image/svg+xml

Het station Wierden

Verhaal

Het station Wierden

Plaatje bij verhaal: wk_25.18_1965-11-23_station_ns_nieuw_geopend.jpg

Fotoonderschrift. Het nieuwe stationsgebouw met het kunstwerk van Wierdenaar Joep Gierveld en gemetseld door Jan Willem Veneman.

Het station Wierden

Het tweede (huidige) stationsgebouw werd in 1965 in gebruik genomen en was een ontwerp van NS-architect Ir. C. Douma. Zijn ontwerp voorzag in een standaardindeling van wachtruimte/hal, plaatskaartenkantoor, bagage- en dienstafdeling en toiletten. Dit type stationsgebouw – met als bijnaam “plint” - is bijzonder mooi maar vooral ook praktisch. Wel werd er ruimte gecreëerd voor “colour locale” door een lokale kunstenaar de gelegenheid te geven om in de voorgevel een kunstwerk aan te brengen, zoals in de jaren zestig gebruikelijk was. In Wierden werd dat een reliëf  “ijzeren wiel op ijzeren spoorstaaf” van kunstenaar Joep Gierveld.

Jan-Willem Veneman (1935-1988) van de Hexelseweg had hiermee een hele mooie metselklus. Het oude station werd afgebroken en maakte plaats voor een fietsenstalling. De tarieven voor de stalling van de fietsen was 15 respectievelijk 25 cent per dag per rijwiel c.q. bromfiets.

Op 23 november 1965 was het dan zover dat het nieuwe stationsgebouw kon worden geopend. Er was grote belangstelling, zowel uit het dorp als daarbuiten. In het fraaie gebouw wenste Ing. D.A.N. Vriezendorp hoofd van Dienst Hengelo, de aanwezigen een hartelijk welkom toe. Onder de aanwezigen bevonden zich het voltallige college van B&W, vertegenwoordigers van de plaatselijke Ondernemersvereniging Ambacht Bedrijf en Handel, de Stationschef met zijn staf van personeel en verdere belangstellenden.

Ing. D.A.N. Vriezendorp schetste in het kort de geschiedenis van de totstandkoming van de spoorwegverbindingen die Wierden letterlijk rijk is. De eerste dateert van 1880 toen de lijn Almelo Zwolle werd aangelegd, en in 1887 werd uitgebreid met de lijn Deventer Almelo. Deze ging in de ontwerpfase echter niet over Wierden, maar dat werd voor de echte uitvoering veranderd door de Almelose industriëlen. Vooral de textielfabrikanten drongen er bij de Nederlandse Lokale Spoorwegmaatschappij op aan dit tracé volgen. Zodat in Wierden de lijnen bij elkaar aansloten richting Almelo.

Almelo wilde als aandeelhouder van de Nederlandse Lokale Spoorwegmaatschappij niet dat er in Wierden werd gelost en geladen doch aan die wens wilde de spoorwegmaatschappij niet voldoen.

In 1921 werd het emplacement in Wierden nog eens vergroot door de verdubbeling van de lijnen. En in 1951 door de elektrificatie, dus van stoom naar elektrisch, was dat nog eens het geval. Het “ontstomen” werd in Nederland na de 2e Wereldoorlog voortvarend ter hand genomen dit als in eerste in Europa. 

Burgemeester Maalderink sprak zijn voldoening uit over de totstandkoming van het mooie stationsgebouw, hetwelk ook in de toekomst als men gewend is aan de nieuwe bouwstijl zeer zeker het aanzien van het dorp zal blijven verhogen. In het door de gemeente aan te leggen stationsplein zag spreker nog gaarne een bijdrage van de Nederlandse Spoorwegen tegemoet.

Door het hijsen van de Nederlandse driekleur werd het Stationsgebouw officieel geopend.

Wierden is een attractief en representatief gebouw rijker zodat mag worden verwacht voor een belangrijk station als Wierden is. Wierden is een van weinige kleine plaatsen in Nederland die vermeld staat op de spoorwegkaart en in het spoorboekje is aangeduid als plaats waar een dubbele lijn aanvangt.

 

Na afloop van de plechtigheid bleef het gezelschap nog enige tijd bijeen in café restaurant Beukers.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.