Docenten gezocht! De IJsselacademie werkt samen met streektaalwerkgroepen in Twente en West-Overijssel aan nieuw, sprankelend lesmateriaal voor streektaal in het basis- en middelbaar onderwijs. En om dat tot een succes te maken hebben we jou nodig! Heb je:
- een baan als docent (in opleiding) in het PO of VO;
- toffe ideeën voor streektaalonderwijs in de 21ste eeuw;
en
- tijd en energie over om als vrijwilliger hier werk van te maken? Dan zoeken we jou! Neem contact op met Willemijn Zwart, projectleider streektaalonderwijs bij de IJsselacademie via wzwart@ijsselacademie.nl en help mee!
|
Lesbrief Streektalen in Nederland (groep 5-8) Onderwerp : erkende streektalen in Nederland (Fries, Nedersaksisch, Limburgs) Doelgroep : groep 5-6 Duur: 20-30 minuten Benodigdheden: schrijfgerei, kleurpotloden/stiften (ten minste 3 verschillende kleuren) Beginsituatie (voorkennis): topografie van Nederland is (min of meer) bekend Lesdoel : Leerlingen leren welke regionale talen in Nederland erkend zijn en in welke regio's deze talen gesproken worden. Kerndoel : Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen: Kerndoel 8: informatie ordenen, met een leesbaar handschrift en gebruik van beeldende elementen en kleur Kerndoel 12: uitbreide...
|
Primair onderwijs
|
Meld je aan voor de nieuwsbrief Educatie Altijd als eerste op de hoogte gehouden worden van nieuwe content op Educatie.MijnStadMijnDorp.nl ? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief . Direct na aanmelding ontvang je gelijk onze meest recente nieuwsbrief, vol exclusieve content: lestips, relevante uitgaven, informatie over nascholingen en theoretische verdieping.
|
Lesbrief Op hoes opan veur Kesmis (groep 7-8) Onderwerp : met Kerstmis naar huis (Engels & Twents) Doelgroep : groep 7-8 Duur : 30-45 minuten Benodigdheden : digibord/beamer/devices (voor videoclips) Beginsituatie (voorkennis): basiskennis Engels Lesdoel : Leerlingen leren een Twents liedje ('Op hoes op an veur Kesmis' van ENorm) waarderen, interpreteren en vergelijken met het oorspronkelijke liedje ('Driving home for Christmas' van Chris Rea). Kerndoel : Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen: Kerndoel 8: plezier in het lezen van teksten Kerndoel 12: uitbreiden van de woordenschat, duiden van voor hen onbekende woorden ...
|
Streektaal (lesmateriaal)
|
Beter Nederlands leren door plat te praten JOEP BOERBOOM - JIJENOVERIJSSEL.NL Kennis van dialecten kan helpen bij het leren van Nederlands en andere talen. En het biedt meer onverwachte voordelen. De IJsselacademie helpt scholen in Overijssel daarom streektaal te verwerken in hun lessen. Onder meer met een gloednieuwe website. ,,Leuk om te zien hoe de stoerste jongetjes uit de klas dialect vet gaan vinden.’’ De Enschedese neerlandica Willemijn Zwart (28) bekent zelf maar ‘een beetje’ dialect te spreken. Bij haar Twentse schoonfamilie ontkomt ze er niet aan. Toch praat de projectleider streektaalonderwijs van de IJsselacademie vol ...
|
De drie kleine biggies Het oeroude verhaal van de drie kleine biggetjes in een fris jasje. Lees nu hoe het derde biggetje de wolf telkens te slim af is en uiteindelijk zijn twee broertjes zelfs weer weet te bevrijden! Dit verhaal is heel geschikt als (voor)leesverhaal voor de middenbouw (groep 3-5). Voor de bovenbouw (groep 6-8) kan dit verhaal goed ingezet worden voor taalbeschouwingsonderwijs. Hoe worden bijvoorbeeld verkleinvormen ("biggetje") in de verschillende West-Overijsselse dialecten gevormd? Dit verhaal is afkomstig uit Wiesneus 2017 , een uitgave van het Drentse Huus van de Taol .
Dankzij de v...
|
Lesbrieven streektaal
|
Streektaal op school Dit artikel, geschreven door Joep Boerboom, is afkomstig uit de Huis aan Huis (januari 2018). Het artikel is hier online terug te lezen.
|
Bökkers Vrijdagavond treedt Bökkers op in de feesttent. Maar een kaartje kost wel 17,50... Veel te duur natuurlijk! Zou het lukken toch bij het optreden aanwezig te zijn? Dit verhaal is leuk voor leerlingen uit groep 6 en hoger. Snappen ze de move die de hoofpersoon aan het einde van het verhaal maakt?
