MijnStadMijnDorp is een project van Historisch Centrum Overijssel en is mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel
Zoeken
Uitgebreid zoeken

Vlieguigcrash Dulder 26 juni 1942: De onderzoeksresultaten van Groep Vliegbasis Twente

Verhaal

Begin 1980 is er door een groep vrijwilligers, die er hun hobby van maken het oorlogsverleden in deze regio en grensstreek uit te pluizen en zich verbonden voelen met het Luchtvaart Museum Twenthe, professioneel begonnen met een onderzoek naar deze gebeurtenis. Zij stelden zich tot het belangrijkste doel namen van nooit geïdentificeerde vliegtuigen en hun bemanning te achterhalen en nabestaanden alsnog in kennis te stellen waar hun vermist familielid is gesneuveld, eventueel begraven.

Dhr. A.M.Roding was het die met zijn groep, na intensief speuren in de archieven van de Duitsers, waar de "Bergungsberichte' van 25 en 26 juni 1942 deel van uitmaakten, wist te achterhalen dat de piloot van de jager Hauptman Haessler heette en in 1982 op een leeftijd van 78 jaren nog in leven was.
De destijds gemaakte foto's, waren nog in zijn bezit en hij heeft ze beschikbaar gesteld aan het Luchtvaart Museum voor het onderzoek. Een bezoek in Duitsland aan hem leverde nog een grote verrassing op: Haessler had thuis nog een officiële bevestiging van zijn 'heldendaad', een bekertje
met inscriptie: — 'Weerselo, 26.6.1942 Halifax'—.
De term 'HALIFAX', ook al tegen gekomen op de achterzijde van de foto's van ter Laak, sloeg op het type vliegtuig en het was een bevestiging van wat getuigen in de omgeving hadden gemeld. Ook door de groep Roding was de naam reeds gevonden in de zeer punctueel en bewaard gebleven documentatie van de Duitse overwinningen. Ook kon men beschikken over alle aanwezige Engelse gegevens van de vluchten in die bewuste nacht. Met name werd gekeken naar de niet teruggekeerde en nog steeds niet geïdentificeerde vliegtuigen.

Het resultaat
Wat bleek. Van de 1077 vertrokken toestellen keerden 49 niet op hun bases terug en hieronder waren negen toestellen van het type Halifax. Zeven van deze negen wist men te lokaliseren en aan de hand van serienummers, gegevens van de bemanning e.d. te identificeren. Twee bleven een vraagteken en tot aan de dag van vandaag heeft men deze niet kunnen thuisbrengen. Het waren ook nog twee identieke Halifax vliegtuigen! Een van de twee kwam dus te Duider neer, maar de vraag is, welke? Volgens Roding is het uniek en tegelijk absurd dat een neergestort vliegtuig op het vaste land en dan nog wel in de nabijheid van
een vliegveld niet is te identificeren.
Uit de serienummers van de vliegtuigen (zie beschrijving) was te achterhalen dat zij beiden waren opgestegen in het Noorden van Engeland, nabij de plaatsen Manchester en York. Via de Noordzee en over de Wadden werd die nacht vol goede moed koers gezet naar Bremen. Daar werd, indien men de locatie kon vinden, de bommenlast gelost en vloog men nog een stukje naar het oosten om met een grote boog over Oost en Zuid Nederland terug te keren naar Engeland.

De Handley Page Halifax

Bij het uitbreken van de oorlog was de Engelse luchtvloot slecht uitgerust. Na de Slag om Engeland, waarbij belangrijke delen van de Engelse vliegtuigindustrie werden gebombardeerd, besefte men dat als men een kentering in deze oorlog wilde, er zo snel mogelijk goede en vooral veel vliegtuigen moesten worden poto Halifax gebouwd.
Naast de Short Stirling en de Avro Lancaster was een van deze ontwikkelingen de vier-motorige bommenwerper, die de naam: "Handley Page Halifax" meekreeg. Het waren allen indrukwekkende viermotorige propeller-machines.

De tweede uitvoering van de Halifax, de B-Mk II, kreeg voor de verdediging tegen Duitse jagers, zelfs een middenkoepel met twee machinegeweren en werd uitgerust met vier Merlin XX motoren, elk meer dan 1000 PK leverend. Door het grote gewicht en het toch geringe motorvermogen waren ze in bepaalde situaties moeilijk te besturen en de verliescijfers liepen op.
Latere ontwikkelingen brachten weer vele verbeteringen en na de Mk II kwam nog de Mk III, Mk IV, Mk V, Mk VI, zelfs Mk VII en uiteindelijk was het medio 1944-45 een compleet vliegtuig, dat zich uitstekend wist te weren tegen vijandelijke nachtjagers. Er zijn in totaal 6178 Halifax vliegtuigen gebouwd, waarvan er zeer veel in deze oorlog zijn verongelukt.

Voor de naamkeuze kan de volgende verklaring worden gegeven:
"Handley Page" is een hommage aan Sir Frederik Handley Page, Brits vliegtuigontwerper van naam Hij kwam in 1911 met de eerste schaalrompconstructie waarbij de belasting werd gedragen door de "buitenzijde' en niet door het inwendige skelet. '"Halifax"" betekent iets van: "Ga naar de hel".
Een stadje in het noorden van Engeland draagt ook deze naam.
Uit de Engelse oorlogsdocumentatie is gebleken dat er in Dulder een Halifax bommenwerper van het type MK II-BII was neergekomen met het serie-nummer W7747 of W7759. De bemanning bestond meestal uit 7 personen.


Schets Handley Page Halifax bommenwerper
Bovenstaande schets (MkS-BII) is een gelijksoortig toestel. Hierbij enkele specificaties om enigszins een beeld te krijgen wat voor een gevaarte er die nacht in Duider is neergestort.
Lengte: ca. 22 meter Spanwijdte: ca. 30 meter
Hoogte: ca. 6.5 meter Gewicht: ca. 27.500 kg.
Max. snelheid ca. 450 km/uur. Actieradius ca. 1650 km.
Max. bommenlast variërend tussen 4000 en 7500 kg.

De bemanning.
Toen door de groep vrijwilligers van de Vliegbasis Twente het type vliegtuig en de serie nummers die in aanmerking kwamen waren achterhaald, was men ook in staat, door de vertreklijsten na te kijken van de vluchten op 25 juni 1942, welke bemanning er aan boord was.
Hier volgt een opsomming van de inzittenden van beide vliegtuigen zoals ze in de lijsten stonden vermeld:
TOESTEL 1:
Handley Page Halifax B n, serial W7747,
reg.^MP G',
opgestegen van haar basis Middleston St.George
om 23.36 uur voor een aanval op Bremen.
Bemanning:
Sgt. J.E. MEYER RCAF (Pilot)
Sgt. W.C. FRANCOER RCAF (Bomb Aimer)
Sgt. J.M. CAMERON RAF (Observer)
Sgt. A.M.C. GASSON RAF (Wireless Operator)
Sgt. W.J. MILLS RAF (Air Gunner)
Sgt. A. WEARMOUTH RAF (Air Gunner)
Sgt. J. ALMONfD RAF (Fligt Engineer)

TOESTEL 2:
Handley Page Halifax B H, serial W 7759,
reg.^DY L',
opgestegen van haar basis Topcliffe om 23.59
uur voor een aanval op Bremen.
Bemanning:
Fit .Sgt. CC. HARRIS RCAF (Pilot)
Sgt. V.J.F. BICAT RAF (Observer)
Sgt. T.H. MAY RAF (Wireless Operator)
Sgt. J.B. SMITH RAF (Air Gunner)
Sgt. L. HANKINS RAF (Air Gunner)Sgt. G.C.
PRATT RAF (Fligt Engineer)

Ondanks dat het eerste toestel een extra bemanningslid voor het richten van de bommen aan boord had, vervoerden beide toestellen dezelfde bommenlading:
- 3 X 1000 Ibs. H.E. (high explosive USA bommen)
- 210 X 30 Ibs. LC. (incendiary devices) brandbommen
- 9 containers met elk 90 x 4 Ibs LC. (brandbommen)
Omgerekend is dit een bommenlast van ca. 5600 kg.
 

Auteur:Bert Wolbert uit Dit möt wie nich wier hebn. uitgave mei 1995
Trefwoorden:Viegtuigcrash, Tweede Wereldoorlog, Dulder, Halifax, Vliegveld Twente, Wrakken, Vliegtuigen, Luchtaanvallen
Periode:6/1942
Locatie:Saasveld, NL

Locatie op kaart

0 annotaties

Annotaties

Er zijn nog geen annotaties op dit item

Plaats een annotatie

Velden met een zijn verplichte velden.

Soort
Titel
Bericht
Bestand