image/svg+xml

Naval radar ;

Naval radar ;

Omschrijving:Deze film van de Philips Telecommunicatie Divisie en Hollandse Signaalapparaten behandelt de radarapparatuur van verschillende soorten marineschepen.

- Een kruiser van de Koninklijke Nederlandse Marine vaart op zee. De radaruitrusting van de Marine is het resultaat van nauwe samenwerking tussen de Marine en de industrie. Deze film toont de radaruitrusting van een kruiser, een torpedobootjager en een mijnenveger.

- Dit is het radarsysteem van een kruiser.

- Het scherm (de antenne) van de lange afstands rondzoekradar voor luchtdoelen - ook doelzoekradar genaamd -heeft een groot oppervlak.

- Samen met de hoogteradar wordt vroegtijdig voor vliegtuigen gewaarschuwd.

- De navigatieradar ziet kleine objecten - als periscopen en snorkels - op grote afstand.

- De rondzoekradar waarschuwt tegen oppervlakte- en luchtdoelen, maar stuurt ook gegevens naar de radar van het geschut en wel voor:

- ? de vuurleidingradar van het 15 cm geschut, met aparte gedeeltes voor lucht- en oppervlaktedoelen

- ? de vuurleidingradar van het 57 en 40 mm geschut.

- Nadat de eisen waren vastgelegd, werden prototypes gebouwd die op zee en in Den Helder werden beproefd.

- Na deze functionele proeven werden prototypes ontworpen en gebouwd en beproefd op onder meer:

- ? storingen door elektrische signalen

- ? lage temperatuur. Er is een versterker met radiobuizen te zien.

- ? trillingen

- ? schokken

- ? blootstellen aan tropische omstandigheden

- ? gedrag in een windtunnel (van een schaalmodel)

- ? verblijf in een zoutsproei-kabinet

- ? regenproeven met waterstralen uit brandslangen.

Er wordt pas toestemming gegeven voor productie als alle proeven bevredigend zijn verlopen.

- Beeldschermen op de productielijn

- en beeldschermen in de controleafdeling.

- De productie van radarschermen en richtapparatuur.
gecontroleerd en beproefd door een inspecteur van de Marine.

- Ook worden stabilisatieproeven uitgevoerd. Dat wil zeggen: de apparatuur moet in de zelfde stand blijven, ondanks bewegingen als van een schip.

- Vele radarschermen bewegen tijdens duurproeven in een hal.

- Daarbij wordt het scherm scheef opgesteld en opzettelijk met een gewicht in onbalans gebracht.

- Er wordt speciale aandacht besteed aan identificatie van elektronica onderdelen.

- Toegankelijkheid en uitwisselbaarheid bij onderhoud worden van groot belang geacht.

- Daarom worden standaard componenten gebruikt.

- Laten we nu terugkomen op de kruiser.

- Het radarscherm van de rondzoekradar voor lucht- en oppervlaktedoelen is op de voormast opgesteld en wel op de hoogst mogelijke positie voor een onbelemmerd uitzicht. Een groot oppervlak is noodzakelijk. Om daarbij het gewicht toch laag te houden, is - net als in vliegtuigen - lichtmetaal gebruikt.

- De lange afstands luchtdoelradar is ook hoog opgesteld en wel op de achtermast. Dit radarscherm is ook ontworpen voor integraal gebruik met het IFF (Identification of Friend and Foe) systeem.

- Het hoogteradarscherm staat op een plaats die gezien het gewicht gunstig is.

- Het radarscherm voor oppervlaktedoelen staat boven op de brug, om gevolgen van zeegang te vermijden. Dit is de laagst mogelijke positie, ook voor navigatie.

- Vervolgens wordt de opbouw van een radarsysteem besproken, met als voorbeeld de rondzoekradar voor lucht- en oppervlaktedoelen.

- Het radarscherm is gestabiliseerd voor bewegingen van het schip en draait rond met 60 omwentelingen per minuut.

- De zender heeft een golflengte van 10 centimeter.

- De ontvanger, modulator en voeding.

- Het paneel voor bediening op afstand zit bij het beeldscherm.

- Bij de hulpapparatuur hoort een servo-systeem.

- De kasten voor de vuurleidingapp
Trefwoord:Marine, Oorlogsschepen, Radar, Kruisers, Mijnenvegers, Onderzeebootjagers, Documentaire films, Oorlogsvliegtuigen, Defensie;
Datum:00-00-1955
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Collectie Overijssel locatie Zwolle
Bestandstype:Film
Identifier:{67B69C02-65ED-450A-B485-7649C1BBF691}
Bron:Collectie Overijssel
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel