(Voor)leesverhalen
|
1648 - Overijssels Landtafereel De eerste nauwkeurige topografische kaart van Overijssel wordt in 1648 gepresenteerd door Nicolaas ten Have, die in opdracht van het provinciaal bestuur zo’n vijf jaar aan deze klus heeft gewerkt. De zoon van een meesterkleermaker is in het dagelijks leven werkzaam als conrector op de Latijnse school in zijn geboorteplaats Zwolle. Daarnaast geldt hij als een gerenommeerd cartograaf en landmeter. Ten Have stelt ook een handgeschreven leerboekje samen over de beginselen van de landmeetkunde, zoals het meten van hoogten en korte afstanden in een terrein. Dit lesmateriaal kan erop wijzen dat de ...
|
Bökkers Vrijdagavond treedt Bökkers op in de feesttent. Maar een kaartje kost wel 17,50... Veel te duur natuurlijk! Zou het lukken toch bij het optreden aanwezig te zijn? Dit verhaal is leuk voor leerlingen uit groep 6 en hoger. Snappen ze de move die de hoofpersoon aan het einde van het verhaal maakt?
Het verhaal is geschreven door Dick Blancke en verscheen voor het eerst in zijn bundel Tatoo op mien scholderblad (2001) onder de titel Normaal . Ook verscheen het in de Wiesneus 2016 , een uitgave van het Huus van de Taol onder de titel Mooi Wark .
|
Expeditie Vrijheid Ga mee op ontdekkingstocht In Expeditie Vrijheid ontdekken kinderen de verhalen van de oorlog en de betekenis van vrijheid in hun eigen buurt. Zo krijgt de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog betekenis. 75 jaar vrijheid in Overijssel In 2019 en 2020 herdenken we de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog, 75 jaar geleden.Vanaf 1 januari 2020 kunnen groep 7 en 8 aan de slag met nieuw lesmateriaal, dat speciaal voor scholen in Overijssel ontwikkeld is. Expeditie Vrijheid heeft dankzij de samenwerking met tien partnerscholen drie uitgangspunten vastgesteld: methodevervangend werken, omge...
|
Het mysterie van Stadshagen Alles in deze wijk lijkt op het eerste gezicht nieuw. Maar voor wie verder kijkt, is een blik in het verleden van de plek waarop Stadshagen gebouwd is gegund. Dat is precies waar de leerlingen in Stadshagen in deze leerlijn toe uitgedaagd worden. Welke sporen van natuurlijke en menselijke geschiedenis zijn er nog in de wijk te vinden? Wat vertellen deze sporen over vroeger? En hoe gaan we er nu mee om? Tijdens het doorlopen van deze leerlijn - beginnend als kleuter en eindigend als wereldwijze achtste-groeper - ontrafelen de leerlingen langzaam het mysterie van Stadshagen... ...
|
Hier vraag je de Wiesneus aan! Bij wie vraag je de Wiesneus aan? Vraag de Wiesneus aan bij de provinciale streektaalorganisatie bij jou in de provincie. Groningen: Groninger Centrum voor Taal en Cultuur Drenthe: Huus van de Toal Overijssel: IJsselacademie en Twentehoes Gelderland: Erfgoedcentrum Achterhoeks en Liemers Wiesneus aanvragen, maar in een andere provincie? Neem contact op met projectleider streektaalonderwijs Willemijn Zwart via wzwart@ijsselacademie.nl en we overleggen wat er mogelijk is. Hoe vraag je de Wiesneus aan? Stuur ons een mail met daarin: Het gewenste aantal exemplaren Het...
|
Identiteit
|
Jodenvervolging in 12 portretten De 12 lesbrieven dienen als leidraad bij het bekijken, lezen en leren begrijpen van de persoonlijke levensgeschiedenissen van vervolgde Joden in de Tweede Wereldoorlog. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen ontdekken dat geschiedenis zich niet in de leerboeken afspeelt op plaatsen ver van huis maar dat het verleden ook in de eigen omgeving te vinden is. Doelgroep is de bovenbouw van het basisonderwijs en voor leerkrachten is er een handleiding beschikbaar waarin tips te vinden zijn hoe de lesbrieven te gebruiken. De fraai vormgegeven lesbrieven zijn gratis te downloaden via...
|
Lesbrief Jouw taal hoort bij jou (vmbo) Onderwerp : Taal en identiteit Doelgroep : vmbo (klas 1-4) Duur : variabel, afhankelijk van niveau en keuze voor lesonderdelen (1-3 lesuren) Vak : Nederlands, maatschappijleer, mentorles, SLB Benodigdheden : voor elke leerling het boekje Jouw taal hoort bij jou (zie bijlage, digitaal of geprint) Lesdoel : leerlingen ontwikkelen een onderbouwde mening over het spreken van regionale talen Korte inhoud :
Deze digitale (maar printbare) lesbrief bestaat uit zes kleine hoofdstukjes, met de volgende thema's:
1. Moedertaal
2. Kleine talen
3. Taal en identiteit
4. Taalstrijd
5. Taal en emo...
|
Lesbrief Oorlog in Overijssel (film) Op basis van de nieuwe film Oorlog in Overijssel ontwikkelde het HCO een lesbrief speciaal voor kinderen tussen de 10 en 14 jaar oud. De lesbrief met vragen over de film kunt u in de bijlage onder aan de pagina downloaden. De bijbehorende film is hieronder te zien.
