image/svg+xml

De Royal Beat Club - Hengelo

Verhaal

De Royal Beat Club - Hengelo

Plaatje bij verhaal: NL-EsOKThenfo00300.jpg

De gemeente Hengelo bouwt begin jaren 60 een nieuw stadhuis. Omdat Hotel-Café -Restaurant Royal leeg staat huurt de gemeente het pand en wordt het ingericht als “bouwkeet”. Na de oplevering van het stadhuis en na een akkoord met pandeigenaar Grolsch begint Hans Nieuwenhuis in augustus 1964 in Royal.

 

Samen met de brouwerij wordt het pand weer geschikt gemaakt als hotel en restaurant. Er wordt gezorgd dat de zaal weer gebruikt kan worden voor grote evenementen en bruiloften. Het duurt maar even en er zijn weer wekelijks bruiloften. De Katholieke Instuif houdt er op zaterdagavond regelmatig dansavonden en een groep Antillianen huurt de zaal op een vaste wekelijkse avond voor Zuid-Amerikaanse muziekfeesten. Vrij vlot zijn de avonden stampvol. De familie Nieuwenhuis organiseert ook dansavonden op de zondagavond.


Vanuit Borne kennen ze de band Les Troubadours die op veel feestavonden speelt. Deze band wordt ingehuurd om iedere zondagavond in Royal te spelen. Drie jaar lang  spelen ze er populaire dansmuziek, maar ook de tophits uit die tijd en rock & roll nummers. Ondertussen zijn er in Hengelo een aantal beatclubs ontstaan zoals de Easy-beat Club, de Rootie Tootie en de Trio Club. Eddy van Essen zit op de M.T.S. in Hengelo. In 1965 wordt de jaarlijkse feestavond georganiseerd door Joost Carlier die bij Eddy in de klas zit. Carlier is later initiator van de festivals in Lochem vanaf 1968 en van Lowlands vanaf 1993 en hij is de eerste manager van de popgroep Normaal in 1975. Voor het bestuur van VEMITES (vereniging middelbare technische scholieren) moet een nieuw bestuur gekozen worden. Eddy stelt zich kandidaat met de leus “laat je niet flessen, stem op van Essen”. Hij wordt daadwerkelijk gekozen en neemt de functie van artistiek leider op zich omdat Carlier de school verlaat. De M.T.S. onder leiding van directeur Zwier heeft een aardig geldpotje om een mooie avond te organiseren. Er wordt besloten om de bekende Nederlandse band The Bintangs te halen. De grote avond wordt een succes. Van Essen bedenkt, door het succes van de schoolavond, dat er nog wel plek is in Hengelo voor een nieuwe beat-club. Samen met een aantal vrienden komen ze in contact met Nieuwenhuis van Royal. Vervolgens wordt de Royal-Beat Club opgericht. Het groepje loopt nu zelf het financiële risico lopen. Er moet zaalhuur worden betaald, de bands moeten worden betaald en er worden posters gedrukt. Drankopbrengst is uiteraard voor de zaaleigenaar. De inkomsten zijn dus alleen de entreegelden, en meer dan f 2,50 kun je niet vragen. De eerste avond op 12 februari 1966 met de band The White Comets uit Deventer trekt een paar honderd man, maar snel komen er boven de 400 bezoekers op een avond. Maar het kan toch niet uit. Er wordt besloten om extra inkomsten te genereren door een kwartje te vragen in de garderobe. Er worden geen nummertjes uitgereikt. Omdat nou net die avond een band optreedt die veel mensen trekt, is de garderobe te klein waardoor op ieder haakje meer dan 3 jassen komen te hangen. Het geld wordt in een busje gedaan en achter de jassen verstopt. Aan het eind van de avond wanneer de band stopt, komt iedereen tegelijk naar de deur om de jas op te halen. Het wordt een enorme puinhoop, jassen liggen in pakketten op de grond en het wordt behoorlijk rumoerig. De organisatie besluit die chaos te ontvluchten. Uiteindelijk zijn alle jassen meegenomen, maar het ergste is nog dat ook het blikje met geld is meegenomen. Geen inkomsten dus. Na een aantal zaterdagavonden blijkt ook nog eens een  buitenstaander zich te gaan bemoeien met de organisatie. Eddy geeft daarop te kennen ermee te stoppen. Het overige groepje organiseert nog één avond op 28 mei 1966, daarna is de Royal-Beat Club ter ziele. (Van de opgetreden bands zijn er, naast de White Comets, 3 bekend, The Roamers uit Haaksbergen op 19 maart, The Humbugs uit Almelo op 7 mei 1966 en The Jackals uit Hengelo een paar weken later).

Optreden van The jackals in de Royal Beat Club.

 

Hans Nieuwenhuis zoekt naar goede alternatieven en hoort op een avond in Rossum bij dancing Hutten een ongelofelijke goede band. Hij gaat naar binnen, stelt zich voor en vraagt de band te komen spelen in Royal. Dat willen ze en hij boekt The Rocking Stars uit Enter voor een aantal zaterdagavonden. Terug bij Royal meldt hij aan zijn collega’s dat hij die band heeft geboekt. Er wordt direct gereageerd door de vaste portier van Royal met de mededeling dat hij zijn borst dan nat kan maken. De fans van de band uit Enter zullen ongetwijfeld meekomen en ze staan bekend om de problemen die ze regelmatig veroorzaken. Het zal zeker trammelant worden, maar hij kan ze niet meer afzeggen. Er wordt nagedacht over een oplossing en die wordt gevonden. Ze weten dat die fans altijd in café De Boon van eigenaar Roetgerink in Enter zitten. Moeder Marie Nieuwenhuis, de portier en de barkeepster besluiten om naar dat café te gaan. Als ze daar binnenkomen maken ze meteen bekend dat ze van Royal in Hengelo zijn en geven diverse rondjes. Die fans, waarvan veel bouwvakkers, laten zich het bier goed smaken. De volgende zaterdagavond komt de hele groep, wel rond de honderd man, naar Royal om hun Enterse band te zien spelen. Bij binnenkomst kennen ze nu het personeel van Royal en de leider zegt meteen dat als er wat is, ze kunnen rekenen op hun steun. Zo is er tijdens optredens van The Rocking Stars uit Enter (later noemen ze zich Summerset) nooit enige wanklank geweest. In die tijd zijn er in Hengelo veel beatclubs die veel schooljeugd trekken. Hans zoekt ander publiek en hij boekt geen beatbandjes, maar bands die muziek maken waarop je nog traditioneel kunt dansen.


Zo spelen er regelmatig de regionale bands; The Kléngola Stars, The Switch Combo, The Brihado’s, Swallow Combo, Diamond Stars, Luna Combo, The Wicone’s (band van Appie Koop uit De Lutte), The Thunderbirds, The Early Birds en de band Country. Werkende jongeren komen er massaal op af. Avond aan avond is de zaal propvol.


Het Maxium Combo is één van de populairste bands. Zij treden gedurende een half jaar om en om op de zaterdag op in Royal en in de Kei van Jan Wigger in Oldenzaal. Er ontstaat een samenwerkingsoverleg om bands om en om te laten rouleren in Royal, De Kei en Roord in Oldenzaal, De Kul in Denekamp en Bruins in Saasveld. Omdat de belangen toch te ver uit elkaar liggen, komt dat niet van de grond. Daarom wordt het Maxium Combo dan maar door Nieuwenhuis geboekt voor de zaterdag en de zondagavonden. Het is de enige band geweest die 2 avonden achter elkaar speelt. Omdat dansen met live bands in Royal erg populair blijft, is er ondanks de opkomst en het succes van de discotheken in de eerste helft van de jaren 70 nooit disco geweest in Royal. Het bestaande concept is door Nieuwenhuis doorgezet tot 1 januari 1976. Dan besluit hij te stoppen omdat 12 jaar in de horeca te intensief is en er nauwelijks tijd is voor een privé leven. Royal wordt dan overgenomen door Bennie en Betsie Olde Olthof, die dan net zijn gestopt met bar-dancing In de Herbergh.

The Brihado's

Verantwoording
Dit artikel is tot stand gekomen op basis van een interview met Hans Nieuwenhuis en Eddy van Essen, door Pel Kotkamp.

Verbeteringen en aanvullingen zijn welkom.   Mail naar info@poparchieftwente.nl

 

Auteur:Pel Kotkamp (Poparchief Twente)
Trefwoorden:Hengelo, Popmuziek, Popmuziek Twente, Popmuziek Hengelo, Royal, Roord , De Kei, De Kul , Bruins
Personen:Hans Nieuwenhuis, Jan Wigger

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.