image/svg+xml
Open zoekscherm

280 resultaten

280 resultaten

Niets geselecteerd
 

U heeft gezocht op:

  • SluitenBunkers

Filter op

pagina 1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 24Volgende pagina
Bekijk detail van "Opname van de tuin van een herenhuis aan de Potgietersingel, dat door de bezetter was gevorderd, lag een als een huisje gecamoufleerde bunker. Deze foto is kort na de bevrijding van Zwolle gemaakt. De man links is de Engelse majoor C.A. Osborne. Naast hem zit Simke Leiseboer, die met hem bevriend was., 00-00-1945"
Opname van de tuin van een herenhuis aan de Potgietersingel, dat door de bezetter was gevorderd, lag een als een huisje gecamoufleerde bunker. Deze foto is kort na de bevrijding van Zwolle gemaakt. De man links is de Engelse majoor C.A. Osborne. Naast hem zit Simke Leiseboer, die met hem bevriend was., 00-00-1945
Bekijk detail van "Op een van de <span class="highlight">bunkers</span> langs de IJssel zit de vriendin van Theo Roël, de zoon van de bedrijfsleider van hotel Van Gijtenbeek op het Stationsplein te Zwolle., 00-00-1942"
Op een van de bunkers langs de IJssel zit de vriendin van Theo Roël, de zoon van de bedrijfsleider van hotel Van Gijtenbeek op het Stationsplein te Zwolle., 00-00-1942
Bekijk detail van "Opname van een bunker. In de tuin van een herenhuis aan de Potgietersingel 4, dat door de bezetter was gevorderd, was een als een huisje gecamoufleerde bunker gebouwd. , 00-04-1945"
Opname van een bunker. In de tuin van een herenhuis aan de Potgietersingel 4, dat door de bezetter was gevorderd, was een als een huisje gecamoufleerde bunker gebouwd. , 00-04-1945
Bekijk detail van "Opname van een Kazemat. Het Nederlandse leger bouwde in de jaren vóór de oorlog <span class="highlight">bunkers</span> en kazematten op strategische plekken. Om te voorkomen dat ze van verre herkenbaar waren, werden ze gecamoufleerd. Deze staat op de hoek van de Zuiderzeestraatweg en de Geldesedijk, vlak bij de verkeersbrug over de IJssel, en was beschilderd als café., 00-00-1936 - 00-00-1940"
Opname van een Kazemat. Het Nederlandse leger bouwde in de jaren vóór de oorlog bunkers en kazematten op strategische plekken. Om te voorkomen dat ze van verre herkenbaar waren, werden ze gecamoufleerd. Deze staat op de hoek van de Zuiderzeestraatweg en de Geldesedijk, vlak bij de verkeersbrug over de IJssel, en was beschilderd als café., 00-00-1936 - 00-00-1940
Bekijk detail van "Opname uit het laatste oorlogsjaar werd voor een herenhuis aan de Potgietersingel 4, dat door de Duitsers was gevorderd, een als een huisje gecamoufleerde bunker gebouwd. Deze foto is op de dag van de bevrijding van Zwolle gemaakt. De opname is gemaakt vanaf de Burgemeester van Roijensingel., 14-04-1945"
Opname uit het laatste oorlogsjaar werd voor een herenhuis aan de Potgietersingel 4, dat door de Duitsers was gevorderd, een als een huisje gecamoufleerde bunker gebouwd. Deze foto is op de dag van de bevrijding van Zwolle gemaakt. De opname is gemaakt vanaf de Burgemeester van Roijensingel., 14-04-1945
Bekijk detail van "Televisieuitzending op 10-10-2001.<br/>0h.33' Aflevering van het historische documentaireprogramma Het Oversticht over een geheime militaire operatie in 1962 in het kader van de Koude Oorlog en de Cuba-crisis om een eventuele aanval van de Russen tegen te houden. In West-Overijssel stromen kelders onder en komt land onder water te staan. Het is de eerste stap van een verdedigingsplan.<br/>0h.34' Na de Tweede Wereldoorlog werd de West Europese Unie opgericht en verdedigingsplannen opgesteld om de dreiging van een Russische aanval tegen te gaan. Hierin werd op sterk aandringen van Nederland ook een rol toebedeeld voor de IJssel. In het geheim werden voorbereidingen getroffen voor de opbouw van de IJssellinie. Innudatie van de IJsselvalei moest een eventuele opmars stoppen. Stuwen in Nederrijn en Waal moesten er voor zorgen dat al het water via de IJssel kon worden gestuurd om zo een waterlinie te creëren. Een stuw bij Olst moest ervoor zorgen dat het land onder water gezet kon worden. Ter verdediging werden <span class="highlight">bunkers</span> aangelegd. In werking treden van de IJssellinie zou evacuatie betekenen voor ca. 100.000 mensen. Vrijwel niemand was hiervan op de hoogte.De innudatie is nooit uitgevoerd. Bij de Cuba-crisis in 1962 vreesde men een Russische inval en is de eerste fase in werking gesteld en de <span class="highlight">bunkers</span> in Olst in gereedheid gebracht en bemand. In 1963 wordt de voortdurende paraatheid opgeheven en in 1968 wordt besloten de linie te ontmantelen.<br/>0h.43' Bezichtiging van een bunker bij Olst.<br/>0h.44' Noodhospitaal op landgoed De Haere bij Olst.<br/>In de documentaire oude filmbeelden van de Tweede Wereldoorlog, een militaire instuctie, ondergelopen uiterwaarden, president Kennedy en oude foto's van (de ontmanteling van) de stuw en de <span class="highlight">bunkers</span> bij Olst. <br/>Actuele beelden van IJssel en de <span class="highlight">bunkers</span> bij Olst.<br/>Gesprekken met P. van Kerkum, generaal buiten dienst, Jan van Overeem, mede-ontwerper van de IJsselstuwen, Marten Bos, buurtbewoner <span class="highlight">bunkers</span> Olst en René Durenkamp,, 0"
Televisieuitzending op 10-10-2001.
0h.33' Aflevering van het historische documentaireprogramma Het Oversticht over een geheime militaire operatie in 1962 in het kader van de Koude Oorlog en de Cuba-crisis om een eventuele aanval van de Russen tegen te houden. In West-Overijssel stromen kelders onder en komt land onder water te staan. Het is de eerste stap van een verdedigingsplan.
0h.34' Na de Tweede Wereldoorlog werd de West Europese Unie opgericht en verdedigingsplannen opgesteld om de dreiging van een Russische aanval tegen te gaan. Hierin werd op sterk aandringen van Nederland ook een rol toebedeeld voor de IJssel. In het geheim werden voorbereidingen getroffen voor de opbouw van de IJssellinie. Innudatie van de IJsselvalei moest een eventuele opmars stoppen. Stuwen in Nederrijn en Waal moesten er voor zorgen dat al het water via de IJssel kon worden gestuurd om zo een waterlinie te creëren. Een stuw bij Olst moest ervoor zorgen dat het land onder water gezet kon worden. Ter verdediging werden bunkers aangelegd. In werking treden van de IJssellinie zou evacuatie betekenen voor ca. 100.000 mensen. Vrijwel niemand was hiervan op de hoogte.De innudatie is nooit uitgevoerd. Bij de Cuba-crisis in 1962 vreesde men een Russische inval en is de eerste fase in werking gesteld en de bunkers in Olst in gereedheid gebracht en bemand. In 1963 wordt de voortdurende paraatheid opgeheven en in 1968 wordt besloten de linie te ontmantelen.
0h.43' Bezichtiging van een bunker bij Olst.
0h.44' Noodhospitaal op landgoed De Haere bij Olst.
In de documentaire oude filmbeelden van de Tweede Wereldoorlog, een militaire instuctie, ondergelopen uiterwaarden, president Kennedy en oude foto's van (de ontmanteling van) de stuw en de bunkers bij Olst.
Actuele beelden van IJssel en de bunkers bij Olst.
Gesprekken met P. van Kerkum, generaal buiten dienst, Jan van Overeem, mede-ontwerper van de IJsselstuwen, Marten Bos, buurtbewoner bunkers Olst en René Durenkamp,, 0
Bekijk detail van "Beelden van de Veluwe en Zwolle in oorlogstijd ;"
Beelden van de Veluwe en Zwolle in oorlogstijd ;
Bekijk detail van "Kopie van een 8 mm film over de oorlog 1940 - 1945 van ir. B. Cramer uit Wapenveld. Delen uit deze film zijn gebruikt voor de HCO-compilatie "Oorlog in Zwolle" (2007).<br/>Met beelden van:<br/>00: het opblazen van de Manenbergerbrug bij Wapenveld, gefilmd vanaf de Klapperdijk, ook de Berghuizer fabriek was opgeblazen met schade aan het kantoor van de Berghuizer Papier Fabriek.<br/>01:40 rookpluimen te zien van het in brand staande station in Zwolle. B.Cramer Sr. /Leurik/Hulshof nemen de schade op.<br/>2:24 <span class="highlight">Bunkers</span> bij Kromhout langs de IJsseldijk. IJsseldijk bij Van Werven met achtergelaten kanon.<br/>2:54 wegversperring in de Kerkstraat.<br/>3:02 Vernield NS Station Zwolle.<br/>3:26 spoorweg draaibrug over de Willemsvaart Veerallee<br/>4:03 Drukte bij Kleine Veer voor overtocht IJssel<br/>4:12 Bunker bij de spoorbrug over de IJssel bij Zwolle<br/>4:17 Vernielde spoorbrug + oude IJsselbrug bij Zwolle<br/>5:03 Dhr. B. Cramer sr. met vrouw en dochter in de trein op het station in Hattemerbroek, fietsen<br/>5:44 Bewegende beelden van treintocht richting Amersfoort met veel geëvacueerde koeien in het weiland<br/>5:59 Grebbeberg bij Rhenen en Oosterbeek verwoeste straten en Mil. Begraafplaats met zowel Duitse als Nederlandse gevallenen.<br/>8:48 Rotterdam<br/>11:30 Auto's aan de grote weg bij een beschieting bij het Mussennest<br/>12:07 Dolle Dinsdag - de Duitsers trekken terug o.a. met paard en wagen gecamoufleerd<br/>12:33 Bevrijding van Hattem door Canadezen<br/>13 Baileybrug over de IJssel, 01-01-1940 - 31-12-2005"
