image/svg+xml

Meppelerstraatweg Meppelerweg met rails van de DSM gezien naar het zuiden. Waarschijnlijk is het hier de Meppelerstraatweg tussen de Hogenkamp en de Vrolijkheid: de tramrails liggen na de Vrolijkheid achter (ten oosten van) de bomenrij.

Het DSM station lag een flink stuk uit de binnenstad - aan de Vlasakkers, tegenover de nieuwe begraafplaats aan de Meppelerweg. Het was een eenvoudig station zonder veel voorzieningen; verder naar het noorden waren een paar rangeersporen en helemaal aan het eind stond een goederenloods. Later werd de loopafstand tussen stad en de DSM verkleind. De DSM legde een goederenspoor aan door de Thomas a Kempisstraat naar de Brink waar een overlaadplaats werd gebouwd voor scheepsgoederen en de Zwolse paardentram maakte van deze rail gebruik om door te rijden naar het tramstation. Dat gebeurde van 1896 tot 1901 toen de DSM zelf met de passagiers doorreed tot de Brink, zodat er toch een regelrechte verbinding met het spoorwegstation aan de Stationsweg bleef althans tot 1919. Toen werd de paardentram opgeheven (laatste rit 7 augustus 1919)., 00-00-1910

Meppelerstraatweg Meppelerweg met rails van de DSM gezien naar het zuiden. Waarschijnlijk is het hier de Meppelerstraatweg tussen de Hogenkamp en de Vrolijkheid: de tramrails liggen na de Vrolijkheid achter (ten oosten van) de bomenrij.

Het DSM station lag een flink stuk uit de binnenstad - aan de Vlasakkers, tegenover de nieuwe begraafplaats aan de Meppelerweg. Het was een eenvoudig station zonder veel voorzieningen; verder naar het noorden waren een paar rangeersporen en helemaal aan het eind stond een goederenloods. Later werd de loopafstand tussen stad en de DSM verkleind. De DSM legde een goederenspoor aan door de Thomas a Kempisstraat naar de Brink waar een overlaadplaats werd gebouwd voor scheepsgoederen en de Zwolse paardentram maakte van deze rail gebruik om door te rijden naar het tramstation. Dat gebeurde van 1896 tot 1901 toen de DSM zelf met de passagiers doorreed tot de Brink, zodat er toch een regelrechte verbinding met het spoorwegstation aan de Stationsweg bleef althans tot 1919. Toen werd de paardentram opgeheven (laatste rit 7 augustus 1919)., 00-00-1910

Omschrijving:Meppelerstraatweg Meppelerweg met rails van de DSM gezien naar het zuiden. Waarschijnlijk is het hier de Meppelerstraatweg tussen de Hogenkamp en de Vrolijkheid: de tramrails liggen na de Vrolijkheid achter (ten oosten van) de bomenrij.

Het DSM station lag een flink stuk uit de binnenstad - aan de Vlasakkers, tegenover de nieuwe begraafplaats aan de Meppelerweg. Het was een eenvoudig station zonder veel voorzieningen; verder naar het noorden waren een paar rangeersporen en helemaal aan het eind stond een goederenloods. Later werd de loopafstand tussen stad en de DSM verkleind. De DSM legde een goederenspoor aan door de Thomas a Kempisstraat naar de Brink waar een overlaadplaats werd gebouwd voor scheepsgoederen en de Zwolse paardentram maakte van deze rail gebruik om door te rijden naar het tramstation. Dat gebeurde van 1896 tot 1901 toen de DSM zelf met de passagiers doorreed tot de Brink, zodat er toch een regelrechte verbinding met het spoorwegstation aan de Stationsweg bleef althans tot 1919. Toen werd de paardentram opgeheven (laatste rit 7 augustus 1919).
Datum:00-00-1910
Datum onzeker:Nee
Bestandstype:Foto
Identifier:{2AEB62A0-211C-48E9-8596-5D36C9630AFE}
Bron:Collectie Overijssel
Locaties:Zwolle, Meppelerstraatweg
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel