image/svg+xml
Open zoekscherm

519 resultaten

519 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenCrisisjaren

Filter op

Vorige pagina1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 44Volgende pagina
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 3 van 44
IcoonBeschrijvingOmschrijvingIdentificatieNaam
Bekijk detail van "Rijkswerkkamp Twilhaar 1940-1947" Bekijk detail van "Rijkswerkkamp Twilhaar 1940-1947" Deelnemer

Rijkswerkkamp Twilhaar 1940-1947

Deelnemer

Rijkswerkkamp Twilhaar 1940-1947

Bekijk detail van "Rijkswerkkamp Twilhaar" Bekijk detail van "Rijkswerkkamp Twilhaar" Verhaal

Rijkswerkkamp Twilhaar

Hoe een Nijverdals werkkamp dat de grote werkloosheid van de crisisjaren vlak voor de oorlog mede moest helpen bestrijden, door de Duitse bezetting van Nederland een geheel andere rol kreeg.

Verhaal

Rijkswerkkamp Twilhaar

Hoe een Nijverdals werkkamp dat de grote werkloosheid van de crisisjaren vlak voor de oorlog mede moest helpen bestrijden, door de Duitse bezetting van Nederland een geheel andere rol kreeg.

Bekijk detail van "“Woar blif den kearl met oons tuutje”.  Uit de krant van zaterdag 2 augustus 1986" Bekijk detail van "“Woar blif den kearl met oons tuutje”. Uit de krant van zaterdag 2 augustus 1986" Verhaal

“Woar blif den kearl met oons tuutje”. Uit de krant van zaterdag 2 augustus 1986

  “Woar blif den kearl met oons tuutje”.  Uit de krant van zaterdag 2 augustus 1986. Gerrit Wanschers (in 1986 was hij 81 jaar) over 50 jarig Twentekanaal. Voor 50 uur hard werken tussen de 25 en 35 gulden ontvangen is tegenwoordig niet meer denkbaar, maar een halve eeuw geleden waas dat een min of meer vorstelijk inkomen. Het lag beduidend hoger dan de geldende uitkering voor werklozen en vaak nog hoger dan de lonen in het vrije bedrijf.  Er moest echter wel een zware inspanning voor worden geleverd, zo zwaar dat de meeste werkers al overleden zijn ( 1986). ...

Verhaal

“Woar blif den kearl met oons tuutje”. Uit de krant van zaterdag 2 augustus 1986

  “Woar blif den kearl met oons tuutje”.  Uit de krant van zaterdag 2 augustus 1986. Gerrit Wanschers (in 1986 was hij 81 jaar) over 50 jarig Twentekanaal. Voor 50 uur hard werken tussen de 25 en 35 gulden ontvangen is tegenwoordig niet meer denkbaar, maar een halve eeuw geleden waas dat een min of meer vorstelijk inkomen. Het lag beduidend hoger dan de geldende uitkering voor werklozen en vaak nog hoger dan de lonen in het vrije bedrijf.  Er moest echter wel een zware inspanning voor worden geleverd, zo zwaar dat de meeste werkers al overleden zijn ( 1986). ...

Bekijk detail van "Leden van de VARA afd. Olst op bezoek aan de V.A.R.A.-studio, omstreeks 1930" Bekijk detail van "Leden van de VARA afd. Olst op bezoek aan de V.A.R.A.-studio, omstreeks 1930" Afbeelding