Kopie van een 8 mm film over de oorlog 1940 - 1945 van ir. B. Cramer uit Wapenveld. Delen uit deze film zijn gebruikt voor de HCO-compilatie "Oorlog in Zwolle" (2007).
Met beelden van:
00: het opblazen van de Manenbergerbrug bij Wapenveld, gefilmd vanaf de Klapperdijk, ook de Berghuizer fabriek was opgeblazen met schade aan het kantoor van de Berghuizer Papier Fabriek.
01:40 rookpluimen te zien van het in brand staande station in Zwolle. B.Cramer Sr. /Leurik/Hulshof nemen de schade op.
2:24 Bunkers bij Kromhout langs de IJsseldijk. IJsseldijk bij Van Werven met achtergelaten kanon.
2:54 wegversperring in de Kerkstraat.
3:02 Vernield NS Station Zwolle.
3:26 spoorweg draaibrug over de Willemsvaart Veerallee
4:03 Drukte bij Kleine Veer voor overtocht IJssel
4:12 Bunker bij de spoorbrug over de IJssel bij Zwolle
4:17 Vernielde spoorbrug + oude IJsselbrug bij Zwolle
5:03 Dhr. B. Cramer sr. met vrouw en dochter in de trein op het station in Hattemerbroek, fietsen
5:44 Bewegende beelden van treintocht richting Amersfoort met veel geëvacueerde koeien in het weiland
5:59 Grebbeberg bij Rhenen en Oosterbeek verwoeste straten en Mil. Begraafplaats met zowel Duitse als Nederlandse gevallenen.
8:48 Rotterdam
11:30 Auto's aan de grote weg bij een beschieting bij het Mussennest
12:07 Dolle Dinsdag - de Duitsers trekken terug o.a. met paard en wagen gecamoufleerd
12:33 Bevrijding van Hattem door Canadezen
13 Baileybrug over de IJssel, 01-01-1940 - 31-12-2005
Bekijk detail van "Beelden van de Veluwe en Zwolle in oorlogstijd ;"
Beelden van de Veluwe en Zwolle in oorlogstijd ;
Bekijk detail van "Een bedrijfsfilm (werkkopie), van kunststofproducent Wavin uit Hardenberg, rondom de PVC-buis, met beelden van een flatgebouw, een overzicht van de toepassingen van buizen, zoals een Romeins aquaduct met loden buizen en de gietijzeren drukbuizen in de tuinen van Versailles, de verdere ontwikkeling met buizen van staal, asbest-cement en gewapend beton, het probleem van aantasting door bodemvloeistoffen, en de oplossing hiervoor in de vorm van de kunststof buis, op basis van polyethyleen of polyvinylchloride, waarbij Wavin (in 1956 wordt te Hardenberg de nieuwe fabriek gebouwd) zich vooral richt op de produktie van deze laatste, de PVC-buis, waarvoor de grondstof (op basis van aardolie) betrokken wordt bij Shell Pernis. De aanvoer geschiedt met vrachtwagens van Tanktransportbedrijf, Gebr. Meijer uit Zwolle, het productieproces van PVC levert uiteindelijk granules op die in <span class="highlight">bunkers</span> worden opgeslagen. In een extruder wordt het granulaat gekneed tot een deegachtige substantie en door een ringvormige opening geperst, waardoor een buis ontstaat welke op de gewenste diameter wordt afgekoeld, waarna het een trekbank passeert om vervolgens op de juiste lengte te worden afgezaagd, waarbij de drainagebuizen d.m.v. cirkelzaagje worden voorzien van inlaatsleuven.<br/><br/>, 1960-00-00"
Een bedrijfsfilm (werkkopie), van kunststofproducent Wavin uit Hardenberg, rondom de PVC-buis, met beelden van een flatgebouw, een overzicht van de toepassingen van buizen, zoals een Romeins aquaduct met loden buizen en de gietijzeren drukbuizen in de tuinen van Versailles, de verdere ontwikkeling met buizen van staal, asbest-cement en gewapend beton, het probleem van aantasting door bodemvloeistoffen, en de oplossing hiervoor in de vorm van de kunststof buis, op basis van polyethyleen of polyvinylchloride, waarbij Wavin (in 1956 wordt te Hardenberg de nieuwe fabriek gebouwd) zich vooral richt op de produktie van deze laatste, de PVC-buis, waarvoor de grondstof (op basis van aardolie) betrokken wordt bij Shell Pernis. De aanvoer geschiedt met vrachtwagens van Tanktransportbedrijf, Gebr. Meijer uit Zwolle, het productieproces van PVC levert uiteindelijk granules op die in bunkers worden opgeslagen. In een extruder wordt het granulaat gekneed tot een deegachtige substantie en door een ringvormige opening geperst, waardoor een buis ontstaat welke op de gewenste diameter wordt afgekoeld, waarna het een trekbank passeert om vervolgens op de juiste lengte te worden afgezaagd, waarbij de drainagebuizen d.m.v. cirkelzaagje worden voorzien van inlaatsleuven.

