image/svg+xml

Low level radar tracking ;

Low level radar tracking ;

Omschrijving:Het onderwerp is een radarsysteem met twee golflengtes ? de X en de KE band ? dat in staat is laagvliegende helikopters en vliegtuigen boven land en zee te detecteren en te volgen.

0:00:12De titel is in beeld.

0:00:22In de zomer van 1972 zijn door de Koninklijke Nederlandse Marine en de West-Duitse strijdkrachten proeven gedaan met het luchtdoelradarsysteem voor tanks. Het betrof zeer laagvliegende vliegtuigen en helikopters, zowel boven land als boven zee.

0:00:42De landproeven werd gedaan op een Duits oefenterrein.

0:00:47Voor de zeeproeven werd een luchtdoeltank in Den Helder-Nieuwehaven opgesteld. Dit was een ideale omgeving voor deze proeven, onder andere omdat het drukke scheepvaartverkeer voor valse echo's zorgde. De proeven werden zowel bij goed als slecht weer uitgevoerd.

0:01:21Er was een TV camera gemonteerd op de antenne van de volgradar.

0:01:56Een Learjet straalvliegtuig diende als doel. Dit type vliegtuig weerkaatst de radarstraling slecht. De snelheid was 450 kilometer per uur.

0:02:10Bij de eerste proef naderde het vliegtuig op een hoogte van 150 voet. De TV camera op de volgradar bevond zich op een hoogte van circa 10 meter boven zeeniveau.

0:02:25De afstand tot het doel werd rechtsonder in het scherm aangegeven in eenheden van 10 meter.

0:02:33Twee naast elkaar geplaatste lampen - gemerkt K en X - gaven de mode aan: de drie centimeter X band dan wel de 8 millimeter KE band.

0:02:45Bij gebruik van de KE band gafeen zwarte cirkel de bundelbreedte van 16 milli radialen aan.

0:02:55Voor beide banden wordt dezelfde reflector gebruikt. Bij de X band is de bundelbreedte 75 milli radialen.

0:03:02Op het beeldscherm werd een raster geprojecteerd. De rasterlijnen hadden een onderlinge afstand van 2 milli radialen.

0:03:17De vluchtduur wordt linksonder op het scherm aangegeven.

0:03:20Het beeld van het vliegtuig wordt steeds groter, t afstand van 3000 tot 500 meter daalt.

0:03:36Bij de volgende proef werd de KE band opzettelijk uitgeschakeld en werd alleen de X band gebruikt. Het naderend vliegtuig verscheen op sterk wisselende plaatsen op het scherm.

0:04:49Bij de volgende proef was de hoogte slechts 20 voet en stond de KE band weer aan.

0:04:57Het radarsysteem schakelde automatisch tussen de X en de KE band, afhankelijk van onder andere de signaal/ruis verhouding.

0:05:28Het vliegtuig bleef nu keurig midden in het scherm.

0:06:25Bij de laatste proef vloog het vliegtuig niet recht op de tank af, maar er zo dicht mogelijk langs, op een hoogte van 20 voet.

0:06:40De overschakeling van X naar KE band gebeurde nu eerder, omdat het reflecterend oppervlak sneller groter werd.

0:07:59De proeven op het vasteland vonden plaats op een militair oefenterrein in West Duitsland, met als doel een Bell UH1 helikopter. Daarbij werd gebruik gemaakt van de KE band.

0:08:51Het doel verscheen plotseling uit een vallei.

0:09:27Vervolgens verscheen de helikopter van achter een grote boom.

0:09:46Het systeem had het doel weer in 3 seconden te pakken. Ook het volgen gebeurde in de KE band.

0:10:36Dit geïntegreerde systeem is ontwikkeld en wordt geproduceerd door Hollandse Signaal Apparaten BV.

Trefwoord:Radar, Documentaire films, Defensie;, Microgolftechniek, Gevechtsvoertuigen, Straalvliegtuigen
Datum:1972-00-00
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Collectie Overijssel locatie Zwolle
Bestandstype:Film
Relatie:https://proxy.archieven.nl/download/141/8F71A6960DCE4A2CBC6259C64C46233F, https://proxy.archieven.nl/thumb/141/8F71A6960DCE4A2CBC6259C64C46233F
Identifier:{8F71A696-0DCE-4A2C-BC62-59C64C46233F}
Bron:Collectie Overijssel
Locaties:Den Helder (NH), [geen straatnaam]
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel