image/svg+xml

Een bedrijfsfilm van kunststofproducent Wavin uit Hardenberg rondom "We can hardly imagine modern life.....", de PVC buis, met beelden van een Volkswagenbusje, flatgebouwen, een Romeins aquaduct, loden buizen, gietijzeren buizen in de tuinen van Versailles, plastic in de vorm van polyethyleen en polyvinylchloride, de Wavin fabriek te Hardenberg, een Volkswagenbusje dat uit de fabriek komt rijden, Shell Pernis, wit poeder als grondstof voor de productie van de PVC buizen, het vervoer ervan met een vrachtwagen van Gebr. Meijer uit Zwolle, de verwerking van het poeder tot granulaat,, de opslag hiervan in voorraadtanks, het granulaat naar de extruder waarin het tot een warme deegachtige massa wordt gekneed en vervolgens door een ringvormige opening wordt geperst waarbij zich de buis vormt welke wordt afgekoeld tot de juiste maat ontstaat, waarna de buis op de vereiste lengte wordt afgezaagd. Bij de fabricage van drainagebuizen worden deze voorzien van inlaatsleuven met behulp van cirkelzaagjes. Diverse extruders waar PVC buizen van verschillende diameters worden gefabriceerd, waarbij deze voortdurend worden gecontroleerd en getest op o.a. omtrek, dikte en rondheid, waarna een buis voorzien wordt van een keurmerk zoals het KEMA keur (elektrabuis), het KIWA keur (waterleidingbuis), het KOMO (rioleringsbuis) en het GIVEG keurmerk (gasbuis), waarbij buizen bestemd voor de buitenlandse markt een eigen keurmerk krijgen. De wanddikte van een buis hangt mede af van de trekvastheid welke wordt vastgesteld d.m.v. een proef met PVC ringen en gewichten. Het PVC is bestand tegen de meest voorkomende chemicaliën, met uitzondering van organische oplossingen zoals aceton, dat dan ook gebruikt wordt om de kwaliteit van het PVC te testen, waarbij een goede buis in een acetonoplossing pas na enkele dagen uiteen zal vallen, maar een slechte buis soms al na enige uren. Verder zijn er nog de basisproef en de slagvastheidproef welke er voor moeten zorgen dat de buizen aan de hoogste, 1960-00-

Een bedrijfsfilm van kunststofproducent Wavin uit Hardenberg rondom "We can hardly imagine modern life.....", de PVC buis, met beelden van een Volkswagenbusje, flatgebouwen, een Romeins aquaduct, loden buizen, gietijzeren buizen in de tuinen van Versailles, plastic in de vorm van polyethyleen en polyvinylchloride, de Wavin fabriek te Hardenberg, een Volkswagenbusje dat uit de fabriek komt rijden, Shell Pernis, wit poeder als grondstof voor de productie van de PVC buizen, het vervoer ervan met een vrachtwagen van Gebr. Meijer uit Zwolle, de verwerking van het poeder tot granulaat,, de opslag hiervan in voorraadtanks, het granulaat naar de extruder waarin het tot een warme deegachtige massa wordt gekneed en vervolgens door een ringvormige opening wordt geperst waarbij zich de buis vormt welke wordt afgekoeld tot de juiste maat ontstaat, waarna de buis op de vereiste lengte wordt afgezaagd. Bij de fabricage van drainagebuizen worden deze voorzien van inlaatsleuven met behulp van cirkelzaagjes. Diverse extruders waar PVC buizen van verschillende diameters worden gefabriceerd, waarbij deze voortdurend worden gecontroleerd en getest op o.a. omtrek, dikte en rondheid, waarna een buis voorzien wordt van een keurmerk zoals het KEMA keur (elektrabuis), het KIWA keur (waterleidingbuis), het KOMO (rioleringsbuis) en het GIVEG keurmerk (gasbuis), waarbij buizen bestemd voor de buitenlandse markt een eigen keurmerk krijgen. De wanddikte van een buis hangt mede af van de trekvastheid welke wordt vastgesteld d.m.v. een proef met PVC ringen en gewichten. Het PVC is bestand tegen de meest voorkomende chemicaliën, met uitzondering van organische oplossingen zoals aceton, dat dan ook gebruikt wordt om de kwaliteit van het PVC te testen, waarbij een goede buis in een acetonoplossing pas na enkele dagen uiteen zal vallen, maar een slechte buis soms al na enige uren. Verder zijn er nog de basisproef en de slagvastheidproef welke er voor moeten zorgen dat de buizen aan de hoogste, 1960-00-

