image/svg+xml

Jan Nijland: 'Bulkvervoer was een stuk voordeliger'

Verhaal

Jan Nijland: 'Bulkvervoer was een stuk voordeliger'

Plaatje bij verhaal: 13_boerderij_nijland_met_deel_buurmans_erf.jpg

'Rond 1970 kwam het bulkvervoer op gang. Er kwamen steeds meer grote stallen voor varkens, kippen en mestkuikens, met grote silo’s ernaast.  De eerste bulkwagens konden acht ton vervoeren. De wagens hadden vier tot zes vakken voor verschillende soorten voer. Nu mag varkens en kippenvoer nog niet in dezelfde fabriek gemaakt worden. Toen ging het allemaal in één wagen. Een boer bestelde een vrachtwagen biggenvoer en afmestvoer. Binnen een dag had hij zijn silo’s weer vol. Er ging ook wel meel in bulkwagen, dat er met een vijzel uit werd gewerkt, maar dat was niet zo gemakkelijk. Meel blijft vaak hangen.

Bulkvoer was een stuk voordeliger. Je had genoeg aan één man op de wagen. Veel boeren kochten een silo. Dat was ook makkelijker. Je hoefde niet meer met zakken te sjouwen, maar kon een karretje onder de silo rijden en het voer erin storten. Ik ben zakkenvervoer blijven doen. Allerlei producten als kippengrit, melkpoeder en mineralen waren nog wel gezakt, evenals kleinere partijen voer. Dat moesten wij nog apart langsbrengen. We konden wel met minder personeel af. Een deel van de collega’s ging bij loonwerkers werken. Dat kwam ook op in die tijd. Of ze werden bouwvakker. Door het bulkvervoer kregen we meer last van concurrentie. Grote boeren gingen ook wel bij particulieren bestellen. Dat was een hele strijd.' 

Trefwoorden:Landbouwcoöperatie, Project Streekcultuur, Omgeving
Periode:1970-1980
Locatie:Haaksbergen gemeente
Thema's:Landbouwcoöperatie

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.