Losplaats van de DSM (Drentse (?) Stoomtramweg Mij) aan de Diezerkade hoek Blekerswegje. Deze tramrails waren nog geruime tijd te zien aan het Blekerswegje. Op deze plek is later een herdenkingsplaat ter herinnering aan de geschiedenis van de DSM opgericht. Stratencollectie Zwolle1986, 1986{CF80CBDC-062E-41F8-81C3-96A0F5E25723}
Loskade van de DSM aan de Diezerkade met containervervoer; al in 1930-1940! van LNER. Onder toezicht van tramwegpersoneel wordt deze overgeslagen van een lage open tramwagon naar een binnenvaart schip. Vanuit Zwolle vertrok er wekelijks een vrachtschip of lijndienst naar Hull., 1939-1940{E2B0945C-D41D-41EB-9572-EF987FF6454D}
02:28:00 Een aflevering van het RTV-Oost programma Het Oversticht (11-07-2001) over de Twentsche Electrische Trammaatschappij, de T.E.T., in Enschede. Van 1908 tot 1933 reed er een electrische tram van Enschede naar Glanerbrug. Het was de enige tram in Overijssel. In de jaren 1920 kwam er concurrentie van busmaatschappijtjes. In 1924 begon de T.E.T. zelf ook met de exploitatie van een buslijn. He..., 1908-2001{79691B6A-EF44-4305-853C-9DE59C099664}
Deze dvd bevat vier verschillende items, te weten1. Tram in Hoogeveen2. Tram in Dedemsvaart3. Met de EDS door Drente (EDS = Eerste Drentse Stoomtrammaatschappij)4. Animatie station Dedemsvaart , 1920-1930{6A53E2B8-F59F-44F5-A781-F05624F83789}
Een eigen productie van het HCO in het kader van de tentoonstelling 'Ter land, ter zee en in de lucht'.Op de dvd staan twee afleveringen van de tv-serie 'Het Oversticht' van RTV Oost.- 00:00:00 Aflevering de Twentse Electrische Trammaatschappij (TET), over het ontstaan van de eerste tramverbinding in Twente van Enschede naar Glanerbrug waarbij dhr. Ties Wiegman met een camera de oude rou..., 1907-2001{A20A30DA-DE6E-4B60-8504-148AD7FB6D59}
Beschrijving: Paardentram bij de Spoolderberg met personeel in uniform, 1919. Reclames van de gebr. Bischoff manufacturen en van J. Zijlstra Hzn., die een winkel in koloniale waren had in de Smeden en de oprichter was van het Fryske Selskip in Zwolle. Oprichters van de Zwolsche Tramweg Maatschappij waren H. van Dun, exploitant van het Katerveer en A.R. Kroes. Zwolle was de 7e stad van Nederland me...1919, 1919{CB087A00-F60F-45E6-8060-245A763DBFAE}
: Bovenaanzicht van de Diezerpoortenplas met op de voorgrond een telefoonpaal, geplaatst in 1900. De sigarenfabriek van J.A. v.d. Bend was er sinds 1911 of 1912 gevestigd. Rechts van het pand is het begin van de Badhuiswal. Van 1842 tot 1865 was daar het Geneeskundig Badhuis van Dr. E.T. Schaepman gevestigd, met medicinale baden , later was hier jarenlang het kantoor van het AZZ (Algemeen Ziekenfo..., 1895-1919{67A170B9-1B95-4975-A708-CD9C54DCA27F}
De Voorstad, later Voorstraat, tegenwoordig Voorpoort geheten. De huizen dateren van na 1865. In dat jaar brandden alle, veelal houten huizen in deze straat af. De rails van de Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl (ZB) liggen nog niet in de straat. De stoomtramlijn, die mede op initiatief van baron Sloet van Marxveld was aangelegd, was van 1914 tot 1934 in gebruik. Het voormalige tramstation bevi..., 1900-1907{8A3A0AE1-68AC-44FF-8D3C-784DFAC7B2D7}
Combinatiekaart van Zwolle met het oude Sophiaziekenhuis; de Sassenpoort vanaf het Van Nahuysplein; het tramstation van de Dedemsvaartse Stoomtram Maatschappij; de veemarkt op de Beestenmarkt (tegenwoordig Harm Smeengekade); de Diezerpoortenbrug, gezien van de Schoenkuipenbrug; de grote vijver in het Engelse Werk, de Oosterkerk met Schoenkuipenbrug; panorama vanaf de Dominicanenkerk, met op de voo..., 1902-1905{8F4C7EED-1D33-4EA7-816C-2D71A55744D5}
Zuiderzeetram op de Veerallee bij splitsing spoorlijn Zwolle - Kampen (Kamperlijntje) stoomtramlocomotief met één wagen er achter bij een wissel. De conducteur en een burger staan voor de locomotief. geen, 1915-1930{517C9251-C566-4106-8D2E-2035DE334B80}
Stoomtram ZB locomotief nr. 57 en drie wagons bij het station Zwolle - Veerallee, Kamperlijntje 1933. geen1933, 1933{811364B7-5388-42EB-BAE9-7934185C88E4}
Remise van de tram aan de Rhijnvis Feithlaan, ca. 1910. De Zwolsche Tramweg Maatschappij, die de paardentram exploiteerde, bestond van 1895 tot 1919. Er waren verschillende lijnen. Zo kon men bij het Katerveer opstappen en zich naar de Grote Markt laten vervoeren. De Eerste Wereldoorlog, toen paarden gevorderd werden, luidde het einde in van de paardentram. geen, 1910-1915{B2B5FE28-7EA4-47E2-8BB9-A1FFA04039BF}