Noorderkade 11 t/m 14, gezien vanaf de haven. De foto is auteursrechtelijk beschermd.1998, 1998{62AE705C-BC01-487C-B35A-0E4726751F98}
De Voorstad, later Voorstraat, tegenwoordig Voorpoort geheten. De huizen dateren van na 1865. In dat jaar brandden alle, veelal houten huizen in deze straat af. De rails van de Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl (ZB) liggen nog niet in de straat. De stoomtramlijn, die mede op initiatief van baron Sloet van Marxveld was aangelegd, was van 1914 tot 1934 in gebruik. Het voormalige tramstation bevi..., 1900-1907{8A3A0AE1-68AC-44FF-8D3C-784DFAC7B2D7}
De Voorstad, later Voorstraat, tegenwoordig Voorpoort geheten. De huizen dateren van na 1865. In dat jaar brandden alle, veelal houten huizen in deze straat af. De rails van de Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl (ZB) liggen nog niet in de straat. De stoomtramlijn, die mede op initiatief van baron Sloet van Marxveld was aangelegd, was van 1914 tot 1934 in gebruik. Het voormalige tramstation bevindt zich nog steeds op Voorstraat 15, met in de zijgevel de naam van de halteplaats, en is tegenwoordig een woonhuis. In de verte op de foto de hoefstal behorende bij de smederij van Van Heerde. In het hoge witgepleisterde pand daarachter is anno 2012 Fortis Hanco gevestigd. De kaart is in 1907 afgestempeld., 1900-1907{8A3A0AE1-68AC-44FF-8D3C-784DFAC7B2D7}
De Bierkade bij de Havenkolk, gezien vanuit het westen, 1910-1912{E4D6FBA5-088F-44B5-9FF8-218E2BD7019F}
De Domineeswal nrs. 4 en 5, gezien vanaf de overkant van de gracht, bij de sluis. Op de achtergrond de huizen aan de Rietvink die aan het water staan, evenals een grote schuur en een hooiberg. Afgestempeld in 1904., 1900-1904{5A47ECAC-1EED-4750-83F9-300545FC0A16}
Gezicht op het centrum van Blokzijl, met de Grote Kerk uit 1609, over de Havenkolk vanaf de Zuiderkade. Afgestempeld in 1904., 1900-1904{BB797D2C-2594-4A58-B350-E87F079F26E9}
Aan de gracht aan de zuidzijde van Blokzijl was in 1737 al sprake van een zaagmolen. Deze brandde in 1824 af. De molen en de werf werden aangekocht en weer opgebouwd door Willem Loos. Hiermee werd de grondslag gelegd voor één van de grootste houthandels van Europa. In 1858 werd de houtzaagmolen uitgerust met een stoomaandrijving. Daarna breidde het bedrijf zich steeds verder uit, tot in het begin ..., 1905-1911{B45C1B7F-AE69-477C-A6F8-B496EE4750D0}
Aan de gracht aan de zuidzijde van Blokzijl was in 1737 al sprake van een zaagmolen. Deze brandde in 1824 af. De molen en de werf werden aangekocht en weer opgebouwd door Willem Loos. Hiermee werd de grondslag gelegd voor één van de grootste houthandels van Europa. In 1858 werd de houtzaagmolen uitgerust met een stoomaandrijving. Daarna breidde het bedrijf zich steeds verder uit, tot in het begin van de 20e eeuw. Het hout voor de zagerij werd aangevoerd vanuit Zweden. Rond de eeuwwisseling lagen de kolk, de grachten, het Noorder- en Zuiderdiep, en de trekgaten bij Muggenbeet, ook wel Balkengaten genoemd, vol met balken en stammen die bestemd waren voor de houtzagerij. Zo'n 150 mensen in Blokzijl leefden rond 1920 van de 'Zoagemeulen'.In 1924 kwam er echter een eind aan de eens zo royale werkgelegenheid bij de houtzagerij. In dat jaar wilden de arbeiders zich aansluiten bij een vakbond, maar de directie stond dit niet toe. De mannen die lid waren geworden van de vakbond werden ontslagen. Men gaf als reden slapte in het bedrijf op. Op 22 december 1924 brak er een staking uit. De firma Loos trok arbeiders aan uit Ambt-Vollenhove. Pas eind april 1927 besloten de stakers in overleg met de vakbonden hun staking te beëindigen. Diegenen die niet elders aan de slag konden komen werden ondersteund door de bonden. Al deze strubbelingen hadden wel tot gevolg dat in het begin van de jaren dertig er voorgoed een einde kwam aan de eens zo bloeiende houtzagerij. De kaart is afgestempeld in 1911., 1905-1911{B45C1B7F-AE69-477C-A6F8-B496EE4750D0}
De Waterpoortbrug vanuit de Kerkstraat in noordwestelijke richting. Het huis aan de rechterkant (tegenwoordig Rietvink 2) is verbouwd, de huizen aan de linkerkant zijn verdwenen. Afgestempeld eind 1912., 1910-1912{38967F26-8E4D-4C1A-8585-F20B95925118}
Het slingerpad, gezien vanaf de bocht naar het noorden toe. Achter een wei en een rijtje huizen - inmiddels vervangen door een nieuw woonwijkje tussen het Slingerpad en het Boffersweidje - staat de gereformeerde kerk, intussen vervangen door een nieuw gebouw, dat anno 2012 niet meer als kerk in gebruik is. Daarachter de toren van de NH kerk., 1910-1912{A2F81AEF-8F2E-426D-A55E-4B96FF94D257}
Gezicht op een deel van de stadsgracht. Links een scheepswerf met een botter op de helling, in het water een roeiboot en een tjalk. Rechts langs de oever afdakjes en boenstoepen., 1910-1912{C5BEEA12-D00C-4652-B8FC-9F933322401B}
Vechtbrug (ophaalbrug tot 1928) over Nieuwe Vecht gezien vanaf de Wipstrikkerallee naar de Vechstraat. Rechts Huize Molenzicht (Vechtstraat 103), links Huize IJsselhof (Wipstrikkerallee 2-4). Dit huis heeft eerder in Blokzijl gestaan, is daar afgebroken en in 1897 op deze plaats herbouwd. "IJsselhof" heette vroeger "De Brug". geen1907, 1907{37CCD2AD-2A36-4FB1-93F0-6AC3E735D666}
Blokzijl, 9 juni 1905 / Amsterdam, 9 juni 1905{F4D7F973-8CF1-460A-B4E3-605EF0608163}
Topografische kaart van Noordwest-Zwolle met een deel van de Noordoostpolder, Noordwest-Overijssel en Kampen. Hierop is een netwerk van fietsroutes ingetekend. Deze landelijke serie Dwarsstap-kaarten gaf de aanzet tot de LF fietsroutes (vanaf begin jaren '90) en later het fietsknooppuntennetwerk.1980{F2C4BA5B-A590-45A5-8087-B1B93550F3D6}