Een hoorcollege, in het kader van het TO studie-onderdeel 'Nederlands Onderwijsstelsel', van dhr. Huiskamp over het Montessori onderwijs.
Maria Montessori (1870-1952), een Italiaanse arts en pedagoge, is belangrijk geweest als wetenschapper in onderwijs en wetenschap.
Ze doorliep in haar jeugd een moeilijke basisschoolperiode, maar wist toch door te stromen naar een universiteit, wat bijzonder was voor een meisje in die tijd, om het uiteindelijk te brengen tot de 1e vrouwlijke dokter.
Het Montessori-onderwijs heeft de volgende kenmerken:
- Er zijn 3 niveau's kleutergroepen;
- De klassen 1 t/m 3 en 4 t/m 6 zitten bij elkaar;
- Er zijn 30 tot 40 kinderen per groep;
- Oudere kinderen helpen de jongere kinderen;
- De kinderen helpen mee met het netjes houden van de omgeving;
- Er is geen vorm van dwang;
- Kinderen kunnen zelf dingen ontdekken.
Deze onderwijsmanier, de school normen en de normen van de leerlingen worden besproken en er worden vragen van de aanwezige studenten beantwoord.
, 14-09-1984
Een hoorcollege, in het kader van het TO studie-onderdeel 'Nederlands Onderwijsstelsel', van dhr. Huiskamp over het Montessori onderwijs.
Maria Montessori (1870-1952), een Italiaanse arts en pedagoge, is belangrijk geweest als wetenschapper in onderwijs en wetenschap.
Ze doorliep in haar jeugd een moeilijke basisschoolperiode, maar wist toch door te stromen naar een universiteit, wat bijzonder was voor een meisje in die tijd, om het uiteindelijk te brengen tot de 1e vrouwlijke dokter.
Het Montessori-onderwijs heeft de volgende kenmerken:
- Er zijn 3 niveau's kleutergroepen;
- De klassen 1 t/m 3 en 4 t/m 6 zitten bij elkaar;
- Er zijn 30 tot 40 kinderen per groep;
- Oudere kinderen helpen de jongere kinderen;
- De kinderen helpen mee met het netjes houden van de omgeving;
- Er is geen vorm van dwang;
- Kinderen kunnen zelf dingen ontdekken.
Deze onderwijsmanier, de school normen en de normen van de leerlingen worden besproken en er worden vragen van de aanwezige studenten beantwoord.
, 14-09-1984
- Geplaatst door
Omschrijving: | Een hoorcollege, in het kader van het TO studie-onderdeel 'Nederlands Onderwijsstelsel', van dhr. Huiskamp over het Montessori onderwijs. Maria Montessori (1870-1952), een Italiaanse arts en pedagoge, is belangrijk geweest als wetenschapper in onderwijs en wetenschap. Ze doorliep in haar jeugd een moeilijke basisschoolperiode, maar wist toch door te stromen naar een universiteit, wat bijzonder was voor een meisje in die tijd, om het uiteindelijk te brengen tot de 1e vrouwlijke dokter. Het Montessori-onderwijs heeft de volgende kenmerken: - Er zijn 3 niveau's kleutergroepen; - De klassen 1 t/m 3 en 4 t/m 6 zitten bij elkaar; - Er zijn 30 tot 40 kinderen per groep; - Oudere kinderen helpen de jongere kinderen; - De kinderen helpen mee met het netjes houden van de omgeving; - Er is geen vorm van dwang; - Kinderen kunnen zelf dingen ontdekken. Deze onderwijsmanier, de school normen en de normen van de leerlingen worden besproken en er worden vragen van de aanwezige studenten beantwoord. |
Trefwoord: | Onderwijs, Voorlichting, Studenten, Scholen, Kinderen, Toespraken, Onderwijs en wetenschap; |
Datum: | 14-09-1984 |
Datum onzeker: | Nee |
Uitgever: | Collectie Overijssel locatie Zwolle |
Bestandstype: | Film |
Identifier: | {238AD2B3-39CE-4F88-8309-E1BAEDBB4A7B} |
Bron: | Collectie Overijssel |
Locaties: | Enschede, [geen straatnaam] |
Collectie: | Beeldbank Collectie Overijssel |