MijnStadMijnDorp is een project van Historisch Centrum Overijssel en is mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel

Spoortraject van Bad Bentheim (D) naar Deventer, 1973 (film)

Verhaal

1920 - De staat neemt de spoorwegmaatschappijen Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen over. De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM of HSM) werd op 8 augustus 1837 te Amsterdam opgericht en was de eerste Nederlandse spoorwegmaatschappij. De oprichters waren de civiel ingenieur Willem Christiaan Brade en de zakenmannen Serrurier en Le Chevelier, allen uit Amsterdam.

De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, kortweg Staatsspoorwegen, was een particulier bedrijf dat op 26 september 1863 in Den Haag werd opgericht om de spoorlijnen te exploiteren die door de Staat der Nederlanden werden aangelegd. Staatsspoorwegen was vanaf 1868 gevestigd te Utrecht in het gebouw dat nu bekend is als HGB I van NS. De Staat begon namelijk spoorwegen aan te leggen, omdat de ontwikkeling van het spoorwegnet in Nederland achterliep op de rest van Europa. Aanleg door de Staat betekende echter niet exploitatie door de Staat, en hiervoor werd deze maatschappij opgericht. Staatsspoorwegen had niet altijd het monopolie op de staatsspoorwegen. De overheid besliste per lijn welke maatschappij concessie kreeg voor de exploitatie.

In 1917 werd samen met de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen (NS) opgericht. Dit mondde uit in een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen op 1 januari 1938. Tot deze datum bleven op papier beide moederbedrijven nog voortbestaan. Vanaf 1920 werden beide bedrijven in elkaar geschoven en werd het Nederlandse spoorwegnet door één bedrijf (NS) geëxploiteerd.

Treinen doen het altijd goed op film. In de collectie van het Historisch Centrum Overijssel (HCO) bevinden zich meerdere films over de bouw van treinen maar ook van treinreizen. Zoals ook deze film met beelden vanuit de stoomlocomotief op de museumspoorlijn Haaksbergen-Boekelo, gevolgd door een treinreis van het Duitse Bad Bentheim naar Deventer, met een kijk op de omgeving van het spoortraject, zoals natuurgebieden, akkers, weilanden en gebouwen, het industrieterrein Dollegoor bij Almelo, de spoorbruggen over het Twentekanaal bij Almelo, de Regge bij Rijssen en de IJssel bij Deventer, en verder de stations van Oldenzaal, Hengelo, Borne, Almelo de Riet, Almelo, Wierden, Rijssen, Holten en Deventer.

 

Trefwoorden:Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, Nederlandse Spoorwegen, Museumspoorlijn Haaksbergen-Boekelo, Twentekanaal, Regge, IJssel, Rijssen, Deventer, Oldenzaal, Hengelo, Borne, Almelo de Riet, Almelo, Wierden, Holten, Bad Bentheim, Dollegooi, Stoomlocomotief, Historisch Centrum Overijssel
Periode:1973
Locatie:Overijssel
0 annotaties

Annotaties

Er zijn nog geen annotaties op dit item

Plaats een annotatie

Velden met een zijn verplichte velden.

Soort
Titel
Bericht
Bestand