Instructiefilm verbrandingsmotor
0:00:00beelden van stadsverkeer
0:00:14bakfiets
0:00:15vrachtauto van "Kieboom"
0:00:30Er wordt een personenauto getankt; het nummerbord is niet Nederlands. De muziek maakt plaats voor en stem die spreekt over de verhouding tussen lucht en benzine.
0:00:57In een proefopstelling met een motor wordt het verband vertoond tussen mengverhouding en motorvermogen.
0:02:04Beelden van het verkeer in de Maastunnel in Rotterdam.
0:02:14Auto met een niet Nederlands nummerbord (WPB 1) en AA plaatje.
0:02:31Automotor met onder andere de carburateur
0:02:55Tekening met animatie van de carburateur
0:03:42In een proefopstelling wordt de luchtstroom in een carburateur nagebootst. In een vernauwing - de zogenaamde venturi -wordt de luchtsnelheid heel hoog en de druk laag, waardoor benzine wordt aangezogen
0:04:39Een animatie van het bovenstaande in de carburateur toont dat bij een sterkere luchtstroom meer benzine wordt aangezogen.
0:05:48De smoorklep wordt in animatie en werkelijkheid door het gaspedaal bediend.
0:06:23Een (ook voor de tijd van de fim) antieke auto met een eenvoudige carburateur.
0:06:55Een werkend model illustreert dat een eenvoudige carburateur bij een hoge luchtsnelheid een te rijk mengsel geeft. Daarom is de carburateur voorzien van een kort pijpje
0:07:51Simulatie (tekenfilm), met nu ook de hoofdsproeier.
0:08:20Filmbeelden illustreren dat bij een koude start de benzine onvoldoende verdampt.
0:09:19In simulatie wordt een extra smoorklep - de choke - ten tonele gevoerd.
0:10:13Een rijdende personenauto met het nummerbord TK-78-73 (dat is in 1956 uitgegeven).
0:10:25Verkeersagent in een huisje
0:10:34De film stopt plotseling, midden in een zin van de commentator. Er blijkt verder geen verband tussen deze film en de Koninklijke Nederlandse Zout., 00-00-195
Instructiefilm verbrandingsmotor
0:00:00beelden van stadsverkeer
0:00:14bakfiets
0:00:15vrachtauto van "Kieboom"
0:00:30Er wordt een personenauto getankt; het nummerbord is niet Nederlands. De muziek maakt plaats voor en stem die spreekt over de verhouding tussen lucht en benzine.
0:00:57In een proefopstelling met een motor wordt het verband vertoond tussen mengverhouding en motorvermogen.
0:02:04Beelden van het verkeer in de Maastunnel in Rotterdam.
0:02:14Auto met een niet Nederlands nummerbord (WPB 1) en AA plaatje.
0:02:31Automotor met onder andere de carburateur
0:02:55Tekening met animatie van de carburateur
0:03:42In een proefopstelling wordt de luchtstroom in een carburateur nagebootst. In een vernauwing - de zogenaamde venturi -wordt de luchtsnelheid heel hoog en de druk laag, waardoor benzine wordt aangezogen
0:04:39Een animatie van het bovenstaande in de carburateur toont dat bij een sterkere luchtstroom meer benzine wordt aangezogen.
0:05:48De smoorklep wordt in animatie en werkelijkheid door het gaspedaal bediend.
0:06:23Een (ook voor de tijd van de fim) antieke auto met een eenvoudige carburateur.
0:06:55Een werkend model illustreert dat een eenvoudige carburateur bij een hoge luchtsnelheid een te rijk mengsel geeft. Daarom is de carburateur voorzien van een kort pijpje
0:07:51Simulatie (tekenfilm), met nu ook de hoofdsproeier.
0:08:20Filmbeelden illustreren dat bij een koude start de benzine onvoldoende verdampt.
0:09:19In simulatie wordt een extra smoorklep - de choke - ten tonele gevoerd.
0:10:13Een rijdende personenauto met het nummerbord TK-78-73 (dat is in 1956 uitgegeven).
0:10:25Verkeersagent in een huisje
0:10:34De film stopt plotseling, midden in een zin van de commentator. Er blijkt verder geen verband tussen deze film en de Koninklijke Nederlandse Zout., 00-00-195
- Geplaatst door
Omschrijving: | Instructiefilm verbrandingsmotor 0:00:00beelden van stadsverkeer 0:00:14bakfiets 0:00:15vrachtauto van "Kieboom" 0:00:30Er wordt een personenauto getankt; het nummerbord is niet Nederlands. De muziek maakt plaats voor en stem die spreekt over de verhouding tussen lucht en benzine. 0:00:57In een proefopstelling met een motor wordt het verband vertoond tussen mengverhouding en motorvermogen. 0:02:04Beelden van het verkeer in de Maastunnel in Rotterdam. 0:02:14Auto met een niet Nederlands nummerbord (WPB 1) en AA plaatje. 0:02:31Automotor met onder andere de carburateur 0:02:55Tekening met animatie van de carburateur 0:03:42In een proefopstelling wordt de luchtstroom in een carburateur nagebootst. In een vernauwing - de zogenaamde venturi -wordt de luchtsnelheid heel hoog en de druk laag, waardoor benzine wordt aangezogen 0:04:39Een animatie van het bovenstaande in de carburateur toont dat bij een sterkere luchtstroom meer benzine wordt aangezogen. 0:05:48De smoorklep wordt in animatie en werkelijkheid door het gaspedaal bediend. 0:06:23Een (ook voor de tijd van de fim) antieke auto met een eenvoudige carburateur. 0:06:55Een werkend model illustreert dat een eenvoudige carburateur bij een hoge luchtsnelheid een te rijk mengsel geeft. Daarom is de carburateur voorzien van een kort pijpje 0:07:51Simulatie (tekenfilm), met nu ook de hoofdsproeier. 0:08:20Filmbeelden illustreren dat bij een koude start de benzine onvoldoende verdampt. 0:09:19In simulatie wordt een extra smoorklep - de choke - ten tonele gevoerd. 0:10:13Een rijdende personenauto met het nummerbord TK-78-73 (dat is in 1956 uitgegeven). 0:10:25Verkeersagent in een huisje 0:10:34De film stopt plotseling, midden in een zin van de commentator. Er blijkt verder geen verband tussen deze film en de Koninklijke Nederlandse Zout. |
Trefwoord: | Techniek, Industrieën, Motoren, Voorlichtingsmateriaal, Reportage, Nijverheid, handel en diensten |
Datum: | 00-00-1958 |
Datum onzeker: | Nee |
Uitgever: | Collectie Overijssel locatie Zwolle |
Bestandstype: | Film |
Relatie: | https://proxy.archieven.nl/download/141/8E7F1C21475F4387B4402B0EAFBE26C9, https://proxy.archieven.nl/thumb/141/8E7F1C21475F4387B4402B0EAFBE26C9 |
Identifier: | {8E7F1C21-475F-4387-B440-2B0EAFBE26C9} |
Bron: | Collectie Overijssel |
Collectie: | Beeldbank Collectie Overijssel |