, 1960-00-00
Bekijk detail van "Oversticht 38<br/><br/>Officiële beschrijving van RTV Oost: "Amper bijgekomen van de Tweede Wereldoorlog dreigde eind jaren veertig een Derde Wereldoorlog. De Westerse landen verwachtten elk moment een inval van de oppermachtige Russische legers en sloten zich aaneen in de NAVO. Ook het verarmde Nederland sloot zich bij het bondgenootschap aan, maar ontbeerde geld en manschappen om het land te verdedigen. Toen de NAVO dreigde om Nederland onverdedigd te laten greep de Nederlandse regering naar een paardenmiddel: de aanleg van een enorme waterlinie langs de IJssel. In het diepste geheim werd daarom rond 1950 een serie stuwen gebouwd, om in geval van oorlog de Waal en Nederrijn in één keer af te dammen. Al het water van de Rijn zou dan door de IJsselvallei geperst worden. Gelukkig bleef het bij een koude oorlog en werd de waterlinie nooit in werking gesteld, want de gevolgen zouden verschrikkelijk zijn geweest. We praten met de ontwerper van de linie, en bezoeken ondergrondse bunkercomplexen."<br/><br/>Aanvullende informatie: Bij een aanval moesten stuwen bij Nijmegen, Arnhem en Olst het Rijnwater tegenhouden en een brede stook land onder water zetten. Drijvende stuwen konden in korte tijd op hun plaats gebracht worden op de geasfalteerde rivierbodem. Alle werkzaamheden aan de IJssellinie gebeurden onder strikte geheimhouding. Toch bleken de Russische generaals achteraf beter op de hoogte te zijn geweest dan de lokale bevolking. Begin jaren zestig werd de verdedigingslinie opgeheven. Enkele verdedigingswerken zijn tot op de dag van vandaag te bezichtigen, waaronder de hospitaal- en commandobunker in Olst. In het geheim werden voorbereidingen getroffen voor de opbouw van de IJssellinie. Inundatie van de IJsselvalei moest een eventuele opmars stoppen. Stuwen in Nederrijn en Waal moesten er voor zorgen dat al het water via de IJssel kon worden gestuurd om zo een waterlinie te creëren. Een stuw bij Olst moest ervoor zorgen dat het land onder water gezet kon worden. Ter, 1"
Oversticht 38

