image/svg+xml

Overview ASDE ;

Overview ASDE ;

Omschrijving:Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te volgen.

0:00:00Tegen de achtergrond van een landend vliegtuig verschijnt de tekst "Overview"

0:00:13Een verkeersleider in de verkeerstoren heeft contact met het vliegtuig.

0:00:22Terwijl het vliegtuig uitrolt, zegt de commentator dat er zojuist een Boeing 747 van de KLM op Schiphol is geland. Tot de volgende vlucht is het echter gewoon een wegvoertuig. Elke dag gaat het om honderden vliegtuigen. Het is belangrijk dat dit verkeer veilig geleid wordt door de grondverkeersleider. De piloot is chauffeur geworden van een voertuig met een zeer beperkt zicht.

0:01:24Amsterdam is - net als verscheidene andere vliegvelden - een nachtmerrie geworden voor de verkeersleider, die in alle hoeken van het vliegveld probeert te kijken. Gebouwen en dergelijke hebben het zicht bijna onaanvaardbaar beperkt.

0:01:45Het is duidelijk dat er overzicht nodig is. Hierin wordt voorzien door grondradar en wel bij Airport Surface Detection Equipent, de ASDE van Signaal.

0:02:11Onlangs heeft Schiphol de opdracht gegeven voor een nieuw ASDE systeem, dat door Signaal ontworpen en gefabriceerd is, in nauwe samenwerking met de Rijksluchtvaartdienst.

0:02:22Als voorbeeld wordt een daglicht beeldscherm vertoond, met in hoge resolutie een plattegrond van het vliegveld van 6,4 bij 6,4 kilometer, met alle start- en landingsbanen, rolbanen en vliegtuigen.

0:02:43Met een knop kan worden gekozen of de gebouwen, vliegtuigen en dergelijke in wit verschijnen op een zwarte achtergrond of in zwart op een witte achtergrond.

0:03:02Helderheid en contrast zijn zodanig dat de grondverkeersleider het scherm makkelijk kan zien bij het hoge belichtingsniveau in de verkeerstoren.

0:03:16De uitstekende prestaties van het systeem - zelfs bij hevige regen -zijn geoptimaliseerd door het gebruik van onder andere een K-U-band radar, die in bolvormige constructie op de verkeerstoren is ondergebracht.

0:03:33De hoge resolutie wordt bereikt door de combinatie van een smalle bandbreedte met een korte pulsduur.

0:03:40De analoge gegevens gaan naar de "digital scan converter" met een vaste stof geheugen van 4 Mb, Hier worden de gegevens met hoge snelheid van analoog in digitaal omgezet. De plattegrond komt van een ingebouwde cassetterecorder. Omdat de gegevens nu volledig digitaal zijn, is de stabiliteit en nauwkeurigheid van het beeld zeer hoog.

0:04:09Het flikkervrije beeld op het TV scherm wordt 55 maal per seconde ververst.

0:04:19Samen met het beeldformaat van 900 bij 900 pixels resulteert dit in hoge helderheid, hoge resolutie en scherp contrast.

0:04:30De digitale techniek heeft Signaal in staat gesteld een flexibel systeem te ontwikkelen. Als voorbeeld worden niet van belang zijnde gebieden uit het beeld verwijderd.

0:05:00De grondverkeersleider kan kiezen tussen een overzicht of vijf gebieden van 3,2 bij 3,2 kilometer.

0:05:18Al deze beelden kunnen naar keuze in wit tegen een zwarte achtergrond of in zwart tegen een witte achtergrond getoond worden.

0:05:26Het beeld wordt ingesteld met een testbeeld, zoals (toen) op de televisie gebruikelijk.

0:05:34Voor instructie kan het beeld met een druk op een knop worden stil gezet.

0:05:45Zelfs bij goed weer is de ASDE nuttig en wel om de verkeersleiding optimaal gebruik te laten maken van de banen.

0:06:12Met de ASDE van Signaal kan de grondverkeersleider ook overschakelen naar de naderingsradar, om actuele informatie te krijgen over landende en vertrekkende vliegtuigen.

0:06:31Een trekker met een Boeing 747 moet een landingsbaan oversteken. De chauffeur vraagt toestemming aan de grondverkeersleider, die zijn ASDE scherm raadpleegt. Nadat hij er zich van overtuigd heeft dat dit veilig is, zet hij het licht op groen en kan het vliegtuig zijn weg
Trefwoord:Luchtvaart, Veiligheid, Radar, Documentaire films, Verkeer en waterstaat;
Datum:23-02-1981
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Collectie Overijssel locatie Zwolle
Bestandstype:Film
Relatie:https://proxy.archieven.nl/download/141/377B52F6CDE946B7BF19CC549A58469C, https://proxy.archieven.nl/thumb/141/377B52F6CDE946B7BF19CC549A58469C
Identifier:{377B52F6-CDE9-46B7-BF19-CC549A58469C}
Bron:Collectie Overijssel
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel