image/svg+xml

Instructiefilm verbrandingsmotor

0:00:00beelden van stadsverkeer

0:00:14bakfiets

0:00:15vrachtauto van "Kieboom"

0:00:30Er wordt een personenauto getankt; het nummerbord is niet Nederlands. De muziek maakt plaats voor en stem die spreekt over de verhouding tussen lucht en benzine.

0:00:57In een proefopstelling met een motor wordt het verband vertoond tussen mengverhouding en motorvermogen.

0:02:04Beelden van het verkeer in de Maastunnel in Rotterdam.

0:02:14Auto met een niet Nederlands nummerbord (WPB 1) en AA plaatje.

0:02:31Automotor met onder andere de carburateur

0:02:55Tekening met animatie van de carburateur

0:03:42In een proefopstelling wordt de luchtstroom in een carburateur nagebootst. In een vernauwing - de zogenaamde venturi -wordt de luchtsnelheid heel hoog en de druk laag, waardoor benzine wordt aangezogen

0:04:39Een animatie van het bovenstaande in de carburateur toont dat bij een sterkere luchtstroom meer benzine wordt aangezogen.

0:05:48De smoorklep wordt in animatie en werkelijkheid door het gaspedaal bediend.

0:06:23Een (ook voor de tijd van de fim) antieke auto met een eenvoudige carburateur.

0:06:55Een werkend model illustreert dat een eenvoudige carburateur bij een hoge luchtsnelheid een te rijk mengsel geeft. Daarom is de carburateur voorzien van een kort pijpje

0:07:51Simulatie (tekenfilm), met nu ook de hoofdsproeier.

0:08:20Filmbeelden illustreren dat bij een koude start de benzine onvoldoende verdampt.

0:09:19In simulatie wordt een extra smoorklep - de choke - ten tonele gevoerd.

0:10:13Een rijdende personenauto met het nummerbord TK-78-73 (dat is in 1956 uitgegeven).

0:10:25Verkeersagent in een huisje

0:10:34De film stopt plotseling, midden in een zin van de commentator. Er blijkt verder geen verband tussen deze film en de Koninklijke Nederlandse Zout., 00-00-195

Instructiefilm verbrandingsmotor

0:00:00beelden van stadsverkeer

0:00:14bakfiets

0:00:15vrachtauto van "Kieboom"

0:00:30Er wordt een personenauto getankt; het nummerbord is niet Nederlands. De muziek maakt plaats voor en stem die spreekt over de verhouding tussen lucht en benzine.

0:00:57In een proefopstelling met een motor wordt het verband vertoond tussen mengverhouding en motorvermogen.

0:02:04Beelden van het verkeer in de Maastunnel in Rotterdam.

0:02:14Auto met een niet Nederlands nummerbord (WPB 1) en AA plaatje.

0:02:31Automotor met onder andere de carburateur

0:02:55Tekening met animatie van de carburateur

0:03:42In een proefopstelling wordt de luchtstroom in een carburateur nagebootst. In een vernauwing - de zogenaamde venturi -wordt de luchtsnelheid heel hoog en de druk laag, waardoor benzine wordt aangezogen

0:04:39Een animatie van het bovenstaande in de carburateur toont dat bij een sterkere luchtstroom meer benzine wordt aangezogen.

0:05:48De smoorklep wordt in animatie en werkelijkheid door het gaspedaal bediend.

0:06:23Een (ook voor de tijd van de fim) antieke auto met een eenvoudige carburateur.

0:06:55Een werkend model illustreert dat een eenvoudige carburateur bij een hoge luchtsnelheid een te rijk mengsel geeft. Daarom is de carburateur voorzien van een kort pijpje

0:07:51Simulatie (tekenfilm), met nu ook de hoofdsproeier.

0:08:20Filmbeelden illustreren dat bij een koude start de benzine onvoldoende verdampt.

0:09:19In simulatie wordt een extra smoorklep - de choke - ten tonele gevoerd.

0:10:13Een rijdende personenauto met het nummerbord TK-78-73 (dat is in 1956 uitgegeven).

0:10:25Verkeersagent in een huisje

0:10:34De film stopt plotseling, midden in een zin van de commentator. Er blijkt verder geen verband tussen deze film en de Koninklijke Nederlandse Zout., 00-00-195

Omschrijving:Instructiefilm verbrandingsmotor

0:00:00beelden van stadsverkeer

0:00:14bakfiets

0:00:15vrachtauto van "Kieboom"

0:00:30Er wordt een personenauto getankt; het nummerbord is niet Nederlands. De muziek maakt plaats voor en stem die spreekt over de verhouding tussen lucht en benzine.

0:00:57In een proefopstelling met een motor wordt het verband vertoond tussen mengverhouding en motorvermogen.

0:02:04Beelden van het verkeer in de Maastunnel in Rotterdam.

0:02:14Auto met een niet Nederlands nummerbord (WPB 1) en AA plaatje.

0:02:31Automotor met onder andere de carburateur

0:02:55Tekening met animatie van de carburateur

0:03:42In een proefopstelling wordt de luchtstroom in een carburateur nagebootst. In een vernauwing - de zogenaamde venturi -wordt de luchtsnelheid heel hoog en de druk laag, waardoor benzine wordt aangezogen

0:04:39Een animatie van het bovenstaande in de carburateur toont dat bij een sterkere luchtstroom meer benzine wordt aangezogen.

0:05:48De smoorklep wordt in animatie en werkelijkheid door het gaspedaal bediend.

0:06:23Een (ook voor de tijd van de fim) antieke auto met een eenvoudige carburateur.

0:06:55Een werkend model illustreert dat een eenvoudige carburateur bij een hoge luchtsnelheid een te rijk mengsel geeft. Daarom is de carburateur voorzien van een kort pijpje

0:07:51Simulatie (tekenfilm), met nu ook de hoofdsproeier.

0:08:20Filmbeelden illustreren dat bij een koude start de benzine onvoldoende verdampt.

0:09:19In simulatie wordt een extra smoorklep - de choke - ten tonele gevoerd.

0:10:13Een rijdende personenauto met het nummerbord TK-78-73 (dat is in 1956 uitgegeven).

0:10:25Verkeersagent in een huisje

0:10:34De film stopt plotseling, midden in een zin van de commentator. Er blijkt verder geen verband tussen deze film en de Koninklijke Nederlandse Zout.
Trefwoord:Techniek, Industrieën, Motoren, Voorlichtingsmateriaal, Reportage, Nijverheid, handel en diensten
Datum:00-00-1958
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Collectie Overijssel locatie Zwolle
Bestandstype:Film
Relatie:https://proxy.archieven.nl/download/141/8E7F1C21475F4387B4402B0EAFBE26C9, https://proxy.archieven.nl/thumb/141/8E7F1C21475F4387B4402B0EAFBE26C9
Identifier:{8E7F1C21-475F-4387-B440-2B0EAFBE26C9}
Bron:Collectie Overijssel
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel