MijnStadMijnDorp is een project van Historisch Centrum Overijssel en is mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel

Ophaalbruggen

Fotoalbum

Volgens het tijdschrift Heemaf Post voorzag de HEEMAF (Hengelosche Electrische en Mechanische Apparaten Fabriek) in 1921 voor de eerste keer een beweegbare brug van een elektrische aandrijving en werd al in 1935 de honderdste opdracht op dat gebied ontvangen. Daarbij waren 44 ophaalbruggen (ook klapbruggen of wipbruggen genoemd). Hierbij hangt een contragewicht aan een balans boven het wegdek. Van een aantal van die ophaalbruggen heeft de Heemaf bedrijfsfotograaf foto’s gemaakt.

Trefwoorden:Ophaalbruggen, Klapbruggen, Wipbruggen, Brugwachter, Brugwachtershuis, Bruggen, Contragewicht, Peperbrug, Leidseschouwbrug, Duivendrechtsebrug, Julianasluis
Locatie:Buiten Overijssel
Periode:1921-1936
nl-zlhco_464-2_fdheemaf030802.jpg

De geopende nieuwe Duivendrechtse brug bij Amsterdam, 3 november 1927 (collectie HCO). Deze brug over de Weespertrekvaart verbond de Rijksstraatweg in Duivendrecht met de Rozenburglaan in Amsterdam.

nl-zlhco_464-2_fdheemaf030801.jpg

De gesloten Duivendrechtse brug bij Amsterdam, 3 november 1927 (collectie HCO). Tot de opening van de rijksweg A2 in 1954 ging het verkeer richting Utrecht over deze brug. De brug was in gebruik van 1927 tot 1987. Links ziet men Café Zomerlust.

nl-zlhco_464-2_fdheemaf030067.jpg

De Haagsche Schouwbrug over de Oude Rijn in Leiden, 12 november 1925 (collectie HCO). De “Gele Tram” reed tot 1962 over deze brug. Er was een bijzondere constructie bedacht om de tram op het beweegbare gedeelte van stroom te voorzien.

nl-zlhco_464-2_fdheemaf030068.jpg

Geopende Haagsche Schouwbrug in Leiden, 12 november 1925 (collectie HCO). Er zijn drie doorvaartopeningen, waarvan de buitenste twee door een vaste brug worden overspannen. De brug was van 1925 tot 1992 in gebruik. De nieuwe ophaalbrug kwam pas in 1995 in dienst.

nl-zlhco_464-2_fdheemaf030069.jpg

Interieur van het brugwachtershuis (met HEEMAF apparatuur) van de Haagsche Schouwbrug in Leiden, 12 november 1925 (collectie HCO).

nl-zlhco_464-2_fdheemaf020743.jpg

De Peperbrug in Amsterdam overspant de Rapenburgwal, 10 augustus 1930 (collectie HCO). In elke kolom (hameistijl) bevindt zich een elektromotor die een rondsel aandrijft. Dat grijpt in de tanden van een tandheugel, dat aan één einde met het brugdek verbonden is.

nl-zlhco_464-2_fdheemaf020745.jpg

De Peperbrug verbindt de Peperstraat met de Nieuwe Uilenburgerstraat, 10 augustus 1930 (collectie HCO).

nl-zlhco_464-2_fdheemaf020744.jpg

De Peperbrug is sinds 2002 een Rijksmonument. Het is de enige van de hier besproken bruggen die bewaard is gebleven. De brug is uiterlijk vrijwel niet veranderd; de armoedige omgeving wel, 10 augustus 1930 (collectie HCO).

nl-zlhco_464-2_fdheemaff_249.jpg

Geopende brug over het zijkanaal C van het Noordzeekanaal, 3 oktober 1932 (collectie HCO). Op de foto ontbreekt de linker op- en afrit nog. De brug lag in de nieuwe betonweg van Amsterdam naar Velsen (eerst een rijksweg en later een provinciale weg) en is vervangen door een hoger exemplaar dat minder vaak geopend moet worden.

nl-zlhco_464-2_fdheemaff_253.jpg

Eén van de twee ophaalbruggen over de Julianasluis in het Gouwekanaal bij Gouda, 5 oktober 1932 (collectie HCO). Elk cirkelkwadrant bevat een vertanding, waarin een door (een in de kolom geplaatste) elektromotor aangedreven rondsel grijpt. Bij een modernisering van de sluis in 1985 werden de twee bruggen aan weerskanten van de sluiskolk vervangen.

0 annotaties

Annotaties

Er zijn nog geen annotaties op dit item

Plaats een annotatie

Velden met een zijn verplichte velden.

Soort
Titel
Bericht
Bestand