|
Lesbrief Op hoes opan veur Kesmis (groep 7-8) Onderwerp : met Kerstmis naar huis (Engels & Twents) Doelgroep : groep 7-8 Duur : 30-45 minuten Benodigdheden : digibord/beamer/devices (voor videoclips) Beginsituatie (voorkennis): basiskennis Engels Lesdoel : Leerlingen leren een Twents liedje ('Op hoes op an veur Kesmis' van ENorm) waarderen, interpreteren en vergelijken met het oorspronkelijke liedje ('Driving home for Christmas' van Chris Rea). Kerndoel : Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen: Kerndoel 8: plezier in het lezen van teksten Kerndoel 12: uitbreiden van de woordenschat, duiden van voor hen onbekende woorden ...
|
Lesbrief Streektaal in de zorg (MBO en HBO) Doelgroep:
MBO-studenten richting zorg & welzijn, ook bruikbaar voor klas 3-4 VMBO met richting zorg. Ook geschikt voor HBO Doel: Het doel van deze lesbrief is het benoemen van verschillende voordelen van het gebruik van streektaal in de zorg.
Daarbij is het van belang dat men weet heeft van: de ontstaansgeschiedenis van de Nederlandse taal en de positionering van de streektaal hierin kenmerkende verschillen tussen dorps- en stadscultuur
|
Lesbrief Streektalen in Nederland (groep 5-8) Onderwerp : erkende streektalen in Nederland (Fries, Nedersaksisch, Limburgs) Doelgroep : groep 5-6 Duur: 20-30 minuten Benodigdheden: schrijfgerei, kleurpotloden/stiften (ten minste 3 verschillende kleuren) Beginsituatie (voorkennis): topografie van Nederland is (min of meer) bekend Lesdoel : Leerlingen leren welke regionale talen in Nederland erkend zijn en in welke regio's deze talen gesproken worden. Kerndoel : Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen: Kerndoel 8: informatie ordenen, met een leesbaar handschrift en gebruik van beeldende elementen en kleur Kerndoel 12: uitbreide...
|
Lesbrief Wet 'ie 't nog? Onderwerp: Dialectuitdrukkingen Doelgroep:
Groep 6 (opdracht 1, 4)
Groep 7 (opdracht 1,3,4)
Groep 8 (opdracht 1,2,3,4) Lesduur:
Opdracht 1: 15 minuten
Opdracht 2: 30 minuten
Opdracht 3: 15 minuten per suggestie
Opdracht 4: 30 minuten
Benodigdheden:
Het spel Wet ‘ie ’t nog? (dialectmemoryspel, hier te bestellen)
vouwblaadjes & tekenmateriaal (voor opdracht 4) Beginsituatie: Kennis van het spel memory, geen of beperkte kennis van dialectuitdrukkingen Lesdoel : Leerlingen leren verschillende uitdrukkingen in dialect. Kerndoelen
Deze les sluit aan b...
|
Lesbrieven streektaal
|
Levende Talen Nedersaksisch Dankzij zo'n 50 toezeggingen uit het hele Nedersakische taalgebied, wordt ons voorstel tot oprichting van Levende Talen Nedersaksisch op de ALV van zaterdag 6 april 2019 besproken. Hartelijk dank! Waarom Levende Talen Nedersaksisch? We denken dat het van grote waarde kan zijn het Nedersaksisch binnen Levende Talen vertegenwoordigd te hebben: Levende Talen is gesprekspartner van OCW, over het talenonderwijs in Nederland; Levende Talen Nedersaksisch vormt een provincie-overstijgend platform voor onderwijs in de streektaal; Via Levende Talen kunnen we lesmaterialen en didactieken uitw...
|
Welkom in de historiekamer kast 9 plank 2 doos 14 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
Lesbrief: Welkom in de Historiekamer Hardenberg kast 9 plank 5 doos 42 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
Lesbrief Historiekamer Hardenberg kast 9 plank 5 doos 42 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
lesbrief: Bezoek aan de historiekamer van Hardenberg 1999 kast 9 plank 5 doos 42 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
Lesbrief fotospeurtocht Historiekamer Hardenberg kast 9 plank 5 doos 42 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
fotospeurtocht Historiekamer 2009 kast 9 plank 5 doos 42 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
Speurtocht Rond het Weefgetouw kast 9 plank 5 doos 42 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|
Lesbrief Hardenberg van steen tot stad voor het basisonderwijs kast 9 plank 5 doos 43 Historische Vereniging Hardenberg e.o.
|