Leden van de VARA afd. Olst op bezoek aan de V.A.R.A.-studio, omstreeks 1930

Leden van de VARA afd. Olst op bezoek aan de V.A.R...
1925
NL-OstHVOE_0686 A

Leden van de VARA afd. Olst op bezoek aan de V.A.R.A.-studio, omstreeks 1930

Leden van de VARA afd. Olst op bezoek aan de V.A.R.A.-studio omstreeks 1930.
1. Annie Peters; 2. Daan van Zanten; 3. Jan Wielink; 4. Gait Kuiper; 5. Lei Nuesink- Willems; 6. Derk Dijk; 7. Freek Hogeslag; 8. Chauffeur van de bus; 9. Ale van Zanten; 10. Siene Kuiper-v.d. Noort; 11. Mevr. Wielink; 12. Gait Jansen; 13. Toos Jansen; 14. Riek Hogeslag; 15. Marie van Zanten; 16. Trien Eilander- Bos; 17. Jennie Wielink; 18. Jaantje Horstman; 19. M. Wissink-Bos; 20. Tone Horstman.
Een deel van de V.A.R.A. afd. Olst, toen deze omroep haar 10-jarig bestaan vierde. Deze mensen waren de sociaal-democraten van het eerste uur. Zij stonden pal achter hun Vara en lieten zich, onder leiding van hun voorzitter Herman Nuesink, niet onbetuigd als er een gelegenheid was dat te manifesteren. Bij de 1 mei-festiviteiten in Olst waren ze aanwezig met hun Vara-vlag. - In de zaal van Piet van Zwieten traden in die tijd artiesten op, die door de Vara-radio al bekend waren. Eén van de grote mannen uit die periode was Willem van Capelle, die het podium van Piet met een avondvullend programma betrad. De Vara stelde de leden in staat om een z.g.n. Vara-dyne te bestellen, een soort bouwpakket om een radio in elkaar te zetten. In de crisisjaren was het voor een arbeidersgezin niet mogelijk een radio te kopen. Toen moesten er belangrijker dingen aangeschaft worden. Toch waren er in Olst enthousiastelingen die het voor elkaar kregen uit zo'n eigengemaakt toestel, muziek te laten horen en het gesproken woord niet te vergeten. Dat zal het doel van de Vara wel zijn geweest waarnaar ze streefden, en terecht.
NL-OstHVOE_0686 A
Historische Vereniging 't Olster Erfgoed

Bekijk detail van "Stakingen en strijd van dwangarbeiders tijdens de aanleg van het Twentekanaal" Bekijk detail van "Stakingen en strijd van dwangarbeiders tijdens de aanleg van het Twentekanaal" Verhaal

Stakingen en strijd van dwangarbeiders tijdens de aanleg van het Twentekanaal

Stakingen en strijd van dwangarbeiders tijdens de aanleg van het Twentekanaal. ‘Werkloze’ dwangarbeiders legden in de werkverschaffing in de jaren dertig menig bos, of kanaal aan. Henk Kleinhout heeft een zeer gedetailleerd boek geschreven over de ellendige situatie waarin arbeiders in de crisisjaren werkten aan het Twentekanaal (1930-1938): “Van dwangarbeid en hongerlonen”. Kleinhout schetst echter niet alleen de ellende van de werkverschaffing, maar ook de strijd die er gevoerd werd om verbeteringen af te dwingen. Met grote moed en solidariteit verzetten arbeiders a...

Verhaal

Stakingen en strijd van dwangarbeiders tijdens de aanleg van het Twentekanaal

Stakingen en strijd van dwangarbeiders tijdens de aanleg van het Twentekanaal. ‘Werkloze’ dwangarbeiders legden in de werkverschaffing in de jaren dertig menig bos, of kanaal aan. Henk Kleinhout heeft een zeer gedetailleerd boek geschreven over de ellendige situatie waarin arbeiders in de crisisjaren werkten aan het Twentekanaal (1930-1938): “Van dwangarbeid en hongerlonen”. Kleinhout schetst echter niet alleen de ellende van de werkverschaffing, maar ook de strijd die er gevoerd werd om verbeteringen af te dwingen. Met grote moed en solidariteit verzetten arbeiders a...

Bekijk detail van "Boorn & Boerschop augustus 2021 jaargang 31 nummer 2" Bekijk detail van "Boorn & Boerschop augustus 2021 jaargang 31 nummer 2" Publicatie

Boorn & Boerschop augustus 2021 jaargang 31 nummer 2

Inhoud

Omschakelen naar een nobeler product

Woestelingen te Borne

Gedwongen winkelnering in Borne

Mies Bouwman eist fl. 50.000 van Spanjaard

Spreekwoorden en uitdrukkingen die hun oorsprong vinden in de textiel

“Hennik oene dochter staakt ok”

Spanjaard naar Engeland

Toen de fluit ging, bleven de arbeiders doorw...
NL-BnHVB_BB-2021-02

Publicatie

Boorn & Boerschop augustus 2021 jaargang 31 nummer 2

Inhoud

Omschakelen naar een nobeler product

Woestelingen te Borne

Gedwongen winkelnering in Borne

Mies Bouwman eist fl. 50.000 van Spanjaard

Spreekwoorden en uitdrukkingen die hun oorsprong vinden in de textiel

“Hennik oene dochter staakt ok”

Spanjaard naar Engeland

Toen de fluit ging, bleven de arbeiders doorwerken

Tentoonstelling Bussemakerhuis

De meisjes van het confectieatelier

Boekennieuws

De ‘vergeten’ textielfabriek van Borne

“Wie herkent wie?”

