Low level radar tracking ;
Low level radar tracking ;
- Geplaatst door
Omschrijving: | Het onderwerp is een radarsysteem met twee golflengtes ? de X en de KE band ? dat in staat is laagvliegende helikopters en vliegtuigen boven land en zee te detecteren en te volgen. - De titel is in beeld. - In de zomer van 1972 zijn door de Koninklijke Nederlandse Marine en de West-Duitse strijdkrachten proeven gedaan met het luchtdoelradarsysteem voor tanks. Het betrof zeer laagvliegende vliegtuigen en helikopters, zowel boven land als boven zee. - De landproeven werd gedaan op een Duits oefenterrein. - Voor de zeeproeven werd een luchtdoeltank in Den Helder-Nieuwehaven opgesteld. Dit was een ideale omgeving voor deze proeven, onder andere omdat het drukke scheepvaartverkeer voor valse echo's zorgde. De proeven werden zowel bij goed als slecht weer uitgevoerd. - Er was een TV camera gemonteerd op de antenne van de volgradar. - Een Learjet straalvliegtuig diende als doel. Dit type vliegtuig weerkaatst de radarstraling slecht. - De snelheid was 450 kilometer per uur. - Bij de eerste proef naderde het vliegtuig op een hoogte van 150 voet. De TV camera op de volgradar bevond zich op een hoogte van circa 10 meter boven zeeniveau. - De afstand tot het doel werd rechtsonder in het scherm aangegeven in eenheden van 10 meter. - Twee naast elkaar geplaatste lampen - gemerkt K en X - gaven de mode aan: de drie centimeter X band dan wel de 8 millimeter KE band. - Bij gebruik van de KE band gafeen zwarte cirkel de bundelbreedte van 16 milli radialen aan. - Voor beide banden wordt dezelfde reflector gebruikt. Bij de X band is de bundelbreedte 75 milli radialen. - Op het beeldscherm werd een raster geprojecteerd. De rasterlijnen hadden een onderlinge afstand van 2 milli radialen. - De vluchtduur wordt linksonder op het scherm aangegeven. - Het beeld van het vliegtuig wordt steeds groter, terwijl de afstand van 3000 tot 500 meter daalt. - Bij de vo opzettelijk uitgeschakeld en werd alleen de X band gebruikt. Het naderend vliegtuig verscheen op sterk wisselende plaatsen op het scherm. - Bij de volgende proef was de hoogte slechts 20 voet en stond de KE band weer aan. - Het radarsysteem schakelde automatisch tussen de X en de KE band, afhankelijk van onder andere de signaal/ruis verhouding. - Het vliegtuig bleef nu keurig midden in het scherm. - Bij de laatste proef vloog het vliegtuig niet recht op de tank af, maar er zo dicht mogelijk langs, op een hoogte van 20 voet. - De overschakeling van X naar KE band gebeurde nu eerder, omdat het reflecterend oppervlak sneller groter werd. - De proeven op het vasteland vonden plaats op een militair oefenterrein in West Duitsland, met als doel een Bell UH1 helikopter. Daarbij werd gebruik gemaakt van de KE band. - Het doel verscheen plotseling uit een vallei. - Vervolgens verscheen de helikopter van achter een grote boom. - Het systeem had het doel weer in 3 seconden te pakken. Ook het volgen gebeurde in de KE band. - Dit geïntegreerde systeem is ontwikkeld en wordt geproduceerd door Hollandse Signaal Apparaten BV. |
Trefwoord: | Radar, Documentaire films, Defensie;, Microgolftechniek, Gevechtsvoertuigen, Straalvliegtuigen |
Datum: | 1972-00-00 |
Datum onzeker: | Nee |
Uitgever: | Collectie Overijssel locatie Zwolle |
Bestandstype: | Film |
Identifier: | {CAF0D8A6-6CFA-4F2B-85A4-D8A0B13ADED2} |
Bron: | Collectie Overijssel |
Locaties: | Den Helder (NH), [geen straatnaam] |
Collectie: | Beeldbank Collectie Overijssel |