Het verhaal is geschreven door Dick Blancke en verscheen voor het eerst in zijn bundel Tatoo op mien scholderblad (2001) onder de titel Normaal . Ook verscheen het in de Wiesneus 2016 , een uitgave van het Huus van de Taol onder de titel Mooi Wark .
|
(Voor)leesverhalen
|
Nieuw educatieplatform voor cultureel erfgoed in Overijssel Het programma Overijssel Vandaag van RTV Oost besteedde 11 december 2017 aandacht aan de lancering van educatie.mijnstadmijndorp.nl . De uitzending is hier terug te zien.
|
Mörn in de kraante Ali en David hebben een robot gebouwd: Ubio. Eindelijk lukt het ze hem aan de praat te krijgen. Maar dan loopt alles uit de hand... Dit verhaal is heel geschikt als (voor)leesverhaal voor groep 5-8. Voor groep 7-8 kan dit verhaal goed ingezet worden voor taalbeschouwingsonderwijs. Hoe verschilt bijvoorbeeld alleen al de titel in de verschillende West-Overijsselse dialecten? Zie je dezelfde klankpatronen terug in andere woorden in de tekst? Dit verhaal, geschreven door Chris Vegter, is afkomstig uit Wiesneus 2017 , een uitgave van het Drentse Huus van de Taol .
Dankzij de vrijwillig...
|
Voortgezet onderwijs
|
BLOG Meertalig onderwijs de toekomst? Meertaligheid en meertalig onderwijs zijn hot topics op dit moment. Echt meertalig onderwijs is meer dan simpelweg een optelsom van lesjes in verschillende talen. Juist de verbinding tussen de verschillende talen leidt tot diepe talenkennis en verbetert de metalinguistische vaardigheden van leerlingen, zo vertellen onderzoekers Durk Gorter en Jasone Cenoz in hun uitgave Multilingual Education (2015) over meertalig onderwijs. Toename meertalig onderwijs Wereldwijd is deze toename aan meertalig onderwijs te zien. Hiervoor zijn verschillende redenen: door de toenemende globalisering en mig...
|
Lesbrief Streektaal in de zorg (MBO en HBO) Doelgroep:
MBO-studenten richting zorg & welzijn, ook bruikbaar voor klas 3-4 VMBO met richting zorg. Ook geschikt voor HBO Doel: Het doel van deze lesbrief is het benoemen van verschillende voordelen van het gebruik van streektaal in de zorg.
Daarbij is het van belang dat men weet heeft van: de ontstaansgeschiedenis van de Nederlandse taal en de positionering van de streektaal hierin kenmerkende verschillen tussen dorps- en stadscultuur
|
Identiteit
|
Wet ie ’t nog? Leer de kids dialect met ’t Praothuus Memory Dialectwoorden
Nösterig, Boekpiene, Alderbastend en Onbezoesd. Zo maar een paar kaartjes uit het leerzame Praothuus Memory. Na het succes van ’t Praothuus Kwartet van de voorgaande jaren hebben uitgeverij Achterhoek Nieuws en Studio ToonWorkz besloten een hagelnieuwe memory uit te brengen. In samenwerking met de IJsselacademie is daar bovendien een lesbrief bij gemaakt. Spelenderwijs dialect leren
De dieren uit de strip figureren in het ’t Praothuus Memory met de illustere titel ‘Wet ie ’t nog?’ Op de ene helft van de kaarten prijken prachtige dialect woorden, op de andere de Nederlandse...
|
Lesbrief Wet 'ie 't nog? Onderwerp: Dialectuitdrukkingen Doelgroep:
Groep 6 (opdracht 1, 4)
Groep 7 (opdracht 1,3,4)
Groep 8 (opdracht 1,2,3,4) Lesduur:
Opdracht 1: 15 minuten
Opdracht 2: 30 minuten
Opdracht 3: 15 minuten per suggestie
Opdracht 4: 30 minuten
Benodigdheden:
Het spel Wet ‘ie ’t nog? (dialectmemoryspel, hier te bestellen)
vouwblaadjes & tekenmateriaal (voor opdracht 4) Beginsituatie: Kennis van het spel memory, geen of beperkte kennis van dialectuitdrukkingen Lesdoel : Leerlingen leren verschillende uitdrukkingen in dialect. Kerndoelen
Deze les sluit aan b...
|
Profielwerkstuk
|
Lesbrief Jouw taal hoort bij jou (vmbo) Onderwerp : Taal en identiteit Doelgroep : vmbo (klas 1-4) Duur : variabel, afhankelijk van niveau en keuze voor lesonderdelen (1-3 lesuren) Vak : Nederlands, maatschappijleer, mentorles, SLB Benodigdheden : voor elke leerling het boekje Jouw taal hoort bij jou (zie bijlage, digitaal of geprint) Lesdoel : leerlingen ontwikkelen een onderbouwde mening over het spreken van regionale talen Korte inhoud :
Deze digitale (maar printbare) lesbrief bestaat uit zes kleine hoofdstukjes, met de volgende thema's:
1. Moedertaal
2. Kleine talen
3. Taal en identiteit
4. Taalstrijd
5. Taal en emo...
|
Wiesneus
|
Onderzoek streektaal & identiteit van jongeren Joanne van der Boom heeft als onderdeel van haar Research Master Language and Cognition gekeken naar verschillen in het gebruik van en de atitude ten opzichte van streektalen in de Kop van Overijssel, Salland en Twente. Zij heeft hierbij zowel vwo- als vmbo-klassen meegenomen. Janieke van der Poppe heeft als onderdeel van haar Master Youth Studies gekeken naar de factoren die invloed hebben op het wel of niet spreken van streektaal onder vmbo-leerlingen. Ook heeft zij de data uit Joannes onderzoek (vwo- en vmbo-leerlingen) nader geanalyseerd. Suzanne Brookman is als onderdeel van haar Bac...
|