Officiële beschrijving van RTV Oost: "Amper bijgekomen van de Tweede Wereldoorlog dreigde eind jaren veertig een Derde Wereldoorlog. De Westerse landen verwachtten elk moment een inval van de oppermachtige Russische legers en sloten zich aaneen in de NAVO. Ook het verarmde Nederland sloot zich bij het bondgenootschap aan, maar ontbeerde geld en manschappen om het land te verdedigen. Toen de NAVO dreigde om Nederland onverdedigd te laten greep de Nederlandse regering naar een paardenmiddel: de aanleg van een enorme waterlinie langs de IJssel. In het diepste geheim werd daarom rond 1950 een serie stuwen gebouwd, om in geval van oorlog de Waal en Nederrijn in één keer af te dammen. Al het water van de Rijn zou dan door de IJsselvallei geperst worden. Gelukkig bleef het bij een koude oorlog en werd de waterlinie nooit in werking gesteld, want de gevolgen zouden verschrikkelijk zijn geweest. We praten met de ontwerper van de linie, en bezoeken ondergrondse bunkercomplexen."

Aanvullende informatie: Bij een aanval moesten stuwen bij Nijmegen, Arnhem en Olst het Rijnwater tegenhouden en een brede stook land onder water zetten. Drijvende stuwen konden in korte tijd op hun plaats gebracht worden op de geasfalteerde rivierbodem. Alle werkzaamheden aan de IJssellinie gebeurden onder strikte geheimhouding. Toch bleken de Russische generaals achteraf beter op de hoogte te zijn geweest dan de lokale bevolking. Begin jaren zestig werd de verdedigingslinie opgeheven. Enkele verdedigingswerken zijn tot op de dag van vandaag te bezichtigen, waaronder de hospitaal- en commandobunker in Olst. In het geheim werden voorbereidingen getroffen voor de opbouw van de IJssellinie. Inundatie van de IJsselvalei moest een eventuele opmars stoppen. Stuwen in Nederrijn en Waal moesten er voor zorgen dat al het water via de IJssel kon worden gestuurd om zo een waterlinie te creëren. Een stuw bij Olst moest ervoor zorgen dat het land onder water gezet kon worden. Ter, 1
Bekijk detail van "Excursie van de Heemkunde Ootmarsum 2014: wandeling naar de <span class="highlight">bunkers</span> van de IJssellinie."
Excursie van de Heemkunde Ootmarsum 2014: wandeling naar de bunkers van de IJssellinie.
pagina 1pagina 2pagina 3pagina 4pagina 5pagina 6pagina 7pagina 24Volgende pagina