image/svg+xml

Derde deel van een 6-delige Teleac-serie, gepresenteerd door Karel Loeff, over het industrieel erfgoed van Nederland, met in deze aflevering de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen met:

- De eerste spoorlijn 1839, met de eerste treinrit (3 klasse) tussen Amsterdam en Haarlem, de 'Blokkendoos', de eerste elektrische trein en de geschiedenis van de Moerdijkbrug;

- Station Roosendaal, met de geschiedenis van dit station, de loods voor reparatie en onderhoud en het historisch seinhuisje;

- Het spoor in Zeeland, met de opening van het station van Vlissingen in 1873, met het idee vanuit Zeeland handel te kunnen gaan drijven, wat echter nooit echt van de grond is gekomen, dit in tegenstelling tot Twente, waar de spoorwegen de handel in zout en textiel stimuleerde.

Deze aflevering begint met beelden van de museumspoorlijn in Haaksbergen en een stoomlocomotief en komen aan het eind tevens de oude Twentse textielfabrieken voorbij., 00-00-1996

Derde deel van een 6-delige Teleac-serie, gepresenteerd door Karel Loeff, over het industrieel erfgoed van Nederland, met in deze aflevering de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen met:

- De eerste spoorlijn 1839, met de eerste treinrit (3 klasse) tussen Amsterdam en Haarlem, de 'Blokkendoos', de eerste elektrische trein en de geschiedenis van de Moerdijkbrug;

- Station Roosendaal, met de geschiedenis van dit station, de loods voor reparatie en onderhoud en het historisch seinhuisje;

- Het spoor in Zeeland, met de opening van het station van Vlissingen in 1873, met het idee vanuit Zeeland handel te kunnen gaan drijven, wat echter nooit echt van de grond is gekomen, dit in tegenstelling tot Twente, waar de spoorwegen de handel in zout en textiel stimuleerde.

Deze aflevering begint met beelden van de museumspoorlijn in Haaksbergen en een stoomlocomotief en komen aan het eind tevens de oude Twentse textielfabrieken voorbij., 00-00-1996

Omschrijving:Derde deel van een 6-delige Teleac-serie, gepresenteerd door Karel Loeff, over het industrieel erfgoed van Nederland, met in deze aflevering de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen met:

- De eerste spoorlijn 1839, met de eerste treinrit (3 klasse) tussen Amsterdam en Haarlem, de 'Blokkendoos', de eerste elektrische trein en de geschiedenis van de Moerdijkbrug;

- Station Roosendaal, met de geschiedenis van dit station, de loods voor reparatie en onderhoud en het historisch seinhuisje;

- Het spoor in Zeeland, met de opening van het station van Vlissingen in 1873, met het idee vanuit Zeeland handel te kunnen gaan drijven, wat echter nooit echt van de grond is gekomen, dit in tegenstelling tot Twente, waar de spoorwegen de handel in zout en textiel stimuleerde.

Deze aflevering begint met beelden van de museumspoorlijn in Haaksbergen en een stoomlocomotief en komen aan het eind tevens de oude Twentse textielfabrieken voorbij.
Trefwoord:Spoorwegen, Spoorwegstations, Treinen, Stoomlocomotieven, Industrieel erfgoed, Documentaire films, Verkeer en waterstaat;
Datum:00-00-1996
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Collectie Overijssel locatie Zwolle
Bestandstype:Film
Identifier:{3F83C1EF-33FA-4A66-BCD5-313E0AF4F2D4}
Bron:Collectie Overijssel
Locaties:Haaksbergen, [geen straatnaam] Haarlem (NH), [geen straatnaam]
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel