(Voor)leesverhalen
|
Bökkers Vrijdagavond treedt Bökkers op in de feesttent. Maar een kaartje kost wel 17,50... Veel te duur natuurlijk! Zou het lukken toch bij het optreden aanwezig te zijn? Dit verhaal is leuk voor leerlingen uit groep 6 en hoger. Snappen ze de move die de hoofpersoon aan het einde van het verhaal maakt?
Het verhaal is geschreven door Dick Blancke en verscheen voor het eerst in zijn bundel Tatoo op mien scholderblad (2001) onder de titel Normaal . Ook verscheen het in de Wiesneus 2016 , een uitgave van het Huus van de Taol onder de titel Mooi Wark .
|
Lesbrief Jouw taal hoort bij jou (vmbo) Onderwerp : Taal en identiteit Doelgroep : vmbo (klas 1-4) Duur : variabel, afhankelijk van niveau en keuze voor lesonderdelen (1-3 lesuren) Vak : Nederlands, maatschappijleer, mentorles, SLB Benodigdheden : voor elke leerling het boekje Jouw taal hoort bij jou (zie bijlage, digitaal of geprint) Lesdoel : leerlingen ontwikkelen een onderbouwde mening over het spreken van regionale talen Korte inhoud :
Deze digitale (maar printbare) lesbrief bestaat uit zes kleine hoofdstukjes, met de volgende thema's:
1. Moedertaal
2. Kleine talen
3. Taal en identiteit
4. Taalstrijd
5. Taal en emo...
|
Lesbrief Op hoes opan veur Kesmis (groep 7-8) Onderwerp : met Kerstmis naar huis (Engels & Twents) Doelgroep : groep 7-8 Duur : 30-45 minuten Benodigdheden : digibord/beamer/devices (voor videoclips) Beginsituatie (voorkennis): basiskennis Engels Lesdoel : Leerlingen leren een Twents liedje ('Op hoes op an veur Kesmis' van ENorm) waarderen, interpreteren en vergelijken met het oorspronkelijke liedje ('Driving home for Christmas' van Chris Rea). Kerndoel : Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen: Kerndoel 8: plezier in het lezen van teksten Kerndoel 12: uitbreiden van de woordenschat, duiden van voor hen onbekende woorden ...
|
Lesbrief Streektalen in Nederland (groep 5-8) Onderwerp : erkende streektalen in Nederland (Fries, Nedersaksisch, Limburgs) Doelgroep : groep 5-6 Duur: 20-30 minuten Benodigdheden: schrijfgerei, kleurpotloden/stiften (ten minste 3 verschillende kleuren) Beginsituatie (voorkennis): topografie van Nederland is (min of meer) bekend Lesdoel : Leerlingen leren welke regionale talen in Nederland erkend zijn en in welke regio's deze talen gesproken worden. Kerndoel : Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen: Kerndoel 8: informatie ordenen, met een leesbaar handschrift en gebruik van beeldende elementen en kleur Kerndoel 12: uitbreide...
|
Lesbrieven streektaal
|
Rondom den Herdenberg 1996 - 02
Inhoud - Pagina
1. Van de redactie 1 2. De molen van Hamberg ( C. Lina) 2 3. De Bruchterschool (J. Huisman-de Jonge) 8 4. Van boeken gesproken:Het Baalderboek (Hennie Reinders) 12 5. Een verdwenen markeboek terug in Brucht 13 6. Uit mijn schooljaren (Jan Dijkhuis) 14 7. Plat Ni'is (J. Luisman-de Jonge) 16 8. Lutten, de bakermat van garagebedrijven in Heemse en Hardenberg (C. Lina) 17 9. Een belangrijke publicatie over de Marke Lutten 22 10. uit het leven van een joodse jongen in oorlogstijd (Izak Kan) 27 11. Arbeidsomstandigheden in het veen van Stad- en Ambt-Hardenberg (Jan H. Kompagnie) 30
NL-HdbHVH_RDH1996-01 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
Rondom den Herdenbergh 2006 - 01
Inhoud - Pagina
1. Plat ni-js (J. Luisman-de Jonge) 2 2. Monumentale herinnering in Mariënberg (K. Oosterkamp) 2 3. Over Post en Postkantoor Hardenberg (E. Wolbink) 6 4. Pastores in Heemse (IV) (A. de Roo) 11 5. Holtermanskamp (huizen van naam 33 (K. Oosterkamp) 23 6. De molen in Loozen (J. Luisman-de Jonge) 27 7. De Vlindertunnel naar de Marslanden (beelden van ons 11) (K. Oosterkamp) 32 8. Salland's Volksblad, eerste kwartaal 1906 (D. Hesselink-Zweers en E. Wolbink) 35