De afdeling personeelszaken van de textielfabriek Spanjaard medio vorige eeuw

NL-BnHVB_BB-2021-02

NL-BnHVB_BB-2021-02
Bekijk detail van "Wegen in Enter" Bekijk detail van "Wegen in Enter" Afbeelding

Wegen in Enter

De eerste verharde wegen in Twente rond 1830 lieten Enter links en rechts liggen. De ene route liep van Zwolle over Raalte en Wierden naar Almelo en verder. De andere route liep van Deventer over Holten en Goor naar Enschede. Enter moest nog even wachten op de eerste verharde weg. Bij Koninklijk Besluit van 20 januari 1854 werd besloten om een “kunstweg van kortgeslagen keyen” , volgens de bewer...
NL-EntEE-B000212

Afbeelding

Wegen in Enter

De eerste verharde wegen in Twente rond 1830 lieten Enter links en rechts liggen. De ene route liep van Zwolle over Raalte en Wierden naar Almelo en verder. De andere route liep van Deventer over Holten en Goor naar Enschede. Enter moest nog even wachten op de eerste verharde weg. Bij Koninklijk Besluit van 20 januari 1854 werd besloten om een “kunstweg van kortgeslagen keyen” , volgens de bewerking van Mac Adam aan te leggen van Ommen over Hellendoorn, Nijverdal, Rijssen en Enter tot aan de keistraat in Goor. Het gedeelte van Rijssen naar en door Enter zal “klinkertweg” worden. In 1859 was de hele weg klaar. Tien jaar later kwam de grintweg van Wierden naar Enter gereed. Toen het gemotoriseerde verkeer op gang kwam begin 1900 bleek dat deze wegen daarvoor erg kwetsbaar waren en veel onderhoud vergden. Met de komst van de auto’s kwamen ook de eerste verkeersborden in Enter. Het waren er drie met het opschrift “maximum snelheid voor auto’s 12 km per uur”. Ze stonden aan het begin van de bebouwde kom vanaf Wierden, Rijssen en Goor. De wegen naar Ypelo, Bornerbroek en Delden waren nog steeds slechte zandwegen. In 1917 wil de provincie een klinkerweg aanleggen van Enter over Bornerbroek naar Borne. Al snel blijkt dat men in Enter verschilt van mening over het tracé. De ene groep wil de weg door Ypelo richting Bornerbroek en de andere groep wil de weg aanleggen over de Langevoortsbrug. De discussie duurt van 1917 tot 1932 en pas in de crisisjaren wordt de weg in het kader van de werkverschaffing aangelegd. De weg naar Bornerbroek kwam er evenals de weg door Ypelo naar Wierden. Allemaal klinkerwegen. Ook de klinkerweg naar Delden kwam er, zij het dat deze weg eindigde bij de “dikke beuken” achter “Binnen-Gerrit”.
NL-EntEE-B000212

NL-EntEE-B000212
Bekijk detail van "Enter Klompendorp" Bekijk detail van "Enter Klompendorp" Afbeelding

Enter Klompendorp

Klompendorp
Bij de entree van Enter en in het dorpscentrum staan twee manshoge gele klompen. Ze laten zien dat Enter ooit het klompendorp van Overijssel was. Omstreeks 1900 waren er zo'n 300 klompenmakers in Enter werkzaam in circa 200 (familie)bedrijfjes.
Vanaf de middeleeuwen werden overal in Europa klompen (ook wel hollebloc, hoosblok of holsblok genoemd) gemaakt. Het was het algemene...
NL-EntEE-B000055

Afbeelding

Enter Klompendorp

Klompendorp
Bij de entree van Enter en in het dorpscentrum staan twee manshoge gele klompen. Ze laten zien dat Enter ooit het klompendorp van Overijssel was. Omstreeks 1900 waren er zo'n 300 klompenmakers in Enter werkzaam in circa 200 (familie)bedrijfjes.
Vanaf de middeleeuwen werden overal in Europa klompen (ook wel hollebloc, hoosblok of holsblok genoemd) gemaakt. Het was het algemene schoeisel voor de armen. In Enter was het klompen maken een typische vorm van huisnijverheid. Al in de 17de eeuwse markeboeken wordt geklaagd over het clandestien kappen van wilgen en populieren. De uitoefening van het ambacht vond plaats in boerderijen en schuren.
In 1795 waren er 23 gezinshoofden met klompenmaker als hoofdberoep. Sommige namen leven nog steeds voort in Enter: Pluimers, Otten, Reierink, Wolters, Es(z)endam. Een baas met knecht produceerde al gauw tien paar klompen per dag. Voor heel Enter kwam dat op een jaarproductie van circa 40.000 paar. Enterse zompenschippers, die wekelijks naar Zwolle, Kampen en Deventer voeren, zetten de klompen af. Die combinatie hield zo'n honderd jaar stand. Het aantal klompenmakers groeide tot zo'n 40 bazen met 30 knechten omstreeks 1892. In 1910 waren er ruim 200 bedrijfjes waarin 300 klompenmakers werkten met een jaarproductie van circa 300.000 klompen. Het dorp veranderde van schippersdorp in klompenmakersdorp, mede dankzij de aanleg van het lokaalspoorlijntje. Maar het bleef armoe troef. Omstreeks 1890 verdiende een textielarbeider f 6,50 tot f 10,50, maar een klompenmaker niet meer dan f4,‒ per week.
Door toenemende welvaart, goedkope Belgische importen, toenemende mechanisering, dalende lonen in de crisisjaren en afnemende vraag, daalde vooral na 1945 het aantal klompenmakerbedrijven snel. In 1956 waren er nog twaalf die werk boden aan circa 100 mensen. Tegenwoordig zijn er nog maar één bedrijf over, de gebroeders Nijhof. Alleen het Klompenmuseum aan de Hogebrink toont tot in details het oude handmatige productieproces.

NL-EntEE-B000055

NL-EntEE-B000055
Bekijk detail van "Spoorwegen in Enter" Bekijk detail van "Spoorwegen in Enter" Afbeelding

Spoorwegen in Enter

De spoorverbinding bood de mogelijkheid veel sneller dan voorheen te reizen. Als je om 8 uur 's morgens met de eerste trein vertrok uit Enter kon je om 11.30 uur in Rotterdam zijn. Het aantal reizigers in de treinen bedroeg meestal niet meer dan tien per dag. Het vervoer per trein kreeg steeds meer concurrentie van de vrachtauto en autobus. De crisisjaren betekenden het einde voor de lijn en in 19...
NL-EntEE-B000031

Afbeelding

Spoorwegen in Enter

De spoorverbinding bood de mogelijkheid veel sneller dan voorheen te reizen. Als je om 8 uur 's morgens met de eerste trein vertrok uit Enter kon je om 11.30 uur in Rotterdam zijn. Het aantal reizigers in de treinen bedroeg meestal niet meer dan tien per dag. Het vervoer per trein kreeg steeds meer concurrentie van de vrachtauto en autobus. De crisisjaren betekenden het einde voor de lijn en in 1935 werd het faillissement uitgesproken.
NL-EntEE-B000031

NL-EntEE-B000031
Bekijk detail van "Spoorwegen in Enter" Bekijk detail van "Spoorwegen in Enter" Afbeelding

Spoorwegen in Enter

Spoor in Enter
Voor Enter was 29 april 1910 een gedenkwaardige dag. Op die dag werd de Lokaalspoorweg Neede-Hellendoorn geopend en daarmee kreeg Enter aansluiting op het landelijke spoorwegnet. Er werd veel verwacht van deze verbinding. Enter was eindelijk uit zijn isolement verlost. Naast een goederentrein reed er dagelijks vier keer een passagierstrein, met de bijnaam Bello, op en neer. In ...
9/12/2021
Martin Stijnenbosch

Afbeelding

Spoorwegen in Enter

Spoor in Enter
Voor Enter was 29 april 1910 een gedenkwaardige dag. Op die dag werd de Lokaalspoorweg Neede-Hellendoorn geopend en daarmee kreeg Enter aansluiting op het landelijke spoorwegnet. Er werd veel verwacht van deze verbinding. Enter was eindelijk uit zijn isolement verlost. Naast een goederentrein reed er dagelijks vier keer een passagierstrein, met de bijnaam Bello, op en neer. In Enter werd een parodie bedacht op het nieuwe vervoermiddel in de vorm van een volksrijmpje:
Lange lange leampe
achter in de keampe
het hef gen kop
en het hef gen gat
roa, roa wat is dat?
Oprichtingscomité
In 1899 richtten onder anderen G. Salomonson Hzn., directeur van de Koninklijke Stoomweverij te Nijverdal en G.J. Jannink, directeur van de Twentse Stoombleekerij in Goor, een comité op met als doel de aanleg van een stoomtramweg tussen Neede en Hellendoorn. De heren wilden op die manier de aanvoer van steenkolen voor hun fabrieken en de afvoer van de producten bespoedigen. Om de minister te bewegen een renteloos voorschot te geven voor de aanleg werd ook de ontwikkeling van het lokale personen- en goederenvervoer onder de aandacht gebracht en de ontwikkeling van de streek als geheel. De gemeente Wierden nam voor f 25.000,‒ deel aan de onderneming. Het duurde nog tot 1908 duren voordat er met de aanleg werd begonnen. De aanlegkosten waren toen al behoorlijk uit de hand gelopen. Er was bijvoorbeeld niet voorzien dat Enter een station zou krijgen.