Omschrijving:Een bedrijfsfilm van kunststofproducent Wavin uit Hardenberg rondom "We can hardly imagine modern life.....", de PVC buis, met beelden van een Volkswagenbusje, flatgebouwen, een Romeins aquaduct, loden buizen, gietijzeren buizen in de tuinen van Versailles, plastic in de vorm van polyethyleen en polyvinylchloride, de Wavin fabriek te Hardenberg, een Volkswagenbusje dat uit de fabriek komt rijden, Shell Pernis, wit poeder als grondstof voor de productie van de PVC buizen, het vervoer ervan met een vrachtwagen van Gebr. Meijer uit Zwolle, de verwerking van het poeder tot granulaat,, de opslag hiervan in voorraadtanks, het granulaat naar de extruder waarin het tot een warme deegachtige massa wordt gekneed en vervolgens door een ringvormige opening wordt geperst waarbij zich de buis vormt welke wordt afgekoeld tot de juiste maat ontstaat, waarna de buis op de vereiste lengte wordt afgezaagd. Bij de fabricage van drainagebuizen worden deze voorzien van inlaatsleuven met behulp van cirkelzaagjes. Diverse extruders waar PVC buizen van verschillende diameters worden gefabriceerd, waarbij deze voortdurend worden gecontroleerd en getest op o.a. omtrek, dikte en rondheid, waarna een buis voorzien wordt van een keurmerk zoals het KEMA keur (elektrabuis), het KIWA keur (waterleidingbuis), het KOMO (rioleringsbuis) en het GIVEG keurmerk (gasbuis), waarbij buizen bestemd voor de buitenlandse markt een eigen keurmerk krijgen. De wanddikte van een buis hangt mede af van de trekvastheid welke wordt vastgesteld d.m.v. een proef met PVC ringen en gewichten. Het PVC is bestand tegen de meest voorkomende chemicaliën, met uitzondering van organische oplossingen zoals aceton, dat dan ook gebruikt wordt om de kwaliteit van het PVC te testen, waarbij een goede buis in een acetonoplossing pas na enkele dagen uiteen zal vallen, maar een slechte buis soms al na enige uren. Verder zijn er nog de basisproef en de slagvastheidproef welke er voor moeten zorgen dat de buizen aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. Bij het buigen van de buizen worden de dunne exemplaren verwarmd, met een spiraalveer in vorm gebracht en vervolgens afgekoeld. De dikke buizen worden aan één zijde afgesloten en gevuld met zand (bij de allergrootse wordt gebruik gemaakt van gerstenkorrels), vervolgens wordt ook de andere zijde afgesloten en krijgt de buis na te zijn verwarmd, op een mal zijn gewenste vorm, waarna het met een koude natte doek wordt afgekoeld. Het verbinden van een dunne buis vind plaats door de ene buis aan één zijde op te rekken, en deze vervolgens met de andere buis te verlijmen met Wavin PVC-lijm. De buitenzijde van de fabriek, en binnen de fabricage van diverse koppelstukken voor o.a. irrigatiesystemen welke voorzien zijn van een bajonetsluiting, een fabriekshal met stapels PVC buizen, werknemers met buizen op de schouder lopen naar buiten, een vrachtwagen wordt geladen met buizen, een kaart van Europa met de Wavin vestigingen in het Duitse Meppen, het Deense Arhus, het Ierse Dublin en ook het Indiaase Madras, en tot slot het laden van een vrachtwagen van een internationaal transporteur uit IJsselmuiden met PVC buizen; "Wavin produkten meest moderne en efficiënte op de markt".







Trefwoord:Fabrieksgebouwen, Vrachtauto's, Bedrijfsfilm, Kunststoffen, Productieproces, Nijverheid, handel en diensten, Leidingen
Datum:1960-00-00
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Collectie Overijssel locatie Zwolle
Bestandstype:Film
Identifier:{A15DD82E-448F-45BB-A0D1-6188A54BFD3D}
Bron:Collectie Overijssel
Locaties:Hardenberg, [geen straatnaam] Zwolle, [geen straatnaam] Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel