image/svg+xml

Verhaal 1. LUCHTAANVALLEN OP EN NABIJ WIERDEN.

Verhaal

Verhaal 1. LUCHTAANVALLEN OP EN NABIJ WIERDEN.

Plaatje bij verhaal: hfst 01 A 01 = P-38 55 FS-1.jpg

LUCHTAANVALLEN OP EN NABIJ WIERDEN.

 

Inleiding.

 

In verband met de coronacrisis en volgend op de publicaties over de bevrijding van Wierden, zal de Historische Kring Wederden in samenwerking met de stichting vier de vrijheid Wierden Enter met ingang van 23 april tot en met zondag 3 mei 2020 elke dag een hoofdstuk over de Tweede Wereldoorlog publiceren. Dit keer worden de diverse luchtaanvallen op Wierden toegelicht, opnieuw in 11 afleveringen.

 

Wierden is strategisch gezien een belangrijk verkeersknooppunt, waar auto-, en spoorwegen uit het noorden (via Zwolle) en het westen (via Apeldoorn) samen komen en via o.a. Almelo/Hengelo richting Duitsland lopen. Het is daarom niet verwonderlijk dat de geallieerden in de laatste 12 maanden van de oorlog in toenemende mate luchtaanvallen (beschietingen en bombardementen) uitvoerden op doelen gelegen voor het oprukkende geallieerde front. Auto’s, treinen, schepen en de bijbehorende infrastructuur werden regelmatig bestookt om de Duitse logistiek zo veel mogelijk te hinderen en ook Wierden en de directe omgeving ontkwamen daar niet aan.

 

Deze 11 hoofdstukken bestaan elk uit een “Wierdens deel” en gegevens over het betreffende squadron plus de technische specificaties van de vliegtuigen, uiteraard met de nodige afbeeldingen. De samenstellers pretenderen absoluut niet om volledig te zijn met deze serie, maar hebben gebruik gemaakt van de op dit moment beschikbare gegevens.

 

De publicaties zijn (net als voorheen) te vinden op de Facebookpagina’s en de websites van de HKW en van de stichting Vier de vrijheid Wierden Enter.

Website HKW: www.historischekringwierden.nl; naar beneden scrollen; filter op: verhaal; toon als: galerij; sorteren op: laatst gewijzigd; kies: aflopend.

Website Vier de vrijheid Wierden Enter: https://www.vrijheidwierdenenter.nl; klik op (bovenin) “luchtaanvallen”.

 

Hoofdbron voor deze reeks zijn de processenverbaal uit de oorlog uit het archief van de HKW, maar ook de boeken van de heren Cornelissen, Slettenhaar, Kokhuis en Noltus. In onze optiek verdienen deze heren bijzondere lof, daar door hen het eigenlijke en uiterst moeilijke “spit- en graafwerk” is verricht en de resultaten daarvan door hen zijn vastgelegd. Veel informatie komt ook uit het archief van de samenstellers en dat van de HKW, met name uit de boeken “Laatste Herinneringen” en “Allerlaatste Herinneringen”, waarin ook meerdere persoonlijke anekdotes staan, die bijzonder interessante informatie bevatten. Verder werden diverse Engelse, Amerikaanse en Canadese boeken en websites geraadpleegd. Naast voornoemde personen/instanties is ook dank verschuldigd aan al diegenen die (gevraagd en ongevraagd) verhalen, foto’s, documenten, enz. aan de HKW hebben verstrekt.

Laten we samen het verleden levend houden!

We hopen dat we veel inwoners bereiken met dit stukje lokale historie over de Tweede Wereldoorlog in deze moeilijke tijd. "OPDAT HET NIET WEER GEBEURE".

 

 

Hoofdstuk 1 van 11.

 

31 MEI 1944.

 

Op deze laatste dag in mei waren de Overijsselse spoorwegtrajecten het doel van onder meer de Lockheed P-38 Lightnings van 55 Fighter Squadron (20 Fighter Group) van de USAAF (United States Army Air Force). Vanaf hun thuisbasis Wittering in Engeland escorteerden ze meestal hun grote vrienden de bommenwerpers op weg naar hun doelen in Duitsland en de bezette landen. Als deze taak was volbracht of als de aflossing het ecorteren had overgenomen en er was nog voldoende brandstof ging men dikwijls op “vrije jacht”  op nagenoeg alles wat bewoog op de auto-, spoor en waterwegen. In deze periode deed men dit echter bewust in het kader van maatregelen om het Duitse logistieke systeem zo veel mogelijk te ontwrichten als voorbereiding op de landingen in Normandië (D-Day) op 6 juni 1944.

Om ca. 13.40 uur nam 55 FS een trein van de Wehrmacht, rijdende vanuit Almelo richting Wierden, onder vuur. waarbij de locomotief geheel werd doorzeefd, maar waarbij tevens een dode te betreuren viel. Even later, om 13.45 uur, werd op het station van Wierden de stilstaande trein nummer 1975 (afkomstig van station Zwolle) beschoten, waarbij de locomotief onherstelbaar werd beschadigd. Mevrouw J.T.A. Nacken (afkomstig uit Bocholt, die zich vlak bij de locomotief bevond) werd in haar linker been getroffen, waardoor dat in Almelo geamputeerd moest worden. Op deze dag viel 55 Fighter Squadron ook treinen aan bij Holten, Heino, Rijssen en Nijverdal.

 

55 Fighter Squadron USAAF.

Dit squadron opereerde vanaf augustus 1943 boven west Europa met de Lockheed P-38 Lightning, waarmee het in totaal 175 missies uitvoerde. De Lightning was een zeer opvallend vliegtuig met dubbele staartbomen en een zware bewapening in de romp voor de cockpit. De Duitsers gaven het de bijnaam “Gabelschwanzteufel” (duivel met gevorkte staart).Vanaf medio 1943 vloog het squadron met de North American P-51 Mustang, om op 18 oktober 1945 te worden opgeheven.

 

 

Lockheed P-38 Lightning specificatie:

Bemanning: 1

Lengte: 11,53 m

Spanwijdte: 15,85 m

Hoogte: 3,91 m

Ledig gewicht: 5.806 kg

Maximum gewicht: 9.798 kg

Motor: 2 x Alison V-1710-113, cilinders in lijn, elk 1.475 hp (1.100 kW)

Prestaties:

Maximum snelheid: 667 km/h op 8.839 m

Actieradius: 13.411 km

Maximum hoogte: 13.500 m

Bewapening:

Vier .50 inch (12.7 mm) M2 Browning machinegeweren, één 20 mm. kanon

Bommen: maximaal 1.800 kg

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.