(Voor)leesverhalen
|
Bökkers Vrijdagavond treedt Bökkers op in de feesttent. Maar een kaartje kost wel 17,50... Veel te duur natuurlijk! Zou het lukken toch bij het optreden aanwezig te zijn? Dit verhaal is leuk voor leerlingen uit groep 6 en hoger. Snappen ze de move die de hoofpersoon aan het einde van het verhaal maakt?
Het verhaal is geschreven door Dick Blancke en verscheen voor het eerst in zijn bundel Tatoo op mien scholderblad (2001) onder de titel Normaal . Ook verscheen het in de Wiesneus 2016 , een uitgave van het Huus van de Taol onder de titel Mooi Wark .
|
Lesbrief Op hoes opan veur Kesmis (groep 7-8) Onderwerp : met Kerstmis naar huis (Engels & Twents) Doelgroep : groep 7-8 Duur : 30-45 minuten Benodigdheden : digibord/beamer/devices (voor videoclips) Beginsituatie (voorkennis): basiskennis Engels Lesdoel : Leerlingen leren een Twents liedje ('Op hoes op an veur Kesmis' van ENorm) waarderen, interpreteren en vergelijken met het oorspronkelijke liedje ('Driving home for Christmas' van Chris Rea). Kerndoel : Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen: Kerndoel 8: plezier in het lezen van teksten Kerndoel 12: uitbreiden van de woordenschat, duiden van voor hen onbekende woorden ...
|
Lesbrief Streektalen in Nederland (groep 5-8) Onderwerp : erkende streektalen in Nederland (Fries, Nedersaksisch, Limburgs) Doelgroep : groep 5-6 Duur: 20-30 minuten Benodigdheden: schrijfgerei, kleurpotloden/stiften (ten minste 3 verschillende kleuren) Beginsituatie (voorkennis): topografie van Nederland is (min of meer) bekend Lesdoel : Leerlingen leren welke regionale talen in Nederland erkend zijn en in welke regio's deze talen gesproken worden. Kerndoel : Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen: Kerndoel 8: informatie ordenen, met een leesbaar handschrift en gebruik van beeldende elementen en kleur Kerndoel 12: uitbreide...
|
OKV-bladen 2000-2009: 't Middendorpshuis OKV-bladen 2000-2009 geeft een inhoudsoverzicht van alle jaargangen van ’t Middendorpshuis , kwartaalblad oudheidkundige vereniging Den Ham-Vroomshoop; samengesteld door Teun Veurink. Enkele voorbeelden van in streektaal geschreven verhalen zijn: 2001, p. 2-4 Den Ham en Vroomshoop; geen Twente maar Salland - D. de Ruiter / 2001-3 Vrogger – G.H. Ekkelenkamp / 2001-4 De loodse – Gerrit Kolthof / 2002- In honderd joar is alles vot – Dick de Ruiter / 2002-2 He’j ’t al eheurd ? – J.F. Miskotte / 2002-4 Van ’t ien en ’t ander oet ’n Ham – Dieka van Jennechien / 2006-1 Van oale gron...
|
Primair onderwijs
|
Streektaal (lesmateriaal)
|
Beter spellen met streektaal In het juninummer van Levende Talen Magazine doen Willemijn Zwart (projectleider streektaalonderwijs bij de IJsselacademie ) en Huub Punte (stagiair basisschool de Sint Jan in Enschede) uit de doeken hoe het Twents ingezet kan worden om kinderen te ondersteunen in het leren van het verschil in spelling tussen lange ij en korte ei. In veel streektalen, waaronder het Twents, is het verschil tussen deze twee lettertekens namelijk goed hoorbaar: zeg je in 't plat een 'ie', dan schrijf je de lange ij', hoor je een ei-klank, dan schrijf je een korte ei. Nieuwsgierig hoe je dit in jouw lesse...
|
Docenten gezocht! De IJsselacademie werkt samen met streektaalwerkgroepen in Twente en West-Overijssel aan nieuw, sprankelend lesmateriaal voor streektaal in het basis- en middelbaar onderwijs. En om dat tot een succes te maken hebben we jou nodig! Heb je:
- een baan als docent (in opleiding) in het PO of VO;
- toffe ideeën voor streektaalonderwijs in de 21ste eeuw;
en
- tijd en energie over om als vrijwilliger hier werk van te maken? Dan zoeken we jou! Neem contact op met Willemijn Zwart, projectleider streektaalonderwijs bij de IJsselacademie via wzwart@ijsselacademie.nl en help mee!
|
Meld je aan voor de nieuwsbrief Educatie Altijd als eerste op de hoogte gehouden worden van nieuwe content op Educatie.MijnStadMijnDorp.nl ? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief . Direct na aanmelding ontvang je gelijk onze meest recente nieuwsbrief, vol exclusieve content: lestips, relevante uitgaven, informatie over nascholingen en theoretische verdieping.
|