image/svg+xml

Gemeente Wierden 200 jaar samen.

Verhaal

Gemeente Wierden 200 jaar samen.

Plaatje bij verhaal: Wk 45.19 Rijssensestraat 11 ± re Klazinga, paard en wagen, originele foto eind 1800.jpg

Aanleg harde wegen.

De komende weken schenken we aandacht aan historische Wierdense onderwerpen. Ook kunt u de expositie in de van Buurenstee bezoeken. Deze week:

Aanleg harde wegen.

De eerste verharde wegen in Twente rond 1830 lieten Enter links en rechts liggen. De ene route liep van Zwolle over Raalte en Wierden naar Almelo en verder. De andere route liep van Deventer over Holten Goor naar Enschede. Enter moest nog even wachten op de eerste verharde weg. Bij Koninklijk Besluit van 20 januari 1854 werd besloten om een “kunstweg van kortgeslagen keyen” , volgens de bewerking van Mac Adam aan te leggen van Ommen over Hellendoorn, Nijverdal, Rijssen en Enter tot aan de keistraat in Goor. Het gedeelte van Rijssen naar en door Enter zou een klinkerweg worden. De wegen naar Ypelo, Bornerbroek en Delden waren nog steeds slechte zandwegen. In 1917 wil de provincie een klinkerweg aanleggen van Enter over Bornerbroek naar Borne. Met de gemeente Wierden wordt overleg gepleegd over het te volgen tracѐ. Al snel blijkt dat hierover in Enter ernstige meningsverschillen bestaan. De ene groep rond Ter Keurst wil de weg over de Keurstbrug door Ypelo richting Bornerbroek. De andere groep wil de weg aanleggen over de Langevoortsbrug in wat later de Bornerbroekseweg genoemd zal worden. De weg heet ten tijde van de aanleg van harde wegen de Middenweg. Een argument van de groep Ter Keurst is dat voor de aanleg over de Langevoortsbrug kolossale hoeveelheden zand nodig zijn om de weg in tijden van hoge waterstand begaanbaar te houden. Daar hadden ze een punt want toen de weg later toch over de Langevoortsbrug werd aangelegd moest hier en daar een zandbed van anderhalve meter gemaakt worden. De weg kreeg in de volksmond dan ook de naam “ ’n Hoog’ n Diek en de Hoge Brugge”. Maar voor het zover was sleepte van 1917 tot 1932 de discussie zich voort. De crisisjaren zorgden voor de aanleg in het kader van de werkgelegenheid. De weg naar Bornerbroek kwam er, evenals de weg door Ypelo naar Wierden. Het werden klinkerwegen. Ook de klinkerweg naar Delden kwam er zij het dat deze weg eindigde bij de dikke beuk achter Binnengaait. De reden was dat de gemeente Delden van mening was veranderd en weigerde het vervolg van deze weg aan te leggen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.