image/svg+xml

Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

0:00:01Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

0:00:04Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

0:00:10A case history

0:00:11De vlag wappert bij SWD.

0:00:25Binnenopnames van krukassen.

0:00:35Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

0:01:15De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

0:01:51Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

0:02:59De motor draait op een proefbank.

0:03:10De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

0:03:15Tekst: 24 hours later

0:03:18Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

0:04:51Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

0:05:23In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

0:06:15Een containerschip vaart op zee.

0:06:43Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

, 00-00-1971 - 00-00-1975

Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

0:00:01Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

0:00:04Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

0:00:10A case history

0:00:11De vlag wappert bij SWD.

0:00:25Binnenopnames van krukassen.

0:00:35Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

0:01:15De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

0:01:51Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

0:02:59De motor draait op een proefbank.

0:03:10De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

0:03:15Tekst: 24 hours later

0:03:18Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

0:04:51Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

0:05:23In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

0:06:15Een containerschip vaart op zee.

0:06:43Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

, 00-00-1971 - 00-00-1975

Omschrijving:Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

0:00:01Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

0:00:04Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

0:00:10A case history

0:00:11De vlag wappert bij SWD.

0:00:25Binnenopnames van krukassen.

0:00:35Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

0:01:15De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

0:01:51Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

0:02:59De motor draait op een proefbank.

0:03:10De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

0:03:15Tekst: 24 hours later

0:03:18Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

0:04:51Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

0:05:23In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

0:06:15Een containerschip vaart op zee.

0:06:43Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

Trefwoord:Scheepsbouw, Bedrijfsfilm, Industrieën, Motoren, Dieselmotoren, Nijverheid, handel en diensten
Datum:00-00-1971 - 00-00-1975
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Collectie Overijssel locatie Zwolle
Bestandstype:Film
Relatie:https://proxy.archieven.nl/download/141/A7057161C33240C3ADE859B0986693DA, https://proxy.archieven.nl/thumb/141/A7057161C33240C3ADE859B0986693DA
Identifier:{A7057161-C332-40C3-ADE8-59B0986693DA}
Bron:Collectie Overijssel
Locaties:Zwolle, [geen straatnaam]
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel