image/svg+xml

Deze documentaire film gaat over het modulaire MEKO systeem van de werf Blohm & Voss in Hamburg, waarbij elektronica en uitrustingen voor marineschepen ingebouwd worden in standaard modules die eenvoudig zijn te combineren en snel en kostenbesparend zijn om te wisselen voor onderhoud, reparatie of ter vervanging.
0:00:25De eerste scènes tonen een varend marineschip. Ondertussen wordt gezegd dat de jarenlange ervaring van Blohm & Voss heeft geleid tot het MEKO-SYSTEM.
0:02:20Titel: Blohm & Voss MEKO-SYSTEM
0:02:25Terwijl weer een varend marineschip (F89) in beeld is, wordt gezegd dat het MEKO-SYSTEM de bouwtijd verkort omdat de systemen voor wapens, elektronica, etcetera gelijktijdig en onafhankelijk van het schip gebouwd worden. Ook kunnen er nieuwe systemen ontwikkeld worden, zonder dat daar een nieuw schip voor gebouwd hoeft te worden. De eisen van verschillende landen zijn makkelijk in te passen. Momenteel zijn er opdrachten voor 5 MEKO fregatten en 6 MEKO korvetten. In november 1977 bestelde Nigeria het MEKO fregat Aradu.
0:04:07De kiel werd gelegd in december 1978.
0:04:34Met het MEKO-SYSTEM kunnen schepen gebouwd worden van 500 tot 4000 ton. Er worden uitgegaan van standaard afmetingen voor bewapening en elektronica. Zo kunnen ook andere componenten geplaatst worden dan oorspronkelijk bedoeld was. Later kan de bewapening en elektronica dus gemoderniseerd worden zonder iets aan het schip zelf te veranderen.
0:05:34Net zoals de romp van het schip in secties wordt gebouwd, worden containers voor elektronica en bewapening gelijktijdig met, maar onafhankelijk van het schip gebouwd.
0:05:53Die containers zijn zelfvoorzienend en bevatten verlichting, verwarming en ventilatie.
0:06:18Omdat de containers de gebruikelijke afmetingen voor zeecontainers hebben, is het transport eenvoudig (er verschijnt een truck met oplegger van J. Bolk uit Almelo in beeld).
0:06:42Onderaannemers op de werf plaatsen geschutskoepels op, 00-00-1981

Deze documentaire film gaat over het modulaire MEKO systeem van de werf Blohm & Voss in Hamburg, waarbij elektronica en uitrustingen voor marineschepen ingebouwd worden in standaard modules die eenvoudig zijn te combineren en snel en kostenbesparend zijn om te wisselen voor onderhoud, reparatie of ter vervanging.
0:00:25De eerste scènes tonen een varend marineschip. Ondertussen wordt gezegd dat de jarenlange ervaring van Blohm & Voss heeft geleid tot het MEKO-SYSTEM.
0:02:20Titel: Blohm & Voss MEKO-SYSTEM
0:02:25Terwijl weer een varend marineschip (F89) in beeld is, wordt gezegd dat het MEKO-SYSTEM de bouwtijd verkort omdat de systemen voor wapens, elektronica, etcetera gelijktijdig en onafhankelijk van het schip gebouwd worden. Ook kunnen er nieuwe systemen ontwikkeld worden, zonder dat daar een nieuw schip voor gebouwd hoeft te worden. De eisen van verschillende landen zijn makkelijk in te passen. Momenteel zijn er opdrachten voor 5 MEKO fregatten en 6 MEKO korvetten. In november 1977 bestelde Nigeria het MEKO fregat Aradu.
0:04:07De kiel werd gelegd in december 1978.
0:04:34Met het MEKO-SYSTEM kunnen schepen gebouwd worden van 500 tot 4000 ton. Er worden uitgegaan van standaard afmetingen voor bewapening en elektronica. Zo kunnen ook andere componenten geplaatst worden dan oorspronkelijk bedoeld was. Later kan de bewapening en elektronica dus gemoderniseerd worden zonder iets aan het schip zelf te veranderen.
0:05:34Net zoals de romp van het schip in secties wordt gebouwd, worden containers voor elektronica en bewapening gelijktijdig met, maar onafhankelijk van het schip gebouwd.
0:05:53Die containers zijn zelfvoorzienend en bevatten verlichting, verwarming en ventilatie.
0:06:18Omdat de containers de gebruikelijke afmetingen voor zeecontainers hebben, is het transport eenvoudig (er verschijnt een truck met oplegger van J. Bolk uit Almelo in beeld).
0:06:42Onderaannemers op de werf plaatsen geschutskoepels op, 00-00-1981

Omschrijving:Deze documentaire film gaat over het modulaire MEKO systeem van de werf Blohm & Voss in Hamburg, waarbij elektronica en uitrustingen voor marineschepen ingebouwd worden in standaard modules die eenvoudig zijn te combineren en snel en kostenbesparend zijn om te wisselen voor onderhoud, reparatie of ter vervanging.
0:00:25De eerste scènes tonen een varend marineschip. Ondertussen wordt gezegd dat de jarenlange ervaring van Blohm & Voss heeft geleid tot het MEKO-SYSTEM.
0:02:20Titel: Blohm & Voss MEKO-SYSTEM
0:02:25Terwijl weer een varend marineschip (F89) in beeld is, wordt gezegd dat het MEKO-SYSTEM de bouwtijd verkort omdat de systemen voor wapens, elektronica, etcetera gelijktijdig en onafhankelijk van het schip gebouwd worden. Ook kunnen er nieuwe systemen ontwikkeld worden, zonder dat daar een nieuw schip voor gebouwd hoeft te worden. De eisen van verschillende landen zijn makkelijk in te passen. Momenteel zijn er opdrachten voor 5 MEKO fregatten en 6 MEKO korvetten. In november 1977 bestelde Nigeria het MEKO fregat Aradu.
0:04:07De kiel werd gelegd in december 1978.
0:04:34Met het MEKO-SYSTEM kunnen schepen gebouwd worden van 500 tot 4000 ton. Er worden uitgegaan van standaard afmetingen voor bewapening en elektronica. Zo kunnen ook andere componenten geplaatst worden dan oorspronkelijk bedoeld was. Later kan de bewapening en elektronica dus gemoderniseerd worden zonder iets aan het schip zelf te veranderen.
0:05:34Net zoals de romp van het schip in secties wordt gebouwd, worden containers voor elektronica en bewapening gelijktijdig met, maar onafhankelijk van het schip gebouwd.
0:05:53Die containers zijn zelfvoorzienend en bevatten verlichting, verwarming en ventilatie.
0:06:18Omdat de containers de gebruikelijke afmetingen voor zeecontainers hebben, is het transport eenvoudig (er verschijnt een truck met oplegger van J. Bolk uit Almelo in beeld).
0:06:42Onderaannemers op de werf plaatsen geschutskoepels op containers.
0:07:01In deze container komen onder andere apparatuur voor communicatie, rondzoekradar, vuurleiding en apparatuur voor het lanceren van raketten tegen oppervlaktedoelen.
0:07:27De containers met de geschutskoepels worden compleet bij de onderaannemer gebouwd en getest, voordat ze naar de werf worden getransporteerd.
0:09:03Bij beelden van een tewaterlating wordt gesteld dat terwijl de onderaannemers met de bouw en het beproeven van de subsystemen bezig zijn, het schip zover is afgebouwd dat het te water kan worden gelaten.
0:09:20Daarna gaat het schip naar de afbouwkade, waar de containers met de subsystemen geïnstalleerd en uitgelijnd worden.
0:09:48Na het aansluiten van de kabels kunnen de systemen beproefd worden.
0:10:07Als één en ander bevredigend is afgesloten, kunnen verdere stappen in de richting van de overdracht van het schip worden gezet.
0:10:31Nu komen de proefvaarten, waarbij de systemen ook definitief worden ingeregeld en uitgelijnd.
0:11:35Functionele ketens worden getest, zoals de informatiestroom van de radar via de computer en het bedieningspaneel naar de wapensystemen. Voorkomen moet worden dat de verschillende functionele ketens elkaar beïnvloeden.
0:12:14Er worden proeven gehouden met oefendoelen die beschikbaar zijn gesteld door de Duitse Marine.
0:12:19Zo ook wordt de radio beproefd met hulp van radiostations van de Duitse Marine.
0:12:35Er wordt proef geschoten met de kanonnen, waarbij onder andere gekeken wordt of het schip niet vervormt door de schokken.
0:13:12Er is een landingsplaats voor helikopters, met voorzieningen voor tanken, onderhoud en dergelijke. Er is een liersysteem om de helikopter te verplaatsen.
0:13:57Ook de systemen voor drinkwater, brandblussen en interne en externe communicatie worden beproefd. Terwijl dit gezegd wordt, is alleen het varende schip te zien.
0:14:33De in een contract vastgelegde specificaties worden gecontroleerd. Het gaat onder
Trefwoord:Scheepsbouw, Scheepswerven, Marine, Oorlogsschepen, Documentaire films, Defensie;
Datum:00-00-1981
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Collectie Overijssel locatie Zwolle
Bestandstype:Film
Relatie:https://proxy.archieven.nl/download/141/9ADB207BEC7B4E0783CB65BDB4E7BF34, https://proxy.archieven.nl/thumb/141/9ADB207BEC7B4E0783CB65BDB4E7BF34
Identifier:{9ADB207B-EC7B-4E07-83CB-65BDB4E7BF34}
Bron:Collectie Overijssel
Collectie:Beeldbank Collectie Overijssel