De spoorverbinding bood de mogelijkheid veel sneller dan voorheen te reizen. Als je om 8 uur 's morgens met de eerste trein vertrok uit Enter kon je om 11.30 uur in Rotterdam zijn. Voor de ganzenhandel zou de spoorwegverbinding een grote stimulans geweest zijn, maar daarvoor kwam de aanleg te laat De Eerste Wereldoorlog betekende de nekslag voor de ganzenhandel, maar was even goed voor de spoorlijn een domper. Door de kolenschaarste werd het aantal treinen verminderd tot twee per dag. Het zou tot 1921 duren voordat er weer vijf treinen per dag reden. Enter heeft in bescheiden mate geprofiteerd van de treinverbinding. Het betekende vooral een stimulans voor de distributie van klompen en producten uit de pluimveeslachterij van Marcus Samuel. Aannemers, smederijen en andere zelfstandigen konden eenvoudiger materialen aanvoeren.

Maar het volume van het personen- en goederenvervoer bleef ver achter bij de prognoses, zodat steeds meer halteplaatsen gesloten werden. Elsenerbroek bijvoorbeeld in 1923 al. Het aantal reizigers in de treinen bedroeg meestal niet meer dan tien per dag. Het vervoer per trein kreeg steeds meer concurrentie van de vrachtauto en autobus die de klanten veel flexibeler konden bedienen. De crisisjaren betekenden het einde voor de lijn en in 1935 werd het faillissement uitgesproken. De lijn bleef daarna nog tot 1937 in gebruik voor het vervoer van goederen. Daarna werden de rails opgebroken.

9/12/2021
Martin Stijnenbosch

Martin Stijnenbosch
Bekijk detail van "Boorn & Boerschop april 2008 jaargang 18 nummer 1" Bekijk detail van "Boorn & Boerschop april 2008 jaargang 18 nummer 1" Publicatie

Boorn & Boerschop april 2008 jaargang 18 nummer 1

Inhoud

Van de redactie

Stolpersteinen in Borne

Hoo loat iej oe schrieven

Verdwenen molens -2-

Drostendiensten ter discussie

Onze oale WC

Een zeppelin in Borne

Stork en Co

Singelloop in Zeanderen

Een Godsgericht in Borne

De Stephanuskerken van Borne

Zeep uit Borne
NL-BnHVB_BB-2008-01

Publicatie

Boorn & Boerschop april 2008 jaargang 18 nummer 1

Inhoud

Van de redactie

Stolpersteinen in Borne

Hoo loat iej oe schrieven

Verdwenen molens -2-

Drostendiensten ter discussie

Onze oale WC

Een zeppelin in Borne

Stork en Co

Singelloop in Zeanderen

Een Godsgericht in Borne

De Stephanuskerken van Borne

Zeep uit Borne

Een bruiloft en . . . . .

Zo was ‘t, zo is ’t

Fotowedstrijd

Van de bestuurstafel

Boekennieuws


NL-BnHVB_BB-2008-01

NL-BnHVB_BB-2008-01
Bekijk detail van "Boorn & Boerschop december 2018 jaargang 28 nummer 3" Bekijk detail van "Boorn & Boerschop december 2018 jaargang 28 nummer 3" Publicatie

Boorn & Boerschop december 2018 jaargang 28 nummer 3

Inhoud

Uit het leven van Gerard Wensink (1906 - 1987). Deel 6

Een groet uit Borne. Een ansicht-kaart verstuurd door Bernard Schoemaker

Met de vereniging naar Rheine

Archief gemeente Borne 1811-1919 (1968) toegankelijk en openbaar

Wie weet ‘t?

Het poëziealbum van Annie Fischer

Een elftal woningen wordt 70 jaar. Woningen vo...
NL-BnHVB_BB-2018-03

Publicatie

Boorn & Boerschop december 2018 jaargang 28 nummer 3

Inhoud

Uit het leven van Gerard Wensink (1906 - 1987). Deel 6

Een groet uit Borne. Een ansicht-kaart verstuurd door Bernard Schoemaker

Met de vereniging naar Rheine

Archief gemeente Borne 1811-1919 (1968) toegankelijk en openbaar

Wie weet ‘t?

Het poëziealbum van Annie Fischer

Een elftal woningen wordt 70 jaar. Woningen voor nieuwe werknemers van buiten de regio

Stopteken met stet

De veemarkt

Bornsch volkslied van het jaar 2000

NL-BnHVB_BB-2018-03

NL-BnHVB_BB-2018-03
Vorige pagina1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 44Volgende pagina