagina
Sluit popup voor filter "Naam collectie"

Naam collectie (17 filters)

Sluit popup voor filter "Naam deelnemer"

Naam deelnemer (13 filters)

Sluit popup voor filter "Periodes"

Periodes (519 filters)