NL-HdbHVH_RDH2006-01 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
Huisorgaan IJsselacademie, 1995-3 Het huisorgaan van de IJsselacademie is verschenen in de periode 1977-2005. Het tijdschrift bevat nieuws, boekuitgaven en artikelen over de toenmalige onderzoeksgebieden van de IJsselacademie: streektaal, geschiedenis en flora & fauna. NL_ZlIJA_18 JGN_Nr 3_OCR.pdf IJsselacademie
|
Huisorgaan IJsselacademie, 1997-1 Het huisorgaan van de IJsselacademie is verschenen in de periode 1977-2005. Het tijdschrift bevat nieuws, boekuitgaven en artikelen over de toenmalige onderzoeksgebieden van de IJsselacademie: streektaal, geschiedenis en flora & fauna. NL_ZlIJA_20 JGN_Nr 1_OCR.pdf IJsselacademie
|
Huisorgaan IJsselacademie, 1997-4 Het huisorgaan van de IJsselacademie is verschenen in de periode 1977-2005. Het tijdschrift bevat nieuws, boekuitgaven en artikelen over de toenmalige onderzoeksgebieden van de IJsselacademie: streektaal, geschiedenis en flora & fauna. NL_ZlIJA_20 JGN_Nr 4_OCR.pdf IJsselacademie
|
Nedersaksisch
|
Primair onderwijs
|
Streektaal (lesmateriaal)
|
Zwolsche Courant 15/11/1952 pagina 7 van 12
|
Zwolsche Courant 12/10/1984 pagina 2 van 28
|
Zwolsche Courant 31/3/1998 pagina 3 van 22
|
Zwolsche Courant 28/6/1999 pagina 2 van 18
|
Zwolsche Courant 1/7/1999 pagina 21 van 108
|
Zwolsche Courant 26/2/2000 pagina 3 van 68
|
Beter spellen met streektaal In het juninummer van Levende Talen Magazine doen Willemijn Zwart (projectleider streektaalonderwijs bij de IJsselacademie ) en Huub Punte (stagiair basisschool de Sint Jan in Enschede) uit de doeken hoe het Twents ingezet kan worden om kinderen te ondersteunen in het leren van het verschil in spelling tussen lange ij en korte ei. In veel streektalen, waaronder het Twents, is het verschil tussen deze twee lettertekens namelijk goed hoorbaar: zeg je in 't plat een 'ie', dan schrijf je de lange ij', hoor je een ei-klank, dan schrijf je een korte ei. Nieuwsgierig hoe je dit in jouw lesse...
|
Docenten gezocht! De IJsselacademie werkt samen met streektaalwerkgroepen in Twente en West-Overijssel aan nieuw, sprankelend lesmateriaal voor streektaal in het basis- en middelbaar onderwijs. En om dat tot een succes te maken hebben we jou nodig! Heb je:
- een baan als docent (in opleiding) in het PO of VO;
- toffe ideeën voor streektaalonderwijs in de 21ste eeuw;
en
- tijd en energie over om als vrijwilliger hier werk van te maken? Dan zoeken we jou! Neem contact op met Willemijn Zwart, projectleider streektaalonderwijs bij de IJsselacademie via wzwart@ijsselacademie.nl en help mee!
|
Meld je aan voor de nieuwsbrief Educatie Altijd als eerste op de hoogte gehouden worden van nieuwe content op Educatie.MijnStadMijnDorp.nl ? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief . Direct na aanmelding ontvang je gelijk onze meest recente nieuwsbrief, vol exclusieve content: lestips, relevante uitgaven, informatie over nascholingen en theoretische verdieping.
|
BLOG Meertalig onderwijs de toekomst? Meertaligheid en meertalig onderwijs zijn hot topics op dit moment. Echt meertalig onderwijs is meer dan simpelweg een optelsom van lesjes in verschillende talen. Juist de verbinding tussen de verschillende talen leidt tot diepe talenkennis en verbetert de metalinguistische vaardigheden van leerlingen, zo vertellen onderzoekers Durk Gorter en Jasone Cenoz in hun uitgave Multilingual Education (2015) over meertalig onderwijs. Toename meertalig onderwijs Wereldwijd is deze toename aan meertalig onderwijs te zien. Hiervoor zijn verschillende redenen: door de toenemende globalisering en mig...
|